Hond drachtig wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

Hond drachtig wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 20:01

Hallo allemaal,

Ik heb een Jack russel die eind september 1 jaar is geworden en was laatst voor de 2e keer loops.
Fantastisch leuke hond en heb hem vanaf pup (gekregen op m'n verjaardag) *\o/*

Maar mevrouw denk midden in haar loopsheid 'joehoe mannen hier kom ik' en smeert hem voor een dag. Overal gezocht, aangemeld bij amivedi en dierenpolitie en asiel in de buurt. pff dan voel je je min ;(

Maar 24 uur later komt ze dolblij weer aanlopen met een ander hondje hier uit de buurt. (een mannetje <<) )
Dat meen je niet hè!

Dus nu het verhaal, ik denk dat ze drachtig is en ze is net 1. Dus denk ik niet heel gezonde leeftijd.
Nu kan je dus een morning after pil voor honden halen (ja echt!)

Maar die moest de 3e en de 5e dag na de dekking. Die zijn al voorbij en nu kan het op dag 28 tot 45 ook maar dan krijg je dus gewoon een abortus waar ik ethisch gezien niet echt voor ben en dus echt al half volgroeide pups uitkomen.

Wat zouden jullie doen?

Thats_Me

Re: Hond drachtig wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:06

Ik had het niet eens zo ver laten komen en haar al laten helpen. Ik zou dus nu een afspraak maken om dit alsnog te laten doen en dus alles weg laten halen. Daar hoef je toch echt niet tot dag 28 te wachten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:06

Mijn Westie heeft in een onbewaakt ogenblik onder mijn Berner Sennen reu vast gezeten. (Vraag niet hoe :P )

Aangezien mijn dame er ééntje betreft zonder stamboom en de combinatie ook alles behalve succesvol was, heb ik besloten in samenspraak met de dierenarts haar direct te laten sterriliseren en hiermee een mogelijke zwangerschap ook direct te aborteren. Zij was op dat moment nog geen jaar oud. (Sterrilisatie lag in de planning, maar voor enkele weken later ná haar eerste loopsheid)

Dus wellicht als je geen pup plannen heb voor de toekomst, zou ik haar direct laten helpen (maar dat is mijn mening ;) )
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 03-11-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:07

Het is mogelijk om abortus uit te laten voeren bij de dierenarts, die beslissing zal je echter wel zelf moeten overdenken.
Een exvriendin van me heeft er voor gekozen het niet te doen want het was toch wel leuk zon pupje van eigen hond, gevolg was dat ze dood is gegaan tijdens ze bevalling en ze alle pups met de hand groot heeft moeten brengen (hond was 11 manden toen de ongelukkige dekking gebeurd was). Ze heeft er nog elke dag spijt van dat ze het nestje heeft genomen.

Een van de pups heb ik toen tijdelijk opgevangen omdat het teveel werd. (op 2 ja was de rest weg)
Dus denk er goed over na, de kans is natuurlijk klein dat zoiets als dit gebeurd, maar zelf persoonlijk zou ik het risico niet wagen op zulk jonge leeftijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:08

Ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken bij de dierenarts om de opties door te spreken.
(Kan er niet tijdens de sterilisatie gelijk de embryo's worden verwijderd?)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:10

Thats_Me schreef:
Ik had het niet eens zo ver laten komen en haar al laten helpen. Ik zou dus nu een afspraak maken om dit alsnog te laten doen en dus alles weg laten halen. Daar hoef je toch echt niet tot dag 28 te wachten.

Je kan een hond niet steriliseren als die loops is, dan is het veel te broos.

Ik zou waarschijnlijk de pups laten komen, maar wij hebben er hier wel de ruimte en tijd voor. Als je dat niet hebt zou ik een abortus overwegen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:17

Tosca2 schreef:
Thats_Me schreef:

Ik zou waarschijnlijk de pups laten komen, maar wij hebben er hier wel de ruimte en tijd voor. Als je dat niet hebt zou ik een abortus overwegen.

Hoe kom je er nou bij dat ik haar tijdens de loopsheid zou willen laten castreren? Ik zou het alleen sowieso niet tot de tweede loopsheid hebben laten komen. Het is zelfs zo dat je tegenwoordig niet eens hoeft te wachten tot de eerste loopsheid. Hoe eerder je laat helpen hoe minder hormonen er vrij komen en hoe minder kans op kanker.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:40

Tosca2 schreef:
Thats_Me schreef:

Dat kan wel hoor, ze doen dit echter wel tegen de laatste dagen van de loopsheid aan :o ! Bij mijn teefje hebben ze dit ook gedaan bij DAP Bodegraven :j, neem aan dat zij wel wisten waar ze aan begonnen :D. Teef heeft geen complicaties gehad na de ingreep.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:44

Je kunt het toch weg laten spuiten, een soort hengstig spuiten zeg maar.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:46

Natuurlijk kan dat ook er zijn tal van mogelijkheden. Maar volgens mij heeft TS al haar keuze gemaakt, ze wil vermeerderen, anders had je bij terug komst al bij de DA op de stoep gestaan om te laten helpen, spuiten, pil etc.. Zo te lezen is ze inmiddels al zeker 5 dagen verder.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:49

Goed, goed, goed nadenken en overleggen met de DA wat nu kan. Zelf zou ik ook niet meer kiezen voor zo'n late abortus.

Heb je de tijd, ruimte,geld,baasjes om te te laten komen?? Lees je dan goed in en bekijk ook of je het wel kunt qua tijd (ben zelf 6 kittens met de fles aan het grootbrengen en dat valt niet mee)

twijfel je neem dan zsm contact op met de DA voor een sterilisatie

maar denk aub niet oh leuk een nestje dat doe ik wel even

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:49

Als een teef loops is, is de baarmoeder ontzettend doorbloed met vaten. Ga je dan steriliseren heb je meer kans op bloedingen, daarom wordt t meestal voor de eerste loopsheid of minimaal 3 maanden na de laatste gedaan.
TS in jouw geval zou ik met de da overleggen en voor sterilisatie gaan z.s.m. Maar zo te lezen ben je daar tegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:09

Dat is nog niet zo zeker. Tegenwoordig tonen onderzoeken aan dat hoewel je de ene typen kankers verminderd andere typen kankers verergerd en dat de situatie ongeveer sam-sam is. En voor de hond is het weer beter als deze volledig uitgegroeid is voordat deze gecastreerd wordt omdat o.a. de sluiting van de groeischijven in de botten hormonaal gesloten worden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:39

Mizora schreef:
Dat is nog niet zo zeker. Tegenwoordig tonen onderzoeken aan dat hoewel je de ene typen kankers verminderd andere typen kankers verergerd en dat de situatie ongeveer sam-sam is. En voor de hond is het weer beter als deze volledig uitgegroeid is voordat deze gecastreerd wordt omdat o.a. de sluiting van de groeischijven in de botten hormonaal gesloten worden.

Laatst naar een interessante lezing geweest over fokken door dierenartsen. Daar kwam ook het laten helpen aan de orde. Voor nu was het standpunt dat je toch echt beter kon laten helpen voor de eerste loopsheid. Echter heb je wel gelijk er werd aangegeven dat het om het even is maar dat het vroeg laten helpen net wat meer voordelen gaf voor de gezondheid van het dier in verband met het krijgen van ernstige ziekten op latere leeftijd.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:35

Thats_Me schreef:
Thats_Me schreef:

Hoe kom je er nou bij dat ik haar tijdens de loopsheid zou willen laten castreren? Ik zou het alleen sowieso niet tot de tweede loopsheid hebben laten komen. Het is zelfs zo dat je tegenwoordig niet eens hoeft te wachten tot de eerste loopsheid. Hoe eerder je laat helpen hoe minder hormonen er vrij komen en hoe minder kans op kanker.

De hond is nog maar net zwanger dus is net loops geweest.

Ts, als je de pups laat komen lees je dan vooral goed in.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:39

Ik zal haar echt laten helpen en tegelijkertijd de embryo's laten verwijderen. Je hondje wordt dan gecastreerd, de baarmoeder wordt ook verwijderd.
Zo'n jong hondje die pups moet krijgen, dat vind ik persoonlijk ethisch onverwantwoord..
Wat voor ras is de papa?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:03

Tosca2 schreef:
Thats_Me schreef:

De hond is nog maar net zwanger dus is net loops geweest.

Ts, als je de pups laat komen lees je dan vooral goed in.

Nou ja, je leest verkeerd. Je kunt nu toch al een afspraak maken voordat de pups komen. Betekent toch niet dat je de hond morgen al op de behandeltafel moet liggen, dat zal de DA wel inschatten wat voor deze hond veilig is. Daar hoef je niet zelf eerst 28 dagen voor te wachten en dan pas de afspraak maken. Dat kan gelijk nu al en dan kun je rustig afwachten.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:19

Okay my bad :)

Ts heb je al iets besloten?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:23

Tosca2 schreef:
Okay my bad :)

Ts heb je al iets besloten?

Ik ben ook benieuwd :)