kvv voor katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

keona

kvv voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 20:39

ik zou graag hier alle info en ervaringen willen delen met mensen die hun katten op kvv hebben staan of er op willen zetten.

ik heb me heel goed verdiept in het voeren van mijn honden,nu wil ik dat ook doen bij mijn katten.ik heb ze al op kvv staan(eentje niet deze lust het niet,is ook al iets ouder en iets anders dan brokken niet gewend ja de kvv kip eet ze wel van smuldier of van bij de poelier).

ik heb dus meestal smuldier voor mijn katten dit omdat het ook goedkoop is maar du ook geschikt voor katten is en ze eten het graag hier(ik geeft pens compleet/vlees kompleet/en kip enkelvoudig).

maar soms ben ik niet in een jumbo of andere supermarkt geweest en krijgen mijn honden bv rodi of duck dit geef ik de katten dan ook,dit voer is igenlijk enkel voor honden maar de katten eten dit ook net zo goed.maar nu wil ik mij dus verdiepen is dit bv slecht voor de katten om kvv van honden te krijgen ofvalt dit wel mee.

mijn katten krijgen ook kippenlevertjes runder lever,kippevleugeltjes/konijnen voor pootjes en wat ik ze ook geef ze vinden het geweldig.

ik zou dus graag meer info en ervaringen in winnen over katten en kvv

mijn katten zijn buiten katten

Anoniem

Re: kvv voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:01

Ik voer dit nu http://www.tinlo.nl/?content=nieuwsitem&id=164

Bevalt echt super, ze zijn er gek op en alles zit erin.. Ik heb het via mijn zusje, die verkoopt vers vlees voor honden en katten. Zij raad 30 gram per kilo per dag aan..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:11

Relaxed schreef:
Ik voer dit nu http://www.tinlo.nl/?content=nieuwsitem&id=164

Bevalt echt super, ze zijn er gek op en alles zit erin.. Ik heb het via mijn zusje, die verkoopt vers vlees voor honden en katten. Zij raad 30 gram per kilo per dag aan..

ik ben wel eens benieuwd wat dit voer dan kost,en waarom voer jij deze kvv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:21

Euh op aanraden van mijn zusje ;) Had hiervoor iets anders, dat zat ik blokken, maar dat at mijn ene kat heel slecht.. 10x 500 gram kost 19,50 via mijn zusje.. Zit dus in handige rollen van 500 gram, ik voer nu met 1 kat van 5,5 kilo en een kitten 1 rol per dag..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:24

Relaxed schreef:
Euh op aanraden van mijn zusje ;) Had hiervoor iets anders, dat zat ik blokken, maar dat at mijn ene kat heel slecht.. 10x 500 gram kost 19,50 via mijn zusje.. Zit dus in handige rollen van 500 gram, ik voer nu met 1 kat van 5,5 kilo en een kitten 1 rol per dag..

dat is dan 1,95 per rol van 500gr heb je dan altijd maar een smaak of ook verschillende.voor die prijs wil ik het ook wel eens proberen waar kun je dat dan krijgen.ik woon in zuid limburg.en is dit dan speciaal voor katten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:26

Hier zitten al verschillende smaken in, dus in iedere rol zit vanalles door elkaar heen.. Ik zou op internet even zoeken op Tinlo Cattery, dan kom je vast wel iemand in je buurt tegen die het verkoopt. Mijn zusje zit in Drenthe :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:33

Mijn katten krijgen 50% barf en 50% kvv.
Ik geef Smuldier, de gewone variant. Als ik geen vers hart meer heb, haal ik soms Smuldier hart en dan eten ze daar van mee. Daarnaast eten ze Lotgering, eerst haalde ik de kattenversie, maar nu eten ze met net zoveel smaak de hondenversie. Dat is makkelijker voor mij met verdelen.
Vroeger kocht ik Bibi en Carnibest, sinds ik Barf, krijgen ze gewoon een eenvoudige, goedkope kvv. Omdat ik toch wel compleet, en met verschillende diersoorten werk, is er voldoende variatie in het menu.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:56

Hier eten ze Haaksbarf (kip, konijn, rund en soms zalm) en Bandit (biologische-mix en wildmix). Ik heb verder Carnibest geprobeerd maar dat aten ze niet graag, net als de eend van Haaksbarf. Ook heb ik een tijdje Tinlo gevoerd hier was ik wel tevreden over, maar ik kan net wat makkelijker aan Haaksbarf en Bandit komen. Ik laat het bestellen door een dierenspeciaalzaak, komt voor mij een stuk beter uit dan via internet omdat ik fulltime werk en dus niet thuis ben als het word geleverd en bij de buren af laten leveren lijkt me ook niet zo'n strak plan... Binnenkort wil ik eens kijken wat ze doen met een muisje of kuikentje :)
Hier krijgen ze met z'n 2en 220g per dag. De een krijg 2x 65g, de ander 2x 45g. De laatste moet ook niet veel meer krijgen, dan heb ik hier modelletje theemuts rondlopen :P

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 06:37

hier zitten de poezels aan de carnibest en 1dags kuikens.
we zijn bezig met de aanschaf van een klein
diepvriezertje zodat we straks via internet meer prooidieren
kunnen gaan voeren

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:01

Vergeet alsjeblieft niet dat katten een behoorlijk belangrijk aminozuur nodig hebben, dat ze niet zelf kunnen aanmaken en dus uit hun voer moeten halen. Check hier ook op in wat je voert!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 10:01

xx_Horsiex schreef:
Vergeet alsjeblieft niet dat katten een behoorlijk belangrijk aminozuur nodig hebben, dat ze niet zelf kunnen aanmaken en dus uit hun voer moeten halen. Check hier ook op in wat je voert!

geef dan ook even aan welke dit dan is

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:06

Taurine, essentieel voor de conditie van de hartspier.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:08

Ik wil dit ook graag gaan voeren. Ben nu al langzaam de overstap aan het maken van Royal Canin brokjes naar Applaws brokjes. Kattebeest is een enorm moeilijke eter. Lust echt niks. Die applaws brokjes lust ie gelukkig wel :)

Stukjes rauw vlees, kip, biefstuk etc moet ie echt niet hebben. Smuldier ben ik nu aan het proberen, gemengd met een klein beetje natvoer van de supermarkt (dat lust ie matig, likt eigenlijk alleen de gelei eraf) en heet water. Alleen hij likt het soepwater op, de stukjes laat ie liggen. Smuldier ongemengt haalt ie z'n neus voor op.

Welk voer staat er bekend om dat katten het erg lekker vinden?

Edit: rare zin opnieuw geformuleerd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 10:11

xx_Horsiex schreef:

taurine zit ook in kattenmelk dus dat kun je ook geven.
alleen snap ik niet ze maken het zelf niet aan.hoe doen wilde katten dat dan.hoe komen hun aan de taurine als dit zo belangrijk is zit het niet in vlees of prooidieren? ik moet me daar nog even over in gaan lezen.maar misschien weet jij het wel?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:13

keona schreef:
xx_Horsiex schreef:

taurine zit ook in kattenmelk dus dat kun je ook geven.
alleen snap ik niet ze maken het zelf niet aan.hoe doen wilde katten dat dan.hoe komen hun aan de taurine als dit zo belangrijk is zit het niet in vlees of prooidieren? ik moet me daar nog even over in gaan lezen.maar misschien weet jij het wel?

Ze moeten het inderdaad uit hun voer halen, ik weet niet precies hoe wilde katten dat doen, maar die worden dan ook niet zo oud.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:14

Lijkt mij misschien uit ei (??) of zwangere/zogende prooien.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:39

Taurine komt o.a. veel voor in hart en muis. Zo lang je compleet voert (in de vorm van premix of minimaal 4 tot 5 verschillende smaken) zal er geen taurinetekort ontstaan.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:44

Mijn kat (Brits Korthaar) krijgt ook KVV (Tinlo Cattery), echter blijft ze erg mauwerig. Ze lijkt er nooit genoeg van te krijgen en altijd hongerig te blijven. Hoeveel houden jullie aan (2% lichaams gewicht, of zoveel gr per kilo lichaamsgewicht?) Het valt me op dat haar gewicht niet veranderd, dus ze zou opzich niet 'te weinig' voer krijgen?

Mijn hond krijgt ook KVV, heb de kat wel eens wat van de hond laten proeven (Haaksbarf, Shaweca, Tammenga) maar dat laat ze allemaal staan! Ze is dus erg kieskeurig.. Barf laat ik daarom maar achterwege..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:00

Taurine is een aminozuur wat weer een onderdeel van een eiwit is, het zit in vlees en katten kunnen het indd niet zelf aanmaken en hebben het daarom nodig via de voeding. Maar wilde katten krijgen het ook binnen via vogels, muisjes enz...en ons afval vlees, alleen zal het niet zo veel zijn als wat wij mensen afstemmen op de behoefte van onze huis/binnen kat.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:06

@ Megan: ik heb er ook zo een die kan blijven eten. Als ik haar zou geven wat ze zou willen is ze binnen no time modder vet. Zo lang je tevreden bent met haar gewicht zou ik niet meer geven. Ik houd verder 3-4% van het lichaamsgewicht aan om mee te beginnen, daarna geef ik meer of minder als ze afvallen of te veel aan komen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:15

Ik geef hier Bibi, zijn twee varianten van: beefmix en natuurmix. Ik betaal voor een rol van 1 kilo €3,75.
Smuldier wilde ze niet hebben, zit ook pens in en de meeste katten willen dat niet.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:59

Stybba schreef:
@ Megan: ik heb er ook zo een die kan blijven eten. Als ik haar zou geven wat ze zou willen is ze binnen no time modder vet. Zo lang je tevreden bent met haar gewicht zou ik niet meer geven. Ik houd verder 3-4% van het lichaamsgewicht aan om mee te beginnen, daarna geef ik meer of minder als ze afvallen of te veel aan komen.

Oke, ik geef 2 a 3%. Maar het feit dat ze op gewicht blijft, geeft toch aan dat het niet te weinig is. Ze vind het gewoon super lekker!! En inderdaad, al geef ik meer, ze blijft eten (door miscommunicatie wel eens 2x gegeven vlak achter elkaar, nou ze doet gewoon alsof ze die eerste keer niets heeft gehad haha!)

Waren/Zijn jullie katten ook zo kieskeurig? Hoe hebben jullie andere KVV en BARF geintroduceerd? Wellicht als ik KVV ga mengen dat ze meerdere smaken lust, maar aangezien die Cattery Mix al gemixt is voegt dat niet veel toe. BARF zou wel weer een leuke afwisseling zijn.. Maar hoe krijg ik haar zo ver haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:54

Megan, die Barf had ik volgens mij eerst ook, mijn kat wou het niet eten en hij is helemaal geen moeilijke eter :n Ik voer van de Cattery nu ongeveer 30g/kilo, dus 3%, maar mijn kitten mag meer.. Ook hier zijn beide katten best wel zeurderig en als ik bezig ga dat vlees verdelen worden ze helemaal gek haha! Alsof ze al 3 jaar niks hebben gehad :+ Alhoewel het miauwen bij mijn volwassen kat wel stukken minder is dan bij de brokjes.. Toen miauwde die aan 1 stuk door terwijl zijn bak nog halfvol met brokjes zat..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:44

Yuna is bij mij degene die het snelste eet en altijd veel te weinig denkt te hebben gehad. Ze was in het begin nog wel moeilijk met nieuwe dingen, ik denk omdat ze het niet kende? Pas als ze Aina wat vaker iets heeft zien eten bedenkt ze zichzelf dat het miscchien wel lekker zou kunnen zijn (brokjes, snoepjes etc). Nu eet ze alle kvv die ik haar voorschotel heel graag, daar heb ik weinig moeite meer voor hoeven doen (ik moet zelfs oppassen als ik een salade maak, ze lust ook sla...). Aina daarintegen proeft makkelijk nieuwe dingen maar laat het eten gerust staan als ze het niet lekker genoeg vind. Als het aan haar lig krijgt ze alleen rund en konijn, maar helaas voor haar is dat niet compleet. Andere smaken maak ik vaak wat lekkerder met een beetje vis of kip uit een blikje van Almo nature (daar is ze ook kieskeurig in). Vaak moet ik het even weg zetten (anders eet Yuna het op :') ) en het later weer voorschotelen. Aan het einde van de dag heeft ze het meestal haar volledige maaltijd op of iig het gootste deel. Yuna mag dan het bordje schoonlikken :P Lekkere dingen heeft ze wel echt binnen no-time op. In het begin was het wel makkelijk want Yuna kon/durfde nog niet zo goed te springen. Aina kreeg dus vaak in de boekenkast te eten en dan had ze de hele dag om te bepalen wanneer ze honger had. Helaas werkt dat nu niet meer...
Nieuwe dingen introduceer ik meestal door het gewoon neer te zetten, of naast het al bekende voer te geven (2 aparte hoopjes). Dan merk ik snel genoeg of het wel of niet lekker is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:37

we hebben sinds kort 5 buiten katten(1nieuwe aanloper).van de 5 zitten er 4 op kvv.de oudste kat wilt het niet,ze eet alleen de kip van smuldier of kippegehakt van de poelier.de rest van de katten kan ik eigenlijk alles geven zij eten dus ook de pens versie van smuldier.ik heb dus echt geen problemen met wat ik ze geef.vaak krijgen ze ook rauwe vis/konijn/kip van de visboer/poelier.sinds kort koop ik ook vaak kippe/runder lever(tjes) dit vinden ze ook enorm lekker.

maar waarom mag een kat geen kvv van de hond eigenlijk,want dit doe ik wel vaker?

ik geef de 4 kvv katten een bakje van 400gr dit eten ze s'morgens samen op dus hoeveel ieder krijgt weet ik niet.

honden mogen geen rauw varkens vlees,hoe zit dit met een kat????