Help, de hond luistert niet meer!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fientje80

Help, de hond luistert niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:38

Beste allemaal,
Omdat we er zelf niet echt uit komen vraag ik jullie om raad.
We hebben een heidewachtelhondje van nu 9 mnd oud, genaamd Bas. Tot een paar weken geleden luisterde hij prima. Hij kwam keurig als we riepen 'BAS HIER!', want dan werd hij altijd beloond met een koekje. We wilden dit er graag in houden omdat we dan zeker wisten dat hij ook kwam als dat een keer echt moest ivm gevaar oid. We wonen trouwens op een boerderij, dus thuis loopt Bas altijd vrij rond, als we eens weg gaan gaat hij natuurlijk mee aan de riem en dat vind hij allemaal prima. Sinds enkele weken luistert hij helaas niet meer, eerst steeds minder, en nu gewoon NIET. Je kan zijn naam roepen, met snoepjes aankomen, met zijn favoriete speeltje, wat dan ook. Hij komt alleen als hij daar zelf zin in heeft. Het is een jachthond, en nu vliegt hij dus ook achter elke auto aan die het erf op komt. En dan kan je schreeuwen wat je wilt, hij negeert je totaal. Na een hele middag geklooi met dat beest heb ik hem na 3 uur rondjes rennen eindelijk weer binnen, maar ik word hier wel helemaal gestoord van. Hij is al gecastreerd en we zijn op cursus geweest etc, maar dat zet dus geen zoden aan de dijk. Ik vind het vooral ook zo raar dat hij nu ineens niet meer luistert, er is niet echt iets voorgevallen verder..
Wie o wie heeft goede tips voor ons?

Magrathea

Re: Help, de hond luistert niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:41

Puberteit :j voorlopig even niet meer loslaten tot hij weer normaal kan doen. Juist in deze periode moet je consequent zijn, vooral niet gaan schreeuwen (zou jij naar iemand toe komen die je naam loopt te brullen? Denk 't niet :o ). Je kunt hem mee laten lopen aan een longeerlijn, dan heeft hij toch zijn bewegingsruimte. Een kennis van me heeft dat ook gedaan met haar hond, ze leerde die eigenlijk van pup af aan dat hij altijd met haar mee moest lopen, in z'n pubertijd moest ie even aan de lijn maar nu weet hij niet beter als dat hij met haar mee wandelt.

Succes!

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:44

Nou we wilden met die 'roep' meer bereiken dat het van beide kanten duidelijk was wat er van hem gevraagd werd. Heb er ook al aan zitten denken dat we hem dan maar weer aan de lijn mee moesten nemen, maar gaat hij dan niet weer helemaal door het lint als je hem weer eens los laat? Dan ruikt in misschien weer de vrijheid..?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:44

Bedankt voor de tip trouwens uiteraard! (:

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:46

Zolang je hem leert dat ie alleen los mag als hij een beetje kalm blijft en netjes luistert, dan komt dat vanzelf goed hoor. Het is ook een soort ' wilde fase' waar ze even doorheen gaan, daarna worden ze ook in het koppie volwassen en weer braver. Net als bij kinderen :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:47

Ga mee met bovenstaande..
Even voorzichtig zijn met commando's in deze tijd...
Als je merkt dat je genegeerd wordt ga dan niet niet zijn naam roepen of andere commando's geven.
Zo leer je de hond alleen maar dat luisteren niet persee hoeft.
Het is even rot maar beter is of ff idioot te doen, of bijv van hem weg te rennen zodat je zijn aandacht trekt ipv dat hij jou aan het uitdagen is...
Lok hem met wat speelgoed bij je ? is hij gek op takken ? speel dan ff met hem en zorg dat hij dan weer vast komt. het is echt de pubertijd in combinatie met op dat moment even energie teveel :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:48

Deze website staan trouwens wel handige tips op:
http://www.licg.nl/wb/

Edit: Je zegt trouwens dat het een jachthond is. Zorg ook dat je hem blijft uitdagen, dat het voor hem interessant is om naar jou te luisteren. Bijvoorbeeld leren zoeken (leuk om samen te doen met man/kinderen/vrienden!): neem een jas oid van die persoon en laat hem ruiken, en vervolgens de persoon zoeken. Kost wat moeite maar ze vinden het geweldig (en het is voor de mensen ook erg leuk :D )
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 24-10-12 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:49

Wanneer was je op curcus?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:50

Bas is aan het puberen

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:51

We zijn tot begin juni op cursus geweest. We gaan aan de slag met deze tips, bedankt iedereen tot zo ver iig! :)

Edit: haha van die jas en dat zoeken had ik nog nooit gehoord! Misschien kunnen we dat inderdaad wel eens proberen, hoop alleen dat hij dat gaat begrijpen... :p

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:54

Wat je ook zou kunnen doen is een speciaal hondenfluitje kopen.. en hem daarop de commando *hier* leren.. Dit doe je in het begin met koekjes. gaat naast hem zitten en zegt kijk eens en fluit dan en koekje erin.. dit breid je uit door de kijk eens weg te laten en het ook op afstand te gebruiken..
Gebruik hiervoor een extreem lekkere beloning bijv kaas of leverworst?
Door het fluitje hoort hij jullie emotie niet ( auto is natuurlijk niet prettig of andere gevaarlijke situaties) hierdoor heeft hij niet het gevoel dat het niet leuk is om te komen omdat je bijv uit angst een boze stem opzet...
en weet hij dat er een heerlijke beloning klaar staat !
Laatst bijgewerkt door doom op 24-10-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:55

Oefenen in een omheinde ruimte. Loslaten aan een sleeplijn (evt longe).
Luister hij niet, kun je 'm via de longe alsnog corrigeren. Daarna uiteraard belonen.
Blijven roepen als hij niet komt is zinloos, zo leert hij alleen maar dat hij níet hoeft te luisteren. Het negeren wordt immers beloond.

En áls hij een keer ontsnapt en je 3 uur hebt moeten lopen jagen op 'm, toch doodknuffelen als je 'm eindelijk hebt, en niet straffen voor het weglopen natuurlijk.

Kent hij ook het commando 'nee' trouwens? Dat wil ook nog al eens effectief zijn en is bovendien makkelijk te leren. (Bv door hem eerst naar een koekje of eten te leiden aan de riem en 'm dan weg te trekken als hij het wil eten terwijl je Nee of Foei of wat dan ook roept. Het is eigenlijk ook het enige commando dat je met negatieve stimulus moet aanleren.)

Nee, kun je daarna nl gebruiken op het moment dat hij wegloopt of je negeert. Omdat aan dit commando een negatieve associatie zit, werkt het wél op afstand.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:56

Je kunt ervoor op vervolgcursus gaan, op internet kan je ook info vinden over wat handig is om het te leren. Ze snappen het natuurlijk niet direct maar het is een onwijs leuk spelletje als het ze eenmaal lukt :)

Je hoef je in elk geval niet bezorgd te maken: vrijwel elke puppeneigenaar krijgt hiermee te maken :j

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:57

Ibbel schreef:
Oefenen in een omheinde ruimte. Loslaten aan een sleeplijn (evt longe).
Luister hij niet, kun je 'm via de longe alsnog corrigeren. Daarna uiteraard belonen.
Blijven roepen als hij niet komt is zinloos, zo leert hij alleen maar dat hij níet hoeft te luisteren. Het negeren wordt immers beloond.

En áls hij een keer ontsnapt en je 3 uur hebt moeten lopen jagen op 'm, toch doodknuffelen als je 'm eindelijk hebt, en niet straffen voor het weglopen natuurlijk.

Kent hij ook het commando 'nee' trouwens? Dat wil ook nog al eens effectief zijn en is bovendien makkelijk te leren. (Bv door hem eerst naar een koekje of eten te leiden aan de riem en 'm dan weg te trekken als hij het wil eten terwijl je Nee of Foei of wat dan ook roept. Het is eigenlijk ook het enige commando dat je met negatieve stimulus moet aanleren.)

Nee, kun je daarna nl gebruiken op het moment dat hij wegloopt of je negeert. Omdat aan dit commando een negatieve associatie zit, werkt het wél op afstand.

Mij is altijd geleerd om het lekkers weg te halen als het commando nee door de hond wordt genegeerd, dus bijv mijn hand naar achteren halen waar het lekkers in zit.

De hond weg halen ken ik niet :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:01

Als je wilt leren dat je hond terugdeinst/wegloopt voor dingen die niet mogen is de hond corrigeren een stuk handiger.
Hond loopt naar auto toe, jij roept nee, hond loopt door? Auto gaat echt niet weg.
Dus leer je hond maar dat nee "wegwezen/níet doorgaan met wat je wilt gaan doen" betekent. En dus moet de uitdaging blijven liggen (het snoep, de auto) en de hond worden gecorrigeerd/weg worden getrokken en niet omgekeerd.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:03

Zit idd wat in :j alhoewel die van mij ondanks alleen de koekjes weg halen hierdoor ook echt snapt dat als ik nee zeg het niet die kant op is.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:03

Op puppycursus mochten we dus alleenmaar belonen en het woordje 'nee' werd echt afgestraft :') we konden het ook niet echt vinden in de manier van trainen van degene die ons er les gaf. Bas luisterde er steeds minder en ging op puppycursus vooral zijn eigen gang. Vandaar dat we daar maar gestopt zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:06

Nee kun je ook leren door negeren te belonen. Je kunt een koekje in je hand houden voor zijn neus (in je vuist zodat hij er niet bij kan). Dan zeg je ' nee ' . Op het moment dat hij zijn interesse verliest voor het koekje (ik krijg het toch niet) dan mag hij het hebben. Zo kun je het uitbreiden :)

Pfft positive stimulation ja... Ik ken het, sommige honden doen het er erg goed op (sullige vrolijke labradors bijvoorbeeld :D ), maar sommigen hebben gewoon af en toe een correctie nodig. Dat doen honden onder elkaar tenslotte ook. Misschien even een cursus zoeken die WEL fatsoenlijk om kan gaan met jachtinstinct e.d. :)

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:20

Roep je hond ook eens bij je als hij verder niks 'hoeft'. Dus niet alleen als hij naar binnen moet of met je mee moet. Maar ook gewoon om te knuffelen ofzo en dan een beloning en weer 'laten gaan'.

Kikopup op YouTube doet je misschien wat goede tips aan de hand? Positief met clicker.
Ongeveer wat Margrathea zegt. Dat idee.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:22

Wat trouwens bij mijn hond goed werkt zijn die rinkelschijfjes die je bij de dierenwinkel kan kopen. Werkt bij mijn hond beter dan 'nee'. Ik heb ze nog nooit naar hem toe gegooid, alleen zachtjes er mee schudden werkt bij hem genoeg. Hij loopt meteen een andere kant op :j om vervolgens kwispelend naar mij toe te lopen.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 16:01

Zonet direct maar even geoefend! Aan de longeerlijn. Hem bij me laten komen en geoefend op het commando 'nee' met een snoepje in mijn hand, zoals iemand hier uitgelegd heeft. Helaas was op sommige momenten de lijn toch wel heel interessant, maar gelukkig kwam hij wel telkens en het 'nee' had hij ook zo door. We gaan er op oefenen! Nu nog zonder longeerlijn, want de longeerlijn trok af ertoe zo veel aandacht dat hij wel in de buurt bleef en de zijn omgeving niet zo interessant meer was. (terwijl normaal de omgeving interessanter is dan ik..) Was wel grappig dat hij bij het snoepje in mijn vuist (en het woord 'nee') eerst alle aangeleerde trucjes bij langs ging. Pas toen hij doorhad dat dat niet werkte om het snoepje te krijgen stond hij open voor het woordje 'nee'...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:04

Pubertijd. :j Eens met de tip om hem even niet meer los te laten. Wat erg goed helpt als je weer los gaat laten is hem roepen zonder hem aan te lijnen, vaak gaat de hond de link leggen, als ik moet komen moet ik vast. Zo weet de hond niet wanneer hij weer verder los mag lopen en wanneer hij wel aan de lijn gaat. Zorg dat je houding bij het vast gaan doen (riem in de hand nemen in plaats van om je hals laten bv) niet verandert want ook dat gaat ze opvallen. :D

Daarnaast zou ik in huis ook het hier komen blijven oefenen, verstop je soms ook eens voordat je gaat roepen.