kitten drinkt niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juline

kitten drinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 09:37

Sinds gisteravond ben ik in het bezit van een 6 weken oude kitten.
Ik ben op de hoogte dat 6 weken uiteraard veel te vroeg is alleen het was of bij mij een goed huisje of elders..

Direct kittenmelk en voer gehaald.

Op het voer (kittenpate) gaat ze flink los, geef om de 2 uur een kleine portie.
Alleen de melk laat ze staan.
Inmiddels ook water geprobeerd en verdunde koffiemelk.
Maar ze pakt niks aan.

Ze plast wel goed.

Wat zou ik nog kunnen proberen om haar te laten drinken?

Evelijn

Re: kitten drinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:41

De pate mengen met water dan krijgt ze iig iets meer vocht binnen. Als ze goed plast en eet is er nog weinig aan de hand. Sommige poezen zijn kieskeurige drinkers... hier ook liefst regenwater uit een bakje buiten...en niet schoon kraanwater. Soms helpt het ook om het drinken niet vlakbij het eten te zetten. Of op meerdere plaatsen een plekje om te drinken.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:47

wat voor kittenmelk geef je?
het meest gebruikte bij fokkers is een melk die je aanlengt met water zoals milkadog verkrijgbaar bij de dierenarts
verder zou ik ipv pate een echt vlees produkt geven dit verdragen ze vaak gemakkelijker
zoiets als carnibest carnivoer en dergelijke

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 09:52

Geef kittenmelk van de c1000, het enige wat ik gister om dat tijdstip nog kon halen.
Probeer vandaag een speciaalzaak te vinden die open is om goed voer te halen.

Is het vreemd dat ze nog niet gepoept heeft?
Ze is hier sinds gisteravond 19 uur.
En heeft netjes 8 uur doorgeslapen vannacht.

Dit is mijn eerste kitten vandaar de vragen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:53

Heb je al zachtjes haar buikje geaaid. Misschien dat dat de darmen beetje op gang brengt.
Is toch een hele verandering opeens als ukkie een nieuw huisje.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 09:55

Ja buik aaien/wrijven met regelmaat gedaan.
Ze is erg aanhankelijk en heel speels. Daar maak ik me geen zorgen om alleen dat drinken zit me niet lekker.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:59

ik zou inderdaad kijken of je in de buurt aan goed voer kunt komen,
en eventueel ook wat goeie kitten melk.

er zijn anders vast wel fokkers in de buurt die goeie spullen in huis hebben
wat ik zelf vaak doe bij kittens is de carnibest of carnivoer overgieten met wat warm water wat gekookt heeft
don word het gemakkelijk eetbaar en krijgen ze lekker wat vocht binnen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:02

Snapt ze wel hoe ze moet drinken? De kleine uk die ik vorig jaar gered heb snapte er niets van. Toen heb ik melk op een schoteltje gedaan in plaats van in een bakje en steeds met een vinger beetje kittenmelk tegen haar bekje gedaan. Na een aantal keren zo doen snapte ze het en dronk ze zelf van het schoteltje. En je kan die ontlasting goed stimuleren door met een lauwwarm vochtig watje over haar buikje te gaan, van voren naar achter een aantal keer.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 10:28

Melk op de vinger heeft geholpen, Na 3 keer had ze door wat het was en was het bakje in mum van tijd leeg. Bedankt voor de tip. Nu nog zorgen dat ze met een paar uur een keer wil poepen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:29

Super dat het geholpen heeft. Dat met dat natte watje kan je al vrij snel na het eten doen, dat doet moederpoes door de kitten over het buikje te likken, ook vrij snel na het drinken al.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 07:28

als een kitten van 6 weken nog niet zelfstandig wil poepen en plassen dan is er wel iets mis met het kitten of is het geen 6 weken. Heb in de opvang nog nooit een gezond kitten van 6 weken gezien dat niet zelfstandig poept en plast op de kattenbak!

Verder super voor het kitten dat je het misschien genomen hebt maar toch snap ik je niet. 6 weken is gewoon veel te vroeg, kans op gedragsproblemen als ze volwassen is dat is zeer groot en kans op een onzindelijke kat ook. Verder is juist vanaf 6 weken het contact moeder/kitten en kitten/kitten van zo groot belang dat deze periode gewoon niet over geslagen mag worden.

Voor hetzelfde geld dus red je het kitten nu en zit je straks met een kat die niet te handhaven is....

Dus ik zou zeggen kitten terug naar zijn moeder of zijn moeder bij jou met kitten en hopelijk rest van het nest of is het een eenling? Dan nog zeker de moeder halen!!!! Of heb je zelf een 'surrogaat' moeder die de taken heel serieus neemt en echt helpt met opvoeden?

Echt, onderschat het niet wat dit allemaal kan doen bij zo'n kleintje, als mens kan je geen moeder en broers/zussen vervangen!! Ik zeg dit ook niet 'om je de les eens te laten lezen' want zo te lezen weet je best wel dat dit gewoon fout is. Ik zeg het puur omdat ik hoop dat dit kitten dadelijk gewoon een goed en lang leven tegemoed kan gaan zonder gedragsproblemen en mogelijke onzindelijkheid. veel katten die onzindelijk zijn op volwassen leeftijd (altijd onzindelijk of bij stress momenten) zijn namelijk katten die op zeer jonge leeftijd (6 á 10/12 weken) niet hebben geleerd om met frustraties om te gaan oftewel niet hebben geleerd als ze willen drinken dat moeder eens de melkbar sluit en ze maar gewoon eens moeten wachten totdat moeder het goed vind. Of als ze willen spelen en klieren maar dat moeder even duidelijk maakt dat ze nu rustig moeten doen enz.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:47

Dierenfan, je hebt natuurlijk gleijk in gewone situaties, maar als je moet kiezen tussen een kitten een langzame dood geven ( ze houden het heel lang vol met het kleine beetje drinken en eten dat ze op de een of andere manier zonder moeder al binnen krijgen) en een kitten "redden", heb je in mijn ogen geen keuze. Het enige waar mijn poes "verknipt" in is, is dat ze wat grof met haar nagels kan zijn ( dat is dus mijn fout) en dat ze bang is voor andere mensen. Ik wijdt dat laatste bij haar meer aan het feit dat ze uit straatkatten geboren is, dan dat ze te kort bij de moeder is gebleven. Soms kom je iets tegen en dan handel je, omdat je denkt dat dat het beste is. De mijne zat met vijf weken al zonder moeder met drie andere kittens in een paardenbox, doodziek, na een week zag ik het en twee dagen later mocht ik haar meenemen. Gelijk naar de dierenarts natuurlijk en ze heeft het gered en in mijn ogen een goed leven. De mijne was dus wel zes weken, maar die heeft een hele slechte start gehad.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:57

Waar zijn die 3 andere kittens toen eigenlijk gebleven Jet?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:01

Die waren waarschijnlijk een week ouder, van een ander nest en die waren gezonder. Die hebben het alle drie gewoon daar gered en zijn daar nog steeds. Ze krijgen voer en mogen muizen vangen. Het zijn ongecastreerde katers ( absoluut niet mijn keuze) en die ik meenam was een poes ( die zodra het kon gesteriliseerd is). Ik kom er nu al maanden niet meer, maar het ging wel goed met ze.