Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
voorlopig even niet meer loslaten tot hij weer normaal kan doen. Juist in deze periode moet je consequent zijn, vooral niet gaan schreeuwen (zou jij naar iemand toe komen die je naam loopt te brullen? Denk 't niet
). Je kunt hem mee laten lopen aan een longeerlijn, dan heeft hij toch zijn bewegingsruimte. Een kennis van me heeft dat ook gedaan met haar hond, ze leerde die eigenlijk van pup af aan dat hij altijd met haar mee moest lopen, in z'n pubertijd moest ie even aan de lijn maar nu weet hij niet beter als dat hij met haar mee wandelt.
) 
Ibbel schreef:Oefenen in een omheinde ruimte. Loslaten aan een sleeplijn (evt longe).
Luister hij niet, kun je 'm via de longe alsnog corrigeren. Daarna uiteraard belonen.
Blijven roepen als hij niet komt is zinloos, zo leert hij alleen maar dat hij níet hoeft te luisteren. Het negeren wordt immers beloond.
En áls hij een keer ontsnapt en je 3 uur hebt moeten lopen jagen op 'm, toch doodknuffelen als je 'm eindelijk hebt, en niet straffen voor het weglopen natuurlijk.
Kent hij ook het commando 'nee' trouwens? Dat wil ook nog al eens effectief zijn en is bovendien makkelijk te leren. (Bv door hem eerst naar een koekje of eten te leiden aan de riem en 'm dan weg te trekken als hij het wil eten terwijl je Nee of Foei of wat dan ook roept. Het is eigenlijk ook het enige commando dat je met negatieve stimulus moet aanleren.)
Nee, kun je daarna nl gebruiken op het moment dat hij wegloopt of je negeert. Omdat aan dit commando een negatieve associatie zit, werkt het wél op afstand.
alhoewel die van mij ondanks alleen de koekjes weg halen hierdoor ook echt snapt dat als ik nee zeg het niet die kant op is. 
), maar sommigen hebben gewoon af en toe een correctie nodig. Dat doen honden onder elkaar tenslotte ook. Misschien even een cursus zoeken die WEL fatsoenlijk om kan gaan met jachtinstinct e.d.
om vervolgens kwispelend naar mij toe te lopen.
Eens met de tip om hem even niet meer los te laten. Wat erg goed helpt als je weer los gaat laten is hem roepen zonder hem aan te lijnen, vaak gaat de hond de link leggen, als ik moet komen moet ik vast. Zo weet de hond niet wanneer hij weer verder los mag lopen en wanneer hij wel aan de lijn gaat. Zorg dat je houding bij het vast gaan doen (riem in de hand nemen in plaats van om je hals laten bv) niet verandert want ook dat gaat ze opvallen.