Wat te doen als kat vlooienallergie heeft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kschulte

Wat te doen als kat vlooienallergie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:09

Onze ene poes, Leffe, heeft veel last van jeuk. Het begint in de nek en later op de rug, voor de staart met allemaal kleine korstjes. We kunnen geen vlooien of vlooienpoepjes oid vinden. Ik ben er ook mee naar de da geweest. Hij kon geen allergietest doen, alleen een injectie geven die tijdelijk helpt tegen de jeuk. We ontvlooien nu al vaker, en hebben ook het voedsel al uitgesloten. Ik heb het vermoeden dat het vlooienallergie is, ondanks dat we niets vinden, dat ze heftig reageert terwijl de vlo al weg is.

Wat zouden jullie doen als het inderdaad vlooienallergie is? Wat is een goed merk om ook beter preventief te ontvlooien?

annepaardoes

Re: Wat te doen als kat vlooienallergie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:50

Misschien ontvlooien van advocate? Dat is niet alleen tegen vlooien, maar ook tegen bepaalde soorten wormen, schurft en oormijt.

Het zou natuurlijk ook iets in de omgeving kunnen zijn waar de kat allergisch voor is. Komt de kat buiten?
En misschien de kleedjes/kussen waar jullie kat op ligt eens wassen met hypoallergeen wasmiddel en geen wasverzachter gebruiken. Er zijn ook dieren die een allergische reactie krijgen van middelen uit wasmiddel/wasverzachter.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 08:10

Bedankt voor de tips! De kleedjes/meubels had ik nog niet aan gedacht, dus daar kan ik zeker wat mee. Ik wissel wel vaak tussen de wat betere ontvlooi-middelen, want afwisseling leek me beter, toch?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:55

Afwisseling is wel goed om resistentie tegen te gaan, maar zelf zal ik dat minder snel doen bij dieren die gevoelig qua huid zijn of sowieso al snel kwakkelen. Als je een middel hebt wat goed werkt en waar je kat geen reactie op krijgt, zou ik dat als ik jou was gewoon aanhouden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:56

Onze kat reageerde geweldig op advantage :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:22

vuurneon schreef:

Ik heb hier nu ook weer voor de hond advantage gehaald.
In mei overgestapt op een ander middel wat ook tegen teken was. In augustus kreeg de hond jeuk, waar hij nu nog niet helemaal vanaf is. Mijn vermoeden is dat het nog steeds met de verandering van het middel te maken heeft.
Nu snel weer advantage in huis gehaald.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:24

vuurneon schreef:

ja hier ook
en die van mij heeft ook vlooienallergie
echt consequent gebruiken en het wordt een stuk minder tot geheel weg :D

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 15:34

Dank jullie wel! We hebben nu ook adventage, dus dan houden we het daar voorlopig wel bij.
Volgens de bijsluiter werkt het ongeveer 4 weken preventief. Is dat bij jullie ook zo? Ik gebruik het denk ik wel iets vaker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:53

Ik heb netjes 4 week aangehouden; ging vanzelf beter en kon zelfs daarna eens in de 6 week doen. Huid moet je niet vaker plagen dan aangegeven is met vlooienmiddel.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:40

Denk er ook aan dat in je huis meer vlooien zitten dan op de kat! Dus je huis ook goed onderhanden nemen. Het zou ook zomaar kunnen dat je kat allergisch is voor iets anders. Ik hoorde laatst dat RVS voerbakjes ook nog wel eens problemen kunnen veroorzaken.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:31

Oohw, ik heb wel rvs voerbakjes, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik kan die natuurlijk wel even vervangen. Toch denk ik dat het wel om vlooienallergie gaat. Maar in huis, wat kan ik meer doen dan 'gewone huishouden' zoals stofzuigen en schoonmaken? De poezen komen alleen in de woonkamer en (bij)keuken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:10

kschulte schreef:
Oohw, ik heb wel rvs voerbakjes, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik kan die natuurlijk wel even vervangen. Toch denk ik dat het wel om vlooienallergie gaat. Maar in huis, wat kan ik meer doen dan 'gewone huishouden' zoals stofzuigen en schoonmaken? De poezen komen alleen in de woonkamer en (bij)keuken.

Een omgevingspray tegen vlooien gebruiken en even de kussens en kleedjes wat vaker wassen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:34

Van advantage krijgt mijn kat juist enorme jeuk en de hond ook dus dat komt er niet meer in,ik gebruik stronghold of advocate werkt prima en ze hebben geen jeuk hiervan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:19

gaby12 schreef:
Van advantage krijgt mijn kat juist enorme jeuk en de hond ook dus dat komt er niet meer in,ik gebruik stronghold of advocate werkt prima en ze hebben geen jeuk hiervan.

Dat kan. Elk dier reageert weer anders op een middel. Zo komt hier prac-tic er niet meer in.