Konijnen op balkon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Konijnen op balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 22:01

Hoi Bokkers,

Ik ben sinds een week in mn eigen appartementje gaan wonen. Mijn 2 konijnen zaten altijd buiten in een hok met ren eromheen.
Nu had ik een klein balkon en wilde ik ze eigenlijk binnen halen. Mijn buitenhok was aan zijn einde dus heb een binnenhok gekocht. Gezien de weinige ruimte die ik in het appartement heb en ter voorkoming van de geur en ze toch echt buiten gewend zijn toch besloten om ze toch maar op het balkon te zetten aangezien ze nu nog niet gewend waren in de warmte in huis. Misschien had ik er van te voren beter over na moeten denken maar dat is nu wat laat. Ik heb voor nu het binnenhok op het balkon gezet met deels de ren eromheen zodat ze uit hun binnnenhok de ren in kunnen.
Nu weet ik dat het belangrijk is dat ze van de grond stonden in de tuin voor de vorst in de grond, maar hoe zit dat met een balkon. Kan ik het binnenhok gewoon op de grond laten staan omdat ik nu zo +- 2 meter van de grond af zit met het balkon, een lekkere laag stro/zaagsel/hooi voor de winter. Het balkon is afgezet met een dichte 'wand' wat de wind eigenlijk grotendeels al breekt. Ik heb voor nu de hoes voor over de ren over het binnenhok gelegd voor beschutting.
Nu zit ik te twijfelen. Vind het aan de ene kant zonde om een nieuw buitenhok te kopen. Het zijn echt bikkels, zaten altijd in de sneeuw/regen buiten, zaten amper binnen en zitten nu sowieso grotendeels beschut ook door de wand en balkon van de bovenburen en aangezien ik nu ook dat binnenhok heb wat groot is qua ruimte.
Wat denken jullie? Zal ik toch nog een buitenhok aanschaffen of zal ik het zo laten :)

Groetjes Chantal

saskiakefie

Re: Konijnen op balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:10

Het lijkt me niet dat dat binnenhok groot genoeg is, wat zijn de afmetingen?
Waarom kun je ze niet gewoon naar binnen doen, ze gaan vanzelf wel verharen, alleen moet je ze niet meer naar buiten doen... Heb je niet een deel in het huis waar het wat koeler is?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 22:16

Omdat ik vind dat ik ze de ruimte moet geven, en met ren en al binnen is het me toch tegen gevallen, op het balkon hebben ze meer ruimte. Wil ze niet nog minder geven en ze weg doen is eigenlijk ook geen optie omdat ik vind dat ik beesten tot hun dood moet houden.
Hok is het grootste hok wat te krijgen was. Lengte 120 cm?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:30

Pas maar op van de zomer dat het niet onwijs warm wordt op je balkon. Dat is voor konijnen nog erger als koud. Misschien kun je wel weer een hok kopen op MP ofzo?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:40

Huh maar hebben ze op het balkon alleen het binnenhok of ook nog een ren dan?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 22:42

Ze hebben een stuk ren eromheen :j ze kunne zelf in en uit het hok hupsen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:44

oh oke ik dacht al. :)
Maar lijkt me dat het prima kan hoor, alleen even iets over het binnenhok doen, of gedeeltelijk, ze moeten altijd een stukje hebben waar ze weg kunnen schuilen. :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:52

Ondanks dat ze uit de wind staan en niet direct op de grond zitten, zou ik toch gaan voor een echt buitenhok, zodat ze degelijke beschutting hebben tegen de verschillende weersinvloeden.
Mijn konijnen wonen ook op het balkon en ze lijken het toch erg prettig te vinden zelf hun plek op te zoeken; boven verstopt in het nachthok, beneden in de ren of in de schaduw onder het hok.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:05

Ik zou ook voor een echt buitenhok gaan, puur voor het beschutte gedeelte van het nachthok! Ook al is je balkon van de grond, als het echt koud wordt en de regen en wind staan continu op je balkon wordt het beton toch koud, voel maar eens met je hand. Een buitenhok is van hout en geleidt die kou amper, de plastic bodem in combinatie met stro geleidt ook niet zo goed maar toch staat het direct op dat koude beton waar een buitenhok op pootjes staat!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:06

Gelukkig maken konijnen een dikke wintervacht aan... :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:29

Misschien kan je een houten "blok" op balkon zelf erbij zetten
(zo'n eenpersoonsblokje zeg maar)
Ik had mijn konijn ook altijd op balkon en daar had ik een blok voor van hout, vol met stro en zaagsel
kreeg ze het koud dan kroop ze daar lekker in
Hopelijk snap je mijn blok uitleg want ik heb er helaas geen foto (meer) van ;(

Edit:
Zoiets bedoel ik, maar ik had er 1 op pootjes en met een bodem erin
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... nen/228652

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:02

Zou toch ook gaan voor een buitenhok. Weet niet hoe het zit met de slagregen op je balkon of de wind? Maar een binnenhok is voor binnen en niet voor buiten.

Er staan genoeg tweedehands buitenhokken te koop op bijvoorbeeld marktplaats. Koop er zo ééntje en maak er een stukje ren aan. Heb je gelukkige konijntjes :).

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:16

Koop bij de kringloop een kastje waar je je binnenkooi in kan zetten . Dan heb je al 3 dichte wanden . Eventueel een deur laten zitten . Dan ben je er toch ook . Zitten je nijnen toch lekker warm .

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:20

Heb je een foto van hoe je het nu hebt?
Ik heb mijn konijntjes ook op het balkon sinds een paar jaar, in een buitenhok wat altijd openstaat. Ze kunnen het hele balkon gebruiken. Heb hekwerk van de ren tegen de balkonspijlen gemaakt zodat ze niet kunnen bunny-jumpen. Als het heel koud is, hard waait of regent zet ik een plexiglasplaat tegen het open deel van het hok, dan blijft het beschut. Als je wilt zal ik een foto maken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:21

Ik had toen op mijn flat ook een konijn en die had het gehele balkon tot zijn beschikking. Trapje gemaakt naar verhoogde binnen gedeelte en klaar.
Een binnenhok is niet ideaal voor buiten vooral omdat je ze toch een beschut gedeelte wil geven.

Is er niet iemand die een houten overkapping over het hok kan timmeren dan ben je ook klaar?.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:23

Je kunt misschien je binnenhok wel ruilen voor een buitenhok bij iemand :)*