Ik wil een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Ik wil een kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:47

Ik kan er niet meer tegen. Voor de zoveelste keer zie ik een oproepje; lieve kat zoekt een nieuw huis en het enige wat ik kan denken is: AAH IK WIL, IK WIL, IK WIL, ik sta te stuiteren als een klein kind en vervolgens moet ik weer ontzettend veel moeite doen om het uit mijn eigen hoofd te praten. Ik ben tot nu toe ook expres niet met mijn huisbaas over gaan praten omdat ik bang ben dat ik dan echt geen nee meer kan zeggen.

Ik denk dat ik het dier een super tehuis zou kunnen geven met heel veel liefde en zorg. Maar, ik woon "op kamers". Ik woon in een klein huisje (mijn eigen kamer en de gezamenlijke ruimtes zullen op ong. 40m2 uitkomen) In totaal wonen we met twee mensen in het huis. Uiteraard, gezien ik ver weg woon van mijn ouders en vrienden ben ik ook wel eens een weekendje (2 a 3 keer per maand) weg (wat meestal inhoud dat ik weg ben van vrijdagavond tot zondagmiddag). Bovendien zal ik waarschijnlijk over 2 jaar gaan verhuizen en over 2,5 jaar waarschijnlijk op stage gaan naar het buitenland (mocht ik dit doen dan heb ik al wel al een oppas/zorghuis voor die periode), maar dat zou wel betekenen dat het dier 3 keer zou moeten verhuizen in een vrij korte periode. Wat betreft de weekendjes weg zou ik er voor kunnen zorgen dat ik maar een dag weg ben. Van zaterdag tot zondag oid. Maar ik vraag me af, is dit wel echt eerlijk tegenover het dier? Zo veel verhuizen zal ook voor een hoop stress zorgen.

Geen idee trouwens of dit er nog toe doet, maar ik zou in het geval dat ik een kat neem eigenlijk het liefst een al volwassen kat nemen. 4 tot 15 jaar oid.

Ik ben benieuwd naar jullie mening! :)

Goof

Re: Ik wil een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:49

Een kat in zo'n kleine ruimte en dan ook vaak weekenden alleen?? En wat zou je doen als je in het buitenland zit? Moet de kat weer weg?
Nee, niet doen.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:50

Ik zit een beetje in dezelfde situatie, ook op kamers, en wil ook graag een kat. Probleem is alleen dat ik helemaal boven zit, en dit voor het beestje echt niet leuk gaat worden. Ik wil graag dat de kat kan 'buiten spelen' wanneer hij wil, en dat is bij mij geen optie.

Ook hecht een kat zich erg aan de leefomgeving, meer als aan de baas. Dat jij weg bent een weekend, zal hij niet zo erg vinden. (misschien een huisgenoot regelen die zijn bakje eens vol wil gooien?)
Her verhuizen gaat hij wel erg vinden denk ik. Zeker wanneer je een oudere kat neemt, die wil je toch liever een en dezelfde plek geven, voor de rest van zijn leven?

Ik wil het ook heel graag, maar ik wacht toch liever tot na mijn studie :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:51

Ik zou er niet aan beginnen,
Ik heb een hamster en vind het al sneu als ie 2 dagen alleen zit in zijn gigantische kooi. Een kat in zo'n ruimte lijkt me geen goed idee, als hij nou gewoon buiten kon en genoeg eten kreeg buiten dan leek het me geen probleem, maar zo..

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:54

Ja, ik wacht waarschijnlijk ook tot na mijn studie. Ik wil gewoon het allerbeste voor het katje. Wat betreft mijn half jaar buitenland heeft mijn beste vriend gezegd hem wel te willen verzorgen en in huis nemen. (hij heeft zelf ook een kat). Maar het kriebelt al zo lang.. Pfoe. Stiekem zit ik ook heel vaak op marktplaats te kijken of mensen uit de buurt geen "verzorger" voor hun kat zoeken hahaha _O-

Kat zou trouwens gewoon naar buiten kunnen! Ik woon aan een dijk, naast een natuurgebied en tussen de weilanden in. Maar goed, dat geeft geen garantie over mijn volgende woning.

Edit. Ook al klinkt het nu even niet zo in mijn berichten. Stiekem ben ik wel opgelucht dat jullie zeggen dat het geen goed idee is. Dat dacht ik zelf namelijk ook al, maar ik moet gewoon even op mijn plek gezet worden wat betreft dit. Nog 3 jaartjes geduld. (of een vriendje zoeken met een kat gnegnegne :Y) )
Laatst bijgewerkt door Cubone op 30-10-12 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:56

Zou het ook niet doen ... je doet er het dier ( en daardoor uiteindelijk ook jezelf ) geen plezier mee.

Ben je gewoon dol op katten of lijkt het je gezellig een levend wezentje om je heen te hebben ?
Als het het laatste is, zijn twee cavia's misschien wel heel leuk om te houden ... kun je gemakkelijk een dagje achterlaten, gemakkelijk meeverhuizen en zelfs bij langere logeerpartijen elders meenemen !

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:58

Shirley schreef:
Zou het ook niet doen ... je doet er het dier ( en daardoor uiteindelijk ook jezelf ) geen plezier mee.

Ben je gewoon dol op katten of lijkt het je gezellig een levend wezentje om je heen te hebben ?
Als het het laatste is, zijn twee cavia's misschien wel heel leuk om te houden ... kun je gemakkelijk een dagje achterlaten, gemakkelijk meeverhuizen en zelfs bij langere logeerpartijen elders meenemen !

Idd, 2 cavia's of een hamster is dan toch een stuk makkelijker ;)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:02

Oh getver.. Daar heb ik ook totaal geen goeie ervaringen mee (qua konijnen dan, het was kerstochtend 1961 ik weet het nog zo goed ;( ) Maar sindsdien heb ik een hekel aan vrijwel alle knaagdieren. Nee, dat is niks voor mij! Er komt nooit meer een knaagdier bij mij het huis binnen. Die beesten staren ook maar voor zich uit vanuit hun stalen gevangenisje. En eigenlijk vind ik ze ook eng..

Waarom ik een kat wil. Ik ben echt gek op katten. Ik vind ze heerlijk! Ze komen zelf bij je, gaan op je schoot liggen, laten je merken dat ze het fijn vinden dat je er bent. Ik vind het geweldig om naar de te kijken en met ze te spelen. Ik ben gewoon echt gek op ze :D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:04

Hoe denken je huisgenoten erover? En zou hij/zij ook buiten je kamer kunnen komen?

Ik heb huisgenotes gehad die een kat hadden in een studentenhuis, en met goede afspraken gaat dat prima. Eventueel zou je zelfs een kattenluikje kunnen fiksen dat ze naar buiten kunnen - door het raam kan dan ook! Met die weekendjes weg zou ik wel goed achter mijn oren krabben. Aan de andere kant, een dag of 1,5 alleen overleven ze prima met genoeg voer en water, zeker als ze ook naar buiten kunnen.

Over de stageperiode, ik zou een kat eerder laten verzorgen door iemand anders en ze in hun vertrouwde omgeving houden dan ze verhuizen. Katten hechten zich sterk aan plaatsen - Je zou misschien je kamer in onderhuur kunnen doen aan een goede vriend(in)?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:08

swartbeessie schreef:
Hoe denken je huisgenoten erover? En zou hij/zij ook buiten je kamer kunnen komen?

Ik heb huisgenotes gehad die een kat hadden in een studentenhuis, en met goede afspraken gaat dat prima. Eventueel zou je zelfs een kattenluikje kunnen fiksen dat ze naar buiten kunnen - door het raam kan dan ook! Met die weekendjes weg zou ik wel goed achter mijn oren krabben. Aan de andere kant, een dag of 1,5 alleen overleven ze prima met genoeg voer en water, zeker als ze ook naar buiten kunnen.

Over de stageperiode, ik zou een kat eerder laten verzorgen door iemand anders en ze in hun vertrouwde omgeving houden dan ze verhuizen. Katten hechten zich sterk aan plaatsen - Je zou misschien je kamer in onderhuur kunnen doen aan een goede vriend(in)?

Na mijn stage(s) kom ik hier niet meer terug. Ik loop 2x een half jaar stage achter elkaar :) Dus de kamer in onderverhuur doen is dan niet heel logisch. Met mijn huisgenoot heb ik nog niet gepraat. Dat stel ik zo veel mogelijk uit. Net zoals het er over hebben met mijn huisbaas want als ik weet dat het mag wil ik het alleen maar nog meer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:08

Ach gossie :(:)

Katten zijn ook geweldige beestjes, ben er persoonlijk ook helemaal dol op !

Maar ook op cavia's ... is toch niks engs aan ?
En je moet ze ook niet in een stalen gevangenisje houden, er zijn zulke leuke verblijven te koop en te maken !
Maar goed, geen knagers dus ...

Aquarium ?
Vogeltjes ??

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:11

Ik zou er dan toch nog n tijdje mee wachten, totdat je wat meer gesetteld bent. Verhuizen brengt toch behoorlijk wat stress mee voor n kat. En over 2, 3 jaar zijn er nog steeds n hoop leukerd die n nieuw plekje zoeken.
Misschien kan je tot die tijd wel wat betekenen voor n lokale opvang?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:11

Ik heb zelf een kat op een appartementje van 28 m2 (wel alles voor mezelf). Dat gaat prima. Enkele buren van mij hebben dat ook, ook op de kleinere appartementjes in dit complex. Belangrijk is dat je de ruimte optimaal benut. Planken aan de muren, uitkijkjes etc. Mijn kat is nog altijd vrolijk en actief. Ze gaat daarnaast overigens wel mee naar buiten aan een tuigje, dat scheelt ook. Wat ik wel merk is dat het heel belangrijk is dat je veel thuis bent. Als ik een keer meer dan 8 uur achtereen van huis ben raakt ze wel van slag. Daarnaast zie ik er wel problemen in dat je ook nog op stage in het buitenland wilt. Je laat zo'n dier dan min of meer in de steek in een vreemd huis. Katten zijn wat dat betreft toch wel heel erg gesteld op vastigheid: een eigen huisje met een vast schema. Wanneer ze uit hun eigen wereldje worden gepulkt kunnen ze behoorlijk van slag raken. Ik denk dat je wat dat betreft beter kan wachten tot je terug bent van je buitenlandse avontuur en ook tot je minder behoefte hebt om naar huis te gaan, voordat je een kat moet nemen. Qua woonruimte zal je aanpassingen moeten doen, maar daar heb ik zelf wel positieve ervaringen mee.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:12

Een aquarium is ook veel werk.. En vogeltjes vind ik wel leuk, maar niet voor mezelf. Net zo iets als honden. Geweldige dieren! Maar ik zou er de tijd niet voor vrij (willen) maken om er meerdere malen per dag mee te gaan lopen). Ik wil iets fluffy's (of naakts haha). Misschien moet ik me eens gaan inlezen in naaktratten :) Dat zijn de enige knaagdieren die ik wel echt leuk vind. Hoewel ratten wel vrij sterk ruiken.. En dan zit ik weer met; Wat als ik naar het buitenland ga. Pfoe, lastig. Ik ben bang dat het voorlopig nog even helemaal niks is.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 30-10-12 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:13

Horsii_mine schreef:
Met mijn huisgenoot heb ik nog niet gepraat. Dat stel ik zo veel mogelijk uit. Net zoals het er over hebben met mijn huisbaas want als ik weet dat het mag wil ik het alleen maar nog meer.

Misschien toch wel een goed idee om dat te doen...
Officieel mag je huisbaas het niet verbieden als dit niet expliciet in je contract staat ;-)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:15

swartbeessie schreef:
Horsii_mine schreef:
Met mijn huisgenoot heb ik nog niet gepraat. Dat stel ik zo veel mogelijk uit. Net zoals het er over hebben met mijn huisbaas want als ik weet dat het mag wil ik het alleen maar nog meer.

Misschien toch wel een goed idee om dat te doen...
Officieel mag je huisbaas het niet verbieden als dit niet expliciet in je contract staat ;-)

Dat is niet helemaal waar: om het moment dat een huisbaas kan aantonen dat het dier het woongenot van haar huisgenoten verminderd kan hij wel degelijk juridische stappen ondernemen. Met dat in het achterhoofd kan een huisbaas dus ook preventief te werk gaan door een dier te verbieden. Preventief verbieden is geen optie, maar als je dat aanvecht en de huisbaas vervolgens kan aantonen dat het dier stank- en/of geluidsoverlast veroorzaakt heb je als huurder alsnog geen poot om op te staan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:16

Ratten zijn leuk !
En ze hoeven echt niet te stinken ...

Ratten worden over het algemeen niet zo oud, dus waarschijnlijk komt dat ook wel overeen met je buitenland-plannen :o

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:17

s6801881 schreef:
Dat is niet helemaal waar: om het moment dat een huisbaas kan aantonen dat het dier het woongenot van haar huisgenoten verminderd kan hij wel degelijk juridische stappen ondernemen.

... en daarom moet je op één lijn zitten met huisgenoten. Sowieso voor praktische zaken als binnen of buiten houden, voeren, opvoeding etc.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:18

Shirley schreef:
Ratten zijn leuk !

Ratten worden over het algemeen niet zo oud, dus waarschijnlijk komt dat ook wel overeen met je buitenland-plannen :o

Dat is ook een behoorlijk scheve redenatie. Normaliter worden ratjes een jaar of twee. Een vriendin heeft nu twee ratjes van ruim 3 jaar. Ze zijn inmiddels wel oud, grijzer en sloom, maar verder nog fit.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 30-10-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:19

ik heb ook gewacht tot mijn 27e voor ik katten nam.. ik nam er 2 zodat ze elkaar hebben.

katten raken echt vertrouwd met hun omgeving. 3 x verhuizen is vaak.

wacht tot na je stage's.

een kat bij je vriend zijn kat doen(tijdensje stage), kan ook fout gaan.. sommige katten accepteren niet zomaar andere katten..

ik heb ratten gehad.. heel leuk, en veel makkelijker te verzorgen, maar ik vind alle dieren leuk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:20

swartbeessie schreef:
s6801881 schreef:
Dat is niet helemaal waar: om het moment dat een huisbaas kan aantonen dat het dier het woongenot van haar huisgenoten verminderd kan hij wel degelijk juridische stappen ondernemen.

... en daarom moet je op één lijn zitten met huisgenoten. Sowieso voor praktische zaken als binnen of buiten houden, voeren, opvoeding etc.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar studentenhuizen zijn vaak doorloophuizen. Als een van haar huisgenootjes verhuisd wordt de kamer mogelijk moeilijker verhuurbaar aan een nieuwe kandidaat. Daarnaast kunnen huidige en toekomstige huisgenoten zich achteraf wel gaan storen aan bijvoorbeeld een stinkende kattenbak, haren door het huis en katten op het aanrecht. Daarnaast is het voor een kat ook niet echt prettig als er steeds een ander in haar huis komt wonen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:21

s6801881 schreef:
Shirley schreef:
Ratten zijn leuk !

Dat is ook een behoorlijk scheve redenatie. Normaliter worden ratjes een jaar of twee. Een vriendin heeft nu twee ratjes van ruim 3 jaar. Ze zijn inmiddels wel oud, grijzer en sloom, maar verder nog fit.

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt ?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:24

s6801881 schreef:
Dat is allemaal leuk en aardig, maar studentenhuizen zijn vaak doorloophuizen. Als een van haar huisgenootjes verhuisd wordt de kamer mogelijk moeilijker verhuurbaar aan een nieuwe kandidaat. Daarnaast kunnen huidige en toekomstige huisgenoten zich achteraf wel gaan storen aan bijvoorbeeld een stinkende kattenbak, haren door het huis en katten op het aanrecht. Daarnaast is het voor een kat ook niet echt prettig als er steeds een ander in haar huis komt wonen.

Goed, mijn studentenhuis was ook hemels *\o/*

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:24

Shirley schreef:
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt ?

Dat je niet kan insinueren dat de ratjes waarschijnlijk aan het einde van hun leven zitten of al zijn overleden op het moment dat de TS naar het buitenland vertrekt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:26

Ik zou eerst maar eens wachten tot je studie klaar is en je lekker gesetteld bent.
Sowieso zou ik al niet voor 1 kat gaan als je veel van huis weg bent.

Ik woon op 45m2 en ik heb 2 katten. Heb wel alles voor mijzelf.
Zij komen niet buiten, maar mijn huis is wel 1 groot katten paradijs (ik heb bijvoorbeeld 2 krabpalen, 1 tot het plafond, 1 van 130 cm, een krabton, 1 klein krabpaaltje tot de knie, veel ligmandjes, veeeeeeeel speeltjes enz.)
Ik ben vrij veel van huis weg (ik werk 50 uur in de week), soms ga ik ook nog wel eens 2 dagen weg.
Dit gaat bij mij allemaal super.

Dus tja, qua ruimte kan het prima. Als je het maar goed indeelt.

Ik heb overigens ook ratten. Die stinken helemaal niet, gewoon de kooi goed bijhouden.
Elk dier gaat stinken als je het hok niet schoonmaakt.