Ik heb een jonge hond van bijna 5 maanden oud.
Ze heeft in het begin wat probleempjes gehad met binnen plassen, vooral als ze even alleen was en daardoor wat nerveus werd.. dan ging ze wat piepen en nerveus doen en daarbij plassen/poepen. Dat heb ik vrij snel opgelost door stiekem door het raam te kijken en precies op het goede moment naar binnen te lopen en te corrigeren. Na een aantal keer heeft ze dat dan ook niet meer gedaan.
Als ik haar langere periodes alleen liet ging ze de bench in. Daar heeft ze het altijd netjes droog gehouden.
Onze routine:
Om 6 uur sta ik op. Dan laat ik haar buiten plassen en even spelen. Dan eten, even rusten en weer even spelen en plassen/poepen.
Om 8 uur ga ik naar mijn werk en gaat ze in de bench.
Om 1 uur ben ik terug, laat ik haar naar buiten, plassen, gaan we even spelen, ik ga eten, zij gaat eten, en een half uur later ga ik weer aan het werk ('s middags werk ik thuis) en komt ze naast me liggen slapen.
Om 4/5 uur gaat ze weer naar buiten, daarna krijgt ze samen met ons haar eten, weer even rusten, even plassen/poepen/spelen, en dan gaat ze of in de bench slapen of op de bank.
Om 10 uur maak ik haar nog even wakker, laat haar buiten even plassen, en gaat ze in de bench slapen.
Dat ging allemaal prima.. ze kon het prima ophouden allemaal en heeft dus een vaste routine.
..totdat ik de bench weghaalde afgelopen week.
Eerst dacht ik dat het kwam doordat de klok was verzet. Ongelukje kan gebeuren.. Maar de dag erna kwam ik er achter dat ze om tussen 10 en 11 al in de kamer had geplast, net een paar uurtjes na haar laatste plasje..
Ik maak het elke keer goed schoon met dettol..
Ik heb al geprobeerd om een vast plasplekje te maken (met een oude dweil ipv kranten) en steeds verder te verplaatsen.. dus helemaal van begin af aan zindelijk maken, maar ze plast gewoon elke keer op een totaal andere plek..
Ik heb een webcam in de kamer gezet en haar urenlang vanuit een andere kamer in de gaten gehouden totdat ze moest plassen en dat direct gecorrigeerd.. Trekt ze zich vrij weinig van aan. Het was geen nervositeit, het was ook geen 'niet kunnen ophouden', ze werd gewoon wakker, ging rustig een rondje lopen door de kamer, even zitten, plassen en weer verder slapen
Als ik erbij ben dan gaat ze bij de deur staan en geeft aan dat ze naar buiten wil en houdt het desnoods gewoon op, dus ze kan het wel.. maar als ze alleen is doet ze dat niet. ..en 's avonds deed ze het weer toen ze een paar uurtjes alleen was
Hoe kan ik haar leren dat de wc echt alleen búiten is? Buiten plast ze gewoon op commando. Ik neem haar mee, zeg 'plasje' en ze plast.. Ik doe uiteraard buiten elke keer enorm belonen (wat ze compleet negeert). Een voorzichtige correctie binnenshuis ook trouwens.. Je zegt "Nee!" of duwt haar in de zij, ze loopt weg, draait zich om en doet het zo een tweede keer
Zodra ik haar weer in de bench zou zetten is het natuurlijk weer over.. maar dat doe ik liever niet. Ik zie haar liever lekker vrij lopen.
Negeren heeft geen zin, ze gaat het alleen maar vaker doen, en ik heb geen zin en tijd om elke dag voor het komende half jaar in mijn 'lunchpauze' te gaan schrobben en schoonmaken.
Dus, wie heeft er de gouden tip? Er moet toch een trucje zijn om dit duidelijk te maken?
Mijn nieuwe plan: als ik zo'n trillings-halsband koop dan kan ik haar van een afstandje in de gaten houden met de webcam en precies op het goede moment corrigeren dmv een trilling of een piepgeluid..
Maar die dingen zijn nogal duur, en als ik van tevoren weet dat het niet gaat werken..
Ik hoop dat iemand een idee heeft! Ik leer haar het liefst zo snel mogelijk de goede manier aan, anders wordt het alleen maar lastiger om zoiets af te leren ben ik bang.

en dan wil ze ook niet meer gestoord worden met speeltjes enzo