Welk hondenras geschikt voor agility?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Welk hondenras geschikt voor agility?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 10:21

Welke rassen zijn erg goed in agility?
Ik wil met de tijd een "eigen" hond (we hebben er nu 2, 2 Heidewachtels) en ik wil erg graag fanatiek met de hond gaan trainen/werken, zoals agility. Wat ik eigenlijk dus zoek is een hond(enras) wat hier erg goed in is. Ik weet dat het natuurlijk ook hond afhankelijk is, maar dan is de kans groter natuurlijk.

Wat ik dus zoek in een hond is:
(zeer) goed trainbaar
enorm mens(baas)gericht
Druk/aanwezig, geen flegmatieke hond
Een hond met een enorme will to please en werklust
Middel grote hond (formaat Border Collie/Heidewachtel)

Zelf kom ik elke keer weer terug bij de Border Collies, maar ik wil ook eens verder kijken dan de Border Collie. Wel vind ik dit type hond wel erg mooi en leuk. De Heidewachtel overigens ook, maar daar mis ik het baas gerichte een beetje. Erg leuke en fijne huis honden daar niet van!

Dus wie weet er nog meer geschikte honden rassen naast de Border Collie? :)

Rosmoov

Re: Welk hondenras geschikt voor agility?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:24

Australische herder ? heeft wel wat weg van een border collie maar toch 'net wat anders '

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:24

Is een mechelse herder niets voor je?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:25

Wij hadden een Nova scotia duck tolling retriever in de agility groep, is dat wat?

Overigens liep mijn JR haar er wel uit :D (maar je wil geen kleine hond)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:25

Voldoet aan heel veel van je eisen, alleen het formaat is iets kleiner :P
De shiba inu!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:26

Kentaro, of de Akita als maatje groter

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:29

Weet alleen niet of die agility wat vinden?!?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:31

poedel..? zijn baasgericht, leren snel, Willen graag werken, Snel, wendbaar.. Heb zelf een poedeltje die onwijs geschikt is voor agillity.. Helaas heb ik er niet de tijd voor dus train ik thuis hobbymatig met haar..

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:32

Ik heb een Australian cattle dog, heel trouw en enorm grote werklust maar het zijn wel karaktertjes.

Poedels zijn zoals Liesjuh ook geschikt ervoor.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:34

Kentaro schreef:
Weet alleen niet of die agility wat vinden?!?

Ik ook niet maar ik ken er wel 1 die flyball doet.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:56

Weimaraner misschien? Op die van mij zijn al je punten wel van toepassing :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:02

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:03

Rider01 schreef:
Kentaro, of de Akita als maatje groter

Ik zou het niet doen. De Akita Inu is heel sterk en vaak eigenwijs. Luisteren goed, maar alleen bij goede training. Vind zo'n hond alleen iets als je echt wat van honden afweet en je ze ook weet te trainen! Daarnaast vind ik ze ook niet lief naar andere mensen en honden.

Als ik het zo lees denk ik ook meteen aan een herder, een retriever of idd een poedel
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 17-10-12 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:05

Dit kon mijn topic zijn, heb vanochtend nog getwijfeld om het te openen :+

Ik kom inderdaad ook steeds uit bij de border collie, eventueel border terriër maar wil ook graag verder kijken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:05

Ik denk dat een mechelaar heel geschikt voor jou is. Zijn zeer energieke honden en heel baas gericht en heel geschikt om te sporten. Ik heb er zelf 3 en vind het geweldige honden. En je hebt ook geen last van inbrekers, ook altijd handig :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:56

Australian shephard

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:58

Zwitserse witte herder. Vrienden van me doen er agility mee en dat lukt wel goed.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:59

Australian Shepherds :j
Ik doe agilitywedstrijden met mijn aussies, ze vinden het echt geweldig :)
Ze hebben een grote will to please en zijn heel baasgericht, echte sporthonden.

De rassen die je op wedstrijd veel ziet zijn: border collies, shelties, pumi's, pyreneese herders, australian shepherds, tervuerense herders, mechelaars, poedels, vlinderhondjes.

Als je wat meer info wil over de aussies, laat maar weten :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:02

Ik zie bij ons op de club ook veel tervuerense herders en Australian shepherds. Het is niet altijd dat de snelste hond wint, voorzichtigheid moet er ook in zitten.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:03

Bearded collie, als je niks tegen dagelijks borstelen hebt :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:05

Ik zou zeggen de Sheltie of Schotse collie als grotere variant. Maar ik zie de Sheltie vaak verschijnen en ik vind ze zelf ook erg leuk.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:13

Silence schreef:
Dit kon mijn topic zijn, heb vanochtend nog getwijfeld om het te openen :+

Ik kom inderdaad ook steeds uit bij de border collie, eventueel border terriër maar wil ook graag verder kijken.

Als je een enorm baasgerichte hond zoekt, zou ik niet voor een border terriër gaan ;) Ik heb er nu bina 10 jaar een en ik ben helemaal dol op hem en op het ras, maar ze gaan toch wel graag hun eigen weggetje hoor. Ik heb ook agility met hem gedaan en daar genoot hij van (nu niet meer vanwege staar), maar een topper? :D De andere bordertjes die in mijn groepje zaten, deden het ook prima, maar ze zijn toch wat snel afgeleid van de baas en wat die graag wil doen :):)
TS: Ik zou toch meer kijken naar een Sheltie (misschien klein naar je zin?), dat zijn volgens mij de toppers op de agility baan en ik heb zelden een meer baas gericht hondje gezien *\o/* Als het gewoon voor de recreatie is, kunnen natuurlijk heel veel honden met het juiste postuur lekker meekomen, maar voor fanatiek sporten, stel je toch andere eisen, lijkt me.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:15

Ineke2 schreef:
Ik zou zeggen de Sheltie of Schotse collie als grotere variant. Maar ik zie de Sheltie vaak verschijnen en ik vind ze zelf ook erg leuk.

De langharige Schot is naar verluid nogal eh... lui :) Dan zou ik een kortharige schotse herder overwegen, knappe jongen om te zien en veel sportiever :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 12:18

Zo wat een hoop reacties! Ik ga even alle rassen eens opzoeken, hihi het zijn er nog al veel.

Herders heb ik persoonlijk niet zo veel mee en ook poedels niet zo. Vind het wel erg mooie honden, maar passen gewoon niet bij mij.

Tijd voor de hond heb ik genoeg en ik heb de hond ook genoeg te bieden qua werken, ruimte en spelen. Trainen kan ik een hond wel, maar ik vind het belangrijk dat de hond zelf ook wil werken en dingen wil leren. Iedere hond is te trainen en het hoeft ook echt niet zonder slag of stoot te gaan (Heidewachtels zijn ook eigenwijze honden en kan ik prima mee over weg, maar ik wil graag ook die werklust en will to please terug zien). Dus dat vind ik wel echt erg belangrijk, dat de hond het zelf ook wil.

Ik wil inderdaad wel echt gaan sporten met de hond en ook agility wedstrijden gaan doen, een topper hoeft het echt niet te zijn, maar leuk mee komen is toch wel erg leuk.

Shelties vind ik wel erg leuk, maar ze zijn voor mij te klein. Aangezien ik hier thuis ook de paarden heb, wil ik geen kleinere hond er tussen. Ook moet hij mee de bossen in kunnen met het paard (en dus ook onvoorwaardelijk luisteren, maar dat ligt meer aan het baasje dan aan de hond :D ).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:43

De Toller, Australische herder en de Border Collie spreken mij tot nu toe nog het meeste aan!
Akita en shiba inu vind ik ook wel erg leuk, maar voorkeur gaat denk ik toch voor de andere 3.

Is er iemand die een Toller heeft? Hoe zijn die?

Jakary: Ik zou heel graag meer willen weten over de aussies! Ik kende ze helemaal niet overigens, maar vind ze er erg leuk uit zien en lees er erg positieve verhalen over op internet. :)