Is dit eerlijk? (pretnison).

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Is dit eerlijk? (pretnison).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 20:47

hallo,

Wij hebben onze hond nu inmiddels dik 7jaar.
Altijd is hij vaste pasient geweest bij de dierenarts. We zijn daar kind aan huis met hem.

Het begon met zijn gewrichten, later huidaandoeningen en darmproblemen.
Om een heel lang verhaal kort te maken:

Onze hond is een Basset Hound van nu bijna 8jaar (in april wordt die 8).
Hij is werkelijk voor alles allergies lijkt het.
We hebben werkelijk alle soorten voer geprobeerd, van standaard voer tot royal canin tot dierenartsenvoer, noem het maar op en we hebben het geprobeert. Maar op elk soort voer krijgt hij een reactie op zijn huid, jeuk ontzettend jeuk. Krabben en bijten te bloedens toe. Nu eet hij al zo'n 4jaar pens van AH, waar hij het goed op doet. Daarbij krijgt hij helemaal niks tussen door. Op droog brood na of een gekookt bot (afval bot bij de slager) Hij mag niks hebben wat gerookt is. Maar ook hoog gras en bepaalde insecten tasten zijn huid aan. Hem hierop laten testen wat het is? Tuurlijk is dat mogelijk maar dan zouden we hem op minimaal zo'n 500 tot 1000 dingen moeten testen. Gaan we hem dat aandoen? Nee is ons antwoord geweest en dan nog maar de vraag of er iets uitkomt. Dat zou en heel duur worden maar ook oneerlijk.

Nu wordt meneer wat ouder en begint hij af te takelen, zijn weerstand wordt slechter en hij begint stijf te worden in zijn lichaam. Hij begon een half jaar geleden weer ernstig last te krijgen van zijn probleempjes:
- kale huid
- overal jeuk
- oor en oog ontstekingen

de dierenarts heeft hem nu pretnison voor geschreven (zoals altijd) maar hier mag hij nooit meer mee stoppen. Hij wordt weer helemaal vrolijk en happy als die het krijgt en alles lijkt weer perfect.

maar....

Is dit eerlijk? Ik sprak laatst met iemand die zei dat pretnison zijn hersenen ''vrolijk'' maakt. Hij heeft nog steeds pijn maar hij laat het niet merken want zijn hersenen doen hem denken dat het niet zo is.

Is dit waar en kan dit wel? elke dag pretnison?

bedankt voor het lezen!
ik hoop op reacties

Anoniem

Re: Is dit eerlijk? (pretnison).

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:51

Ik denk niet dat hij zelf "last" heeft van de prednison?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:52

Mijn eerste hond heeft vanaf zijn derde jaar op prednison gestaan, in die tijd werden er eigenlijk nog geen allergietesten gedaan en als hij het niet kreeg werd hij helemaal gek van de jeuk. Prednison heeft hem een fijn leven gegeven, het is altijd een blije hond geweest. Hij is uiteindelijk 13 jaar geworden en dat is een mooie leeftijd voor een kruising boxer/labrador. Pas aan het eind van zijn leven begon hij af te takelen, had hij praktisch geen weerstand meer, waarschijnlijk ook door de pred.

Prednison is troep, maar soms is het een uitkomst en een manier om kwaliteit van leven te verbeteren.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 20:54

Remy schreef:
Mijn eerste hond heeft vanaf zijn derde jaar op prednison gestaan, in die tijd werden er eigenlijk nog geen allergietesten gedaan en als hij het niet kreeg werd hij helemaal gek van de jeuk. Prednison heeft hem een fijn leven gegeven, het is altijd een blije hond geweest. Hij is uiteindelijk 13 jaar geworden en dat is een mooie leeftijd voor een kruising boxer/labrador. Pas aan het eind van zijn leven begon hij af te takelen, had hij praktisch geen weerstand meer, waarschijnlijk ook door de pred.

Prednison is troep, maar soms is het een uitkomst en een manier om kwaliteit van leven te verbeteren.

Dit klinkt dan weer positief. Hij heeft altijd wel periodes pretnison gehad om even weer zijn huid en alles op te laten knappen en hem even rust te geven.
Maar zonder te stoppen, is heb er zo mijn twijfels bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:56

Waar liggen je twijfels dan?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:57

Ik ken een Basset Hound die dezelfde klachten heeft. Daar zijn ze mee naar de dermatoloog in Utrecht gegaan. Die hond is voor heel veel dingen allergisch. In Utrecht zijn ze begonnen metdesensibilisatie en dat gaat veel beter.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 20:59

Sonja schreef:

Ik weet het niet, dat verhaal wat die persoon vertelde is mij erg aangegrepen. Dat pretnison hem alleen blij maakt maar niet beter. Hij voelt zich alleen goed.
Is dat waar?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:00

ik zou me eerder druk maken over de dosering dan de duur.
mijn hond en vroeger ook een paard staat levenslang op een kleine onderhoudsdosering.
wat ben ik blij met dat spul.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:00

Mijn hond kreeg in elk geval 1 pilletje per dag, heeft het dus 10 jaar non stop gehad.

Feit is, liever een paar jaar minder leven maar gelukkig en zonder jeuk dan oud worden met dagelijks jeuk. Want die jeukplekken worden vaak ontstekingen. Van jeuk wordt je gek.

Ik kan alleen voor mij zelf spreken, want ik heb alleen ervaring met deze hond op de prednison, maar in mijn geval was toen de enige andere optie laten inslapen.

Desensibilisatie was toen nog onbekend, nu zou dat wel een optie kunnen zijn, maar dan moet je wel weten waarvoor, toch?

*edit: als een hond zich goed voelt dan is het toch geen probleem?

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:02

okey,

ik heb besloten om het gewoon te gaan doen. Hij haat dagelijks aan de pretnison.

Onderzoeken, tja: hij is bijna 8 en we hebben al ontzettend veel geprobeerd waar niks uit komt. We weten gewoon weg ook niet waarvoor hij allergies is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:04

Ja en? Een Basset wordt gemiddeld wel een stukje ouder dan dat. Blijkbaar niet goed genoeg onderzocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:05

Smoethie schreef:
Sonja schreef:

Ik weet het niet, dat verhaal wat die persoon vertelde is mij erg aangegrepen. Dat pretnison hem alleen blij maakt maar niet beter. Hij voelt zich alleen goed.
Is dat waar?

Nee, dat is imo niet waar.
Prednison reguleert de hormoonhuishouding. Dat vind ik iets anders dan 'blij maken'
Prednison is geen hondenjointje. Het doet juist heel vel in het lijf.
Het zal alleen even kwestie van de juiste onderhoudsdosis vinden worden.
En jij zult in die zin sterk in je schoenen moeten stan dat je 'm op gewicht gaat houden en in beweging houdt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:05

Ik ben zelf geen voorstander ervan. Ook mede door eigen ervaringen en in de praktijk als assistente. Maar ook bij me zelf. Het is geen fijn middel met veel bijwerkingen. Waaronder ook jeuk!!!, maag en darmproblemen (die ook jeuk kunnen geven door de gifstoffen) snel overgewicht, altijd honger enz.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:06

ik heb een hond die staat al een jaar op 20 mg per dag.
Vanwege polymyositis.Het is dit of inslapen.
Vorig jaar stond hij op 60 mg per dag,dat is erg hoog voor een hond van 35 kilo.
Ik heb zo laag mogelijk afgebouwd en nu dus 20 mg.
De hond is vrolijk,wel iets 'opgezet'.
Het ligt aan de dosering.....als jou hond het met 10 mg per dag red is er niets aan de hand.
Hoge doseringen zoals mijn hond gaan z'on drie jaar goed.Dan zijn de bijnieren en nieren kapot.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:06

Is het iets om eens in het alternatieve circuit te gaan kijken? Ik heb hele goede ervaringen met homeopatische middelen, die dieren hebben ook allemaal stevige klachten gehad en zijn er echt van opgeknapt :j

Baat het niet, schaad het niet, iig niet erger dan dan nu denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:08

Maar die bijwerkingen zijn zó persoonlijk... De kans dat hij er geen last van krijgt is zéker zo groot als dat hij er wel last van krijgt. En ZONDER heeft het beest het sowieso niet goed. Dus wat is er te verliezen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:09

Sonja schreef:

Is dat waar?[/quote]

Nee, dat is imo niet waar.
Prednison reguleert de hormoonhuishouding. Dat vind ik iets anders dan 'blij maken'
Prednison is geen hondenjointje. Het doet juist heel vel in het lijf.
Het zal alleen even kwestie van de juiste onderhoudsdosis vinden worden.
En jij zult in die zin sterk in je schoenen moeten stan dat je 'm op gewicht gaat houden en in beweging houdt.[/quote]

Prednison is cortisol,de chemische variant van het cortisol wat de bijnieren afgeven door een signaal van de hypofyse.
Het is een antihistamine en een ontstekingsremmer.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:10

onderzoeken is uitgesloten. Geen discussie over mogelijk. Qua voeding gaat het nu goed. Maar als je alle grassoorten moet gaan onderzoeken die bij ons leven waar wij lopen, dat is gewoon niet te doen.
We hebben dit er heel erg vaak besproken.

Op gewicht blijven gaat momenteel erg goed. Maar dat komt door zijn strenge dieet. Bewegen is lastig omdat hij met zijn gewrichten zit kan die niet lang lopen. Hij gaat veel mee om kleine wandelingen maken

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:10

Ik weet niet waar die persoon met wie je gesproken hebt dat vandaan heeft want voor zover ik weet werkt prednison ontstekingsremmend. Het is een corticosteroïd en onderdrukt dus het afweersysteem, daarom is het niet zulk leuk spul. Maar het is geen drugs ofzo die de hersenen voor de gek houd.

Als jullie alles al hebben geprobeerd en dit is het enige wat werkt en je merkt niet dat hij "last" ondervind van het gebruik van die medicijnen dan vind ik het wel kunnen om hem voor altijd aan de prednison te laten.
Zodra hij van de medicijnen ook problemen gaat krijgen wordt het een ander verhaal.

Als je erg twijfelt kun je ook nog even contact opnemen met je dierenarts en gewoon eerlijk zeggen waar je mee zit, misschien kan hij je gerust stellen of kunnen jullie toch nog verder zoeken naar een andere oplossing :)

Sterkte met je hond!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:23

Bij je hond is een chronische darmontsteking geconstateerd of niet?

Heel simpel, als het dier met medicatie goed functioneert is dat niet zomaar een reden om dat opzij te schuiven. Overigens is prednisolon een ontstekingsremmer, geen pijnstiller of party-drug. Als idd die darmontsteking is geconstateerd gaat het richting auto-immuunziekte. Het lichaam vecht dan onterecht tegen normale cellen en dat kan onderdrukt worden door prednisolon. Niet optimaal natuurlijk, maar dat onderdrukt die lichamelijke afweer. Heeft voor en nadelen maar als je hond inderdaad ziek is, is het kiezen tussen twee kwaden en kan het best eerlijk zijn om gewoon aan medicatie te denken als hij daarop beter functioneert.

Sowieso hebben buitenstaanders altijd wel een andere mening. Wat is je alternatief inderdaad en wat heb je te verliezen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:26

Smoethie schreef:
onderzoeken is uitgesloten. Geen discussie over mogelijk. Qua voeding gaat het nu goed. Maar als je alle grassoorten moet gaan onderzoeken die bij ons leven waar wij lopen, dat is gewoon niet te doen.
We hebben dit er heel erg vaak besproken.

Op gewicht blijven gaat momenteel erg goed. Maar dat komt door zijn strenge dieet. Bewegen is lastig omdat hij met zijn gewrichten zit kan die niet lang lopen. Hij gaat veel mee om kleine wandelingen maken

Dat jullie er voor kiezen is prima, maar de reden is nonsens want zo werkt het niet. Overigens zijn er nog andere opties dan cortico's zoals antihistaminica en bijv cyclosporine.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:27

Ik heb niet alle reacties doorgelezen ivm haast.

mijn hond had ook heel erg last van zijn huid, kale plekken, veel jeuk en ontzettend veel uitslag. Het was echt dood zielig. Eerst dachten we ook aan allergie voor voer, later zijn we er achter gekomen dat hij allergisch is voor gras en pollen ed. Moeilijk geval in de lente en zomer dus. ook hij heeft nu al 2 tot 3 jaar prednison. als de allergie weer uitbarst krijgt hij weer een extra dosering en anders krijgt hij gewoon een kleine hoeveelheid per dag. Hier kan hij prima mee leven op het moment en zo onderdrukken wij ze allergie.. Wel worden ze er iets dikker van en zn vacht word nooit meer optimal. maar alles beter dan jeuken tot bloedens toe...

Hoop dat je er iets aan hebt. Je kan me altijd pm-en.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:32

wij hebben al heel veel onderzoeken gehad, en zijn tot de conclusie gekomen (samen met verschillende dierenartsen) dat we de oorzaak niet zullen gaan vinden. Hij geeft ook bij onderzoeken nog op zoveel verschillende dingen een reactie dat er geen streep te trekken is waar die allergies voor is.

Maar daar voor heb ik dit topic niet geopent.

ik vraag me vooral af. Of ik pretnison gewoon dagelijk een aantal jaren kan geven? Zonder dat er ernstige bijwerkingen of ander dingen bij komen kijken (dus persoonlijke ervaringen zijn welkom)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:34

Smoethie schreef:
wij hebben al heel veel onderzoeken gehad, en zijn tot de conclusie gekomen (samen met verschillende dierenartsen) dat we de oorzaak niet zullen gaan vinden. Hij geeft ook bij onderzoeken nog op zoveel verschillende dingen een reactie dat er geen streep te trekken is waar die allergies voor is.

Maar daar voor heb ik dit topic niet geopent.

ik vraag me vooral af. Of ik pretnison gewoon dagelijk een aantal jaren kan geven? Zonder dat er ernstige bijwerkingen of ander dingen bij komen kijken (dus persoonlijke ervaringen zijn welkom)

ligt geheel aan de dosering.Zoals ik eerder uitlegde in mijn vorige post.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:34

onze hond zit ook al 5 jaar op prednison.
krijgt een half pilletje per dag.
allergietesten gehad konden niks vinden.
ons hondje is al van zich zelf zo stijf dat ze niet KAN jeuken door verkeerde kruising klopt ze lichamelijk niet.
ze heeft al jaren een verhoging bij de deur(drempel)
ja je probeert haar zo fijn mogelijk leven te geven.
beter iets korter leven zonder jeuk dan een lang leven met jeuk.
jeuk is het ergste wat er in vindt ik.
het helpt haar echt nooit meer jeuk.