wat kun je hier nu eens aan doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseChica

wat kun je hier nu eens aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:31

:wave:

Als eerste maak ik zelden een topic aan , dus mocht het niet goed staan alvast mijn excuses!

Wij hebben jonge katten in de schuur , heel gezellig hoor 2 van die kleine etterbakjes .
Maar de liefde word wat minder nu ze de kattenbak links laten liggen en hun behoeftes in het hooi doen... ;(

Ik kan in mijn ogen toch moeilijk hooi aanbieden wat stinkt , waar poep in zit , en / of doorweekt is van de plas , dus word er dagelijks best wel wat weggegooid..

Ze kennen de kattenbak en hebben die eerder altijd wel gebruikt , dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij?
Ook worden daar vaak genoeg de drollen ( drolletjes :+ ) en natte plekken uitgevist , en kunnen ze naar buiten wanneer ze maar willen.

Welke bokker herkent dit probleem en heeft de gouden tip voor mij!!
Want ik ben die ranzige zooi meer dan zat.

anneliesdj

Re: wat kun je hier nu eens aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:35

Ze zijn gemakzuchtig.
Ik zou ze een tijdje bij het hooi weghouden, dus in een aparte ruimte of iets van plastic over het hooi heen spannen.
En dan de kattenbak echt goed schoonhouden, misschien nog een bak ernaast zetten met grond/aarde erin dan leren ze dat ook meteen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:00

ja lui dat zijn ze zeker ja.
Aparte ruimte dat word m niet , dus dan moet ik morgen even een zeil opzoeken wat over 30 pakjes hooi past...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:26

Kun je ook wel bij de bouwmarkt halen of simpeler; een stuk landbouwzeil.
Misschien is het ook genoeg als je het over de onderste rijen legt of het moeilijker bereikbaar maakt met bv schotten er tegenaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:29

anneliesdj schreef:
Kun je ook wel bij de bouwmarkt halen of simpeler; een stuk landbouwzeil.
Misschien is het ook genoeg als je het over de onderste rijen legt of het moeilijker bereikbaar maakt met bv schotten er tegenaan.

Of gaas er voor.

Of schaduwdoek erover, dat is goedkoop, makkelijk te verplaatsen en "ademt".

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:04

een kat gaat niet uit luiheid of om te etteren in het hooi zijn behoefte doen i.p.v. op de kattenbak. Dit gaan ze wel doen als de kattenbak hun niet aan staat en het hooi wel. Dus ik zou om te beginnen die bak heel goed schoon gaan houden en 2 bakken nemen en daarnaast ander soort grit of houtkorrel of wat dan ook. In elk geval iets waar ze graag hun behoefte op doen en idd tegelijk ook maken dat ze niet bij het hooi kunnen komen. Of idd grond in de bak gaan doen. Mocht je niet willen dat ze het op zand gaan doen dan in elk geval al geen zand in de bak gaan doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:39

Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar dit is wel degelijk luiheid, katten zijn daar zeer goed in.
Ze hebben beschikking over stal en erf, kunnen dus op eigen behoefte naar buiten en hebben bovendien een kattenbak, toch doen ze het in het hooi.
Dat vat ik op als een kat die de kattenbak niet aanstaat maar de lui is om naar buiten te gaan. Een kat wil zijn behoefte begraven en in hooi kan dat niet, blijkbaar vinden ze dat minder erg dan naar buiten lopen, wellicht in de regen?

De kattebak heel goed schoonhouden is zeker belangrijk maar daarnaast kunnen ze ook gewoon leren naar buiten te gaan als die vol is, hoe vaak wordt de bak schoon gemaakt ts?
Hoe oud zijn je katjes en zijn het katers of poezen?
Je zou je ook kunnen afvragen of ze wel goed geleerd hebben op de kattebak te gaan? Maar aangezien ts aangaf dat ze het eerder wel goed deden ga ik er vanuit van wel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:43

Herkenbaar, hebben we hier ook gehad :')
Ik had een fles met zelf gemaakte vliegenspray (2/4 azijn, 1/4 water, en 1/4 citroen sap) dat heb ik erover gegoten. Werkt goed, ze plassen/poepen niet meer in het stro (en ook niet in de kattenbak :+ ).

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:51

Sorry voor de late reactie , het gaat om een poes en een katertje ( broer en zus van afgelopen voorjaar) .
De kattenbak word 2 keer daags ( 'sochtends en 'savonds ) de vieze plekken uit gehaald en ieder weekend helemaal verschoond , of het moet eerder beginnen te stinken/ smoezelig te worden noem maar op dat spreekt voor zich.

En oja.. er zit gewoon simpel standaard kattengrit in de bak. Nooit problemen meegehad .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:06

Kan het niet zo zijn dat het katertje territoriaal begint te worden?

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 18:19

Dan sproeien ze toch alleen anneliesdj ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:02

Ik zou toch een tweede kattenbak proberen, want zoals ik begrijp gebruiken ze hem wel, maar niet altijd? Dat zou kunnen betekenen dat misschien maar 1 kat er gebruik van maakt. Als een tweede bak niet helpt, zou je aan andere vulling kunnen denken.