Hoe 2 oudere katers introduceren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Hoe 2 oudere katers introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:22

We gaan over 2 weken verhuizen naar een flat. 3 hoog.
Punt is dat onze kat een echte buitenkat is. We hebben alleen een balkonnetje en de galerij. Om vanaf de ene kant naar beneden te komen moet je zware deuren open doen, de brandtrap vanaf de galerij loopt ook over naar een gang met deur naar buiten.
Dus: kat kan alleen op de galerij of raakt opgesloten buiten omdat hij nergens naar binnen kan..
Daarbij zitten we aan een zeer drukke weg en ik zit niet te wachten op een platte Tijger ;(

Dusss oma heeft aangeboden dat Tijger bij haar mag wonen. Redelijk rustige wijk, de drukke weg is niet dichtbij. Hij heeft gezelschap van een kat-vriendelijk hond maar ook.... een oude chagrijnige kater van 16 -O-

Toen Tijger nog een mini was heeft hij daar met zijn zusje gelogeerd en toen moest Vlekkie ( :+ ) al niks van ze weten..

Tijger is 10 jaar en woont hier al vanaf kitten af aan. Hij is de baas van de straat, wint alle (staar-)gevechten en is niet zo goed in vrienden maken met andere katten.
Vlekkie wordt op zijn wenken bediend door oma en opa en komt niet verder dan de achtertuin.

Dus... hoe introduceren we 2 oudere katers? Ze zijn beide zeer dominant, zeiken snel alles onder bij stress en hebben allebei een nogal last van stemmingswisselingen.
Of moeten we de pootjes intapen en ze luiers omdoen? :')

Weet al wel dat de kat pas naar buiten mag als hij zich echt fijn voelt op die plek. Anders komt ie niet meer terug ;(

LoveBodin

Re: Hoe 2 oudere katers introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:02

Mm.. denk dat je hier heel goed mee moet uitkijken.
Heb weleens meegemaakt dat katten om dit soort redenen weggelopen zijn.
Vooral omdat Vlekkie het huis natuurlijk als zijn thuis beschouwd en Tijger de vreemdeling/indringer is.
Kan je ze niet op een neutrale plek laten ontmoeten ofzo?
Sowieso zou ik zorgen voor beiden een plek om terug te trekken en ervoor zorgen dat ze niet van elkaar 'schrikken' (dus niet dat ze elkaar super onverwachts zien ofzo).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:55

Ik gok ook dat het onmogelijk is hoor... Maar dit zou de beste optie zijn.
Neutrale plek, zou kunnen nu we een leegstaand huis hebben waar beide katten nog niet geweest zijn.
De katten kunnen naar boven en naar zolder bij oma.

Zat te denken om Tijger in een reisbox te doen en die in de kamer neer te zetten (dat een aantal keer). En dan wachten tot hij niet meer interessant is en dan loslaten. Zal vast alsnog fikse ruzie komen maar dan is het niet meer plotseling.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:41

2 niet sociale ruim volwassen dominant aangelegde snel sproeiende katers aan elkaar introduceren lijdt vaak tot 1 kat overhouden (degene die als eerste de strijd op geeft die gaat ervandoor), 2 vechtende en onzindelijke katten (zou ik mijn opa en oma niet aan willen doen) of bij veel geluk gaat er 1 links en 1 rechts in de kamer wonen.

Als de karakterbeschrijvingen kloppen zou ik ervoor gaan je eigen kat nu al te gaan beperken in het naar buiten kunnen gaan zodat hij kan wennen aan het binnen zijn en hem lekker zelf mee nemen. Gaat dat niet dan bij je oma zeker 2 en liefst 3 kattenbakken zetten en wel zo dat niet 1 kat de kattenbak kan beschermen tegenover de andere kat en maak dat ze op minimaal 2 plaatsen kunnen eten en drinken zonder dat ze een strijd hier over aan kunnen gaan. Laat geen van 2 de katten buiten totdat er rust is in huis.

Of idd zoals Macs schrijft een grote bench aanschaffen en 1 van 2 erin doen zodat ze elkaar niets kunnen doen maar wel zien en ruiken. Echter een vrijbuiter van een kat in een bench opgesloten houden is nog vele malen moeilijker dan hem binnen houden zonder dat hij naar buiten mag gaan. Ze kunnen flink mauwen en zo nog meer stress veroorzaken.

Misschien van te voren al beginnen met kalmeringsmiddel dus bijv. magnesium extra geven of valeriaan druppels op voer, in water en op de ligplaatsen doen of met feliway adapter wat uitproberen o.i.d.

En lukt geen van de opties dan proberen een boerderij te vinden die een kat erbij wil hebben of naar het asiel brengen o.i.d. Er zijn zeker vele opties maar als de karakterbeschrijvingen echt kloppen is de katten samen gaan laten wonen een erg moeilijke optie.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:58

Ze zijn niet onzindelijk hoor. :D Alleen willen bij stress gewoon snel sproeien.. zoals elke kat eigenlijk :=

Pff zo moeilijk dit.. Onze kat is een redelijk ruim huis gewend, achter ons huis een groot grasveld, voor een grote tuin met de straat. We kunnen hem echt niet missen.. :o En ze zeggen, katten hechten zich niet aan mensen maar dan is deze een uitzondering. Na 2 weken vakantie pension was hij heel blij ons weer te zien.. Daar is het trouwens ook goed gegaan tussen de andere katten bedenk ik me nu..

Ik ga het toch even proberen met die bench. Alleen om te kijken hoe ze in eerste instantie reageren op elkaar. (voor een uurtje of 1/2 hoor, niet de hele dag!! ) Ik heb het net even besproken met oma en haar kat is het laatste jaar wel steeds liever geworden. Zelfs van de hond pikt hij veel.

Als het niet gaat, dan gaat ie toch met ons mee en hopen we dat hij niet platgereden wordt |( Niet aan denken.. :\

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 16:19

Oke... kat staat nu hier in zn reishok. Andere kat kwam ruiken en is naar boven gegaan..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 10:19

Hij zit nu bijna een week op zolder en gisteren ben ik weer eens wezen knuffelen. Kon gister zeggen dat hij de oude weer is. Ik ga nog kleedjes verwisselen en laat regelmatig de kat zijn geur afgeven aan mijn hand en aan de andere kat ruiken. Daar reageren ze nieuwschierig op maar niet terughoudend oid. Ik denk dat ik over 1,5 week de deur naar zolder opengooi. Of is dat te vroeg??

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:39

Klinkt goed!
Maar zit de ene kat nu op zolder en de andere kat niet? Kunnen ze elkaar ontmoeten oid?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:54

Nee ze kunnen elkaar nog niet ontmoeten. Die van ons zit op zolder.
Het scheelt, de kat van mijn oma mag in de winter niet naar buiten (vind ik onzin hoor) dus hij blijft sowieso een tijd binnen. Die van ons mag ook voorlopig nog niet naar buiten natuurlijk.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:32

Helaas is het slecht afgelopen.
De zolderdeur is perongeluk open gegaan en de katten hebben flink gevochten.
De oudere kat werd in een hoek gedreven en mijn opa heeft ze met de stofzuigerslang uit elkaar moeten drijven.
Helaas heeft de oudere kat zijn schouder gebroken (door botontkalking ook) en mede door zijn leeftijd hebben mijn oma en opa er voor gekozen om hem in te laten slapen. Vrijdag is hij dus overleden Y;(

Voor mijn kat zoeken we een ander huisje, tenzij het met de hond van mijn oma en opa toch goed gaat. Mijn oma is namelijk bang dat het niet goed gaat en schiet al in de stress als ze elkaar aankijken :(:) Ik ga er vrijdag heen en ga ze helpen met 'koppelen' . :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 07:01

Aah, wat sneu! Y;(
Tsja, gebroken schouders zijn heel erg vervelend! Heb er helaas ervaring mee.
Hoe oud is hij geworden?
Veel succes met het koppelen met de hond/zoeken van een nieuw huisje.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:24

Dat is sneu afgelopen.

is het gelukt nu met de hond? en zijn je opa en oma nu nog blij met jou kat, ondanks dat het een ongelukje was / risico(niet dat je dat verwachten kon met introduceren).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:29

Nog niet...
de kat is nog wat schrikachtig beneden en rent dus snel naar boven.
Oma en opa (en vooral mijn oom, die daar ook woont) durven het niet zo goed aan :?
Ik denk dat het wel lukt, de kat is honden gewend, de hond is een kat gewend, alleen het is niet dezelfde! Dus dat is even wennen en ze zijn dus nieuwschierig naar elkaar.. maar zij zien dat gelijk als een aanval...
Dat vind ik erg jammer, ik heb nu kerstvakantie dus ik hoop dat ik genoeg tijd kan vinden om daar regelmatig heen te gaan en ze aan elkaar te laten wennen.
Als ik de deur naar beneden open zet duurt het eerst een halfuur voordat tijger naar beneden komt, en als de hond er dan aankomt of hij ziet hem, of hij hoort een ander geluid vliegt hij weer naar boven.
De hond doet overigens helemaal niks :n

Ben benieuwd of ik ze nog kan overtuigen, ik ben er eigenlijk niet aan toe om nog een dier te missen :n