Konijnenkooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Konijnenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 08:32

Hallo iedereen!

Ik heb laatst twee konijnen gekocht, teddy dwerg konijnen. Een kooi aangeschaft van 80 bij 50 ongeveer. Ik heb dit ook in het topic gezet, en kreeg er erg veel commentaar op. In theorie is de kooi inderdaad niet erg groot voor de beestjes, maar ze lijken er geen moeite mee te hebben.

Omdat ik gek ben op beesten vindt ik het sneu dat ze twee stappen kunnen doen en aan het eind van de kooi zijn, dus ik heb een kooi van 100 bij 50, twee verdiepingen aangeschaft. Mijn vraag is of deze kooi groot genoeg is? Ik wil de konijntjes namelijk niet buiten hebben met dit weer, en dit is het grootste wat ik kon vinden. Ook komen ze er minstens anderhalf uur per dag uit.

Zijn er meer mensen die konijnen in kooien houden binnen? Hoe groot zijn die kooien? Ik zou graag andere ervaringen willen horen, ik wil namelijk het beste voor mijn beestjes.

8nnemiek

Re: Konijnenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:35

Als ze erg een paar uur per dag uit kunnen en lekker vrij rond kunnen lopen dan is die maat prima hoor. Konijnen zitten in het wild ook bijna de hele dag in hun holletje verstopt. Zorg wel dat ze altijd iets te doen hebben, dus altijd hooi beschikbaar en regelmatig nieuwe speeltjes erbij leggen. En in de zomer kun je natuurlijk een grote buitenren maken/kopen :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 08:40

Oke dat lucht al heel erg op. :D Ze hebben een plateautje waar ze hele dagen op of onder zitten, vinden ze heerlijk! Ze beschikken de hele dag over hooi, er ligt een stuk hout in om te knagen, en ze slepen de hele dag hun toilet door de kooi, de monsters..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:42

Ik heb voor mijn konijnen een balletje met een belletje erin, en daar zijn ze gek op :+ Lopen ze de hele dag mee te sjouwen haha

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 08:45

Dat is ook een goed idee :D Zal het binnenkort even halen! In watvoor kooi/hok zitten jouw konijnen?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:47

Zelfde kooi hier, ook met 2 verdiepingen maar dan die 120 bij 58 ofzo? En gewoon genoeg speeltjes / hooi :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:48

Die van mij hebben het wat luxer; ze hebben in de paardenstal (in de zadelkamer) een binnenren van zo'n 2 x 2 meter, met een kattenluikje waar ze doorheen kunnen naar een buitenren van 2 x 3 meter. En in de winter zet ik meestal nog een houten buitenhok met twee verdiepingen in de binnenren, zodat ze lekker warm boven in het stro kunnen gaan zitten.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 08:53

Wauw :D Helaas hebben wij niet de mogelijkheid om een binnen en buitenhok te maken. In huis vind ik ze ook zoveel leuker, ze zijn lekker nieuwsgierig en hebben een heerlijk knuffelgehalte!

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:58

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... ack/228426

Voor mijn Dwergkonijntje, Hooi, Hout, Buigbaar Houten Brug, Bedje, Balletje met Belletje, Bijtding, Lang Stroachtig ding en Voerbal! En ze vind haar Poepbak ook leuk :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:35

Deze is de grootste van zooplus: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/toppers/konijnen_cavias/100958
Die is 152 x 75 x 67 cm.

Ferplast heeft de 160, maar die is eigenlijk 156,5 x 77 x 61,5 cm dus niet zo veel groter, en wel 100€ duurder.

Zelf heb ik mijn twee cavia's nu tijdelijk ook in een 100x50cm bak zitten. Maar ze genoten wel ontzettend toen ze gewoon een hok+ren hadden van 3m2. En die zijn bij lange na niet zo actief als konijnen. Kan je er met van die hekjes geen permanente ren omheen zetten? Hoewel ze natuurlijk al ontzettend veel vooruit gegaan zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:52

Naar mijn mening is het te klein, ik vind dat 2 konijnen minimaal dag en nacht op 2m2 moeten zitten en meer aan een ren hebben dan aan een hok.
Het concept 2 verdiepingen is grappig bedacht, maar ze kunnen boven 3 hupsen naar links maken en beneden 3 hupsen naar links, een maatje groter een keer 4 of 5 hupsen. Dat vind ik erg weinig voor een schemer en nachtactief dier als het meer dan de helft van 24 uur er in opgesloten zit.
Vaak zie ik dan ook wrijving ontstaan tussen konijnen als ze zoveel samen opgesloten zitten op het "toilet". Je zou er een ren kunnen voor zetten.. daar hebben konijnen echt wat aan :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 16:07

Zodra het weer meezit mogen ze natuurlijk meteen naar buiten toe, in een lekker grote ren. Helaas is het net zoals een paard dat 's winters op stal staat.. Die moet normaal ook kunnen rennen. Ze komen er elke dag uit. Ik voel me hierdoor een beetje een slechte konijneneigenaar, terwijl ik het beste met mijn beestjes voorheb en net een kooi voor 100 euro aangeschaft heb.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:47

Ik zeg niet dat je een slechte konijneneigenaar bent, maar je vraagt of de kooi groot genoeg is. Naar mijn mening is dat niet het geval.
Ik vind een paard op stal ook not done, maar dat is weer een andere discussie :) Een paard staat helaas en gelukkig ergens alleen op stal en kunnen niet samen ruzie maken, omdat ze in het toilet zitten zeg maar.
Ik zie vaak wrijving bij te beperkte ruimte tussen de konijnen onderling. Mijn voorwaarden voor herplaatsing van konijntjes liggen dan ook veel hoger.
Je zou de konijntjes buiten kunnen houden als je daar meer ruimte hebt dan binnen te houden.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:24

Nog even een vraagje. Die nieuwe kooi heeft twee verdiepingen. Ik heb houtsnippers in de kooi, deze gooien ze allemaal naar beneden toe. Zijn hier nog tips voor?

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:44

Molly gooit dat ook naar beneden :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:55

vanboven gewoon een oude tshirt oid leggen :)
(of restjes tapijt oid)
voordeel van de twee verdiepingen is dat ze elkaar wel kunnen ontvluchten (voor de wrijving)
als winteroplossing vind ik dit wel goed hoor, laat ze iedere dag zo lang mogelijk loslopen, en geef ze in de zomer een buitenren. denk dat ze niet kunnen klagen dan.

ik had mijn konijn vroeger wel buiten in ons tuinhuis.
die werd savonds opgesloten in zijn hok (buitenhok van 1.20*50 dacht ik), en mocht smorgens van halfacht tot savonds een uur of 9-10 loslopen in de tuin.
bij hele erge regenachtige dagen zetten we het poortje ervoor zodat die enkel in het tuinhuis kon.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:05

Ja inderdaad, dit is ook ongeveer hoe mijn konijntjes het doen. Heel erg bedankt voor de tip!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:27

Officieel is het niet genoeg, een konijn moet (volgens het boekje) 1m2 tot zijn beschikking hebben. Dus de dubbele kooi die jij hebt, is genoeg voor één konijn.
In de praktijk is het anders. 80x50 en 100x50 blijft te klein voor twee konijnen, dat is een feit. Ik heb mijn konijnen een tijd in een meterkooi moeten houden. Ik zou er nooit meer voor kiezen. Nu heb ik 1.40 bij 60 voor één konijn (dwergkonijn). Als hij een vriendinnetje krijgt (volgend jaar, i.v.m. zijn gezondheidstoestand momenteel) krijgen ze een dubbel hok, dus 2.80 bij 60. Dit vind ik zelf een mooie maat. Ze moeten de ruimte hebben om uit elkaar te gaan.

Ik vind de kooi die je nu hebt, de dubbelkooi, toch te klein. Ik zou er zelf niet meer voor kiezen.
Zorg wel dat ze er voldoende uitkomen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:18

Ik vind het ook te klein, vooral omdat de dieren anderhalf uur (ik neem aan overdag) buiten het hok komen. Ik neem aan dan in huis? (Dus ook niet kunnen graven etc.) Hetzelfde met paarden, die zou ik ook niet in de winter de hele dag op stal zetten. Hooguit 's nachts.
Ik ben zelf dan ook van mening dat konijnen niet in kooien horen (en paarden niet een hele dag op stal). Toen mijn konijn dan ook niet meer in de tuin mocht (en op mijn kamer ook alles sloopte) heb ik hem verkocht waar hij wel lekker buiten kon rennen.

Ik vind het diervriendelijker om ze buiten te doen met dit weer, zolang het niet vriest, kan dit prima en ze zullen er een stuk blijer mee zijn. Je zegt zelf dat ze 2 hupsen konden doen in de 80 bij 50 kooi, dat vond je zielig. Nu is 3 hupsen niet zielig?

Een konijn moet gewoon lekker gekke sprongen kunnen maken en af en toe even kunnen racen en lekker graven, daar is het een konijn voor. Kan hij dit niet, doe je het konijn in mijn ogen tekort.
Ik merk wel dat je het beste voor hebt met je beestjes, maar ik denk dat je nog iets meer uit een dieroogpunt moet gaan kijken en iets minder van een mensoogpunt. Want als ik het goed begrijp wil je ze ivm de kou niet buiten hebben, maar vermindert daarvoor hun bewegingsruimte drastisch.
Waar denk je zelf dat je konijnen blijer mee zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 07:24

Paarden met konijnen vergelijken dat werkt niet echt. Paarden zijn dieren die in kuddes leven en dag en nacht rondlopen, paarden zijn van nature claustrofobisch.. Konijnen niet, die zitten in de natuur gewoon de hele dag en een groot deel van de nacht in hun hol verscholen. Mijn konijnen hebben een grote ren, maar als ik ga kijken dan zitten ze 9 van de 10 keer binnen te knabbelen of te slapen.
Tuurlijk, hoe meer ruimte hoe beter.. maar ik denk niet dat konijnen depressief worden van een kleinere kooi waar ze regelmatig uit mogen.. in tegenstelling tot paarden :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:21

8nnemiek
Ben ik het niet volledig mee eens. Konijnen zitten overdag inderdaad grotendeels in de holen, maar juist tijdens schemering en nacht niet. Het is dus logisch dat je ze overdag vrijwel regelmatig lekker binnen ziet zitten.. Verder ben ik van mening als je 2 konijnen hebt en zeker 2 van hetzelfde geslacht en die zitten samen grotendeels van de 24 uur opgesloten op zo'n beperkte ruimte dat je wrijving krijgt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:03

Dwergkonijnen moeten per konijn 1 bij 1 meter hebben...

Ik vind jou kooien groot genoeg om eerlijk te zijn:D

Mijn gemiddeld konijn (word nog gecastereerd, word gekoppeld bij het knaagdierenopvang met een voedster, door een fokkersfout zit hij nu alleen en werd hij niet terug genomen) zit in een hok van 60 bij 220 met een nachtplaats van 65 bij 60. Hier komt dan een dwergje bij, en nog een extra ren van 1.50 bij 1.50 die aangrenst aan mijn houdige hok.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 17:30

Mijn konijntjes lijken er ook zeker geen problemen mee te hebben, ze zijn volgensmij al blij dat ze twee verdiepingen hebben nu. Als ze even willen rennen gaan ze het trappetje op en af, en vaak als ik het deurtje open zet, vliegen ze even door de kamer en springen ze hun kooi weer in.