Kitten met achterstand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Kitten met achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:19

Wij hebben sinds kort een kitten, een kitten met een verhaal.
Moederpoes heeft afgelopen voorjaar een nest kittens gehad. Hier zorgde ze samen met haar zusje voor die ook een nestje had. Beide moederpoezen zorgde voor de kittens.
Zusje is tijdens de bevalling (ks) geholpen.
Nu heeft het andere poesje dus nu weer een nestje gehad, met 4 kittens.
Na een week/anderhalve week lied moeders het nest in de steek en keek er niet meer naar om. Wanneer je een kitten bij haar legde begon ze gelijk te slaan erna.
Bij gebrek aan kennis zijn er 3 kittens overleden. Het 4e kitten hebben wij vrijdagavond opgehaald.
Kitten is veel te klein voor zijn leeftijd. Het kitten wordt morgen (dinsdag) 7 weken.
Kitten heeft de 1e tijd alleen maar koffiemelk met water gehad, en de laatste paar dagen katten melk (dus geen kittenmelk) en af en toe wat blikvoer.
Omdat wij medelijden met hem hadden hebben wij hem in huis genomen afgelopen vrijdagavond.
Ondanks hij wat probleempjes had:
*Opgezette piemeltje en kontje (door het niet stimuleren om te gaan popen en plassen).
*Diaree door verkeerde voeding
*Erg klein en laag gewicht (zaterdag gewogen en woog slechts 292 gram).

Wij hebben hem op speciale kittenmelk van Royal Canin gezet. Drinken uit een flesje lukt helaas niet, dus voeden we hem met een spuitje.
Hij drinkt niet meer dan 20 ml per keer.
De diaree is ondertussen verdwenen en de zwelling is al bijna verdwenen.
Is levendig en speelt raag, gaat netjes zelf op de kattenbak.
Voor de nacht geven we hem nog een kruikje en slaapt daar lekker tegenaan met z'n knuffeltje.

Helaas viel het me tegen hoe weinig hij vandaag angekomen was, namelijk maar slechts 43 gram in 2 dagen...
Hij krijgt 4x daags een flesje (meer wilt hij ook niet drinken) en af en toe wat hapjes brok, welke we wellen in water omdat ze anders te hard zijn.

Iemand tips, of valt het wel mee en is hij wel genoeg aangekomen?

Poosje81

Re: Kitten met achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:21

Wat ik niet kan opmaken uit je verhaal, hoe oud is het kitten nu dan?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:23

Staat erin hoor :) Maar het kitten is morgen 7 weken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:30

Sorry, helemaal overheen gelezen. Dan is het gewicht extreem laag voor zijn leeftijd. Ik zou naast brokjes ook andere dingen gaan aanbieden, kitten moet echt gaan eten om te kunnen groeien.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:32

Wij hebben bij de dierenarts speciaal blik voer gehaald, onze kitten was met 5 weken te vroeg weg gehaald bij de moeder en ook te ligt. Daarnaast had ze ook een wormenbuikje en zat ze onder vlooien. Met speciale kitten melk en dat blikvoer is ze gigantisch aangekomen! Succes met je kitten :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:38

Ben je al bij de dierenarts geweest of heb je (snel) een afspraak? Deze kan je natuurlijk advies geven.
Persoonlijk zou ik naast de kittenmelk eerder iets van vlees/blik oid geven ipv gewelde brokjes, dit ruikt sterker en vinden ze vaak lekkerder, eventueel aanmaken met wat melk(kittenmelk) zodat het een soort vleespap wordt en hij zelf kan eten. Heb je trouwens wel geprobeerd of hij zelf melk van een schoteltje drinkt ipv fles of spuitje, met 7 weken, ook met een groeiachterstand moet dat toch wel lukken met oefenen.

Vergeet niet dat hij ook in een andere omgeving is terechtgekomen en daardoor veel indrukken (en stress misschien) heeft wat ook energie vreet.
Omdat hij een groeiachterstand heeft en het hard nodig heeft zou ik hem wel vaker dan 4x per dag melk aanbieden, ik zou eerder denken aan 6 tot 8x per dag voor de eerste dagen, dat kun je dan snel genoeg weer afbouwen als zijn groeilijn gewoon stabiel is, maar 43 gram vind ik best netjes hoor, dat is 1/5 van zijn startgewicht, en zou op 120-140 gr per week uitkomen wat volgens mij best netjes is

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:41

je kunt hem beter milka dog geven dit is een poeder wat je aan moet lengen met gekkokt warm water
verkrijgbaar bij de D.A dit werkt vaak beter dan R.C
ook kun je carnibest kitten aanbieden dit eten ze ook al vrij snel, ook dit kun je aanlengen met wat gekookt water

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 18:24

RC is een poeder wat we dus op advies na telefonisch contact met de da zijn gaan geven, dit is ook een poeder wat je met gekookt heet water moet aanmaken. De da zei dat hij er nu ook weinig aan kunt doen en dat het afwachten is hoe het verder verloopt.
Zonet toevallig het aangeboden op een schoteltje en dat drinkt hij dus nu ook, en heet alles op.
Ontwormen doe ik nu niet, degene waar hij vandaan komt heeft dit afgelopen dinsdag nog gedaan. En vlooien zien we bij hem niet, dus ga hem er nu niet mee belasten als dat niet nodig is.

We hebben hem meer melk aangeboden maar hij neemt het gewoon weg niet. Het liefst heb ik ook dat hij naar meer keren per dag gaat. Kleinere protie's geven dan de 20 ml die hij maar wilt drinken en dan meer verspreiden werkt helaas ook niet. Hij blijft dan heel hard miauwen....
Bij z'n oude baasje kreeg hij 3 daags ('smorgens om 7 uur, einde van de middag rond 5 uur en 'savonds rond 10 uur). En dan wat blikvoer.

Blikvoer eet hij dus erg slecht. Gewelde kittenbrokjes eet hij dus wel een hele kleine beetjes. Melk eroverheen doen, dan eet hij het weer niet. Is echt een eigenwijsje wat dat betreft.....
Rauwvlees heb ik eigenlijk nog niet geprobeert. Stom heb ik verder ook niet bij nagedacht eigenlijk.... En dat terwijl we ons eigen nestje toendetijd afgespeend hebben op rauw. Ik ga gelijk wat uit de vriezer halen wat hij kan eten, moet het voor de honden er ook nog uithalen.

Zal straks even een foto uploaden van hem, maar staan nog op m'n camera.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:26

een kitten dat 10% van zijn lichaamsgewicht per dag aan komt is erg netjes en dat doet hij dus verwacht niet dat hij nog sneller aan gaat komen nu. In principe horen ze bij 7 weken ook ongeveer 700 gram te wegen (en dus 100 gram per week te groeien). Die 43 gram in 2 dagen is dus erg netjes en lekker houden zo. Verder zou ik de eerste tijd nog niets doen emt brokjes. laat hem eerst eens een week of 2 bij komen met kitten melk voordat je daar wat doorheen gaat doen. Meestal is dat kittenmelk als ze dat goed zelfstandig drinken dan gaan mengen met wat vlees erdoor en brokjes gewoon aanbieden en uiteindleijk gaan ze het vaak zo eten en anders als ze het vlees goed gaan eten dan weer wat brokjes door het vlees mengen.

Ga niet te snel. Nu heeft hij eindelijk wat hij nodig heeft en bouw rustig aan op naar fatsoenlijke voeding zeg maar die hij zijn hele leven moet gaan eten. Anders gaan de darmen zeer zeker weer erg van slag raken.

20 ml per voeding is overigens enorm veel als ze zo'n achterstand hebben. Met dit gewicht drinken de meeste kittens nog niet eens 10 ml uit. Ik zou hem zeker niet gaan dwingen nog meer per keer te drinken. Zeker niet zolang hij nog elke dag goed aan komt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:02

Dank je! Ik kon het briefje waarop ik toendertijd de gewichten van ons nestje heb bijgehouden niet meer vinden. Dus ik had geen idee meer hoe snel ze toen groeide.
Nu waren onze eigen kittens toendertijd al aan de maat toen ze geboren waren (allemaal boven de 110 gr waarvan nr4 120 gr woog bij z'n geboorte).
Dus je snap wel waarom ik schrok toen ik hem op de weegschaal zette en zag dat hij maar 292 gr woog met 6 wk en 4 dgn.

De 20 ml gaat de ene keer wel op en de andere keer niet. Maar hij heeft vandaag het al 2x zelfstandig gedronken dus daar ben ik al heel blij mee.

Hier een foto. Hier was hij aan het spelen met m'n dochtertje. Helaas geen foto waarop je kan zien hoe dun hij eigenlijk is...
http://i190.photobucket.com/albums/z20/ ... 0_2537.jpg

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:27

Ze hebben maar een klein maagje, dus 20 ml per keer is best netjes. Hij moet alleen wel vaker drinken dan 4x per dag. En 43 gram aankomen in 2 dagen is heel goed. Dat is 20 gram per dag. Normaal moeten kittens 10 - 20 gr per dag aankomen. Wil het katje geen blikvlees? anders gaan dwangvoeren en elke keer een paar kleine hapjes vlees in zijn bekje proppen zodat hij dat leert eten. Of proberen met vers vlees. En ik denk dat je het rustig de tijd moet geven. Als hij wat beter gewend is, zal hij straks vanzelf gaan groeien. Je kan er niet teveel in proppen. Normaal groeien kittens ongeveer 100 gram per week.
(een paar jaar geleden hier in de opvang kwam een kitten binnen, leeftijd was moeilijk te schatten, maar ongeveer 5 weken oud en veels te klein en te licht voor haar leeftijd: 318 gram. De eerste dagen at ze telkens een paar kleine hapjes/slokjes en ze kwam ook niet aan in gewicht. In een week was ze ruim 50 gram gegroeid. uiteindelijk in een maand tijd ruim 700 gram. Het bleef wel een klein katje, maar ze groeide wel goed en at ook behoorlijk. Ook dit kwam wel goed. regelmatig ontwormd. Kan geen kwaad om haar nogmaals te ontwormen. )

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:53

Blikvoer eet hij dus niet, ook niet met een beetje melk erdoor. Moet stiekem ook bekennen dat ik dus ook geen favo ben van blikvoer..... Dus ga het morgen met een heeeel klein beetje rauwvlees proberen van de honden.
Maar het blijkt dat hij dus eigenlijk prima is aangekomen dus toch een teken dat hij het hierop goed doet, en daar ben ik heel blij mee.
Verder is hij goed wakker en alert, en te porren om te spelen. Plassen en poepen gaat ook prima, diaree is over en het zijn mooie kleine hoopjes.

Moet alleen wel erg lachen om onze honden. Vooral de grootste (boxer teef) is helemaal verliefd en wilt hem ook regelmatig wassen. Soms heeft kleine Oscar daar gen zin in, nou hij kan zich dan goed laten horen en van zich afbijten...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 06:14

enigste blikvoer wat je naar mijn idee kan geven bij dit soort kittens is A/D blikvoer van Hills wat de meeste DA wel in huis hebben. Of Royal canin mother and babydog (zit hetzelfde in alleen goedkoper en grotere verpakkingen) blikvoer. Beiden zijn enorm goed en hebben zeer veel voedingstoffen. In principe als een volwassen kat een 1/4 á 1/2 blikje van dat AD of babydog blikvlees op eet dan hebben ze al genoeg voedingsstoffen binnen. Wij gebruiken het veel bij zieke/zwakke katten en kittens want eigenlijk elke kat vind het lekker (het is ook een mousse zonder stukjes en zonder gelei) en ze komen er ook heel snel van aan. Daarnaast zit alles erin wat ze hard nodig hebben en is het om aan te sterken geweldig goed voer. Dus misschien ook nog een optie? Kan je ook zeer makkelijk bewaren in de koelkast als het open is en door de melk mengen is ook zo gebeurd. Kan je zelfs als je er wat water bij doet nog met een spuitje dwangvoeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 06:15

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:11

Vandaag even met onze klein man bij de da geweest om voor de zekerheid hem toch even na te laten kijken.
Z'n achterkantje zat me toch niet helemaal lekker ondanks het zeker al de helft minder is. Volgens de da trekt dit vanzelf weer weg. Wel goed in de gaten houden natuurlijk.
Qua voeding doorgaan op de manier dat we nu doen, omdat hij het hier nu goed op doet. Mocht hij meer gaan vragen om melk dan zeker gaan aanbieden, desnoods eerst in halve portie's.
Hij is goed levendig en laat zich wel horen.

M'n moeder had hem zaterdag voor het eerst gezien en vanavond weer en die vond hem er al 10x beter uit zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:10

Vanavond kleine Oscar gewogen en wow hij weegt al 396 gram, dat is 61 gram in 2 dagen!!!!
Hij is met een inhaalslag bezig

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:17

Kijk, heel goed werk joh!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:38

Leonoor schreef:
Kijk, heel goed werk joh!!

Ja hij gaat echt hard nu, hij is al 104 gram aangekomen sinds we hem zaterdagavond voor het eerst gewogen hebben.
Meer dan 4x melk per dag wilt hij niet en af en toe een klein hapje geweekte brok, maar blijkbaar heeft hij hier toch echt meer dan genoeg aan.

Met het spuitje hoeven we hem ook niet meer te voeden, hij drinkt het nu uit een bakje en dat gaat super.

Is een lekker bezig mannetje. Kan heerlijk in z'n eentje ravotten. Je ligt dan helemaal in een deuk.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:50

Ik speen mijn kittens altijd af met vlees. Idd Carnibest of Tinlo Barf. Daar doet elk kitten (en volwassen kat/hond) het fantastisch op bij mij. De kittenmelk is prima, ik gebruik zelf altijd KMR. Met een week of 4, 5 zet ik ook brokjes neer, RC babycat, dat zijn echt hele inieminie brokjes, de meesten eten dat vrij snel.
Verder goed ontwormen! Ik doe dat met 4, 6 en 8 weken en dan met 12 weken nog een keertje. Tot een half jaar elke maand, daarna 4 keer per jaar. Tja, rust, warmte en liefde maar daar is geen gebrek aan zo te lezen. Hij komt supergoed aan hoor, zoals de anderen ook al schreven. Hij haalt het echt wel in met jouw goede zorgen. Probeer je er ook niet zo druk om te maken, dat scheelt ook... ;) (ik ken het hoor, ik fok Brits Korthaar katten, heb nu mijn elfde of twaalfde nestje liggen maar maak ik nog altijd druk om elk grammetje wat ze in mijn ogen te weinig aankomen...) Succes met het manneke!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 22:24

Dank je wel voor je lieve berichtje.
We hebben 3 jaar geleden zelf een nestje gehad en al vaker jonge kittens, maar nooit eentje die was verstoten door z'n moeder en een achterstand had (mede door de verkeerde zorg van het persoon waar hij geboren is).
Tja en daar wordt je toch wel wat onzeker van.....
Vorrige week dinsdag is hij ontwormt dus aankomende dinsdag weer.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:02

hey,

wat goed dat je zo'n zielig hoopje onder je hoede genomen hebt, petje af!
Onze poes begon na weken klooien eindelijk goed te eten en goede ontlasting te krijgen na het eten van kleine stukjes rauw rundvlees (hadden werkelijk álles al gehad..) Dis wie weet helpt dat bij jouw kleine man ook. Ik had toen sudderlappen of sucadevlees. Varkensvlees of kip zou ik niet doen ivm salmonella en geloof dat varkensvlees wormen kan veroorzaken (dr was iets mee, maar weet niet meer wat).

Zei de DA niks over de melk? Op zich hoeft hij dat met 7 weken niet meer te hebben en zou ook diarree kunnen veroorzaken. Maar als hij er wel van groeit snap ik dat je het hem geeft.

Hij klinkt verder best gezond!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:06

De kittenmelk heeft hij echt nog nodig en was voor nu het aller belangrijkste, hij moet nu eerst goed groeien.
Varkensvlees mogen honden en katten niet, kip mogen ze gewoon eten. Hun hebben namelijk geen last van samonella.
De aller eerste eer ligt bij m'n dochtertje hoor! Ze wilde al heel lang weer een katje erbij. Ze had ook voor een gezond kitten kunnen kiezen maar wilde hem heel graag hebben. Nu is zij al langer metde fokster bezig geweest met de kittens. Ook al wist ze dat de kans aanwezig is dat hij het ook niet zou redden net als de andere 3 die al overleden waren. Maar die gok durfde ze wel te nemen, want ze moest dit doen zij ze.
Ik kan je wel vertellen dat het toch dan wel een hele dubbele keuze is om dan zo'n katje voor een verjaardag te geven (ze is zaterdag 8 geworden).
Natuulijk komt de zorg van melk maken etc op mij neer en dat maakt me ook helemaal niets uit, maar ze helpt daar wel goed aan mee!

Maar hij doet het goed. Banjerd lekker door het huis, gaat ook goed met de honden. Al hebben we hem voor z'n eigen veiligheid wel in de bench (grote hoor, kattenbak, mandje, eten en drink bakjes staan er allemaal ook in). Want onze boxer dame is nog wel eens wat lomp, de franse bull doet wel heel voorzichtig.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:02

Ik ben zo wel heel erg benieuwd naar de kleine boef! Foto! Fijn dat hij het zo goed oet. Heeft tijd nodig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:17

Ik heb nu geen nieuwe fotos van hem, maar bij een eerder bericht (van de 22ste) staat een link naar een foto van hem.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:07

Heb de link even opgezocht en de foto bekeken. Wat een klein dropje!