Oude kat aan laten komen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Oude kat aan laten komen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 17:56

Hoihoi,

Wij hebben 3 katten, waaronder 1 oudere dame, Mo, een cyperse huis tuin en keukenkat van 18.
Alleen is ze al een tijdje ingevallen, zo licht als een veertje máár nog vol levenslust en geniet van elke
aanhaal die ze krijgt. Onze katten leven al een jaar of 5 buiten en slapen in de schuur (constante opening).
Daar hebben ze swinters, als het vriest, een elektrische deken liggen die op zn tijd aan gaat voor de
ergste kou. Maar verder moeten ze het met hun eigen vachtje doen, en dat lukt ook prima, alleen de
oudste twijfelen we nu een beetje over, vooral omdat ze zo mager word.

Dus, ik was benieuwd of iemand ervaring heeft hiermee en tips heeft om haar aan te laten komen?
Ze krijgt nu (gezamelijk) brokjes en Mo krijgt nog apart op zn tijd een blikje nat voer. Eten gaat nog
prima overigens, ze heeft geen moeite met kauwen.

Ze mag trouwens wel af en toe binnen hoor, ze zit nu ook gezellig op mijn schoot te spinnen en vandaar
kwam ik erop op dit topic eens te openen, omdat ik er op internet maar bar weinig over kan vinden.

Edit; helemaal binnen is helaas geen optie. In het verleden hebben wij de kat van mijn zus er nog bij
gehad en de combinatie 4 katten in 1 huis leverde sproeiende poezen op. Dat willen we niet weer, en dat
blijven ze helaas doen (al eens geprobeerd). Daarnaast is Mo niet zo betrouwbaar dat ze buiten haar plasje
doet, zeker als het regent..

Alvast bedankt!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Loiz op 17-10-12 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Mimo

Re: Oude kat aan laten komen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:59

Eerst uitsluiten of er niets aan de hand is: bloedonderzoek is bij een poes op deze leeftijd die
te mager is, belangrijk. Als er problemen zijn met bijvoorbeeld nieren kun je gericht gaan
helpen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:00

Heb je de nieren al eens laten testen?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:05

Ik zou idd ook een bezoekje aan de dierenarts brengen.
Wat goed hielp bij onze hond naast de hoofdvoeding was schapenvet voeren.
Is in korrelvorm in diepvries bij de dierenwinkel te koop en dus makkelijk te doseren.
Weet overigens niet of dit ook voor katten geschikt is.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:54

Dat is inderdaad wel een idee, eigenlijk nooit over nagedacht. Ik zal morgen de dierenarts eens bellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:59

idd bij zo'n oudje zou ik de DA eens bloed laten controleren en daarnaast bij de DA voeding halen om haar extra aan te laten komen. Ze hebben daar blikvlees waar erg veel voedingstoffen in zitten bijv. zodat je ze wat extras kan geven.

Verder kan je het al warmer maken als je haar in de schuur een eigen holletje/hokje geeft. Mijn half wilde kat sliep de eerste jaren ook atlijd in de schuur omdat ze niet naar binnen durfde te gaan.
Afbeelding

en daar deed ik een fleeze kleed in wat veel te groot was eigenlijk. Zo lag ze erg warm als ze wilde.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:01

Ik heb 2 katten van 20 jaar.
Eén ervan werd 3 jaar geleden ook heel mager.
Die bleek schildklierproblemen te hebben en zit nu al 3 jaar aan de medicijnen.
Nu is ze weer goed op gewicht.
Als een oudere kat zo dun wordt is het meestal iets medisch.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:04

Schildklier of nieren.... even laten testen bij je da.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 19:05

Ze hebben in de schuur ook 4 'hokjes' met open voorkant waarin we ook (mandjes met) grote fleece/filt kleden erin hebben :j

Ik ga de dierenarts in ieder geval even bellen van de week. :j Ondanks dat we het tegenwoordig wat krap hebben..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:52

Ik zou zeker verder onderzoek gaan doen voordat je gaat uitproberen met voeding. Wie weet maak je meer kapot anders. Toen mijn oudere poes wat inviel was er gelukkig niets aan t handje. Ze at haar brok niet goed meer omdat ze denk ik de receptuur hebben veranderd. Geef ze nu KVV (van die rollen diepvriesvlees) en niets meer aan t handje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:54

laat de schildklier eens controleren,vaak werkt die veel te snel bij oude katten....dan worden ze nooit dik.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:29

en wat zei de da?