Lakse eigenaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lakse eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:43

Hier kan ik me dus erg aan storen, ik doe vrijwilligerswerk bij de dierenambulance en kom het steeds vaker tegen..mensen die de verantwoordelijkheid voor hun dier niet nemen..
Katten die buiten komen en niet geholpen worden, waardoor er elk jaar weer meer ongewenste kittens bij komen, zoveel dat er met het asiel gekeken moet worden welke volwassen katten halen we nog op, want er is gewoon geen plek meer in het asiel.. Daar krijg je de mensen die een nestje kittens bij hun kat zo leuk vinden nog bij, kittens worden gratis weggegeven, ook die worden niet geholpen en komen wel buiten, dus die krijgen ook weer een nestje..
Heb je geen zin in kittens? Als ze 2 dagen oud zijn is er in de berm nog wel plek voor ze, dat ze het dan niet redden is jammer voor ze..

Mensen die hun hond gewoon laten lopen, hier hebben we een lijst voor, zodat we de eigenaren kunnen bellen als hun hond weer eens bij iemand anders zit, ze halen de hond dan zelf weer op. Gebeurd het wel dat we al bij de hond zijn en dan pas zien dat het een wegloper is dan zitten hier natuurlijk kosten aan, mensen worden dan nog boos ook want hij staat in de lijst.. Dat is ook zo, maar als de beschrijving niet klopt met wat de beller doorgeeft dan kunnen wij ook niet ruiken dat het om die hond gaat en je blijft zelf verantwoordelijk voor je hond, dat snappen mensen dus niet.. Veel honden uit de lijst worden uiteindelijk doodgereden, medelijden met de eigenaren heb ik dan ook niet, vind het sneu voor de hond dat de eigenaar het zo ver laat komen. Hier bedoel ik de 'veelplegers' mee, waar je minstens 1 keer per week telefoon over krijgt, deze eigenaren hebben vaak nog niet eens door dat de hond weg is tot ze gebeld worden, of het boeit ze gewoon niet.. Ja die is weg ja, waar kan ik hem halen?

Mensen die de hond in een woonwijk los laten lopen, want mijn hond doet niks.. Nee, jou hond misschien niet, de andere hond die je tegenkomt misschien wel? Er zijn hier genoeg losloopgebieden, gooi daar je hond dan los en doe hem daar buiten aan de lijn.. Daarnaast kom je er pas achter dat jou hond wel plotseling de weg over kan steken als dat gebeurd, met een beetje pech rijd daar net een auto die jou hond niet meer kan ontwijken..

Oude honden die of gedumpt worden omdat ze niet leuk meer zijn of geld gaan kosten, nog op marktplaats gezet worden, bij het asiel gebracht worden, of de eigenaar verzint een smoes en laat hem door 'ons' ophalen, zodat er geen kosten aan vast zitten. Dit gebeurd ook met jonge honden.

Daarnaast valt het me op dat sommige eigenaren wel heel makkelijk denken over de gezondheid van hun dier.. Met chocolade bijvoorbeeld "mijn hond heeft ook wel eens chocolade gegeten en die leeft nog steeds" Ik snap niet dat je daar niet mee naar de dierenarts gaat als je weet dat het giftig is en je hond er dus aan dood kan gaan, draait het dan om geld? Mooi dat de hond er niks aan over heeft gehouden, en je geen dierenartskosten gehad hebt, maar wat als hij er wel aan dood was gegaan? Dat vergeef je jezelf toch nooit meer?

Dus waarom zou je het risico nemen dat er wat gebeurd? en waarom de kat niet laten helpen zodat het asiel volgend jaar misschien iets minder vol zit?

Serendip90

Re: Lakse eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:45

In de meeste gevallen --> Geld...

Op marktplaats worden de katjes gratis aangeboden, niet geholpen, niet ingeent.. mensen doen het niet omdat het geld kost en "kleine katjes" zijn schattig...

Dier dumpen is ook goedkoper dan in laten slapen en naar het asiel brengen.. Dus ik denk dat de reden is...

Van het los laten lopen; tjah... laksheid eigenaar :S Geen idee why...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:48

Ja erg he. Ik begrijp het ook niet. Waarom aan dieren beginnen als je niet bereid bent de zorg op je te nemen? Ik vrees alleen dat dit probleem altijd zal blijven bestaan. En zeker nu in de crisistijd, mensen hebben minder te besteden en bezuinigen op hun dieren. En als het echt niet meer gaat dan komen ze hopelijk nog in het asiel, of erger, worden ze gedumpt.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:57

Echt erg....
Maar wat te zeggen over mensen die een kat hebben en die in de schuur leeft... Beest mag niet naar binnen (?) zomers gaan ze een half jaar op een camping een half uurtje verderop staan en het beestje moet thuis blijven... Eten en drinken word in die schuur (die ook voor andere katten toegangkelijk is) neergezet en een week later kijken we wel weer...
Resultaat ? Een kat die bij iedereen binnen zit en op alles pist, het is gewoon een rotbeest, ( :x ) hij heeft mijn kat die netjes achterhuis blijft al een paar keer afgerost :(:) tot bloedend toe -O-

Natuurlijk kan het arme beest er ook niets aan doen en is het de schuld van de eigenaren (schaamtelijk om te zeggen, maar het gaat om mijn schoonzuster die het niet zo nauw neemt met dierenwelzijn)
We hebben ook geen contact meer met hun om die en nog meer redenen...
Maar dat zijn dus van die types die "leuk" jonkies krijgen en ze vervolgens op straat donderen...

Zou daar nou niets aan te doen zijn ??? Want dit soort zaken gaat me toch wel aan het hart...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:03

Serendip90 schreef:
In de meeste gevallen --> Geld...

Op marktplaats worden de katjes gratis aangeboden, niet geholpen, niet ingeent.. mensen doen het niet omdat het geld kost en "kleine katjes" zijn schattig...

Dier dumpen is ook goedkoper dan in laten slapen en naar het asiel brengen.. Dus ik denk dat de reden is...

Van het los laten lopen; tjah... laksheid eigenaar :S Geen idee why...

Klopt.. Maar die schattige katjes die gratis weg mogen zijn natuurlijk erg leuk voor mensen die geen dieren kunnen kopen, en dus ook geen dierenartskosten kunnen/willen betalen, en de kat dus eerst door laten lopen als er wat mee is, dan de ambu bellen met de smoes dat ze hem gevonden hebben, terwijl later blijkt dat de kat dus van de melder is en al 2 dagen met een bekkenbreuk rondloopt, al 2 dagen niet naar binnen mag omdat hij zijn urine en ontlasting laat lopen.. Dit ging om een kitten van 6 maand oud.. Dat je het risico loopt dat dit met de kittens gebeurd omdat ze gratis weggegeven worden vind ik dus ook laks.. Alleen omdat een nestje zo leuk is, geef ze gratis weg, dan heb je even plezier van de hummels gehad, en ben je er daarna weer mooi vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:07

melaniepk schreef:
Echt erg....
Maar wat te zeggen over mensen die een kat hebben en die in de schuur leeft... Beest mag niet naar binnen (?) zomers gaan ze een half jaar op een camping een half uurtje verderop staan en het beestje moet thuis blijven... Eten en drinken word in die schuur (die ook voor andere katten toegangkelijk is) neergezet en een week later kijken we wel weer...
Resultaat ? Een kat die bij iedereen binnen zit en op alles pist, het is gewoon een rotbeest, ( :x ) hij heeft mijn kat die netjes achterhuis blijft al een paar keer afgerost :(:) tot bloedend toe -O-

Natuurlijk kan het arme beest er ook niets aan doen en is het de schuld van de eigenaren (schaamtelijk om te zeggen, maar het gaat om mijn schoonzuster die het niet zo nauw neemt met dierenwelzijn)
Maar dat zijn dus van die types die "leuk" jonkies krijgen en ze vervolgens op straat donderen...

Zou daar nou niets aan te doen zijn ??? Want dit soort zaken gaat me toch wel aan het hart...

Helaas is het zo dat als de kat een droge plek tot zijn beschikking heeft en er voer en water staat dat dat volgens de wet voldoende is.. Hetzelfde met honden die 11 uur per dag in een te kleine benche zitten, zolang hij water en genoeg voer krijgt is er niks aan te doen

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:20

Triest :(
Over bench gesproken... Ik kan geen namen noemen maar zie dagelijks 2 poezen in een (te kleine) bench zitten... Dag in dag uit... En het ergste is dat ik er niets tegen kan doen :( beestjes komen er amper uit...

*zucht*
Waarom denk ik dan...

Kijk mijn beestjes hebben het goed, misschien wel te goed... Paardjes meer buiten dan binnen, hondjes overal bedjes en als we weggaan (gewoon opgevoed) dus los in huis... Hondenluik zodat hun en de poezen in en uit kunnen ons ruime erf op... Konijnen hebben een belvilla :') (2 grote hokken aan elkaar gemaakt beide 2 verdiepingen) en ga zo maar door...
En dat is ook een beetje het probleem, als ik tegen diegene zeg dat het niet klopt wat ze doen dan word het weggewuifd onder het mom van "heb je haar weer met d'r gouden randje om d'r mandje"
^)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:30

Twee katten in een bench? Waarom in vredesnaam?? Laat ze ze dan op straat zetten, dan worden ze hopelijk opgepikt door iemand zoals dees_daan....... In het asiel zijn ze beter af.....

:x

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:49

Het ergste is dat het raskatten zijn... Ze zitten in de bench sinds er 2 chiuaua's zijn gekomen en het te druk word als alles losloopt :(
Ik heb net besloten dat ik ondanks dat er een hoop heibel van gaat komen ik toch ga zorgen dat ze de katten weg doet of een beter leven geeft... Het gaat om mijn schoonouders en mijn man heeft al meerdere malen subtiel hints gegeven, maar tervergeefs...
Mijn man is zelf een grote dierenliefhebber (ontkom je niet aan met zo'n vrouw) := en weet ook niet goed wat hij er mee moet... Mijn dochter word er vooral erg verdrietig van en vraagt ook steeds of ze eruit mogen ^) soms mag dat dan eventjes maar niet van harte...

Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee... Zo ga je niet met dieren om... Dan maar onenigheid... Ben toch al niet geliefd :')
Pff wat een situatie...

Oh en mocht iemand dit lezen en door willen brieven om zo nog meer ellende te veroorzaken ? Ga gerust je gang... Ben er klaar mee en geef er niets meer om...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:52

melaniepk schreef:
Echt erg....

Wow, dat klinkt hetzelfde als de jongste tante van mijn vriend. Ik heb al vaker op het punt gestaan om de DB te bellen oid maar net wat eerder on dit topic is gezet: Ze hebben onderdak, voer en water dus doet de DB er niets aan. Helaas zijn haar katten ook niet geholpen dus komen er alleen maar meer nieuwe bij. En voornamelijk inteelt. Dan vindt ze het raar dat er kittens doorgaan. (Waar ze dan pas een paar dagen later achter komt.)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:56

Ik zit eigenlijk heel dit topic te bespamnen :') excuses daarvoor maar door dit te lezen sloeg even de frustratie van jarenlang niets kunnen doen toe...
Of Nouja je kunt wel wat, maar als je al niet geliefd bent, je eigen familie met hele andere opvattingen 160 km verderop hebt zitten, dan slik je wel een keer...
#slecht#

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:09

Zoiets merkte de meneer van de dierenambulance idd vorig jaar ook op... Ik zocht heel Heemskerk af naar mn ontsnapte hond en sprong in de auto zodra er een telefoontje kwam. Dus terwijl ik aan het zoeken was met de meneer van de dierenambulance maakte hij een opmerking over een ander hondje dat ze hadden gevonden, waar niemand maar voor kwam terwijl het een heel leuk beestje was en intussen kamde ik te voet Heemskerk uit op 2 uur slaap... Hij had naar mijn idee zoiets van; werd er naar dat andere hondje ook maar zo intensief gezocht.

Je ziet soms idd de raarste dingen...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:24

Sneu... ik zou niet rusten voor ik mijn hondje gevonden had :n sterker nog, ik weet dat heel mijn vriendengroep hun steentje bij zouden dragen omdat ze weten hoe belangrijk mijn dieren voor mij zijn :j

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:36

Ik zou er ook een fikse ruzie voor over hebben... Maar is er geen andere oplossing? Beestjes overnemen in overleg en een ander huisje ervoor zoeken?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:39

Heel erg sneu, zulke situaties.
Heb hier momenteel een gedumpt poesje zitten van
Nog geen 3 maanden oud.
Haar vriendje hebben we niet kunnen vangen en is waarschijnlijk
Verhongerd of door een buizerd gepakt.

Dit poesje leek eerst wild (en broodmager, nog geen halve kilo)
Maar blijkt nu tam te zijn.
Heb zelf al 3 katten dus nu op zoek naar een huisje met een gouden mandje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:09

amyz schreef:
Zoiets merkte de meneer van de dierenambulance idd vorig jaar ook op... Ik zocht heel Heemskerk af naar mn ontsnapte hond en sprong in de auto zodra er een telefoontje kwam. Dus terwijl ik aan het zoeken was met de meneer van de dierenambulance maakte hij een opmerking over een ander hondje dat ze hadden gevonden, waar niemand maar voor kwam terwijl het een heel leuk beestje was en intussen kamde ik te voet Heemskerk uit op 2 uur slaap... Hij had naar mijn idee zoiets van; werd er naar dat andere hondje ook maar zo intensief gezocht.

Je ziet soms idd de raarste dingen...

Denk dat hij het idd een beetje frustrerend vond dat jij je hond kwijt was en er alles aan deed om hem terug te krijgen, en dat er een ander hondje zat waar dus niks voor gedaan werd door de eigenaren.. Soms snap je het gewoon echt niet, zit er idd een heel leuk jong hondje die niet weer opgehaald word.. Gelukkig zijn er ook nog mensen die zich wel zorgen maken en blij zijn als de hond gevonden is, ik heb ook wel eens gehad dat ik dacht nou die is gedumpt.. Hij werd gebracht op eerste kerstavond, mensen die hem brachten haden hem in een deken die ook bij de hond moest blijven.. Dat was een magere en oude hond, gelukkig was ie gechipt, maar het eerste nummer klopte niet, namen wel mensen op maar nee die hadden geen hond.. Op dat moment dacht ik dat het wel hun hond was, 2e nummer gebeld en de eigenaar was zo blij, kwam meteen langs en liep meteen door naar de hond en knielde bij hem neer en begon nog net niet te huilen.. Hond was gewoon op.. Eigenaar heeft later nog taart gebracht als dank, en belde 2 weken later dat de hond was ingeslapen.. Bij dat soort dingen weet je weer waarom je t doet.. Die hond had veel mensen die zich zorgen maakten op dat moment..
Zo kan het gelukkig ook..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:21

Klinkt allemaal heel bekend.
Wij hadden recent een man die graag wilde dat we de 40 katten rond zijn huis even op kwamen halen.
Eehhmm hoe kom je aan 40 katten, tja 5 jaar geleden liepen er nog maar 2 en ze waren niet geholpen en nu zijn het er zo ineens 40.
En dan boos worden op ons dat we niet ala minute komen ophalen.
Misschien moet je dan een paar jaar eerder aan de bel trekken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:07

Hier kan ik me ook eeuwig aan ergeren denk ik. ik heb een paar maand terug ook zo'n weglopertje opgehaald, alleen loopt die hier niet weg, heel makkelijk hek dicht en stroomdraadje erlangs dat hij niet weglopen kan. Sterker nog, weglopertje kan zelfs lekker loslopen als we naar het bos gaan. Op straat wil ik ze niet los, voor het verkeer maar ook met andere honden kan het gevaarlijk zijn.
Maar ik zie het dagelijks ook wat jij omschrijft, zonde, ik snap niet dat mensen er zo over kunnen denken.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:08

Net als mensen die liever een gratis kitten/kat van marktplaats halen. Niet geholpen, niet geent, ontwormd en onvlooid.
"Bij een asiel betaal je 60 euro.." Maar ze bedenken niet dat deze kat is geholpen, of dat je een doorverwijzing mee krijgen, en dat ze geent, gechipt, ontwormd en ontvlooid zijn.

Nou moet ik eerlijk bekennen dat, als mijn 3 katten plots tegelijk naar de dierenarts moeten, het voor mij ook lastig is dit te financieren. Maar met een dierenarts valt hierover te praten. Maar dumpen? Nooit van mijn leven..

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:19

Het is niet altijd dat ze het expres doen.

Wij hadden namelijk een hond en als die een plekje zag waar hij er door kon was hij weg. We deden altijd alle deuren dicht altijd aan de riem en ook de poorten dicht maar af en toe krijg je visiste of is er een klein momentje van onoplettendheid en weg was meneer.
Gelukkig kenden de mensen in de buurt onze hond en is hij heel vaak terug gebracht door die lieve mensen, maar ook al 2 keer thuis gebracht door de dierenambu. En ja op een gegeven moment denk je wel eens zucht ja die is weg, waar kan ik hem komen ophalen. Terwijl je wel onwijs veel van je hond houd. En ja wij gingen hem altijd wel zoeken als hij weg was maar als jij 4 uur rondjes rijd overal en geen hond vind wat moet je dan? HIj ging namelijk altijd met iedereen mee. Laaste keer weglopen is hem waarschijnlijk vataal geworden. Ze denken dat hij een trap heeft gehad van een fietser en daar door in de sloot terecht is gekomen. Uit eindelijk heeft een meneer bij ons in de straat hem gevonden en de dierenambu gebeld. Wij hadden ook de ambu gebeld omdat meneer weer eens weg was en natuurlijk maak je je elke keer weer zorgen, maakt hij geen ongelukken gaat het met hem goed komt hij wel weer terug. Maar op eengegen moment kun ej niets meer. Gelukkig konden de dierenambu onsvertellen dat hij waarschijnlijk was gevonden en nu bij iemand thuis was bij ons in de straat. Hij is toen nog thuis gebracht samen met mn moeder aangezien hij niet meer kon lopen, paar weken later is hij thuis gestorven aan een inwendige bloeding een dag voordat mijn ouders hem eigenlijk wouden laten inslapen.

Dus het is niet altijd opzet in het spel je hebt dieren die gewoon een klein gaat je nodig hebben en dan weg zijn. Hoe goed je ook oplet het kan gebeuren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:32

Het is trouwens een kleine moeite een penning aan de halsband te hangen als je een wegloper hebt of als hij weg is meteen de ambu te informeren, dan zullen ze een vinder namelijk altijd doorverwijzen en de hond niet meer ophalen.
Je hebt dat zelf ook voor een groot deel in de hand.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:35

Gisteren heb ik me ook flink geïrriteerd aan een persoon.
Als onze wachtlijst van de opvang leeg is ga ik altijd op marktplaats speuren naar zielige konijnen of gratis konijnen. Aangezien deze vaak door handelaren worden opgehaald of door mensen die het zien als impulsaankoop.
Zag ik een advertentie 'gratis konijntjes af te halen'. Zonder foto of informatie.. Dus erop gereageerd (en op meerdere andere advertenties). Na één dag kreeg ik antwoord. Ze wilde ze graag zo snel mogelijk brengen! (maar helaas was die opvang ondertussen alweer vol omdat andere mensen voor haar teruggemaild hadden).
Haar dochter had deze twee konijnen gevonden, ze wist niet wat het zijn (m/v) maar ze dacht twee mannetjes. Ze moesten zo snel mogelijk weg omdat ze ging verbouwen en ze liepen nu in de weg.
Dus als ze ze maandag niet mocht brengen liet ze ze weer los in het bos, want zij kon er ook niks mee doen.

Ik weer gemaild dat we dus eventjes geen plek hadden, maar ze misschien contact op kon nemen met een andere opvang of de dierenambulance. Kreeg ik heel veel tegencommentaar. Maar ze ging uiteindelijk bellen met de dierenambulance. Gelukkig zijn die ze komen halen anders liepen die konijnen dus weer los.

Dan denk ik ook... je vind konijnen.. je zet ze in je achtertuin en na een week moeten ze dringend weg omdat je gaat verbouwen. Bel dan direct de dierenambulance of een asiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:40

@ maj0
jou hond was waarschijnlijk niet elke week op stap? Het kan gebeuren dat hij ontsnapt, als je dan zelf al belt en zegt dat hij weg is zodat we er van weten vind ik anders dan dat ze het pas door hebben als ze er telefoon over krijgen, en dat als hij wel opgehaald word boos worden en niet willen betalen.. De lijst is een service, geen verplichting.. Jou hond blijft jou verantwoordelijkheid.. En als de hond elke week weg is dan zou ik toch maar even kijken of de tuin wel geschikt is voor de hond..
Daarom stond er ook bij dat ik dat soort mensen bedoel, hond is elke week weg, gaan niet zoeken, bellen ons niet, doen helemaal niks maar als ie opgehaald word is dat onze verantwoordelijkheid.. Ja doeg.. Vervolgens betalen ze niet omdat ze dat niet kunnen.. Die honden gaan bij mij dan ook naar het asiel, kunnen ze de hond daar na contante betaling ophalen.. (eigenlijk hoop ik dan dat ze afstand doen, maar dat doen ze dan weer niet)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:42

Triest he, dat dieren moeten lijden door de gemakszucht van de mens..
Echt ongelofelijk.

Heb vakantiewerk gedaan in het asiel hier in de buurt. Niet te geloven wat er allemaal binnen komt :n

Ben trouwens wel erg benieuwd in welke regio je vrijwilliger bent :) (mag via pb)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:18

Natuurlijk is het een kleine moeite om een penning er aan te doen. Had die van ons ook wel. Maar niet iedereen belt hoor.

Nee hij was niet elke week op stap maar wel regelmatig. (Heb heel wat afgezocht bij dat beest :P) En ja wij hebben ook wel eens gehad goh zijn jullie de hond kwijt huih euh ja goh. maar goed ik snap jullie punt en tuurlijk zit er ook soort laksheid aan als je er niet achter aan gaat. Het is inderdaad jou verantwoordelijkheid.

Je hebt dan ook wel gelijk over de kosten. Maar sommige mensen zijn gewoon pinnig alst om zulk geld gaat, maar gelijk heb je.