Ik heb bijna een nieuwe hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Ik heb bijna een nieuwe hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:29

Hallo allemaal!

Voor degenen die het leuk vinden om te weten/ volgen etc., bij deze een topic over mijn nieuwe hond. Bijna zeven weken geleden heb ik afscheid moeten nemen van mijn lieve hondje Floortje (Pralitsch), na 15 jaar samenzijn. Eerst is het verdriet zo groot en alles overheersend dat ik geen andere hond wilde, want het zou toch niet hetzelfde zijn.

Maar naarmate de tijd verstreek merkte ik dat het verdriet minder overheerste, en dat wat overbleef de leegte was, de stilte in huis, het gemis van de aanwezigheid. Toen ben ik wat gaan rondneuzen op internet, bij asiels, en op ikzoekbaas.nl. Daar vond ik een ontzettend leuke hond, waarmee ik inmiddels een traject ben ingegaan. Het is een herplaats-hond uit het asiel, met een verleden en wat overkomelijke dingetjes, zo is hij best onzeker over mensen, de eerste keer kon ik dat ook goed merken. Ik heb hem nu vijf keer ontmoet, en elke keer groeit het vertrouwen en mag/ kan ik meer met hem doen. hij is niet echt bang maar laat wel zien dat hij bepaalde dingetjes soms niet helemaal vertrouwt.

Het is een heel lieve sneu van 2 jaar, kent de basiscommando's, is zindelijk en kan goed alleen thuis zijn. Hij is ook lekker actief/ sportief en dat is maar goed ook, want ik vind fietsen met de hond heerlijk, haha!

Ik popel dus om hem straks mee te nemen, vanwege zijn karakter en verleden haal ik hem pas op over twee weken, omdat ik zelf nog een paar dagen wegga. In het kader van de rust en stabiliteit heb ik besloten dat hij na die tijd pas moet komen. Bijkomend voordeel is dat ik nu nog mooi de tijd heb om hem te leren kennen, en hij mij!
Ik ben in ieder geval als een blok voor hem gevallen, vind het zo supergeweldig dat ik deze hond ben tegengekomen!

nou goed verder niets bijzonders ofzo, maar ik moest het gewoon delen haha! Voor degenen die het leuk vinden, vragen staat vrij, tips en dergelijke ook.

Groetjes!

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:31

Wat leuk !!. Hoop dat je er heel veel plezier mee mag beleven !!

Kuggur

Re: Ik heb bijna een nieuwe hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:35

Veel plezier met je nieuwe hond
Wat is "Pralitch", ik dacht eerst een ras, maar google weet het óók niet....

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:36

Veel plezier met hem :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:37

Leuk dat je voor een asielhond gaat, die verdienen ook een goede thuis. Ik hoop dat jullie veel plezier gaan hebben samen. +:)+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:51

Kuggur schreef:
Veel plezier met je nieuwe hond
Wat is "Pralitch", ik dacht eerst een ras, maar google weet het óók niet....

Pralitsch was de bijnaam van mijn vorige hondje. Ze heette Floor maar wij noemden haar eigenlijk altijd Pralitsch. geen idee waarom, is gewoon zo gekomen haha!
Floor was ook een asielhond, op 1,5 jarige leeftijd hebben we haar gekregen, ik was toen 12. Ik ben met haar op training gegaan (ze was een beetje ontspoord, had weken/maanden gezworven en was ook geschopt denken we) toen het allemaal een beetje escaleerde (lees: mensen van de fiets trekken, met als doel het territorium te verdedigen. Pralitsch was een erg dominante hond in aanleg), en het is zó'n fijne hond geworden!
Inmiddels ben ik natuurlijk een stukje ouder en wat ervaring rijker, dus het de nieuwe hond gaat het zeker goedkomen.
De keuze voor een asielhond was voor ons heel makkelijk, al met al is dat de vorige keer ook goed bevallen, en ik vind inderdaad dat juist die hondjes een kans moeten krijgen, vooral omdat ze vaak toch al 'iets' hebben, dingen hebben meegemaakt etc.

de nieuwe hond heeft ook zo zijn rugzakje, dat is ons allemaal verteld. Maar ook dat past juist goed bij mij. In het asiel zei men ook gelijk al dat het vrij uniek was voor deze hond dat hij zo op mij/ ons reageerde, dus dat bevestigt je gevoel dan nog een keer extra.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:53

Stipje omdat deze hond mijn nieuwe huisgenoot gaat worden;)
Renée, ben je nog niet vrij?!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 08:15

hmm ik zie nu pas dat ik het verkeerd gezet heb, hoort niet bij ITP te staan dit... oeps.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:17

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je maatje!!

Wat fántastisch dat jullie nu voor de tweede keer een hond met verleden een kans willen geven!!! *\o/*
Ik ga dit zeker volgen en ben super benieuwd naar jullie nieuwe aanwinst!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 08:26

hihi merci! Ik zal hier wel vast een paar fotootjes plaatsen, maakt het toch wat leuker he.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:17

BB-ITP -> BB

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 16:05

Ah mooi, merci!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:49

Super zeg. HOpelijk vele prettige jaren samen en geweldig dat je zo'n hond een kans wil geven en er zo te lezen ook veel moeite voor doet!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:15

Morgen gaan mijn zus en ik weer even langs. We nemen dan de rolriem van 6 meter mee. Tot nu toe is hij alleen uitgelaten aan een korte riem. Hij mag natuurlijk niet zomaar los, en met de rolriem willen we een beetje kijken hoe hij reageert als hij wat meer buiten bereik is.

Ook wil ik zelf graag even mensen opzoeken. Volgens het asiel zou hij wel eens 'problemen' kunnen hebben met vreemden en ik ben benieuwd wat hij gaat doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:18

Helaas wonen jullie een heel eind uit de buurt :P

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:21

Respect er zouden meer mensen moeten zijn als jij! veel plezier ermee enne leuk als je wat foto's plaatst!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:28

De afstand is inderdaad ontzettend onhandig. Zeker twee uur reistijd per keer.
Maar ik denk dat het wel belangrijk is dat dit gedaan wordt om de hond een zo goed en eerlijk mogelijke kans te geven. Hij heeft gewoon wat issues met zijn draai ergens/bij iemand vinden. Hem zomaar plaatsen kan dan natuurlijk gewoon problemen geven.
Ik ben benieuwd hoe hij morgen naar mij toe is. Vorige keer was hij wat afstandelijk/wantrouwig. Ik ben benieuwd of er iets van herkenning is, zoals hij naar mijn zus, die al een paar keer is geweest, wel heeft.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:44

Gaaf, geniet ervan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:50

hihi jaaa maar wij hebben elkaar al vijf keer ontmoet inmiddels. Hij moet gewoon de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en ons te leren kennen. Als we hem dan meenemen heeft hij dat als houvast ipv een sprong in het (troebele) diepe.
Hij is al een keer geadopteerd en na een paar dagen weer teruggekomen omdat hij zou uitvallen naar mensen en honden. Dan denken wij 'Wat nou een paar dagen?!!?'. Wij vinden dat geen eerlijke kans, ik heb diverse mensen gesproken die verstand hebben hiervan (twee klanten waarvan één hondentrainer/ therapeut is en de ander trainingen geeft bij een hondenschool), en zij zeggen dat het normaal gedrag is/ kan zijn. Niet elke hond zal het op die manier doen maar dat diertje is gewoon onzeker en voelt zich gedwongen om voor zichzelf op te komen. Qua karakter is het helemaal geen dominante hond.

hier werd ik verliefd op:
Afbeelding

en dit was tijdens onze derde ontmoeting, en mijn zusje's eerste, heb de fotootjes even uit een ander topic gehaald wat ik had volgespamd met hem, haha!

met zijn zeehond op het speelpleintje:
Afbeelding

Balletje jagen:
Afbeelding

Grote pluimstaart en grote broek!
Afbeelding

Wat een gangwerk! draf: 10! Zéér lichtvoetig en met een sterke achterpoot.
Afbeelding

knuffelen <3
Afbeelding

Het bestuderen van de Furminator:
Afbeelding

knuffelmassage!
Afbeelding

Ik had ook een botje voor 'm meegebracht, hihi! :9
Afbeelding

En in het bos!
mooi zitten:
Afbeelding

Steigeren :') :
Afbeelding

Héél voorzichtig gaan liggen <3
Afbeelding

Takje vermoorden/ versnipperen:
Afbeelding

Leuk hè!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:56

En precies dat uitvallen naar mensen willen we graag in beeld brengen. Daarom wil ik morgen mensen opzoeken. Wordt hij defensief agressief? Is letterlijk "blaffende honden bijten niet"? Het laatse wat ik wil is een hond die buren aanvliegt als je hem uitlaat. Een gebruiksaanwijzing is goed te doen, maar agressie is toch wel een ander verhaal vind ik. Maar daar zijn diverse gradaties in. Onze vorige hond viel ook uit, en daar kon ik goed mee leven. Je moet er gewoon rekening mee houden.
Echter wonen wij in een best drukke wijk, veel kinderen, honden en katten. Als zo'n diertje daar veel stress van heeft, is dat natuurlijk ook niet goed en is hij misschien beter op zijn gemak in een rustigere buurt.

Maar ik verwacht het niet. Met goede training etc is dit denk ik een ontzettend leuke hond. Ik hoop het, zou hem graag een stabiel huis en een tweede kans geven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:11

nou, het is gebeurd hoor! We hebben mensen opgezocht en honden en een pony. Gis was een stuk drukker dan in zijn vertrouwde omgeving maar dat vind ik eigenlijk wel normaal. Druk verkeer vond hij spannend maar als je contact onderhoudt (praten of aaien) om hem te laten weten dat je er nog wel bent is dat verder OK, hij kijkt wel maar meer ook niet. De eerste hond die we tegenkwamen was een mopshond, die losliep. Gis wilde er wel heen maar ik besloot eerst maar door te lopen om te kijken wat hij daarmee zou doen. antwoord: geen probleem, even trekken aan de riem om de mopshond te ontmoeten maar bij gewoon doorlopen en zijn aandacht terughalen is hij er ook gelijk weer bij en is de mopshond niet meer boeiend. Later kwamen we de mopshond nog een keer tegen en heb ik de eigenaar gevraagd of ik Gis erbij mocht laten en dat was goed, VROEM naar de mopshond en lekker snuffelen, meer eigenlijk niet. Er heeft ook een kind op een halve meter afstand van hem gestaan, ook geen probleem, langslopende/ fietsende mensen moeten bekeken worden maar verder niet, en met een kleine beweging of commandootje heb je z'n aandacht terug.
De pony ging ook leuk, neus aan neus en Gismo maar kwispelen! Geeft mij goede hoop, Floor vond de paarden doodeng en het lijkt me echt fantastisch om Gis wel mee te kunnen nemen naar mijn paardjes. Hij is er zeker niet bang voor maar als een paard gaat rennen denk ik wel dat hij er achteraan gaat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:18

*\o/* Wat fijn dat het zo goed gegaan is!!
Hij is zeker ontzettend leuk!!

En de vrijheidsdressuur zit er al heel goed in.... :')

(en onze hond valt ook uit naar andere honden, het is puur omdat hij het eng vindt en dan is dat zijn enige 'redding' We hebben hem vanaf 8 weken, dus hij is niet 'verpest' door iets of iemand.Beestje kan er ook niets aan doen en wordt al heel gauw als 'aggresief' benoemd als hij zo doet. Dat hij staat te trillen op zijn pootjes ziet dan even niemand.....)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:29

haha ja schattig he. Ik heb 'm ook over een boom laten springen vandaag, hij deed het wel maar het was duidelijk dat hij dat niet kent, hihi! Zo kent hij 'op iets' springen (bijv. een laag tafeltje) ook niet.

Nee alles bij elkaar passen de stukjes alsmaar beter en beter, helemaal met de reactie op de pony ben ik in de wolken, hihi! Floor vond dat zó eng, als ik haar op stal losliet en ze me even niet zag ging ze op eigen houtje richting huis, of als ze dacht dat je bij de paarden in de wei ging ofzo.

Ik heb geen enkel teken van doelgerichte agressie gezien bij Gis vandaag, wel wat opgefokt naar een hond die naar hem blafte, maar hij is wel te houden. Ik wil in die situaties wel meer aandacht van hem hebben dan, maar dat is te trainen. die reactie was ook niet zozeer dominant-agressief.
over het geheel is hij snel met de aandacht bij je als je daarom vraagt, maar hij is ook een beetje een dromer, en laat zich snel afleiden. áls hij afgeleid is blijft het meestal bij kijken, en als je dan iets zegt is hij ook gelijk terug.

Het mooiste vond ik eigenlijk nog dat hij me een beetje uitdaagde vandaag om te spelen en rennen, dat deed hij voor het eerst. liet zich lekker oppeppen om mee te doen en deed dat ook terug, zooooo superleuk! <3
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 01-11-12 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:35

Echt zo leuk om zo'n update te lezen!!
Er zijn helaas zoveel mensen die er geen enkele moeite voor willen doen. Of dat een pup ZO leuk is en als ze dan iets groter zijn en niet alles doen wat de mensen willen, o doe maar weer weg.....
Ben super blij te lezen dat er mensen zijn zoals jullie en dat dit beestje een gouden toekomst tegemoed gaat!!!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:38

Wat een lief koppie, snap helemaal dat je daar verliefd op bent geworden
En zo te lezen gaat de rest ook helemaal goed komen,
je bent super bezig!!!!! :j