wel of niet naar de DA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

wel of niet naar de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 21:51

Normaalgezien ben ik ook zo'n type dat liever 5X te veel gaat dan een keer te weinig, maar in deze situatie twijfel ik toch enorm.

We hebben 2 kittens van zo'n 7 maanden oud. De ene is een birmaantje, Sky, de ander een leuke HTK, Arya. De beste vriendjes, slapen eten en spelen samen, niet van elkaar weg te slaan.
Gisteren zijn we met Sky naar een kittenshow gegaan, en Arya bleef dus alleen thuis. Toen we terugkwamen hebben ze elkaar even kort begroet, en daarna is Arya weggegaan.
Een beetje later eten gegeven, Sky stond zoals altijd op de eerste rij, maar geen Arya. Na een tijd zoeken hebben we haar gevonden, bibberend en trillend in een hoekje onder een kast. We hebben haar er voorzichtig onderuit gehaald, op schoot genomen, en Sky even uit de buurt gehouden. Ze leek iets te ontspannen, maar gromde bij elke beweging of aanraking. Ondanks dat, maakt ze geen aanstalte om weg te gaan (wat ze overigens perfect kon, want ik hield haar op geen enkele manier tegen).
Afgelopen nacht heeft zij bij ons op de kamer geslapen, en Sky beneden. Vanochtend werden we begroet door een vrolijk spinnende Arya die over het bed heen huppelde alsof er niks gebeurd was. Tot we weer naar beneden gingen. Alweer een hoop gegrom en geblaas, en alweer een Arya die een donker plekje onder de kast ging opzoeken. Daar zit ze nu nog steeds. Ze gromt en blaast als wij of Sky in de buurt komen, maar reageert niet als we haar aanraken. Behalve een beetje lawaai maken reageert ze uberhaupt nergens op, ze zit daar gewoon, nog steeds te trillen van spanning.

Ik maak me serieus zorgen, dit is niet de gezellig lieve poes die ik gewend ben, maar ik heb geen idee wat ik met de situatie moet.
Kan een DA hier uberhaupt iets zinnigs over zeggen? En zo ja, is het dan wel slim om haar de stress aan te doen om haar van onder haar 'veilige' kast te halen en mee naar de praktijk te slepen?

Bijkomend probleem: wij verhuizen donderdag, en er is geen optie om langer hier te blijven, we moeten eruit. Nog meer stress voor onze arme poes dus ;(

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:18

Er zijn helaas katten die heel moeilijk met vreemde geuren om kunnen, en een kattenshow is daar wel heel slecht van natuurlijk.

Ik zou het nog heel even aankijken, en anders scheiden en een herintroductie doen na de verhuizing. Denk niet dat een DA hier veel aan kan doen (of heb je het idee dat het medisch is?).

Creatas

Re: wel of niet naar de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:21

Hm, denk dat da weinig zinnigs kan doen als er geen echt letsel is. Voor nu dan.
Ik zou haar voor nu de kamer geven waar ze iig op haar gemak is. En in het nieuwe huis evt gelijk denken aan een feromonenverdamper.

Als het vreemde geur is zou je ze beide nu wisselend met een doek kunnen wrijven zodat ze weer beide gelijkend gaan ruiken.
Ik zelf neig eigenlijk meer naar het scenario dat ze alleen thuis was en wellicht hevig geschrokken van iets? Daar je aangeeft dat ze dit boven niet heeft? Heeft ze dan ook geen vreemde reacties als kat 2 erbij is? Of wel?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:21

Als je toch gaat verhuizen, kun je haar dan niet zolang boven zetten? Schijnbaar is ze beneden ergens bang voor.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:37

@BraveSpots: ik denk niet dat lichamelijk iets mis is, maar als ze niet begint te eten of drinken zal er toch iets moeten gebeuren.

@Creatas: boven is ze op dit moment even gespannen als beneden, alleen schijnt daar haar favoriete verstopplek te zijn. We laten haar ook gewoon rustig zitten, en gaan af en toe eens checken. Wat ons betreft kan ze daar gerust blijven, maar relaxed is ze daar dus zeker niet. Ik weet niet precies waarom ze vanochtend eerst wel zichzelf was, en daarna plots niet meer. Vannacht mag ze opnieuw bij ons op bed slapen.

@nynke55: zie hierboven, boven gaat het niet veel beter dan beneden.
Even een kleine situatieschets, we wonen nu nog op een studiotje met de slaapkamer boven. Er is geen deur, gewoon een trap, en dan loop je de slaapkamer in. Arya kan dus gerust boven zitten, maar ik kan Sky daar niet weghouden.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:46

Mocht ze nu morgenvroeg weer zo happy en relaxt zijn, hou dan iig bakje brokjes bij de hand.
Ook bij haar favo verstopplek moet ze er gewoon bij kunnen. Weeg/tel de brokjes, dan weet je of er gegeten is (indien met enige zekerheid door maar 1 vd 2 cats). (Edit: Of juist iets verder van haar verstopplek zodat ze er wel uit moet, maar belangrijker lijkt mij dat ze het uberhaupt binnenkrijgt).

Edit
Vanaf de verhuizing overigens niks meer aparts oid doen, dan is het voor beide vreemd en moet er geen voorkeursbehandeling/gedragsbelonend handelen zijn. Want ik weet nl niet in hoeverre bovenstaand werkwijze belonend/bevestigend is op de voor haar stressvolle situatie nu.
Laatst bijgewerkt door Creatas op 28-10-12 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:54

er zijn verstuivers van bach bloesem of ander merk die je kunt sprayen om dieren rustig te krijgen na angst of iets dergelijks!
mss dat dat helpt. is ook om de geur in huis te neutraliseren!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 23:14

tylando schreef:
er zijn verstuivers van bach bloesem of ander merk die je kunt sprayen om dieren rustig te krijgen na angst of iets dergelijks!
mss dat dat helpt. is ook om de geur in huis te neutraliseren!

Ik heb zo mijn twijfels bij de hele bachbloesen-hype, maargoed, dat ter zijde. Morgen op mn werk (apotheek) ga ik wel even bekijken wat er precies in Feliway zit, misschien is dat wel het proberen waard :)
De geur in huis is niet veranderd, we zijn vaker op plaatsen geweest met andere katten/dieren, en dat gaf geen problemen bij thuiskomst. Ik gok dat ze is blijven hangen in de stress van het alleen zijn ofzoiets. De 'vreemde' geur bij het thuiskomen zal er bepaald niet aan geholpen hebben, maar ik denk niet dat het de basis van het probleem is.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:20

De feromonen truuk is anders wetenschappelijk getest ;-)
Ik heb n dier gedragsdeskundige vriendin die het ook aanraad.

mocht je er nieuwschierig naar zijn, ik heb er hier nog eentje liggen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 07:04

Feromonen werken hoor :j
Ik denk dat jou kat gewoon moet wennen omdat je andere kat weg is geweest en allerlij luchtjes meeneem, ik vind dat echt meer dan logisch dat je kat dan zo heftig reageerd.
Zijn dit je eerste katten?