Twee kattenbakken, in eerste instantie naast elkaar. Ik heb op kattenbak 1 (de meest gebruikte) beide katten zien gaan. Daar vond (vind) ik ook de meeste drolletjes. Nu kon ik in de eerste week prima die hele bak na twee dagen leegkiepen en verschonen. Nu kan dat niet meer. Als ik nu beide bakken niet na maximaal anderhalf dag compleet verschoon ligt er een plas naast. Dat red ik dus niet ivm werk, dus zou ik elke dag de bakken moeten verschonen. Nu vind ik dat op zich niet zo’n probleem, maar ik heb het idee dat ik wat over het hoofd zie. De katten gaan samen op een bak, de andere bak ligt vaak een drolletje in en that’s it. Nu heb ik na het er naast plassen bak 2 al verplaatst, naar het plekje waar gepiest werd. Vervolgens haal ik de drolletjes elke dag eruit, maar dat hielp niet. Weer werd er na 1,5 dag naast gepiest. Ook al was er geen drolletje te zien. Nu heb ik zondag beide bakken met allesreiniger compleet gesopt (incl. deksel), van bak 2 de kap afgelaten en op de piesplek gezet. Gisteravond (maandag) kwam ik thuis, in bak 1 twee drolletjes, bak 2 1 klein drolletje. Ik heb erg goed de drolletjes eruit geschept en terug gezet. Geen plasje ernaast. Gisteravond regelmatig gekeken, bak 1 schoon. Bak 2 voor ik naar bed ging zag ik een plasje in het grind. Deze morgen werd ik wakker en jawel een verse plas erbuiten.. En op bak 1 zag ik aan het grind ook een vers plasje en op bak 2 een drolletje..
Wat zie ik over het hoofd? Voor zover ik nu weet piest poes erbuiten en de andere gebruikt de bak. Wat ik nog niet weet is of de kat op beide bakken poept of alleen op bak 1 en of hij er ook wel eens buiten piest (dat vermoed ik overigs van niet). Wel weet ik dat beide katten bak 1 (kunnen) gebruiken. En om die reden denk ik op dit moment niet dat een derde bak (1 voor de poep, 1 voor de pies) gaat werken. Sowieso kan ik daar pas donderdagavond om, dus heb ik nog twee dagen om andere oplossingen te verzinnen. (Anders dan elke avond te soppen
)Voor deze ochtend heb ik de pies weer op zitten boenen (dat doe ik gelijk met soda), bak 2 leeggegooid, gespoeld en teruggezet. Bak 1 heb ik niks mee gedaan, dus voor vanavond ben ik benieuwd.
Dus wat werkt niet:
Bak(ken) ergens anders zetten
Enkel drolletjes en donker grind eruit scheppen (en de rest laten liggen)
Kap eraf bij 1 bak
Wat werkt wel:
Elke dag beide bakken grind, krant,poep en plas verwijderen, bakken omspoelen en terugzetten.
Is dit kieskeurigheid of gemakzucht. Er wordt wel op de krant geplast voor de bak (slechts 1 keer in de gang, maar tot nu toe niet meer), maar ze gaat wél op beide bakken. Er kunnen meerdere drolletjes op de bak (bak 2) liggen, maar na anderhalve dag lijkt het wel gewoon welletjes?
Grind is voldoende en heb ik pas geminderd nadat de bakken verplaatst waren en het plassen buiten de bak doorbleef gaan.
Het zijn asielkatten en nog nooit buiten geweest. Ik heb ze nog niet zo lang, dus ook bij mij (nog) niet buiten geweest. Wat ik weet van de vorige ‘eigenaar’ is dat deze ze weer van een ander gezin(fokker??) heeft, maar hun poezen konden niet met deze twee overweg, dus moesten ze toch maar naar het asiel. (ik begin zelf een beetje te twijfelen aan dat verhaal)
Dus wie heeft er tips? Poes beet pakken en door de plas heen halen met d’r hoofd, er continue bij blijven (hoe doe ik dat ’s nachts en overdag) en direct op de bak zetten? Wordt wel wat lastig, want poes is ook nog de schuwste van de twee.
Maar goed, zelf toen was het nog niet over.
Stuk of 5x gehad. Nu gaat het goed gelukkig. Ik haal ook de drolletjes er meerdere malen per dag uit en de plas ook. Als ik dat niet doe dan wordt er ook wel es naast gepiest.
Zodra ik ruik dat ze een drolletje gedaan hebben haal ik het er al uit....