Gebitscontrole cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

Gebitscontrole cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:12

Hallo bokkers!

Vanavond ben ik met mijn cavia naar de dierenarts geweest. Hij lijkt last te hebben van zijn gebit. Hij eet in principe wel goed maar ik zie hem vaak rommelen met zijn bekje. Vaak veegt hij met z'n pootjes langs z'n bekje en hij maakt ook vaak rare bewegingen met zijn bekje. Als hij brokjes gaat eten neemt hij eerst een brokje, gaat dan water uit het flesje pakken, loopt weer terug voor een brokje, gaat dan weer water halen enzovoort. Hij heeft ook slappe poepjes.

Vanuit deze dingen dacht ik zelf dat er een probleem met zijn tanden zou kunnen zijn. Dierenarts ging hierin in mee maar gaf aan dat ze niet zomaar goed naar de kiezen kunnen kijken. Hij moet hiervoor onder narcose. Dit gaat morgen gebeuren. Nu is mijn vraag of iemand hier ervaringen mee heeft. Ik vind het doodeng om hem morgen af te moeten geven. Hoop van harte dat hij het allemaal goed trekt. Hij is verder gezond (voor zover ik weet) dus het zou goed moeten komen.

Misschien heeft iemand ook nog ideeën over wat het nog meer zou kunnen zijn? Hoop van harte dat het toch in de kiezen zit en dat we niet verder hoeven te dokteren. Maak me wel zorgen over 't beestje -O-

Albert

Re: Gebitscontrole cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:23

Ervaring met cavia's heb ik niet, weet wel ik dat bij voorbeeld bij konijnen er veel voortijdig doodgaan door gebitsproblemen. Tanden en kiezen groeien hun gehele leven.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 11:02

Weet eigenlijk ook niet hoe dat met cavia's zit. Weet wel dat ze sowieso hooi nodig hebben mede om het gebit te slijten. Hij is nu bij de dierenarts dus ik hoop dat ik straks meer weet!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:15

Wat is het voor'n cavia? Komt ie uit een dierenwinkel of van een fokker?

Staan z'n kiezen wel goed? Weet niet of de dierenarts daar wat over gezegd heeft?

Beterschap voor hem iig!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:32

De kiesjes van een caafje zitten erg ver nat achteren. De DA moet met een soort tangetje z'n bekje helemaal opensperren om naar de Kiesjes te kunnen kijken.
Dit is voor je caafje erg onprettig en daarom gebeurt het onder zeer lichte narcose.
Kiezen van cavias groeien continu door, hun hele leven lang. Normal slijten ze ook weer keurig af door het eten van brokjes en hooi. Soms gaat er toch iets mis.
Als de Kiesjes niet goed afgesleten zijn of scheef zijn gegroeid ontstaan er haken aan de kiezen die het eten moeilijk maken.
Als de DA die ziet zitten haalt hij ze gelijk weg. Dat doen ze met een soort vijltje. Is ook geen pretje voor een cavia bij bewustzijn, dus ook daarom krijgt hij een roesje.

Vaak is het wel zo dat als je cavia eenmaal gebitsproblemen heeft hij daar ook na behandeling erg vatbaar voor blijft. Je moet hem blijven controleren en regelmatig de kiezen laten bijvijlen. De DA kan je verder adviseren hoe vaak dat moet.

Ik heb 2x een cavia met gebitsproblemen gehad en mijn ervaring is helaas niet goed. Het blijft aanrommelen en gaat van kwaad tot erger.
De eerste 2 à 3 keer helpt het nog wel, maar daarna gaat het sneller en sneller achteruit.

Goed in de gaten houden dus.
En goed dat je naar de DA gaat.
De narcose is niks om je zorgen over te maken, maar hou je caafje voortaan extra in de gaten met eten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:36

Die ervaring heb ik idd ook :j

Cavia had problemen met de kiezen doordat ze niet goed stonden en daardoor slijten ze niet. Zij leeft helaas niet meer.
Gelukkig kwamen we daar achter voor we met haar gingen fokken.

Het hoeft natuurlijk niet verkeerd af te lopen, maar hou het goed in de gaten idd :j

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 10:14

Hij had inderdaad zijn voorste kiezen wat te ver door gegroeid. Deze zijn bijgewerkt en hij heeft antibiotica gekregen tegen de slappe poep.
Heb hem nu met eten nog niet naar het waterflesje zien hobbelen dus dat lijkt goed te gaan.
Ik ga hem zeer zeker goed in de gaten houden. Mocht het weer gebeuren wil ik dat het zo snel mogelijk weer verholpen wordt.

Cavia komt trouwens wel van een fokker. Het is een gewone gladhaar.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:34

Je voert hem/haar toch niet te veel vochtrijke groente? Zoals sla en komkommer enz.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 11:06

Nee ik voer ze voornamelijk witlof en paprika. Vochtrijke dingen vermijd ik al vanwege hem.