Gebitsreiniging hond, veel bloedverlies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo

Gebitsreiniging hond, veel bloedverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:09

Hallo!

Mijn hond, 11 jarige duitse herder, heeft vandaag een gebitsreiniging gehad. Er zijn 4 kiezen getrokken en tevens heeft ze een pijnstiller en antibiotica tegen de ontsteking gekregen.

We hebben haar vanmiddag mee naar huis genomen, en ze was nog wat suf. We hebben haar dus lekker op haar deken laten liggen..alleen ze begon al iets te bloeden: wat druppels..net zoals honden loops zijn. Maar na 2 uurtjes wilden we haar uitlaten en nu ligt er echt een klein plasje bloed (15 cm doorsnee) met een bloedprop erbij. Ze zit zelf ook onder: poten en borst; arm hondje.

Ik heb de dierenarts proberen te bereiken, maar die krijg ik niet te pakken. Ik vraag me namelijk af of dit wel normaal is. Op internet lees ik dat het wel normaal is dat ze wát bloed verliezen in de dagen erna..maar zóveel? De dierenarts heeft er niets over gemeld en ze gaf zelfs aan dat ze het bloed van de poten hadden proberen te poetsen maar dit niet volledig gelukt was. Dus lijkt me niet, dat zij nog verwachte dat de hond nu zo onder zou zitten.

Ik probeer de dierenarts nog te bellen..maar wellicht dat iemand me hier al wat (hopenlijk) kan geruststellen? Is het normaal dat ze behoorlijk wat bloed verliezen na een gebitsreiniging?

Groetjes,
Monique

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:15

Bloed verlies na reiniging is niet abnormaal hoor :) je poert toch behoorlijk in het tandvlees rond, dat zal gaan bloeden. Bloedprop is misschien van het trekken van de tanden. Bij mensen is dat ook zo, na het tanden trekken mag je niet zuigen, en zuig je het stolsel er misschien uit en gaat het weer bloeden. Misschien dat er zoiets is gebeurtenis?
Dierenarts bellen kan nooit kwaad hoor, al is het alleen maar ter geruststelling van jezelf :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:16

Gerust stellen kan ik je niet maar ik heb gehad :
2x een hond laten reinigen (niets getrokken wel gezwelletjes weg laten halen op het tandvlees, is een boxer kwaal)
1x onze kat (die heeft dr hoektandjes en 4 knip kiesjes nog over)

Maar bij geen van allen ook maar een druppel bloed verlies.

Mijn advies probeer een schatting te maken hoeveel bloed de hond verloren heeft (maar vergeet niet je te bedenken dat het bloed wel vermengd is met speeksel en het gouw erg veel lijkt).
Gooi maar eens een half glas om of een kopje koffie dat is gelijk ook erg veel.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:21

Vaak lijkt het alsof je hond "veel" bloed heeft verloren, maar zou je het gaan meten (opzuigen met een spuitje oid), dat valt het aantal mm wel mee. Bovendien zal je hond zo'n 3 liter bloed bevatten (bloed neemt ongeveer 10% van het lichaamsgewicht in, Duitse Herder +- 30 kg?), dus dat hij een klein beetje bloed heeft verloren, is geen groot drama. Dat even als geruststelling.

Dat het nog nabloed zal enigzins logisch zijn, de mond is een vochtige omgeving, helpt niet bij het stollen, bovendien kan er wat wrijving op de wonden staan. Nu zou ik wel verwachten dat het bloedden snel stopt. Ik werk in de zomermaanden als dierenartsassistente en bel dan regelmatig eigenaren van dieren die de voorgaande dag onder narcose zijn geweest, dus ook dieren die een gebitsbehandeling zijn ondergaan. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat honden of katten hebben nagebloed, maar het zal wel eens gebeuren...

Is er niet een andere DA die je even voor advies kan bellen? Er staat altijd wel een DA op wacht.

Anoli

Re: Gebitsreiniging hond, veel bloedverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:24

Dit is vrij normaal, zeker als er grote kiezen zijn getrokken of hoektanden :j
Wij vermelden het wel altijd bij de eigenaar dat ze kunnen nabloeden, misschien is je DA het wel vergeten te zeggen.

Gewoon even aankijken, meestal stopt het vanzelf :j

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:32

rommulus

Re: Gebitsreiniging hond, veel bloedverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:39

Ik vind het mee vallen.
Persoonlijk zou ik als het morgen nog zo is weer gaan bellen.
In tussen tijd goed in de gaten houden of het niet meer word.
Je kan evt als je hond het toe laat ook zo nu en dan even de plekken in dr bek controleren om te kijken hoe hard het bloed, dan heb je een beter beeld of het vermindert of het erger word.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 22:07

Uiteindelijk de dienstdoende dierenarts aan de lijn gekregen en hij vond het toch beter dat we langs zouden komen. Het bloed bleef namelijk echt uit de mond druppelen, zonder dat het minder werd. De DA heeft gekeken en toen toch besloten om haar meteen even een roesje te geven en de 2 ergst bloeden wonden gehecht..dus nu is het bloeden een héél stuk minder. Er ligt nu nog maar een klein beetje bloed op de plek waar ze gelegen heeft; dus geen dikke bloedproppen en complete plasjes meer. Ze ligt nu lekker warm zodat ze kan uitrusten en bijkomen van de narcose én het roesje van vandaag.
De DA gaf nog aan dat het een uitzondering was dat het zo sterk bleef bloede; de DA dacht dat het wellicht met de leeftijd en/of de pijnstillers te maken heeft waardoor de bloedstolling minder goed werkt....
Ik ga in ieder geval nu met een geruster gevoel slapen!

Daar ligt mevrouw:
Afbeelding
Afbeelding