Kat eet en drinkt niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

Kat eet en drinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:22

Hallo bokkers,
Ik heb een kat die al wel wat ouder is, exact weet ik het niet maar hij is 12 jaar denk ik. Sinds gisteren eet hij zijn natvoer niet meer. En dat terwijl hij dat zo graag eet. Vandaag lag zijn eten uitgedroogd in zijn bakje dus ik doe er nieuw in maar ook dat moet hij niet hebben. Ook drinken doet hij niet. Wat hij wel blijft doen is zo slijmen bij mij wat hij altijd doet als hij ziet dat hij eten of drinken gaat krijgen, maar dan ruikt hij er eens aan en is hij weer weg.. Gisteren had ik wel eens uitgetest of hij snoepjes wou hebben en die at hij op. Hij komt ook nog naar mij toe voor aaitjes en knuffels dus daar is niets mis mee maar ik vind het wel verdacht.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:29

Ik zou zsm contact opnemen met de DA. Niet willen eten en drinken is nooit een goed teken. Het verteringsstelsel van katten is er niet op gemaakt om lang zonder voedsel te zitten, dus wachten tot na het weekend is geen goed idee (niet dat je aangeeft dat je wil wachten, zeg het er gewoon bij). De laatste kat die ik mee heb gemaakt die niet wou eten en drinken had uitval van nieren en lever.

Juut

Re: Kat eet en drinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:33

Naar de dierenarts! Katten kunnen om duizendenéén reden besluiten in hongerstaking te gaan, en helaas houden ze dit ook niet lang vol...

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:34

weekendarts en op tijd aan een infuus...bij onze kat zat ik er niet voldoende op en de da kwam te laat in actie... :(

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:36

Niet eten > lever-vervetting = misselijk > niet willen eten > verergering lever-vervetting.
Ik zou inderdaad even een da contacten als ie niet meer wil eten.

Is zijn vocht nog goed? (Huidturgor kan je checken door een huidplooi op te tillen; deze moet gewoon soepel en snel terugglijden).
Kan je temp. meten?
Kan het zijn dat zijn gebit achteruit is gegaan? (zijn de slijmvliezen goed, of zit er tanden los of ontst. etc.)
Laatst bijgewerkt door Creatas op 03-11-12 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:37

Als je gaat dwangvoeren (met een spuitje of pipet), is je kat daarna misselijk? Onze vorige oude poes wilde ook niet eten. Dus maar dwangvoeren met een spuitje, maar daar werd ze misselijk van. Uiteindelijk bleek ze alvleesklierontsteking te hebben. Misschien heeft jouw kat last van zijn tanden (zitten er kiesjes los ?) . Wat wil de kat wel eten: snoepjes (zei je), misschien een stukje ham, kaas, stukje gekookte kip met wat vocht, gekookte vis. Ik zou van alles gaan proberen en dan toch morgen de DA bellen, want lang vasten is erg slecht voor een kat.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:39

Het probleem is dat onze kat niet echt gewend is aan het controleren van gebit en dergerlijke. Je kan hem knuffelen zo veel je wil maar oppakken, in een transportbox zetten of hier temperatuur of gebit controleren is heel moeilijk. Ik heb ook geen idee hoe en wat juist is..

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:54

wat moet dat moet...anders handdoek erover en dan in de transportbox.....wij hebben hier ook een lastige, maar die pak ik beet met een hannddoek...binnen 5 min zit ze erin...

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:57

Ik heb hem net kaas proberen te laten eten, en hij lekt en smikkelt erop maar dan laat hij het vallen, doet hij dat opnieuw en laat het vallen en telkens opnieuw tot hij niet meer wil. Een paar snoepjes dat at hij dan weer wel..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:50

Zo snel mogelijk de dierenarts bellen en niet wachten tot morgen om de al genoemde reden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:50

hmm misschien kan je proberen in zn mond te kijken? ook al doet die daar moeilij over. heb je al rond zn keer gevoeld of en neits verstopt zit?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:31

Hoe gaat het nu met hem?

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:43

Hij heeft gegeten en gedronken! Ik ben opgelucht nu :D

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:20

Oh wat fijn!
Hou m nog maar even goed in de smiezen :)