Langdurig gebruik van Metacam bij katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Langdurig gebruik van Metacam bij katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:31

Hallo!

Ik wil hier even kijken of er informatie te vinden valt. had wat oudere topics gevonden maar die voldeden niet echt.

Een van de poezen van mijn schoonouders was altijd sloom, reageerde heel erg bij aanrakingen op haar achterhand soms tot een krijs aan toe..
Ze kroop veel weg, speelde weinig, klom niet meer op de paal..
Het is van zichzelf al een hele bange poes, die je al moeilijk aangehaald krijgt..

We zijn naar de dierenarts geweest, foto's gemaakt.. En toen is die conclusie gekomen dat ze in haar achterhand, bij haar bekken een vergroeiing in het bot heeft zitten.
Hierdoor drukt dit bot haar en heeft ze daar last van.

De dierenarts heeft speciaal voer aangeraden en er is medicatie meegegeven.

Metacam , elke dag 3 druppeltjes door het voer in de ochtend.
Een week of 1.5 geleden zijn we dit gaan afbouwen op aanraden van de DA.. En gelijk veranderde de poes weer.. Niet aangeraakt willen worden, sloom, wegkruipen..
Dus in overleg met de arts weer door naar de 3 druppeltjes per dag.

Poes eet gewoon, poes speelt weer, poes drinkt prima, ze laat zich aaien zover dat lukt..
De dosering word niet verhoogd, altijd 3 druppeltjes in de ochtend.
's avonds klimt ze op de bank en zit ze lekker naast mijn schoonouders, niet bang, en lekker aandacht vragen.

Nu wil ik graag weten of jullie enig idee hebben wat de risico's kunnen zijn van langdurig gebruik van Metacam..
Ik weet dat er nierproblemen kunnen ontstaan..
Maar zijn er meer dingen die nadelig kunnen zijn?

Laat duidelijk zijn: Zodra het met de pijnstilling niet meer gaat.. Poes eet niet meer, drinkt niet meer of word lusteloos en kruipt weg..
Dan word hier heel goed overlegd welk besluit ze moeten nemen.. Hier zijn wij ons van bewust.

edit : De kat heeft dus Spondylose
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-10-12 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Re: Langdurig gebruik van Metacam bij katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:38

Ja zitten wel degelijk nadelen aan. Zoals maagproblemen enz. Ik persoonlijk zou om die redenen dit niet langdurig geven maar dan dus een beslissing maken. Als eens wat homeopatisch overwogen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:38

Ik weet dat metacam (maar dat geld eigenlijk voor alles ontstekings remmende pijnstillers) vooral zwaar voor de lever is. Ik heb hetzelfde probleem met mijn jonge hond met HD, zonder heeft hij pijn, met een halfje doet ie het goed... Dan toch maar een halfje per dag en hopen op iets beters uiteindelijk. Het blijft moeilijk met dieren he :o

Edit: probeer eens 2 druppels hoe minder hoe beter natuurlijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:39

Wilawander schreef:
Ja zitten wel degelijk nadelen aan. Zoals maagproblemen enz. Ik persoonlijk zou om die redenen dit niet langdurig geven maar dan dus een beslissing maken. Als eens wat homeopatisch overwogen?

Dit hebben ze nog niet overwogen. Het is een bot wat vergroeid is en tegen de rug drukt, dit krijg je homeopatisch ook niet weg. Enkel operatief, maar dat wilden we(DA & baasje) niet...

Wat versta jij onder langdurig?
Hebben regelmatig contact met de dierenarts, dat moet ik erbij zeggen, dus die weet precies wat ze krijgt.

chocobroodje schreef:
Ik weet dat metacam (maar dat geld eigenlijk voor alles ontstekings remmende pijnstillers) vooral zwaar voor de lever is. Ik heb hetzelfde probleem met mijn jonge hond met HD, zonder heeft hij pijn, met een halfje doet ie het goed... Dan toch maar een halfje per dag en hopen op iets beters uiteindelijk. Het blijft moeilijk met dieren he :o

Moeilijk he..
Met een paar drupjes o.i.d doen ze het prima!
Zonder, doen ze het minder..

Blijft lastig, ik kies dan toch voor die paar drupjes

chocobroodje schreef:
Edit: probeer eens 2 druppels hoe minder hoe beter natuurlijk.

Ze krijgt meestal al 2 druppeltjes... soms 3.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-10-12 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:43

er zijn dieren die staan jaren op rimadyl/metacam en dit soort pijnstillers en hebben er helemaal geen last van, een ander weer wel..

je kan bij twijfel om de zoveel tijd eens bloed laten prikken om te zien of er schade is aan organen,maar als de kat er het goed op doet,lekker die druppels geven....

en langdurig is langer als een half jaar...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:44

Met langdurig bedoel ik als een dier niet meer zonder kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:46

Onze hond staat al ruim 3,5 jaar op een vrij hige dosis metacam(metrobac nu) en carporal. Onder het mom voor de laatste paar weken doen de zware bijwerkingen voor lever en nieren toch geen kwaad meer. Maar nu zolang verder zijn lever en nieren nog steeds goed en doet hij het meer dan goed.

Katten werken natuurlijk wel anders, maar wie weet heeft deze kat geluk. Als het is of bijwerkingen of geen leven voor de kat heb je dan nog wel keus?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:49

Onze JR met botkanker heeft dankzij Metacam nog een geweldie, pijnloze zomer mee kunnen maken; ze was 11.
Hoe oud is deze kat? Al zou het levensverkortend zijn, dan zou ik haar nog liever een korter, pijnloos leven gunnen en, als de tijd daar is, verlossing brengen, dan haar met pijn nog jaren te laten sudderen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:49

Mijn kat heeft nu 2x drie weken Metacam. Naar mijn idee wordt het wel snel voorgeschreven?

Ze heeft nu per kg lichaamsgewicht een mm. 1x daags, naast druppels en zalf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:52

De poes is een jaar of 8.
En leeft met haar zusje bij mijn schoonouders.

Ze hebben een verschrikkelijke ''jeugd'' gehad.. in een krot van een huis.... ze hebben nooit leren klimmen en springen van en op dingen.. Altijd in hun eigen ontlasting geleefd..
Verwaarloosd dus...

Deze poes heeft alleen 3 druppeltjes door het voer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:53

Mijn hond heeft bijna 5 jaar dagelijks een spuitje (in haar bek) met Metacam gehad. Gelukkig zonder problemen. Dier is er ruim 16 jaar oud mee geworden.

Ik denk dat je eigenlijk geen keuze hebt. Met Metacam heeft het dier geen pijn en een fijn leven, zonder Metacam is het leven vervelend, pijnlijk en is het dier niet blij. Ik zou het gewoon blijven geven en me niet druk maken om de eventuele gevolgen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:53

Mijn hond kreeg er enorme maagklachten van.
Bij katten moet je uitkijken,de kat van mijn moeder heeft er acuut nierfalen door gehad.
In Amerika staat metacam daar om bekend,maar misschien dat ze daar andere hoeveelheden voorschrijven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:54

Zodra ze niervalen krijgt.. of aan de schijterij raakt.. gaat spugen.. niet meer eten, drinken.. of gaat wegkruipen...

Is het voor ons duidelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:09

Jolliegirl schreef:
Zodra ze niervalen krijgt.. of aan de schijterij raakt.. gaat spugen.. niet meer eten, drinken.. of gaat wegkruipen...

Is het voor ons duidelijk..

Precies, zo heb ik dat met mijn hond ook gedaan.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:16

Trouble heeft het ook redelijk lang gebruikt, een paar maanden. Het is geen onschuldig spul, maar als katlief zich er zo goed bij voelt? Is het het dan waard om te stoppen? Zelfs al loopt ze er schade van op, dan nog...
Regelmatig wegen zodat je steeds de goede dosis geeft (de werkzame marge is maar heel klein heb ik van de DA begrepen) en wat ik fijn vond: niet over het voer geven maar uit het doseerspuitje (als ze daar niet te angstig voor is). Een beetje kat vindt metacam echt yummie en bijv. Trouble kwam op haar snelst aanzetten voor haar dagelijkse portie metacam.
Met het dagelijks hetzelfde ritueeltje zie je ook heel goed van dag tot dag verschillen en het kan helpen te monitoren of er geen tekenen zijn van ongemak/niet lekker voelen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:20

Heel eerlijk. Als het mijn kat zou zijn zonnig haar laten inslapen. Als er geen uitzicht is op verbetering is dat wat mij betreft de beste oplossing.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 13:22

Lies : Als we het haar uit een spuitje willen geven is dit een gevecht..
Ze is zo bang.. Laat zich niet pakken.. Dit komt door haar verleden..
We zijn al blij dat ze bij d'r voerbakje komt met etenstijd en lekker blijft zitten..

We blijven het lekker over het voer doen, dat is voor haar het minste stress.

lizy29: Denk je er zo makkelijk over?
Een kat die je lief is.. die je al zo lang hebt.. die eindelijk een goed leventje heeft na verwaarlozing..
Die samen met haar zusje mag genieten van haar leventje..
Die laten we niet zomaar inslapen hoor.. :n

Als het goed gaat, gaat het goed toch?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:29

Ik denk er absoluut niet makkelijk over. Ik vind alleen dat als een dier afhankelijk is van pijnstillers dit geen katwaardig bestaan. Vergeet niet dat de pijn die je ziet waarschijnlijk maar het topje van de ijsberg is. Ik denk dan, ze heeft nog een mooi aantal jaren gehad nu is het tijd om haar te laten gaan.

De emoties die je nu omschrijft zijn jullie emoties en niet die van de kat. Ik kijk er gewoon anders tegen aan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:30

Mijn kat kan er slecht tegen. We zijn erachter gekomen dat haar pootje geamputeerd moet worden en ze ging van de metacam spugen. Daarom zijn we er per direct mee gestopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 13:32

Niet mijn emoties he, ik heb er niets over te beslissen. T is mijn kat niet.
Ik denk alleen mee. Ben er zelf vrij makkelijk over. Maar nu afscheid nemen vind ik te vroeg.
Daar is ze nog niet aan toe.

Zo lang de kat nog plezier heeft en lekker rondscharrelt. Prima toch?
Ongeacht pijnstilling of niet. Zodra ze dit niet meer doet, komt ze dus door die pijnstilling heen(Wat ze dus minimaal krijgt) en dan gaan we écht de dosis niet verhogen.. :n
Beginnen de eigenaren niet aan hoor. Ze verlagen het zelfs.. 2 druppels ipv 3.

Maar ieder zijn/haar mening :)

Purny : Da's n ander verhaal ja..
Hoe hebben jullie dit opgelost? Andere pijnstilling?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:34

Lizy dat ben ik niet met je eens; als een kat of hond pijn heeft, merk je dat echt wel in hun gedrag. Zolang deze poes met Metacam een blije, tevreden indruk geeft (voor zover een dusdanig getraumatiseerd dier dat zijn kan) is er geen enkele reden om hem in te laten slapen. Dat doe je als het dier lijdt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 13:35

Ze kruipt nog steeds weg onder de haard. Dat is gewoon haar plekje, daar weet ze dat ze met rust gelaten word. Daar slaapt ze.
En zo nu en dan hupst ze eens de kamer op waar ik zit.. :)
Of ik hoor ze weer blazen naar elkaar beneden, en dan ga ik kijken.. liggen ze te stoeien...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:36

ik zie het probleem niet.
opereren is geen optie,zo laten lopen ook niet.
als het goed gaat met die 3 druppels zou ik dat lekker doen.
als je gaat merken dat het middel erger word dan de kwaal is het vroeg zat om poes een spuitje te geven.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:38

Geloof me, bij de meeste honden en katten zie je pijn pas als ze echt niet meer kunnen. Onze eerste hond heeft ooit een ontstoken kies gehad. Wij kwamen er pas achter toen de ontsteking door zijn kaak nar boven brak en nog merkte je niets aan zijn gedrag.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 13:40

lizy29 schreef:
Geloof me, bij de meeste honden en katten zie je pijn pas als ze echt niet meer kunnen. Onze eerste hond heeft ooit een ontstoken kies gehad. Wij kwamen er pas achter toen de ontsteking door zijn kaak nar boven brak en nog merkte je niets aan zijn gedrag.

Hier zeg je het al : De meeste.

Dat is bij deze poes dus niet van toepassing.
Zij laat dingen juist heel snel zien. Dat is de reden waarom we zo rap hebben kunnen ingrijpen.. :)