Kat kreupel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Kat kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:12

M'n kat is kreupel, linkervoorpootje. Ze belast het wel (lopen en zelfs rennen. En ook steunt ze erop wanneer ze haar andere voorpoot wast enzo) maar er zit wel een "hobbeltje" in wanneer ze loopt. Ook buigt de poot verder door, in de pols zeg maar. Er zit niks raars in een pootkussentje oid, ze komt ook niet buiten.

Het is geen breuk, ook voel ik nergens een zwelling. Poot voelt ook niet warmer aan dan anders. Ik mag er gewoon aan zitten. Ik dacht misschien een spier verrekt ofzo maar dan had 't nu toch al minder moeten zijn, 10 dagen geleden zag ik voor het eerst een onregelmatigheid in haar gang.

Iemand enig idee wat 't zou kunnen zijn? Bestaan er peesblessures bij katten? :P Ik heb inmiddels uiteraard de dierenarts gebeld maar die weet 't zo ook niet en zei dat ik 't even aan moest kijken. Meenemen naar de kliniek doe ik liever niet, afgezien van de stress + dat 't niet dramatisch is qua pijn vind ik het ook niet zo'n tof idee als ze zich 20 minuten in een hobbelig reismandje overeind moet houden, wil die poot toch wel een beetje ontzien.

Ze is verder helemaal in d'r normale gedoe qua gedrag, eten en drinken enzo. Ze ziet er goed monter uit, vacht prima. Alleen dus kreupeltjes en ergens op/af springen gaat minder. Ze doet 't wel maar ze kijkt vooraf meer om de sprong in te schatten.

Iemand ervaring of idee wat 't zou kunnen zijn? Ik tast een beetje in het duister.

Anoniem

Re: Kat kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:14

die van ons liep ook wel eens kreupel maar dat was zo weer over, echt niet meenemen naar de kliniek? lijkt me namelijk wel beter

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:14

Heb je haar temperatuur al opgenomen?
Een ontstoking kunnen katten echt veel last van hebben, zonder dat je veel merkt aan de poot zelf...

Onze bolle kater had een tijd terug ook vanuit het niets een manke loop. Niets te merken aan zijn poten, niet dik of warm inderdaad. Toch maar naar de DA, en aan de temperatuur was te zien dat ie een ontsteking had :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:16

Kat is nogal snel gestresst, aangezien ze verder helemaal normaal doet wil ik 'r liever niet meenemen. Tenzij een scan oid nodig is. Ik weet dat 't met een verrekking met een paar dagen minder zou moeten worden. Ze loopt nu sinds anderhalve week kreupel en 't wordt niet minder maar ook niet erger. Als 't wel erger wordt nu nog neem ik d'r inderdaad mee.

Jolien ik weet niet wat haar normale temperatuur is. Ze heeft verder ook helemaal nergens last van. Vorige week heeft ze een paar dagen veel onder de bank gezeten (daar zitten ze als ze niet lekker zijn) maar nu al dagen niet meer. Afgezien van de kreupelheid is ze gewoon helemaal zichzelf. Ze is verder zelfs in heel goede doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:44

Ik ben erachter wat 't is :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:45

Vertel !!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:48

ja benieuwd hier

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:48

Nageltje aan flarden. Kennelijk tot in het leven. Ik zal maar geduldig wachten tot 't uitgroeit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:49

Poe ... dat kan zeer doen .. arme kat :(:)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:50

yeah gevonden en niks ernstigs :z *\%/*
sterkte ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:51

Ja, zal best pijn doen. Ze is er ook voorzichtig mee. Maar gelukkig is 't niet ernstiger dan dit, en ik snap nu ook dat 't niet met een paar dagen al beter werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:12

fijn dat het allemaal weer goed komt! *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:48

Ja, dat hoop ik althans. Ik mocht écht niet aan die nagel (wat er van over was) zitten. Geen idee hoe lang 't duurt voordat 't weer bijgroeit maar als 't met een paar weken niet beter gaat sleep ik d'r alsnog mee naar de DA.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:24

prugelpiet schreef:
fijn dat het allemaal weer goed komt! *\o/*

Nou hier het vervolg, want het is niet goed ;(

In plaats van een ingescheurde nagel bleek 't een dikke ontsteking in d'r teen te zijn. Wie heeft er nou een ontstoken téén... nou mijn poezel dus...

Anderhalve week geleden mee naar de kliniek geweest, pijnstiller erin en antibiotica meegekregen. Nu, 10 dagen later, kotst ze de antibiotica uit (als 't door d'r gewone voer gaat eet ze het niet dus ben weer Whiskas gaan voeren, dan krijgt ze die verpoederde pillen wel binnen... maar ze kan niet tegen Whiskas. 't Is precies één week goed gegaan) Dus weer pillen in d'r bek gaan proppen met als gevolg een kat die niet meer in de buurt durft te komen (is altijd al zo geweest, ik doe extreem voorzichtig maar ze blokkeert in d'r hoofd en wordt steeds banger als je zoiets een paar keer doet... en dan 2 keer per dag. Vanochtend heb ik d'r aan d'r andere poot onder de kast vandaan moeten trekken |(

Antibiotica slaan ook niet echt aan, ze heeft nog steeds 1 knalrode teen van een formaat dat niet zou misstaan bij een steppeleeuw. Ook zit er om d'r nagel een zwart, rottend randje. Dus vanavond moet ze weer mee terug naar de kliniek, ze willen 't inspecteren en dan krijgt ze een ander antibioticum geïnjecteerd. Dat zou 2 weken moeten werken.

Arme poezel |( En ik ben ook best een beetje van slag :\

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:30

Ik heb ooit eens voor mijn MiniPoes ook AB moeten geven wegens een wondje aan pootje.

DA vroeg 'of ik bang was injecties te geven?' Uuhhhh neeee....

Ik kreeg toen een aantal spuitjes mee en een flesje AB spul. Ik moest geloof ik vier dagen AB geven, dat wilde zeggen vier dagen 1x een spuitje.

En dat was me toch ideaal! Poes op tafel zetten (vond ze geweldig want aandacht) dan een beetje vel omhoog trekken (was onderhuidse injectie) en spuitje geven. Ze gaf geen krimp. Poezen zijn vrij relaxt wat huidinjecties betreft, dat zie je vaak ook wel bij chippen. Een naald waar je U tegen zegt, maar poes geeft geen krimp.

En geen gevaar tot uitkotsen of gevecht om pilletje naar binnen te krijgen.

Misschien een tip?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:33

Heb ik het met de assistente over gehad en 't schijnt een spulletje te zijn dat je als niet-(para)veterinair niet zomaar mag injecteren. Gaat me ook nooit lukken met deze poezel := En met mij ook niet... paar jaar geleden kreeg ik voor paard een serie naalden en een flesje antibiotica van de DA: zo en zo moest ik 't inspuiten. Ehh... gelukkig had ik stalgenoten die 't durfden :o

Hopelijk slaat dat spul straks aan en is 't over 2 weken over :=
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-11-12 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:33

Mijn dierenarts gaf ook altijd langwerkende antibiotica per injectie. Ze wist dat we onze halfwilde aanlopers toch niet te pakken kregen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:34

nynke55 schreef:
Mijn dierenarts gaf ook altijd langwerkende antibiotica per injectie. Ze wist dat we onze halfwilde aanlopers toch niet te pakken kregen.

Ik wist niet dat 't bestond, maar ga 't zeker onthouden voor de volgende keer. Ik had ook metacam meegekregen... en dat gaan we ook nooit meer doen voor haar. Je moet 't niet gebruiken voor katten met geïrriteerde maagjes... dus bij voorbeeld als ze gaatjes in hun maagwandslijmvlies hebben. Zoals mijn dame. Dus nu heeft ze én een dikke teen én veel pijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:37

nynke55 schreef:

Dat lijkt me dan hetzelfde dat ze krijgen na bijvoorbeeld een castratie, spulletje gemengt met beetje pijnstilling?

Waarom doen DA dat niet gewoon gelijk vraag ik me af, in plaats van mensen de strijd met pillen aan te laten gaan ed. Zeker als het al niet zo'n makkelijke poes is.
En oproep aan de fabrikanten: maak die pillen eens lekker!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:40

Lekkere pillen zou al zo'n verschil maken :j

Ik had bij de DA aangegeven dat ik die pillen niet zo kon toedienen en gevraagd of ik ze ook vergruisd door 't voer kon doen. Ze kon zich niet voorstellen dat zo'n lieve kat (want ze IS lief!) moeilijkheden zou geven. M'n kat is pá-nisch. Als ik al naar d'r kijk is ze verdwenen. Terwijl ze al meer dan 8 jaar bij me woont en me goed vertrouwt zo lang ik d'r niet in de houdgreep neem. Althans nu. Normaal gesproken kan ik zonder veel gezeur d'r nageltjes knippen en dan moet ze ook op schoot en frut ik aan d'r lichaam. Maar dat hoef ik voorlopig dus niet te proberen.

Zo, nu op naar huis... half uurtje eerder weg want ik moet d'r eerst nog zien te vangen om d'r in het reiskooitje te krijgen :=