Kattenbak problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kattenbak problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 08:17

Sinds 4 oktober heb ik twee poezels, een broer en een zus van ruim 2 jaar oud. Ik heb twee kattenbakken staan. Bijna een week is het goed gegaan, maar na die week is er in het gebruik van de kattenbak een klein probleempje ontstaan. Nl. er wordt naast de bak gepiest.. Maar de logica ontgaat mij een beetje. Hier volgt de uitleg

Twee kattenbakken, in eerste instantie naast elkaar. Ik heb op kattenbak 1 (de meest gebruikte) beide katten zien gaan. Daar vond (vind) ik ook de meeste drolletjes. Nu kon ik in de eerste week prima die hele bak na twee dagen leegkiepen en verschonen. Nu kan dat niet meer. Als ik nu beide bakken niet na maximaal anderhalf dag compleet verschoon ligt er een plas naast. Dat red ik dus niet ivm werk, dus zou ik elke dag de bakken moeten verschonen. Nu vind ik dat op zich niet zo’n probleem, maar ik heb het idee dat ik wat over het hoofd zie. De katten gaan samen op een bak, de andere bak ligt vaak een drolletje in en that’s it. Nu heb ik na het er naast plassen bak 2 al verplaatst, naar het plekje waar gepiest werd. Vervolgens haal ik de drolletjes elke dag eruit, maar dat hielp niet. Weer werd er na 1,5 dag naast gepiest. Ook al was er geen drolletje te zien. Nu heb ik zondag beide bakken met allesreiniger compleet gesopt (incl. deksel), van bak 2 de kap afgelaten en op de piesplek gezet. Gisteravond (maandag) kwam ik thuis, in bak 1 twee drolletjes, bak 2 1 klein drolletje. Ik heb erg goed de drolletjes eruit geschept en terug gezet. Geen plasje ernaast. Gisteravond regelmatig gekeken, bak 1 schoon. Bak 2 voor ik naar bed ging zag ik een plasje in het grind. Deze morgen werd ik wakker en jawel een verse plas erbuiten.. En op bak 1 zag ik aan het grind ook een vers plasje en op bak 2 een drolletje..

Wat zie ik over het hoofd? Voor zover ik nu weet piest poes erbuiten en de andere gebruikt de bak. Wat ik nog niet weet is of de kat op beide bakken poept of alleen op bak 1 en of hij er ook wel eens buiten piest (dat vermoed ik overigs van niet). Wel weet ik dat beide katten bak 1 (kunnen) gebruiken. En om die reden denk ik op dit moment niet dat een derde bak (1 voor de poep, 1 voor de pies) gaat werken. Sowieso kan ik daar pas donderdagavond om, dus heb ik nog twee dagen om andere oplossingen te verzinnen. (Anders dan elke avond te soppen :P)

Voor deze ochtend heb ik de pies weer op zitten boenen (dat doe ik gelijk met soda), bak 2 leeggegooid, gespoeld en teruggezet. Bak 1 heb ik niks mee gedaan, dus voor vanavond ben ik benieuwd.
Dus wat werkt niet:
Bak(ken) ergens anders zetten
Enkel drolletjes en donker grind eruit scheppen (en de rest laten liggen)
Kap eraf bij 1 bak
Wat werkt wel:
Elke dag beide bakken grind, krant,poep en plas verwijderen, bakken omspoelen en terugzetten.

Is dit kieskeurigheid of gemakzucht. Er wordt wel op de krant geplast voor de bak (slechts 1 keer in de gang, maar tot nu toe niet meer), maar ze gaat wél op beide bakken. Er kunnen meerdere drolletjes op de bak (bak 2) liggen, maar na anderhalve dag lijkt het wel gewoon welletjes?

Grind is voldoende en heb ik pas geminderd nadat de bakken verplaatst waren en het plassen buiten de bak doorbleef gaan.

Het zijn asielkatten en nog nooit buiten geweest. Ik heb ze nog niet zo lang, dus ook bij mij (nog) niet buiten geweest. Wat ik weet van de vorige ‘eigenaar’ is dat deze ze weer van een ander gezin(fokker??) heeft, maar hun poezen konden niet met deze twee overweg, dus moesten ze toch maar naar het asiel. (ik begin zelf een beetje te twijfelen aan dat verhaal)

Dus wie heeft er tips? Poes beet pakken en door de plas heen halen met d’r hoofd, er continue bij blijven (hoe doe ik dat ’s nachts en overdag) en direct op de bak zetten? Wordt wel wat lastig, want poes is ook nog de schuwste van de twee.

Wildgirl

Re: Kattenbak problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:20

Heb je al eens ander grit geprobeerd?
Dat wil nog wel eens helpen, vaste plasplekken bestrooien met zwarte peper ook.
Zijn de katten helemaal gezond?
urineweg problemen en/of nierproblemen beginnen vaak met naast de bak plassen.
Succes!

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:22

Meestal als een kat onzindelijk word heeft dat te maken met blaasontsteking of blaasgruis.
Hoeft niet altijd maar kan wel.
Een van mijn katten word ook onzindelijk als die een beginnende blaasontsteking heeft en dan weet ik dat het tijd is voor een rondje dierenarts.
Laat haar daar eens op nakijken.
Beter het zekere voor het onzekere.
Kan ook wezen dat ze moet wennen aan de nieuwe situatie (verhuizing vreemde omgeving stress)
Maar sluit eerst het lichamelijke ongemak uit dan weet je zeker dat het daar niet doorkomt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:24

Blaasontsteking kun je trouwens vrij makkelijk testen; even de bak leeglaten en zo de plas opvangen of een pollepel onder de poes houden als ze gaat plassen.
In een steriel potje en langs de DA brengen voor onderzoek, indien het BO is krijg je een kuurtje mee, kat hoeft dus vaak niet eens langs te komen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:28

Mijn katten deden dit ook, en dat had niks met medische redenen te maken, en ook niks met andere bak vulling oid. Het was gewoon treiter gedrag naar elkaar toe. Ik had ook een broertje en een zusje (beide geholpen) en daar is er later nog eentje bij gekomen, en toen werd het nog erger. Toen bleef het niet bij een maal daags naast de bak piesen, nee toen werd het overal piesen waar maar kon, en later begonnen ze zelf overal te poepen. Echt overal, op mijn bank, op mijn jassen, tassen, op de barkrukken, op karton, op de toiletvloer, slaaplamer vloer, en zelfs een keer op mijn bed! Terwijl ik 3 bakken had die elke dag netjes schoon waren.
Ik heb echt alle geprobeerd.. Maar helaas. Ik heb uiteindelijk 1 kat weg moeten doen omdat de stank niet meet te harden was (we hadden toen nog tapijt in de woonkamer).
Toen bleven we uiteindelijk met 1 kat over, omdat mn andere poes vergiftigd werd ;( Maar goed, zelf toen was het nog niet over.
Dus die is naar een boerderij gegaan.. En ik mis ze nog elke dag, maar dit kon gewoon niet langer zo.. De DA heeft toen ook verteld dat zolang hij zou blijven, hij het wss ook zou blijven doen, omdat de geur er gewoon al diep inzat, ook van de andere 2 katten.

Ik ben na een half jaar verhuisd omdat de stank niet weg te krijgen was.
Let wel dat hier anderhalf jaar aan dokteren vooraf is gegaan, dus ik heb ze er niet zomaar uit gepleurd.. En dat was ook de laatste optie. Ik hoop dat het bij jou wel op te lossen is.. Maar ik zou wel razendsnel actie ondernemen..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:42

Idd voor de zekerheid urine van poes laten nakijken.
Begrijp dat de bakken nu niet meer naast elkaar staan? Is ook beter.
Verder goed uitkijken hoe en met wat je de bakken schoonmaakt. Als een kat moeite heeft met op de bak te gaan wordt aangeraden om bvb een oud plasje te laten liggen in de bak waardoor ze de bak beter herkennen als plaats om behoefte te doen. Katten zijn gek op de geur van bleekwater. Dus bakken uitkuisen met bleekwater (handig dat het dan ook gelijk hygienisch is) maar verder in het huis geen producten met bleekwater gebruiken en zeker niet op de foute plasjes.

Heb hier 3 katten en 2 kattenbakken en het geluk dat ze altijd op de bak gaan. 1 bak beneden, 1 bak boven en behalve rondvliegend kattegrid (ja er staan deksels op, nee geen deurtje, dan willen ze er niet op) blijft alles netjes in de bak, ook als ik bvb paar dagen ben weggeweest en de bak dus niet verschoond werd. Liefst van al gaan ze eigenlijk buiten, in de molshopen :P .

Hopelijk vind je snel een oplossing.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 10:06

Wat zijn precies symptomen bij een blaasontsteking? Als je ze aait kunnen/ zijn ze dan gevoelig bij hun flanken? Ik heb ze nog niet zo lang dus aan hun gedrag kan ik nog niet veel aflezen. Ik lees op i-net naast de bak plassen en kleine beetjes plassen. Dat eerste doen/doet ze, het tweede niet. Naar mijn idee zijn het ‘volle’ plasjes. Heb ook niet het idee dat het rood aandoet. Klagelijk miauwen, de broer heb ik gisteravond horen miauwen dat ik het idee had dat er wat aan de hand was is, maar naar mijn idee is niet hij degene die er naast piest, maar z’n zus! Kan zo’n plas een dergelijke geur hebben dat zij er daarom naast piest?

Gisteravond thuis gekomen. Bak 2 helemaal schoon, op bak 1 paar drolletjes. Drolletjes weggehaald. Teruggezet. De hele avond goed opgelet en regelmatig gekeken als ze van de gang kwamen (aan het eind van de gang is mijn inpandige berging en daar zijn de bakken). Niet geplast of gepoept. Ben dus gisteren maar mn hele huis doorgelopen om te kijken of het ergens anders lag, maar niks gevonden. Omdat er in bak 2 wel grind naast lag (dat is diegene zonder kap), even geschud of er een plasje naar onderen was gezakt, maar dat kon ik niet ontdekken.

Vanmorgen. Drol op bak 1, alleen plasje op bak 2 én een plas ernaast. Een flinke trouwens dus het zouden er ook twee kunnen zijn. Dus ik zie hier echt geen enkele logica in. Enige dat overblijft is of het grind (geuropname oid) veranderen, toch een derde bak of idd een blaasontsteking. Rivaliteit vermoed ik niet. Het poepen gebeurt echt netjes op de bak en het plassen ‘normaal’ ook, en anders is het net naast de bak, waardoor ik het idee heb dat ze wel ‘netjes’ wil(len) zijn, maar dat er dus *iets* (aan de bak/of poes) is.

Zwarte peper strooien wil ik best proberen. Ik vrees alleen dat ze dan alsnog ergens anders gaan plassen en dat heb ik dus echt liever niet.

Opvangen van de urine gaat denk ik wel lastig worden, maar ik las iets over speciale korrels die je daar voor kunt gebruiken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:08

probeer eens 1 bak met kattezand.(klontvormend).
wat duurder,maar katten gaan er erg graag op!
allicht de moeite waard om te proberen.
kan het ook niet zijn, dat de kat wel op de bak zit, maar er net uit plast ?
(met zn gat over de uitgang).

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:11

Ik heb kattenbakgrind met lavendelgeur, daar kan ik bij wijze van spreken 7 dagen niks aan doen en dan poepen ze er toch nog op. Heb twee katten..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:12

Heb je de bakken altijd naast elkaar gehad? Ik heb er voor gekozen ze verspreid door het huis te zetten, wat naar mijn idee goed werkt, omdat ze dan privacy kunnen creëren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:30

Ik heb sinds enkele weken 3 dezelfde nieuwe bakken en die staan alle 3 naast elkaar. Ik heb ook nog een kleine open bakje. Dus 4 bakken voor 4 katten. Mijn oudste heeft dus idd een paar keer gehad dat ze er wel op ging maar met haar gat net buiten de rand ging zitten en het er dus naast sijpelde. :+ Stuk of 5x gehad. Nu gaat het goed gelukkig. Ik haal ook de drolletjes er meerdere malen per dag uit en de plas ook. Als ik dat niet doe dan wordt er ook wel es naast gepiest. :\ Zodra ik ruik dat ze een drolletje gedaan hebben haal ik het er al uit....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 11:11

Ik heb de bakken bijna een week naast elkaar gehad, dat was geen probleem. Ze werden allebei gebruikt, bak 1 het meest (veel drolletjes), bak 2 , 1 drolletje, soms een plasje. Na die (bijna) week begon het er naast plassen. En dan in een hoek tegenover de bakken, dus per ongeluk erbuiten plassen is het niet. Dat bleef dus zo, tenzij ik elke dag hele bak uitsop, nieuwe krant grind vers etc. Anders lag er dus na anderhalve dag een plas buiten. Beetje gespeurd op internet. Bakken uit elkaar gehaald, wel in dezelfde ruimte maar niet meer perse naast elkaar. Dat maakte dus niet uit. Toen de van bak 2 de kap afgehaald en die bovenop de plashoek gezet. Dat maak nu dus ook niet uit, er wordt een plas naast gelegd. En nu dus echt pal naast bak 2. (wat ik elke keer met soda weer schoonboen).

Maar er zit voor mij dus geen logica in het ernaast plassen of hun hygiëneregels. Weinig of veel drolletjes, enkel een plasje (vanmorgen dus) op de bak. Plasje komt ernaast.. Ik heb ze beiden op dezelfde bak zien gaan. Het enige dat toe nu toe lijkt te helpen is elke dag de boel helemaal schoonmaken. (maar dat was die eerste week niet nodig) Anders wordt er na anderhalve dag naast geplast, ongeacht of er een drolletje ligt of enkel een plasje..

Dus vandaar dat ik nu dus twijfel over het grind, misschien toch een derde bak (al heb je dan best kans dat er op elke bak een plasje plaatst vinden en vervolgens alsnog naast - daarom geloof ik daar niet echt in) en anders de da bellen.

Ik werk 40u p/w + paarden te doen dus meerdere malen per dag is voor mij niet te doen. Als het enige dat werkt elke dag helemaal verschonen is, dan zij het zo. Maar ik vind het vreemd dat het 5/6 dagen goed gaat en vervolgens is er geen logica in het aantal drolletjes/plasjes dat er gepleegd wordt eer er een plas naast ligt.

Ik ga vanmiddag ander grind halen en dan zo het lijstje afwerken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:01

ik ben ook druk,maar ik doe toch echt de bakken 3 x daags. is geen uren werk, zeker niet als je het bijhoud. ik heb klompvormend zand, ff de klompjes eruit en dus zo gepiept..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 12:06

Ik zit nu dus 's ochtends al de boel bij te houden en 's avond de boel bij te houden. Maar er moet wel wat liggen. Voor ik naar bed ging lag er dus niks. Denk ook niet dat het probleem daar ligt. Tot nu moet gewoon heel het grind + kranten enz. eruit., anders is het foute boel. Alleen drollen scheppen heeft dus geen zin.

Zoals ik al zei ik ga vanmiddag ander grind halen en dat proberen. :)

Welk merk zand is klontvormig?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:08

je hebt zoveel soorten.
je kan een karton halen bij AH.kan je 1 bak meevullen.ze zijn echt gek op dat zand.stinkt niet, en je bent zo klaar met uitscheppen.
neem wel het fijne, en niet het grove. moet op de verpakking staan ; klontvormend, en fijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:59

en ? ben wel benieuwd...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 12:55

Nou vingers gekruist, maar tot nu toe lijkt het goed te gaan.

Ik heb het er woensdag ingegaan. Bakken goedschoon gemaakt, vloer idem dito en klontvorming grint (zand hadden ze niet in de winkel) erin gedaan. Echter de volgende ochtend lag er toch een plasje naast. 1 bak niet gebruikt, op andere bak wat drolletjes en de woensdagavond heb ik ze er wel een plas in zien doen. Nog wat grind erbij gedaan en sindsdien (nog) geen plasjes ernaast.

Of zou dit de goden verzoeken zijn := :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:15

klontvormend grind heeft geen zin, daarom zei ik ook zand !
juist dat fijne zand vinden ze fijn. grind is grind, klontvormend of niet, daar heeft de kat weinig aan. het gaat niet om het klontvormende aspect,dat is voor de baas. maar een kat heeft graag zand..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 15:38

Op dit moment werkt dit ook. Zand hadden ze niet in die winkel. Wel grind, is overigs heel fijn. Fijner dan wat ik had (heb). Voelt een beetje kleiachtig aan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:53

of je moet een klein dorpswinkeltje hebben,maar iedere supermarkt heeft het in zn assortiment.
klompvormend FIJN.
anders v.d. week nog een zak /karton halen, en ff mengen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:53

even een tip ga ze niet een krant aan bieden om op te plassen ook niet op de plaats waar ze geplast hebben buiten de bak. Voor jeh et weet hebben ze zichzelf aan geleerd dat ze op kranten mogen plassen.... Daarnaast plaatsen waar geplast is niet met chloor schoonmaken. Chloor (bleek) trekt katten aan dus eventueel de kattenbak ermee doen is geen probleem.

Verder idd eens wat soorte kattengrit proberen en dan 1 bak met nieuw en 1 bak met oud grit zodat ze kunnen kiezen en dan wat gaan klieren daar mee.

Hier heb ik: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... sic/210246

werkt erg goed en de kat gaat er makkelijk op. Al gaat ze bij goed weer liever in de tuin (eigen tuin want ze kan het terrein niet af) dan op de bak maar dat moet ze zelf weten. Kwam er vorige week per toeval achter dat ze onder de struiken gewoon alles op 1 grote hoop mikt haha ze begraaft het niet en ze vind het ook niet goor om 20 drollen bij elkaar te leggen. De kattenbak heeft ze wel graag elke dag schoon maar als ik het niet doe dan doet ze ook niet moeilik. Echter zelf schep ik het elke ochtend en avond eruit als er wat in ligt en eens in de zoveel tijd maak ik hem helemaal schoon.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:00

Ik heb deze tip vaker gegeven, en geef hem ook aan jou:
Catitude gebruiken. Zie link, maar bij praktisch elke dierenwinkel te koop. Prijzig maar effectief. Werkt op basis van feromonen. Als je het om de bak sprayt, dan is dat een prettige omgeving waar ze niet zullen plassen. Let op: Niet in de bak zelf sprayen dus!

http://www.wesdijk.nl/dierenspeciaalzaa ... blemen.htm

Heb ik gebruikt om een kater van 15 op de bak te laten plassen ipv ernaast, heeft goed geholpen.

Verder (misschien er overheen gelezen): staan de bakken naast elkaar of op verschillende plekken in huis? Edit: inderdaad overheen gelezen :o

Geef het ook de tijd hoor, asieldieren kunnen best een tijd van slag zijn na adoptie.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:05

Katten zullen in de natuur niet snel plassen en poepen op dezelfde plek. Daarom is meerdere bakken belangrijk en dus ook niet te dicht bij elkaar plaatsen. De regel is minimaal 1 kattenbak per kat plus 1. Dus minimaal 3 bakken voor 2 katten. En dan uitzoeken welke vulling ze fijn vinden.
Tja, een kat heeft personeel he? :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:32

Freggle_Edge schreef:
Katten zullen in de natuur niet snel plassen en poepen op dezelfde plek. Daarom is meerdere bakken belangrijk en dus ook niet te dicht bij elkaar plaatsen. De regel is minimaal 1 kattenbak per kat plus 1. Dus minimaal 3 bakken voor 2 katten. En dan uitzoeken welke vulling ze fijn vinden.
Tja, een kat heeft personeel he? :D

Nu ik weer in de kou en gure wind 's ochtends vroeg en 's avonds laat mijn honden uit moet laten terwijl de kat lekker warm binnen blijft vraag ik me wel eens af welke dieren nu personeel hebben :D

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:38

Hmm mijn oom had ook soiets ongeveer en nu heeft hij andere vulling.

Houtkorrels en nu is opgelost.

ik vind houtkorrel ook veel fijner schoon te maken ik bespaar meer dan wanneer ik grit gebruik en ik kan gewoon op de mest hoop gooie