Advies konijnenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Advies konijnenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:44

Hallo konijnenkenners,

Mijn dwergkonijnen van 6 en 4 jr voer ik eigenlijk altijd al Cuni Nature van Versele-Laga, deze: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... tige/27148.

Edit; ze krijgen dit dus altijd al en eten niet selectief.

Het hoofdbestanddeel van hun voeding is hooi, verder krijgen ze per 24 uur ongeveer 100 gr. van dit voer met zijn tweetjes. Konijntjes wegen ca. 2,25 kg per stuk, dus volgens mij zit ik daarmee aardig goed. Daarnaast krijgen ze af en toe een klein stukje oud brood en soms een heel klein beetje groenvoer (2 keer per week ongeveer).

Nu is een van de twee al een paar weken aan de plakpoep. Brood en groenvoer heb ik 5 dagen geleden gestopt, krachtvoer gehalveerd en hooi kregen ze al onbeperkt. Toch blijf ik 'kleiachtige' keutels vinden.

Is er nog iets wat ik kan doen qua voeding o.i.d.? Wordt het dan toch tijd over te stappen op een andere brok? Wie heeft tips? :Y)
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 19-10-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:58

Plakpoep krijgen ze wanneer je te snel bent overgegaan op ander voer, heb ik horen zeggen. Ik heb een tijd geleden ook op Bokt advies gevraagd voor konijnenvoer.

Ik zou sowieso gaan voor een niet-gemengde brok, dus een gewone korrel. Ik heb zelf diverse merken geprobeerd en mijn ervaring is dat ze dan niet selectief kunnen eten en zo toch alle stoffen binnenkrijgen. Sinds kort ben ik overgestapt op nieuw voer en dat bevalt goed.

Ik heb een Thuringer konijn (die gaat met een paar dagen weg) en een dwergje.
Ze krijgen hier pas nieuw voer als hun bakje helemaal leeg is.

Wijslander

Re: Advies konijnenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:07

Ze krijgen al hun hele leven dit voer en eten niet selectief, dus dat kan het niet zijn denk ik...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:10

Plakpoep hebben ze altijd, in die soort poep blijft een soort voeding zitten die goed is voor de darmwerking en daarom eten ze die normaal weer op (blegh :P ), maar als ze te veel ander lekker voer krijgen dan laten ze die poep liggen. Je kan overstappen op een korrel-brok zonder 'snoepjes' er tussen die ze misschien wat minder lekker vinden.. En ik weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel konijnen nodig hebben aan brok, volgens mij maar heel weinig als ze gewoon hooi bij krijgen, dus je zou misschien nog wat minder brok kunnen geven?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:12

Blindedarmkeuteltjes, nee dat zijn het ook niet. Dit zijn echt keutels van normale grootte maar dan van kleiachtige substantie.

Ik geef ze sinds maandag dus al de helft van wat ze normaal krijgen, 50 gram per 24 uur verdeeld over 2 konijnen... Dat is volgens mij helemaaal niet veel.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:48

Wat konijnen nodig hebben aan brok kun je op internet vinden. Daar zijn handige tabellen voor :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:51

Misschien eens de ontlasting laten nakijken? want zo te horen is het niet door de voeding.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 16:04

@ Laura: dat is niet echt mijn vraag...

@ Wilawander: ik wil inderdaad eerst uitsluiten dat het aan het voederpatroon ligt...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:34