Jonge hond beschouwt vloer als tweede wc..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Jonge hond beschouwt vloer als tweede wc..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 08:00

Sja, ik zit met een probleempje met mijn prima zindelijke pup die toch graag binnen plast.. en voordat ik verder ga met plan B vraag ik eerst eens hier voor tips :j

Ik heb een jonge hond van bijna 5 maanden oud.
Ze heeft in het begin wat probleempjes gehad met binnen plassen, vooral als ze even alleen was en daardoor wat nerveus werd.. dan ging ze wat piepen en nerveus doen en daarbij plassen/poepen. Dat heb ik vrij snel opgelost door stiekem door het raam te kijken en precies op het goede moment naar binnen te lopen en te corrigeren. Na een aantal keer heeft ze dat dan ook niet meer gedaan.
Als ik haar langere periodes alleen liet ging ze de bench in. Daar heeft ze het altijd netjes droog gehouden.

Onze routine:
Om 6 uur sta ik op. Dan laat ik haar buiten plassen en even spelen. Dan eten, even rusten en weer even spelen en plassen/poepen.
Om 8 uur ga ik naar mijn werk en gaat ze in de bench.
Om 1 uur ben ik terug, laat ik haar naar buiten, plassen, gaan we even spelen, ik ga eten, zij gaat eten, en een half uur later ga ik weer aan het werk ('s middags werk ik thuis) en komt ze naast me liggen slapen.
Om 4/5 uur gaat ze weer naar buiten, daarna krijgt ze samen met ons haar eten, weer even rusten, even plassen/poepen/spelen, en dan gaat ze of in de bench slapen of op de bank.
Om 10 uur maak ik haar nog even wakker, laat haar buiten even plassen, en gaat ze in de bench slapen.
Dat ging allemaal prima.. ze kon het prima ophouden allemaal en heeft dus een vaste routine.
..totdat ik de bench weghaalde afgelopen week.

Eerst dacht ik dat het kwam doordat de klok was verzet. Ongelukje kan gebeuren.. Maar de dag erna kwam ik er achter dat ze om tussen 10 en 11 al in de kamer had geplast, net een paar uurtjes na haar laatste plasje..

Ik maak het elke keer goed schoon met dettol..
Ik heb al geprobeerd om een vast plasplekje te maken (met een oude dweil ipv kranten) en steeds verder te verplaatsen.. dus helemaal van begin af aan zindelijk maken, maar ze plast gewoon elke keer op een totaal andere plek..
Ik heb een webcam in de kamer gezet en haar urenlang vanuit een andere kamer in de gaten gehouden totdat ze moest plassen en dat direct gecorrigeerd.. Trekt ze zich vrij weinig van aan. Het was geen nervositeit, het was ook geen 'niet kunnen ophouden', ze werd gewoon wakker, ging rustig een rondje lopen door de kamer, even zitten, plassen en weer verder slapen :roll: := Als ik erbij ben dan gaat ze bij de deur staan en geeft aan dat ze naar buiten wil en houdt het desnoods gewoon op, dus ze kan het wel.. maar als ze alleen is doet ze dat niet.
..en 's avonds deed ze het weer toen ze een paar uurtjes alleen was >;)

Hoe kan ik haar leren dat de wc echt alleen búiten is? Buiten plast ze gewoon op commando. Ik neem haar mee, zeg 'plasje' en ze plast.. Ik doe uiteraard buiten elke keer enorm belonen (wat ze compleet negeert). Een voorzichtige correctie binnenshuis ook trouwens.. Je zegt "Nee!" of duwt haar in de zij, ze loopt weg, draait zich om en doet het zo een tweede keer :roll:

Zodra ik haar weer in de bench zou zetten is het natuurlijk weer over.. maar dat doe ik liever niet. Ik zie haar liever lekker vrij lopen.
Negeren heeft geen zin, ze gaat het alleen maar vaker doen, en ik heb geen zin en tijd om elke dag voor het komende half jaar in mijn 'lunchpauze' te gaan schrobben en schoonmaken.
Dus, wie heeft er de gouden tip? Er moet toch een trucje zijn om dit duidelijk te maken?

Mijn nieuwe plan: als ik zo'n trillings-halsband koop dan kan ik haar van een afstandje in de gaten houden met de webcam en precies op het goede moment corrigeren dmv een trilling of een piepgeluid..
Maar die dingen zijn nogal duur, en als ik van tevoren weet dat het niet gaat werken..

Ik hoop dat iemand een idee heeft! Ik leer haar het liefst zo snel mogelijk de goede manier aan, anders wordt het alleen maar lastiger om zoiets af te leren ben ik bang.

Silence

Re: Jonge hond beschouwt vloer als tweede wc..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:06

Je hebt het over naar buiten gaan, maar ik lees nergens iets over echt uitlaten. Dat doe je niet?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:16

Over wat voor soort hond hebben we het? Verder lees ik ook niet dat ze echt wordt uitgelaten. Alleen even naar buiten en beetje spelen. Dat zijn vage begrippen geef er eens tijden aan hoe lang je met haar bezig bent en wat je dan doet.

Daarbij is ze nog maar 5 maanden!! Dus logisch dat nog niet alles perfect gaat. Ik zou haar zeker niet straffen als ze binnen plast. Dat doet ze waarschijnlijk toch omdat jij haar te weinig naar buiten laat.

Daarbij wel belonen als ze buiten plast/poept. Je moet dit gedrag namelijk stimuleren buiten en als je binnen straft durft ze straks buiten ook niet meer goed als je bij haar in de buurt bent. Dan kom je in een visuele cirkel terecht en wordt het alleen nog maar lastiger. Zet dus dergelijke halsbanden snel uit je hoofd om dit soort dingen af te leren!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 08:18

Silence, ze kan bij mij in de tuin en de paardenbak los lopen. Ik pak haar altijd aan de riem, laat haar dan even op commando plassen en vaak lopen we even de straat af (gewoon om even te oefenen met braaf bij me lopen), en daarna kan ze even los rondrennen. Van de fokkers mag ik nog niet echt wandelen met haar, pas als ze een jaar is. Dat 'geforceerd' lopen is slecht voor haar gewrichten, en omdat het een windhond is heeft ze er veel meer aan om lekker even haar energie kwijt te kunnen door even vol gas door de tuin te rennen :j
Ik heb het ook wel eens geprobeerd hoor, alleen aan de lijn lopen, maar dan zit ze zo vol met opgekropte energie dat ze binnen overal in gaat bijten en rottigheid gaat uithalen }:0

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:19

ik denk dat je te vroeg gestopt ben met de bench....
als zij er altijd in ligt te slapen is het niet zo erg, want dan is het haar veilige haven en als ik zo lees komt ze er verder niet in en krijgt ze genoeg beweging

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 08:24

Thats_me, het is een windhond, dus echt een hond die energie afblaast door gewoon heel hard en veel te rennen.
Verder zijn windhonden honden die vooral ontzettend lui zijn, het zijn net katten. 's Morgens heeft ze twee uur de tijd om gewoon lekker te spelen en te rennen. Nou, dat is vaak een kwartier rennen, en dan ligt ze weer te slapen :Y) en dan wil ze ook niet meer gestoord worden met speeltjes enzo :')

Belonen buiten blijf ik gewoon doen hoor. Dat doe ik altijd. En zoals ik al zei weet ze heel goed dat ze buiten mag plassen, want dat doet ze echt op commando. Dus ik ben het er niet mee eens dat ze niet meer zou durven plassen buiten als er binnen gecorrigeerd wordt. Honden zijn echt wel slim genoeg om dat verschil te begrijpen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 08:28

Ojajoh, dat klopt, ze komt verder niet in de bench, alleen als ik langere tijd weg was en ze gaat er regelmatig uit d'r eigen in slapen. Dus je denkt dat ik het iets langer moet volhouden met de bench, en dat ze dan toch uiteindelijk genoeg aan die routine went om niet meer binnen te plassen?
Bedankt, daar kan ik wat mee :j Het valt te proberen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:31

8nnemiek schreef:
Thats_me, het is een windhond, dus echt een hond die energie afblaast door gewoon heel hard en veel te rennen.
Verder zijn windhonden honden die vooral ontzettend lui zijn, het zijn net katten. 's Morgens heeft ze twee uur de tijd om gewoon lekker te spelen en te rennen. Nou, dat is vaak een kwartier rennen, en dan ligt ze weer te slapen :Y) en dan wil ze ook niet meer gestoord worden met speeltjes enzo :')

Belonen buiten blijf ik gewoon doen hoor. Dat doe ik altijd. En zoals ik al zei weet ze heel goed dat ze buiten mag plassen, want dat doet ze echt op commando. Dus ik ben het er niet mee eens dat ze niet meer zou durven plassen buiten als er binnen gecorrigeerd wordt. Honden zijn echt wel slim genoeg om dat verschil te begrijpen :)

Wat voor windhond? Spreken we dan over formaat whippet of formaat Afgaanse windhond? Ik lees dat zij twee uur de tijd heeft om buiten te zijn. Doe je verder niets met haar? Dat ze lui zijn prima maar je moet een hond wel bezig houden. Waar windhonden wel om bekend staan is dat ze routine nodig hebben. Door het weghalen van de bench, haar rustplek, heb je onrust gebracht in de situatie. Dat moet eerst herstellen en ze moet zich een nieuwe routine aanleren.

Fijn dat je het er niet mee eens bent maar op commando plassen is iets heel anders dan uit zich zelf plassen. Je geeft aan dat je een probleem hebt en dat je haar binnen daarvoor afstraft en zelfs aan halsbanden denkt die haar op zo'n moment straffen. Tja.. dan moet je toch even bedenken wat je aan het doen bent en oppassen dat je haar niet bang maakt voor het gedrag. En nee, honden zijn niet slim genoeg om het verschil te begrijpen. Het is maar net wat zij als ''thuis" beschouwen en waar ze dus wel/niet hun behoefte doen. Zo zijn er honden die dus niet op gras willen plassen omdat ze daar altijd spelen. Zo'n hond zal het altijd ophouden als je hem op een groot grasveld uit zal laten. Met als resultaat dat hij dus in huis gaat plassen omdat hij het niet meer kan ophouden op een gegeven moment.

Nou ja, nog even een extra tip. Als je hebt schoon gemaakt zou ik het doekje buiten neerleggen en daar even aan laten ruiken. Dan weet ze dat het buiten moet doen. Verder zou ik toch naar minimaal 5 keer uitlaten per dag gaan, waarvan je haar niet elke keer alleen maar laat rennen.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:39

Die van mij heeft een jaar in de bench gezeten. Veilig voor hem. En toen was hij er echt klaar voor

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:42

.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-01-26 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:46

Als je weg bent in de bench vinden ze echt niet erg hoor. Natuurlijk niet hele dagen maar een ochtend is niet erg hoor. En 5 maanden is nog erg jong en een afghaan wordt laat volwassen om het zomaar eens te zeggen. Vooral geen trillings dingen kopen heeft geen zin want je bent er niet altijd bij en ze leert er niets van. Je bent denk ik goed bezig maar je hebt gewoon geduld nodig.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:12

Ik lees 2 dingen:
1. De hond is nog geen 5 maanden!!
2. Je hebt haar gevolgd en toen ze wakker werd liep ze een rondje en ging ze plassen.

Ongelukjes gebeuren op deze leeftijd nu eenmaal. Het beestje is nog jong. Daarnaast vergeet je dus dat elke pup na het spelen, na het eten, na het slapen, bij het uit de bench komen, etc. naar buiten zal moeten om even een plasje te doen. Ik krijg uit je verhaal de indruk dat je op vaste momenten naar buiten gaat en dat werkt nu eenmaal nog niet bij een pup. Als ze de aandrang voelen dan gaan ze zitten. Corrigeren bij het zindelijk maken, vind ik persoonlijk not done. Ze moet het tenslotte nog leren.
Ik geloof niet dat een pup 'bewust' de baas gaat pesten om binnen te plassen en dat ze heus wel 'weet' dat ze het buiten moet doen.

Dus mijn advies: Haal die bench weer terug, laat haar daar lekker liggen slapen als jij aan het werk bent en als ze vrij rond loopt, neem haar vaker even mee naar buiten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:22

Ik denk dat het schadelijker is om haar elke keer zo te laten rennen, dan haar een paar keer per dag een 10 minuutjes kwartiertje uit te laten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:11

Thats_me, het is een afghaanse windhond :)
In die twee uur ben ik uiteraard heel veel met haar bezig.. op het moment dat zij dat wil heet dat. Ik heb een boel speeltjes voor haar, ik heb balletjes om weg te gooien, we doen touwtrek-spelletjes, maar daar is ze snel op uitgekeken. Het leukste vindt ze nog als je achter haar aan rent, of weg voor haar rent :Y) Verder natuurlijk een klein beetje gehoorzaamheid trainen elke dag, maar een windhond is natuurlijk alleen gehoorzaam als ie daar zin in heeft. En knuffelen, dat doen we ook veel natuurlijk :) Maar het zijn honden die heel erg op zichzelf zijn, dus na 10 minuten aandacht is ze het meestal zat en loopt ze weg en gaat zelf wat rennen en spelen, of gaat op d'r bank liggen slapen. Dus ze krijgt zeker niet te weinig aandacht.
In de weekenden trekken we er overdag trouwens wel vaak op uit hoor, het is niet zo dat ze 7 dagen per week thuis zit.
Een doekje buiten neerleggen kan ik proberen, bedankt voor de tip :) In principe hebben we al zoiets; ik laat haar altijd op een en hetzelfde plekje plassen, en ook als ze los loopt gaat ze buiten meestal naar dat plekje om te plassen.
Ze komt nu ook ruim 5 keer per dag buiten; 's morgens om 6 uur, 's morgens om 8 uur voor m'n werk, 's middags om 1 uur, 's middags om 4 uur, 's avonds om 6 of 7 uur en dan 's avonds om 10 uur.. Dat is dus zelfs 6x. Om 8 uur en om 10 uur is zonder los te mogen, dan mag ze alleen plasje doen aan de riem en weer naar binnen.
Zo lang ik binnen er bij ben doet ze trouwens helemaal niks binnen. Het is echt alleen als ik weg ben, en dan ook elke keer. Een ongelukje is het dus niet.
Maar als ik het kan oplossen door haar gewoon weer elke keer in de bench te zetten als ik weg ben dan ga ik dat natuurlijk gewoon proberen :j Ik had het fijner gevonden als ze gewoon tussen de dutjes door af en toe eens wat kon rondlopen en spelen.. maar dan moet ze nog maar even geduld hebben :)

Wat die trillingsbanden betreft; ik vind het juist een erg handig hulpmiddel. Je verandert het commando "Nee" gewoon door een piepje of een trilling en zo kun je veel nauwkeuriger corrigeren, en koppelt de hond de correctie juist niet aan de persoon maar aan de actie die hij doet. Maar goed, dat is offtopic, ik ga gewoon de bench terug zetten en dan hopen dat het probleem over een half jaar over is :j

Silence, de reden waarom het wandelen schadelijker is dan het rennen is omdat ze met wandelen heel geforceerd gaan bewegen en hun poten verkeerd gaan neerzetten, en met rennen gewoon op de natuurlijke manier lopen. En ze moet natuurlijk gewoon lekker haar energie kwijt kunnen. Met wandelen gaat dat niet lukken bij een windhond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:46

ja natuurlijk de hond is 5 maanden en volkomen zindelijk dus ik zou zeker na gaan denken om maar een tril/stroom band te gaan kopen. Die hond zal vast wel snappen dan dat het niet meer mag. Kom op, vertrouw gewoon op jezelf en je hond. Zo'n rare band is nergens goed voor bij zulke jonge honden. Trainen op een positieve manier en samen bezig zijn, dingen onderzoeken en vanalles ondernemen dat is van belang. Niet nu al gaan denken aan van die hulp middelen die je alleen moet pakken in noodsituaties waar je geen andere kant meer op kan dan zo en MET proffesionele hulp

Honden zijn idd heel slim daarom kunnen ze goed leren om zindelijk te worden zonder gelijk aan piep/tril/stroom banden te denken. Vind het echt absurd hoe makkelijk sommige mensen daar tegenwoordig over denken. Daarnaast staat er ook op dat deze banden niet geschikt zijn voor pups en jonge honden. Die snappen zulke dingen nog niet, ze worden niet wijs geboren ze moeten wijs gemaakt worden en dat kan omdat ze slim zijn.

Mijn hond was rond de 5 maanden gelukkig goed zindelijk te noemen mits op tijd uitgelaten. Ongelukjes in huis? Ze doen het niet om te pesten of wat dan ook. Dus ik zou een stapje terug gaan schijnbaar te snel gewild en dat bleek de hond niet aan te kunnen.
Wat je ook kan doen is de plas na laten kijken op een eventuele blaasontsteking.

Dus idd de bench terug zetten en als dat niet mocht helpen (maar als ik zie wanneer ze het doet zal het vast wel helpen) en ook qua tijden weer een stapje terug doen.

Verder is op hetzelfde terrein lopen op een gegeven moment geen uitdaging meer. Zeker jonge honden moet je dingen bij ondernemen. Wie weet in wat voor situatie je mischien komt over 1,5,10 jaar en dan kan het wel eens heel handig zijn dat je hond andere honden/dieren, auto's, stad, markt, trein enz. kent.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:59

Er zijn al veel goede tips gegeven, waarvan je er gelukkig ook een paar overneemt. Afghaanse windhonden leren veel moeilijker dan andere honden. Niet om je te beledigen, maar het is een feit dat zij onderaan het rijtje van intelligente honden staan. Hou dus rekening met het lerend vermogen van je hond. Daarnaast is mij door de fokker van mijn Mechel (is ook politiehondentrainer) geleerd dat je een jonge hond tot ongeveer een jaar niet straffen mag. Je beloont goed gedrag en brengt je hond bij ongewenst gedrag op andere gedachten door hem een alternatief te bieden. Niet door te straffen. Reden daarvoor is om hem een evenwichtig karakter te laten ontwikkelen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:08

Waarom maak je dan geen wandelingen op plaatsen waar je hond los kan lopen?
Ik loop iedere dag minimaal een uur in het bos met mijn honden.
Hun conditie en bespiering is een stuk beter dan toen ze nog in huis met tuin leefden bij de vorige eigenaren.. Zo ideaal is het dus niet imo om de hond haar beweging te laten krijgen op eigen terrein. Met wandelen komen ze ook nog eens ergens en zien meer dingen wat weer goed is voor de ontwikkeling van de hond.

Een stroomband voor het zindelijk maken... :n
Je kunt helemaal niet nauwkeuriger corrigeren, komt bijv. net een buurman langs lopen als ze die tik in haar nek krijgt dan kan de hond wel eens de link leggen dat ze die tik kreeg omdat de buurman langs liep..
Ik zou na het slapen, na het spelen en na het eten even met de hond naar buiten gaan en de bench terug zetten.
Hoe gaat het als je de bench terug zet en het deurtje open laat?
Ze kan dan nog in de bench slapen en toch vrij rondlopen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:30

Nou ja, ik snap wel dat TS niet zomaar met de hond gaat wandelen en deze dan laat rennen. Het blijft wel windhond/jachthond die echt snel weg is als ze iets zien en luisteren en gehoorzamen is nou niet het sterkte punt van dit ras. Echter is het wel iets wat op gepakt kan worden door oefenen, oefenen, oefenen. Zeker vanaf een half jaar kan er ook langzaam aan meer gevraagd worden van het dier hoewel echt langzaam omdat het toch wel om een grote hond gaat en die pas rond een jaar echt zijn uitgegroeid.

Hoewel lui, kun je ze natuurlijk altijd motiveren. Zoals je al aangeeft vindt ze 'jacht' spelletjes geweldig. Dat kat en muis spel wat ze met jou speelt doen ze ook onderling samen graag. Ik weet niet hoe het met jouw uithoudingsvermogen zit? Anders veel dit spel spelen en anders heb je niet de mogelijkheid om haar met andere honden te laten spelen? Dat is ook voor de socialisatie erg belangrijk. Ga je op cursus? of zit er een baan bij je in de buurt waar ze ook cursussen geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:42

je hoeft de hond tijdens het wandelen toch niet perce te laten rennen? Voor mijn part gaat TS met de hond aangelijnd de stad in. Voor deze hond veel belangrijker dan wandelen in de polders waar ze kan rennen want dat rennen kan ze thuis al maar die indrukken op doen in drukke gebieden waarschijnlijk niet. Daarnaast weet je voordat je zo'n hond aan schaft als het goed is al wat het karakter is en ga je daar vanaf 8 weken leeftijd al hard mee trainen om te proberen ze baasgericht te houden en als dat niet zo lukt dan weet je in elk geval waar je aan begonnen bent en weet je je verantwoording op het gebied van aangelijnd bij je houden bijv.
TS wist natuurlijk ook al wel voordat de hond kwam dat deze een groot jacht instinct kan hebben maar dat zal dus bij TS geen probleem zijn verwacht ik.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:00

Mijn honden barsten ook van de jachtinstinct.
Veel trainen op hierkomen en dan ook iedere keer belonen met superlekkere snoepjes, tot in den treure.
Dat moet je ook blijven onderhouden, hierkomen is het enige commando waar ze altijd een beloning voor krijgen.
Voor Luna was dat niet voldoende, die heeft dus een periode aan een lange lijn gelopen totdat ze wel luisterde. Jachttraining was daarbij ook handig, daarbij is appélwerk/gehoorzaamheid erg belangrijk.

En idd ook meenemen naar bewoond gebied, veel laten zien en beleven.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:06

Bench weer terug zetten. Dat is mijn oplossing. Gewoon zo lang mogelijk laten staan, met het risico dat je hem altijd moet laten staan. Je kan bijvoorbeeld ook langaam een hondemand ernaast gaan zetten en haar wat vaker in de mand laten liggen. Ik denk echt dat ze haar plekje kwijt is.
Sterkte ermee!