bezint eer ge begint.. 3 jaar medisch dagboek van Jua & Maji

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

bezint eer ge begint.. 3 jaar medisch dagboek van Jua & Maji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 20:27

bezint eer ge begint..

En dat hebben we zeker gedaan, echter kan alles anders lopen. En dat hebben we wel ervaren, helaas.
Eind 2009, zo'n 4 jaar na het overlijden van ons oude vuilnisbakje was het eindelijk toch echt zover, we kregen
weer een hond! Mijn ouders wouden alleen een Duitse Dog, dus opzoek, en gevonden, een geel teefje, net geboren.
De 10 weken die volgde bijna wekelijks naar de andere kant van Nederland gereden om te kijken..

Grace Annemirena ging het worden, maar we hadden haar al bij de fokker gedoopt tot Jua, wat zon in het Swahili betekend.
14 november zou ze mee naar huis mogen, leuk! Een pup, een en al plezier en geluk natuurlijk!
Echter, Jua bleek niet zoveel geluk mee gekregen te hebben..

14 november 2009 – Jua opgehaald van de fokker in Elst op 10 weken oude leeftijd.

Jua Grace Annemirena, 9,5 week oud op deze foto
        Afbeelding

begin januari 2010 – Diaree en overgeven, geen idee waardoor, ook DA weet er geen raad mee.
3 keer naar de DA geweest voor injecties en pillen tegen het braken.

30 januari 2010 – Weekend weg geweest naar Gelderland. Jua was nog steeds ziekjes, maar door
de injectie was het overgeven een stuk minder. Zat ons toch nog steeds niet lekker maar ze was levendig zat.

weekend weg in Landal, vol leven op de hei spelen, heerlijk overbouwd
        Afbeelding

1 februari 2010 – Zoveelste DA bezoek, bloed en ontlasting onderzoek, zoekend in de richting
van allergieën of een virus.

4 februari 2010 – Uiteindelijk doorverwezen naar Amsterdam voor echo, daarna met spoed op de operatietafel.
Hele buik werd open getrokken en er is 70cm darm verwijderd. Oorzaak = een pindaketting
voor de vogels, deze heeft ze opgegeven en een pinda is blijven steken in het maagportier,
terwijl het touwtje de darm in gegaan is en deze dus strakgetrokken heeft. We waren nét op
tijd met de operatie, ze had dit niet lang meer vol gehouden. Ondanks dat ze alles wat er in ging er
zo weer uit gooide hebben we nooit gedacht aan een verstopping, ze had immers nog ontlasting.

11 februari 2010 – hechting was licht ontstoken, kreeg ze antibiotica voor
ook heeft ze toen een kuur pillen tegen Giardia gekregen ivm mager en diaree houdend.

26 februari 2010 – Nogmaals DA bezoek vanwege blijvende dunne ontlasting, finidiar en bij
diaree rijst met kip geven. Jua blijft een gevoelige maag/darm houden door haar operatie.

begin maart 2010 - overgestapt op vlees, wat Jua een stuk beter verdraagt dan de Royal Canin
brokken van voorheen. Jua is deze maand ook een half jaar oud. Nogsteeds mager, maar ze gaat
langzaam aan vooruit. Erg lastig om een pup op deze leeftijd, die zo'n eind moet groeien, ook in de breedte te
laten groeien.

Half jaar oud en mogsteeds mager maar al stukken vooruit gegaan!
        Afbeelding

begin juni 2010 - Nogsteeds diaree, weer DA, nu finidiar en metaxol, in totaal 14 pillen per dag (tja, grooote hond he)

2 juli 2010 - Naar spoeddienst DA, vlak na de halve finale van het WK voetbal, vanwege oververhitting.
1 infuus gehad daar, omdat haar 42 graden koorts niet zakte 2de infuus en daarmee richting
Utrecht. Hier kwamen ze erachter dat ze longontsteking had, hiervoor moest ze 2 dagen
blijven.

12 juli 2010 - Voor het eerst, en het laatst, loops.

eind juli – Op vakantie in Brabant, deze periode is ze echt gezond geweest en dachten we dat het voorbij was.
Ook bijna elke dag naar het bos of het strand, Jua ziet er perfect uit, niet te licht, niet te zwaar en mooi bespierd.

Bijna een jaar oud en in prima conditie
        Afbeelding

5 augustus 2010 – Fokker van Jua heeft een nieuw nest, 11 geel en gestroomde pups.

25 september 2010 – Op puppenbezoek bij de fokker met Jua mee. Daar allemaal stilletjes gevallen
voor een gestroomd teefje, Izzy Annemirena.

En ja, puppy's kijken is natuurlijk niet slim als je eigenlijk geen pup wilt meenemen! Maarja, zo gaat het nu eenmaal,
savonds met zn drieen om de tafel. "Heb jij die ene gezien?" "Dat gestroomde teefje dat achter de vriezer kroop,
wat een en al pit en karakter uitstraalde? Ja natuurlijk". De financiele gevolgen op een rijtje gezet, de consequenties
die het meteen en op langere tijd met zich meebracht.. En alles afgewogen. En zo zijn we tot de beslissing gekomen
om, iets vroeger dan gepland, een gezinsuitbreiding te doen..

Izzy Annemirena, een toen 8 weken oud gestroomd meisje, van dezelfde fokker en verre familie.
Vlak voordat we haar ophaalde, met 10 weken, hebben we haar nieuwe naam gekozen, Maji, wat water
betekend in het Swahili (vanwege het gestroomde). Zij zou ons gezin gaan versterken en natuurlijk verwacht je
geen problemen als Jua heeft gehad. Helaas, helaas.. Ook Maji had geen engeltje bij zich en volgde ze Jua
naadloos op, wat medisch gedoe betreft..

27 september 2010 – Besloten om iets vroeger dan gepland gezinsuitbreiding te doen, de fokker
gebeld dat wij Izzy wouden kopen, vanaf toen ook omgedoopt tot Maji (betekend water in
het Swahili)

Maji Izzy Annemirena, hier 10 weken en net thuis
        Afbeelding

20 oktober 2010 – Jua word gesteriliseerd en haar maag word vastgezet door middel van
laparoscopie. Hiervoor gekozen vanwege de kleine wondjes en korte herstelperiode.

29 oktober 2010 – wond is ontstoken en Jua is zichzelf niet, naar de kliniek geweest waar ze
de laparoscopie hebben gedaan en daar antibiotica gekregen. (naam kliniek vermeld ik
hier niet, uit beleefdheid. Toch mogen mensen met vragen hierover mij altijd pb’en)

Jua geopereerd, de ontstoken wond op haar buik is hier zichtbaar
        Afbeelding

16 november 2010 – Jua blijft ziek, overgeven, hangerig en afwezig.

17 november 2010 – Jua is totaal onaanspreekbaar, naar Amsterdam gereden en daar 5 liter bloed
via infuus toegediend, waarna ze haar buik nogmaals open hebben gelegd om de maag goed
te leggen. De kliniek die de laparoscopie heeft gedaan heeft hier een hele grote fout gemaakt
en wij hadden Jua bijna kwijt geraakt aan een maagtorsie, terwijl deze nog geen maand
daarvoor ‘vastgezet’ is. Dit is dus fout gegaan, uiteindelijk lieten zij sluimerend blijken
dit bij de operatie al te hebben geweten, maar haar toch dicht gehecht te hebben zonder
ons hier over vertelt te hebben.

11 februari 2011 – Maji heeft nog geen 50 meter met haar zusje kunnen spelen of ze stond piepend
op 3 poten. Zo erg, dat mijn vader haar naar de auto terug heeft moeten tillen. Eerst dacht
de DA dat het haar polsgewricht was, uiteindelijk ontdekt dat ze haar teen heeft gebroken.

24 februari 2011 – Bij Jua is een kies getrokken, omdat deze rot was en pijn veroorzaakte.

23 juni 2011 – Op aanraden van de DA hebben we Maji destijds niet geopereerd. Echter bleek ze
niet vooruit te gaan en bleek haar voet scheef te staan door wildgroei. Helaas moest Maji
nu geopereerd worden om haar teen te ‘breken’ en weer goed vast te zetten. Gips erom
en weer 6 weken ‘boxrust’.

Maji en haar verbandje, ze mocht hierna niks qua lopen, volledige 'boxrust'
      Afbeelding

24 juli 2011 – 6 weken na de operatie, dus groen licht om te gaan opbouwen, met elke week 5
minuten meer mag ze weer wat gaan lopen. Helaas voor haar, werd ze ook rond deze dagen
voor het eerst (en laatst) loops, dus mocht ze nog 3 weken later pas los.

Eindelijk weer een beetje wandelen na een tijd heel gecontroleerd lopen
          Afbeelding

12 juni 2012 – Maji aan haar knie geopereerd, ze heeft waarschijnlijk een flinke tik gehad tegen
haar kniegewricht, mogelijk door het ruw spelen, en daarbij is een pees afgescheurd, alleen
heeft deze ook een stukje bot mee afgescheurd. Dit bewoon in/tegen het gewricht en gaf
dus pijn. 6 weken absolute rust. Gelukkig kregen we kalmeringspillen mee.

Maji onder de MRI scan en op de operatietafel in Amsterdam
        AfbeeldingAfbeelding

8 augustus 2012 – Maji naar Amsterdam voor operatie aan haar kruisbanden, welke gescheurd
      bleken. De afgelopen weken is ze nauwelijks vooruit gegaan qua lopen, dus lieten we het
      opnieuw goed nakijken, waarbij duidelijk werd waarom ze niet vooruit ging.. weer onder
      het mes dus, met dezelfde knie.

16 augustus 2012 – Jua weer geopereerd aan haar buik, dit maar een kleine ingreep, ze had namelijk
      een bobbel op haar litteken waarvan we niet wisten wat het was en we het uit voorzorg
      hebben laten verwijderen. Na onderzoek bleek het goedaardig te zijn.

Heden – Maji is rustig aan het opbouwen en heeft deze week voor het eerst samen met Jua
      losgelopen. Volgens de artsen loopt ze net zo goed als een hond die 1x aan de knie
      geopereerd is, en dat is een compliment voor een hond die 2x daar geopereerd is!
      Jua gaat al een tijd goed gelukkig, en hopelijk blijft dat zo! *afkloppen*

Maji Izzy Annemirena, voor het eerst weer los
          Afbeelding

Jua Grace Annemirena in goede conditie op dit moment
            Afbeelding

Even tot slot voor de duidelijkheid, wij zouden nooit onze honden (en overige dieren) nemen als wij hier niet de zorg voor kunnen dragen.
Echter hebben wij met Jua en Maji een onverwachts groot medisch verleden opgebouwd in amper 3 jaar. Dit topic open ik omdat ik weet dat verschillende
bokkers onze twee Doggen volgen en om de onwetende, impulsieve puppykoper te waarschuwen dat het dus niet altijd rooskleurig verloopt.
Wij mogen heel erg blij zijn dat onze twee honden beide verzekerd zijn, anders was dit misschien nieteens allemaal financieel mogelijk geweest.
Ook wil ik de mensen die destijds twijfelde of wij er goed aan deden deze honden (met name Jua met de maagoperatie) toch te opereren laten inzien
dat wij niet zomaar deze keuzes hebben gemaakt maar deze honden kennen en weten of zij nog levenslust hebben en of operatie's genoeg kansen geven.
Overigens zijn alle problemen die wij hebben gehad met Jua & Maji NIET erfelijk/aangeboren.

savasan

Re: bezint eer ge begint.. 3 jaar medisch dagboek van Jua & Maji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:41

Jeetje, wat een pech hebben jullie gehad! Maar wel mooi dat het nu goed gaat!

Misschien een brutale vraag, maar als de honden niet verzekerd waren geweest, hoeveel had het jullie dan bij elkaar gekost?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:50

Wat een pech hebben jullie gehad :(:)
Sterkte ermee hoor.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 04:45

Wat vreselijk veel pech.. Maar wat een pracht honden heb je!!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 05:41

Jeetje.. hoeveel pech kan mens (& honden) hebben?
Hoop dat het nu klaar is en jullie lekker kunnen genieten van jullie prachtige doggen!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 05:48

Damn wat een pech zeg! maar wat een mooie beesjes hebt je! Mijn nichtje heeft zo'n zelfde hond, die heeft haar ook al heel wat geld gekost aan verschillende kwaaltjes en behandelingen. Hopen dat het nu goed gaat!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 06:28

Ze zijn prachtig, wat een verhaal zit er achter. Ik denk dat het zeker goed is deze kant van de medaille
te laten zien vwb het hebben van huisdieren. Zo als bij jou kan het dus ook gaan, hopelijk nu veel gezonde
jaren voor jullie!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:47

Jeetje wat een pech hebben jullie gehad. Ik hoop voor jullie dat het nu voorbij is en dat jullie nu lekker kunnen gaan genieten van die twee ontzettend mooie honden!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:50

Wat mij opvalt is dat ze allemaal bij dezelfde fokker vandaag komen met problemen, waarom daar blijven kopen? Verder respect voor alle ellende die jullie en de beesten overwonnen hebben.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:11

Wauw, wat een pech! Een deel wist ik natuurlijk al (had je me verteld) maar als je alles zo op een rijtje ziet is het een enorme waslijst... Hopelijk blijft alles nu goed gaan.

vencedor schreef:
Wat mij opvalt is dat ze allemaal bij dezelfde fokker vandaag komen met problemen, waarom daar blijven kopen? Verder respect voor alle ellende die jullie en de beesten overwonnen hebben.

Als je oplet zijn geen van deze aandoeningen erfelijke ziektes of afwijkingen. Dat Maji haar pootje breekt kan iedere hond overkomen.
De erfelijkheid van gevoelige darmen is niet bewezen volgens mij. (En anders wil ik het wel voor je opzoeken, maar er wordt echt niet op getest.)

Verder is een maagtorsie bij bepaalde rassen wel een probleempje, maar dan gaat het om veel ruimte in de buik. Grote rassen dus. Echter bij deze grote doggen is de buik juist vaak wat smaller (zoals ook te zien is). Ik denk dat het hier kwam omdat er meer ruimte in de buik is ontstaan na het verwijderen van die 70cm darm. Daarom wilden ze de maag alvast preventief vastzetten. Dat het dan een stel prutsers waren die dingen aan het toeval gingen overlaten... tja. Dat kun je van te voren ook niet weten. Alleen ik mag aannemen dat TS daar nooooooit meer komt. ;)

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:15

vencedor schreef:

'Allemaal'? Het zijn er maar twee.

Als je het verhaal goed door zou hebben gelezen, dan zou je zelf hebben kunnen zien dat het door allemaal externe oorzaken is veroorzaakt (pindaketting, erop volgende operatie, ruw spelen, etc.). Daarnaast geeft de TS ook aan dat het niet erfelijk is.

Dus waarom zou je niet bij deze fokker kopen? Ik denk dat het gewoon heel veel pech is dat beide honden problemen hebben, daarnaast zijn het ook totaal verschillende problemen die beide honden hebben.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:18

Daarnaast hebben Deense (Duitse eigenlijk in het Nederlands toch? ik weet het niet meer) doggen volgens mij een relatief korte lijst aan afwijkingen en ik weet vrij zeker dat als ze bij "maagtorsie" in de lijst stonden ik dat wel had onthouden. :)

Overigens is het alleen bij bepaalde rassen een probleempje om de bouw, niet om de genetische basis. Om volledig te blijven. :o

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 12:31

Bedankt voor alle reacties!

Savansan, ik zal vanmiddag/vanavond even vragen aan mijn ouders, onderhand weet ik het niet meer :')

Vencedor, zoals ik onderaan ook heb vermeld, zijn geen van alle erfelijke/aangeboren problemen. De fokker is een goede, laat testen en
is betrouwbaar. Fokt op gezondheid en ze groeien er binnenshuis op. Dat is de rede waarom wij hier onze honden hebben gehaald.

Zeker Nemurin! Juist omdat het eigenlijk zo veel is vond ik het wel goed om op Bokt te zetten, om te laten zien dat t ook minder rooskleurig
kan lopen, dat realiseren veel mensen zich volgens mij niet zo.

De gevoelige darmen verwijten wij op het feit dat ze 70cm mist, en maagtorsies zijn wel bekend probleem bij Doggen, vandaar dat we dat,
gelijk met sterilisatie wouden laten vastzetten. Meest voorkomend bij Doggen is ED, HD, Wobbler en torsies.
En wees gerust, bij die kliniek komen we echt noooit meer! :n Jua was bijna dood door hun

Het zijn trouwens inderdaad Duitse Doggen, Deens is een verkeerde vertaling van Great Dane en Grand Danois, Engeland en Frankrijk
wouden dit ras destijds, rond de oorlog, niet vernoemen naar het land van oorsprong, Duitsland. ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:50

Torsies bij Doggen, echt?
Nou ja ik heb ook geen fotografisch geheugen voor mijn syllabus, zo zien we maar weer. :+

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 12:59

Ja, door de relatief diepe borstkas ;) Daardoor is er eigenlijk teveel ruimte voor de inhoud waardoor het kan kantelen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:01

Ooooh ik snap. :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:50

Wat een ellende kun je ervan hebben hè? Wij kunnen ook wel een boek schrijven met onze 2 Duitse doggen. Ik weet wel dat ik na deze honden niet weer een Duitse dog wil. Mag het niet erfelijk of aangeboren zijn, het gestel blijkt toch minder goed en ook al hebben we enorm veel plezier van onze geweldige honden en hun superkarakters, je hebt er ook heel erg veel zorgen van. Om over de kosten nog maar te zwijgen.

Verder pluim dat jij je honden wel de zorg geeft die ze nodig hebben. Voor mensen zoals jij en ik is het weliswaar vanzelfsprekend, maar als ik zo om me heen kijk en hoeveel honden er met mankementen rondlopen, omdat hun eigenaren er niets aan willen doen, dan vind ik dat het best gezegd mag worden wanneer iemand WEL goed voor hun honden zorgt!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:12

wat een hoop ellende in 3 jaar :(:)

gelukkig gaat het nu redelijk goed met ze

wat ik begrepen heb , hebben de doggen die het grootste worden, meer last van allerlei kwalen

wij hebben zelf een blauwe gehad en ze was voor een dog niet echt groot
ze is 10.5 jaar geworden en heeft nooit wat gemankeerd, zeer makkelijke gezonde hond

ik hoop dat jullie nu kunnen genieten van de honden en de DA maar 1x per jaar nodig is voor een prikje

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:18

Ik denk dat wij ook niet zo snel meer een Dog nemen XoNo, of eentje uit Duitsland of Spanje.
Dankje voor het compliment! :o

Doggen horen idd niet op grootte gefokt te worden maar op gezondheid, helaas fokken sommige ze toch nog
op formaat.. Die zijn ongezond groot en vaak enkel op formaat geselecteerd, waarbij andere gezondheid niet word
meegenomen.

Jua is redelijk groot voor een teef, Maji is een kleintje, wel breed trouwens. Dankje!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:39

Ik heb wel eens gehoord dat de gemiddelde leeftijd van een Duitse Dog 2 jaar is. Dat omdat je al in je handen mag klappen als ze de 6 jaar halen en omdat er een heleboel het 1e jaar niet eens halen.

Mijn eerste en tot noch toe enige Dog (ooit komt er echt weer 1) heeft inmiddels de zeer respectabele leeftijd van 8 jaar en dat zonder enige ziekte en problemen.

Ik hoop voor jullie TS dat jullie dan nu wel zo'n beetje alle tegenslag gehad hebben zeg! Het zijn geweldige honden.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:13

Dat vind ik een beetje overdreven. Er zijn er maar zelden die hun eerste verjaardag niet halen. Gemiddelde leeftijd is 8, is nogsteeds jong,
maar wat wil je met zo'n grote hond. Het hart houd het gewoonweg niet langer vol. Tegenwoordig hoor je er ook genoeg van 10, 11, soms zelfs 12

Dankje :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:18

De gemiddelde leeftijd is niet 8 jaar hoor. Is hetzelfde als bij paarden. Wat denk je dat daar de gemiddelde leeftijd is? Niet 30 en ook niet 20 en er zijn er een heleboel die die leeftijd heus wel halen. Ik zeg niet dat doggen niet oud kúnnen worden (daar heb ik er zelf eentje van), maar helaas zijn er echt een heleboel die het niet halen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:28

Grotere honden halen minder snel de 16 dan kleine hondjes, laten we het daar maar op houden. :+

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:37

Achjee.. Wat een pech! Wij hebben nu ook een 1jarige Duitse doggen reutje, die heeft zijn teen gebroken.
Hij loopt vaak ook op nog maar 3 poten :n
Ik vind jouw honden trouwens echt schitterend, vooral Jua! Hopenlijk gaat het in de toekomst wat beter!

Wat betreft de gemiddelde leeftijd van een dog , dit is helaas maar rond de 5. De 8 halen de meesten niet..
Maar er zijn ook altijd uitschieters, wij hadden (tot vorig jaar) een hond van bijna 12 rondlopen, -of eerder
strompelen, hij werd een beetje stijf aan het einde :+

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:22

Ook hier een ex-doggen eigenaar (Harlekijn) die kan meepraten over het financiele leed van het hebben van een dog....onze is helaas maar 4 jaar geworden.