De grootte ligt een beetje aan het geslacht, mannetjes zijn meestal wat groter. In mijn profiel staat wel een foto van mij met twee vrouwtjes die iets groter zijn dan gemiddeld, misschien geeft dat een idee.

Waar je verder aan moet denken: Ratten zijn groepsdieren, dus inderdaad altijd minimaal twee houden.

Qua huisvesting is het minimum voor 2 ratjes een kooi van ongeveer 80x50x80 cm (zoals een Ferplast Jenny), zaagsel is niet geschikt vanwege gevoelige luchtwegen maar gelukkig is er voldoende geschikte bodembedekking zoals Ecobed of beukenhoutsnippers. De kooi kan je flink vol inrichten met tunnels, een loopwiel, hangmatjes, knaaghout, dozen etc., ze vinden het leuk om veel te spelen en te ontdekken. Qua voeding zijn ze niet te moeilijk: Een compleet rattenvoer aangevuld met groente en fruit en regelmatig wat gekookte pasta, rijst, ei, kip etc. Ze vinden veel lekker en mogen ook veel hebben.
Houd wel rekening met dierenartskosten die hoog op kunnen lopen, ratten zijn helaas niet heel sterk. Ook worden ze niet heel oud, ongeveer 2,5/3 jaar. Tumoren en problemen aan de luchtwegen komen relatief vaak voor, dan ben je dus wel wat geld kwijt voor een operatie en medicatie. Ook is het belangrijk om een dierenarts te hebben die verstand heeft van ratten, dat hebben ze helaas niet allemaal.
Dat zijn de belangrijkste dingen wel.

Als je meer wilt weten mag je me altijd een PB-tje sturen. Langskomen (met je moeder, kan ze zien hoe leuk ze zijn

) mag natuurlijk ook!