Katten gebruikt voor kunst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Katten gebruikt voor kunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 13:35

Antwerps schepen Luc Bungeneers (N-VA) overweegt juridische stappen tegen een productiehuis na kattenmishandeling op het stadhuis. De feiten kaderen in filmopnames voor 'De Schoonheid van de krijger', gebaseerd op het theaterwerk van kunstenaar Jan Fabre, die gisteren plaatsvonden op het Antwerpse stadhuis.

Schepen van Dierenwelzijn Luc Bungeneers overweegt juridische stappen tegen het productiehuis. © belga.

De bewuste opnames op de trappen naar het schoon verdiep.
Tijdens deze opnames werden levende katten metershoog en al tollend de lucht in geworpen om vervolgens neer te vallen op de trappen van de inkomhal van het stadhuis. Op initiatief van schepen voor rechtszaken en dierenwelzijn Luc Bungeneers onderzoekt de stad of er juridische stappen kunnen ondernomen worden tegen Regards Productions, het productiehuis dat verantwoordelijk is voor de bewuste
opnames.

Protest
Gisterenavond merkte schepen Bungeneers, die op dat moment aan het vergaderen was met Bart De Wever, het gejank van de katten op. "Ik ben samen met Bart gaan kijken wat er aan de hand was", zegt Bungeneers, "Tot mijn grote ontzetting stelden we vast dat er in het stadhuis katten werden mishandeld in de naam van de kunst", gaat hij verder. De opnames werden na het bezoek van Bungeneers en De Wever en vooral door het protest van de aanwezige technici van de filmploeg zelf, stilgelegd.

Levende dieren
De aanvraag van productiehuis Regards Productions werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. In de aanvraag stond echter geen woord over het gebruik van levende dieren bij de realisatie van de opnames. De stad was dus niet op de hoogte van de plannen van het productiehuis. Hierdoor overtreedt Regards Productions de gedragscode van de stad Antwerpen inzake TV- en filmopnames, die duidelijk stelt dat het gebruik van dieren enkel bij uitzondering wordt toegestaan na advies van de stedelijke dienst dierenwelzijn en de stedelijke adviesraad dierenwelzijn.

Flagrant
Het productiehuis hield verder ook geen rekening met de voorwaarden die door de dienst evenementen, film en protocol van de stad altijd worden meegegeven bij een aanvraag voor een bepaalde opname. Om al deze redenen heeft schepen Bungeneers aan de juridische dienst gevraagd om te onderzoeken of het productiehuis juridisch vervolgd kan worden voor deze flagrante vorm van dierenmishandeling.

Zo hé wat een achterlijke idioten -:(- .
Laatst bijgewerkt door RianneH op 15-11-12 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast ivm toegankelijkheid

Rennie89

Re: filmmakers gooien met katten voor 'kunst"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:39

wat achterlijk :oo en nog op de trappen ook :oo

mang

ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen bij het filmpje ;( zulke mensen mogen van mij echt aan de strop

Mi_Amore

Ik zag het deze ochtend op HLN.be... Het kan toch niet moeilijk zijn hen te beboeten? Geef ze desnoods een werkstraf, zolang ze dit niet nog eens flikken :n

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:41

8)7
heb er niks anders over te zeggen. hoe haal je zoiets in je hoofd

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:43

bende gestoorde mensen zeg! Die mogen ze goed straffen hoor...

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:44

Mijn god zijn dat volwassenen????!!!! Te erg voor woorden!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:45

zulke mensen verdienen levenslange TBS, want als ze dit al normaal of kunst noemen, wat is het volgende Babies uit ramen gooien voor de kunst, bah!!!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:46

Tijd om de mannen eens vliegles te geven, weten ze ook hoe dat voelt.... Zal vast ook heel artistiek ogen.
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 26-10-12 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:46

zullen we de rollen eens omdraaien....en kijken hoe leuk de katten het vinden om ons door de lucht te zien gaan.... 8)7

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:47

Je*us, hoe halen ze het in hun hoofd, tjonge tjonge BOOS ! -:(-
Arme diertjes..................

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:47

Weet wel een paar leuke tijgers te zitten... Mogen ze proberen daar eens mee te gooien. Beessies krijgen dan wel geen eten voor de opnames :Y)

Het woord dat ik hier zou willen gebruiken kan zelfs gecensureerd niet door de Bokt censuur ben ik bang :r

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:49

En de technici waren ook niet blij, maar de 'kunstenaar' wouden waarschijnlijk niet luisteren naar de filmers lijkt me.
Oke met een kat kun je gooien, als het niet hoog/ver is en op een platte/zachte ondergrond, maar toch niet zo!
Vind ik echt jammer, gelukkig dat De Wever en co het gehoord hebben.

Hoop dat er geen pootjes gebroken zijn.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:23

Dit is verschrikkelijk!!
Als je dan andere 'kunstwerken' van Jan Fabre gaat bekijken, kan ik gewoon niet anders dan besluiten dat die zielige kerel heel ziek is... Had ik dit 'live' zien gebeuren, hadden er klappen gevallen... -:(-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:44

;( Naar, eng en luguber mannetje die Jan Fabre. Hoop dat hij hier niet zomaar mee weg komt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 20:52

De reactie van Jan Fabre in het nieuws. Een grote dierenvriend. Yeah right. Dan een grote dierenvriend zonder hersens :r .

Citaat:
De Antwerpse kunstenaar Jan Fabre begrijpt niet dat er zo verontwaardigd wordt gereageerd op de filmopname in het stadhuis in Antwerpen, waarbij enkele katten gedurende enige tijd in de lucht werden gegooid: "Ik ben zelf een grote dierenvriend. Ik heb thuis katten, honden, vogels en insecten. Ik bewonder dieren. In mijn werk gaat het al dertig jaar over de band tussen dieren en mensen. Dieren zijn voor mij de beste filosofen en dokters."
Fabre bestrijdt dat de katten mishandeld werden: "We werkten met professionele dierenhandlers, wiens beroep het is om met dieren te werken in films. Ik zag vanmorgen het filmpje en blijkbaar zijn er wel twee katjes niet goed opgevangen. Ik heb onmiddellijk gebeld met die handlers en ze hebben mij verzekerd dat de katten niets is overkomen, dat ze in perfecte gezondheid zijn."

"En dat men klacht wil indienen? Ze doen maar, daar kan ik ook niks aan doen. In de hele film werken we voortdurend met beesten, er hangt een slang rond mijn nek, of er kruipen slakken over mijn lijf. Mag dat ook niet? Gaan julllie daar ook sensatie rond zoeken?"

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... end-2.aspx

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:07

Dat laatste lijkt me geen vergelijkingsmateriaal. Of gooit hij tegenwoordig ook met slangen en slakken?
Slap excuus.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:05

super dat in elk geval het bovenste filmpje door youtube verwijderd is! Wat een idioten!!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:41

Hoe lang mogen mensen nog dieten kwellem in de naam ban kunst? Ziekelijke figuren. Had er graag bij geweest. Dan had ik MIJN kunsten even laten zien aan meneer.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:40

Kwanyin schreef:
De reactie van Jan Fabre in het nieuws. Een grote dierenvriend. Yeah right. Dan een grote dierenvriend zonder hersens :r .

Citaat:
De Antwerpse kunstenaar Jan Fabre begrijpt niet dat er zo verontwaardigd wordt gereageerd op de filmopname in het stadhuis in Antwerpen, waarbij enkele katten gedurende enige tijd in de lucht werden gegooid: "Ik ben zelf een grote dierenvriend. Ik heb thuis katten, honden, vogels en insecten. Ik bewonder dieren. In mijn werk gaat het al dertig jaar over de band tussen dieren en mensen. Dieren zijn voor mij de beste filosofen en dokters."
Fabre bestrijdt dat de katten mishandeld werden: "We werkten met professionele dierenhandlers, wiens beroep het is om met dieren te werken in films. Ik zag vanmorgen het filmpje en blijkbaar zijn er wel twee katjes niet goed opgevangen. Ik heb onmiddellijk gebeld met die handlers en ze hebben mij verzekerd dat de katten niets is overkomen, dat ze in perfecte gezondheid zijn."

"En dat men klacht wil indienen? Ze doen maar, daar kan ik ook niks aan doen. In de hele film werken we voortdurend met beesten, er hangt een slang rond mijn nek, of er kruipen slakken over mijn lijf. Mag dat ook niet? Gaan julllie daar ook sensatie rond zoeken?"

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... end-2.aspx

:( Je gooit gewoon niet met dieren klaar. En wat zijn dat voor dierenhandlers die het een goed plan vinden om dat wel te doen? Onbegrijpelijk.

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:57

in naam van de kunst?! Walgelijk -:(- Zulke mensen moeten ook gebruikt worden voor kunst..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:00

Goed, ik kan begrijpen dat het interresant is om te filmen hoe katten landen. Maar al draaiend, van een lage hoogte, op een trap? Dat gaat veel te ver....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:27

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:03

Niet te geloven...

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:01