Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:09

Hallo allemaal,

Misschien dat sommige onze hond wel "kennen" : [BB-ITP] Luna spaanse hond is er! (schokkende foto's) en [BB-ITP] Luna, na een half jaar! Zie het verschil!!

Het gaat ontzettend goed met Luna, ze is steeds minder bang en is een geweldig dier.

Alleen... Het is echt meer dan verschrikkelijk zodra er onweer is ( of vuurwerk). Meer honden zijn bang, dat besef ik me goed.. maar dit is niet gewoon een beetje bang, Luna raakt in een blinde paniek.
Keihard hijgen, heen en weer rennen, overal plas laten lopen, trillen, onder dingen proberen te kruipen.. Zo erg, dat ik nog bang ben dat ze serieus een keer in shock oid raakt.

Uiteraard hebben we een gedragsdeskundige erbij gehaald, zo'n cd met harde geluiden geoefend.. Haar niet aaien en aanmoedigen om bang te zijn en noem het zo maar op. Zo'n jasje die een beklemd gevoel zou geven en daarom veiligheid zou uitstralen..

Maar géén resultaat en dan ook écht geen resultaat.

Goed, nu is het zo dat onweer meestal met een uurtje of 2 uurtjes weer overgaat.. Dus dan doen we de gordijnen dicht en de tv wat harder aan en laten we haar haar gang maar gaan... Maar jullie raden het al, oud en nieuw komt er aan...

Ik ben hier nu al nerveus om, als er nu een keer een knal is buiten dan is ze al een half uur helemaal in de stress. Daarnaast woon ik naast een kamp, dus het blijft de hele nacht doorgaan hier met oud en nieuw en het begint al vroeg in de ochtend.

Luna heeft een minder goed hart en medicijnen die een hond in een roesje laten komen voor oud en nieuw mag zij niet hebben.

Dus nu.... Hoe ga ik haar uitlaten op 31 december ( en vaak al de dagen ervoor en erna) en hoe houd ik het een beetje onder controle? Ik ben serieus bang ( en nee ik overdrijf echt niet) dat ze nog een hartaanval krijgt van alle stress. Onze andere hond is overigens helemaal niet bang voor vuurwerk of onweer maar dit heeft helaas geen effect op haar.
Meestal gaat ze in de badkamer liggen ( daar zijn geen ramen en hoor je het niet zo hard) maar ook daar ligt ze keihard te hijgen.
Ook eet en drinkt ze niet als ze zo in de stress schiet.

Wie oh wie heeft deze zelfde situatie of heeft een gouden tip.. Want ik vrees echt voor oud en nieuw. ( uiteraard blijven wij thuis met oud en nieuw en is zij niet alleen)

Alvast bedankt voor het mee denken.

Groetjes, Agnes.

roombolletje

Re: Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:16

Gut, oh gut. Mijn hond is ook erg bang voor vuurwerk enzo maar niet zo bang!
Ik volg even.
Misschien naar een hondenpension ofzo dat wat meer in de weilanden ligt? Waar je dan zelf ook bij kunt blijven. of je gaat naar een bad en breakfast waar je honden mee mag nemen dat erg in de weilanden zit en waar dus weinig vuurwerk word af gestoken. maar ik vrees dat dat niet helpt...
Kun je niet een kamertje in huis helemaal geluidsdicht maken met van die dingen ( ik kom er even niet op :') eier doos dingen ofzo) .

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:22

De enige kamer die redelijk geluid dicht is, is de badkamer.. Maar ook daar zullen de harde knalle van vuurwerk gewoon te horen zijn. Daar ziet ze elk geval de lichtflitsen niet. Maar of dat scheelt weet ik niet :(

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:24

Dat wordt in een hutje op de hei bivakkeren tijdens de jaarwisseling...!
Wat ontzettend sneu voor het beestje, en wat vervelend voor jou dat je machteloos staat. Ik zou, los van het roesje dat niet mag, niet weten hoe ik het zou oplossen. Sterkte!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:28

mijn dierenarts gaat overleggen of er een medicijn is die zij wel mag hebben.. Dus tot die tijd hoop ik dat iemand een tip heeft.

Want ik zou ook niet weten hoe ik haar zou moeten uitlaten, ik denk dat ik haar niet eens mee naar buiten ga krijgen.. zo sneu voor haar :\

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:30

Ik lees tussen de regels door, dat JIJ nerveus bent, jij vreest, en jij bent bang...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:32

Nou, ik had het erover met de dierenarts en toen ik hoorde dat dat roesje niet kon.. Werd ik wel nerveus ja.. Omdat ik haar reactie al een paar keer heb gezien na een paar rotjes.

Overigens heb ik met de gedragsdeskundige ademhalings oefeningen enzo gedaan en geleerd hoe je zekerheid uitstraalt. Maar als zij naar de "red zone" gaat dan krijg ik het niet voor elkaar om haar rustig te krijgen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:33

Vrienden leggen hun hond in een kartonnen doos in een volledig afgesloten kamertje met de radio aan.
Bij hun helpt het. Al vind ik het niet de beste oplossing.

Ik wens je alvast sterkte.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:53

Een van mijn honden heeft het ook. Iets minder extreem als jou hond. Bij haar helpt het thundershirt wel. En haar in een hele kleine bench doen ook. Met het shirt aan, kan de deur open blijven en gaat ze in 'haar hol' liggen. Doek erover, klein en donker wordt ze rustig van. Ze is niet helemaal rustig maar niet meer in blinde paniek.
En om haar uit te laten doe ik ze eerst in de auto. Auto voor de deur en goed kijken of er geen knallers in de buurt zijn. Goed vast houden en in de auto laden. Dan rij ik naar de polder waar de knallen niet hoorbaar zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:25

Overwegen om haar (wellicht een paar dagen) naar een dierenpension te doen dat uit de buurt van de bewoonde wereld ligt?
Dat heb ik overwogen met mijn hondje (ik heb hem inmiddels weggegeven aan een ouder echtpaar, maar dat terzijde).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:34

Nessah schreef:
De enige kamer die redelijk geluid dicht is, is de badkamer.. Maar ook daar zullen de harde knalle van vuurwerk gewoon te horen zijn. Daar ziet ze elk geval de lichtflitsen niet. Maar of dat scheelt weet ik niet :(

Is het geen optie om daar een radio te plaatsen zodat de muziek overheerst en de knallen niet te horen zijn of anders hooguit op de achtergrond?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:11

Ik heb zelf ook een hond gehad die heel bang was voor onweer en vuurwerk. Ze ging dan klappertanden, en haar hartje klopte als een bezetene...
Wij bleven dan naast haar zitten, en probeerden haar zo rustig mogelijk te houden, maar het bleef heftig voor haar.

Zelf denk ik dat zulke angst met hartkloppingen gevaarlijker is voor je hond, dan een eenvoudig kalmerend medicijn, bijv. oxaxepam. Je kan toch nog eens overleggen met de dierenarts, of evt. een andere dierenarts ?
En op een rustiger plek oud en nieuw vieren , in een vuurwerkvrij park, is dat nog een mogelijkheid ?

sterkte ermee, ik weet een beetje hoe heftig een hond bang kan zijn hiervoor,

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:16

ik weet geen oplossing maar 1 ding weet ik wel

als het vuurwerk komt negeer je hond! het klinkt hard maar als je ej hond op schoot gaat nemen om gerust te stellen denkt ie ''o help dit is eng''

onze hond was ook bang en het jaar daarna niet meer vanwege het negeren.

sorry weet geen oplossing

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:22

Dat negeren is echt niet goed voor elke hond. Mijn (inmiddels overleden) collie was zo doodsbang, dat ik bang werd dat ze erin zou blijven, dat ze letterlijk zou stikken, ze klappertandde van angst, en vergat zelfs te ademen. Dan is proberen te kalmeren, door erbij te blijven, gewoon ontspannen te praten, en zelfs wat gerustellend te zingen, het enige wat je kunt doen, om de angst wat te verminderen.

(Naast als het mogelijk is een rustigere plek te vinden, en de radio erbij aan te zetten etc.)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 06:36

Ik ken het probleem, heb een Griekse hond. :)
Die mocht ik ook geen aandacht geven bij angst. Had ik dat vanaf het begin af aan maar wel gedaan! Doordat ik haar destijds geen aandacht gaf als ze bang was (ze kroop dan tegen me aan juist voor aandacht) vlucht ze nu bij harde knallen bij mij vandaan, aangezien ik haar nooit veiligheid bood.
Voor de oud- en nieuw ga ik met haar naar de hei, maar ook daar blijft ze de weken voor en na oud- en nieuw aan de lijn. Ze krijgt begin vd avond een halfje valeriaan, dan is ze redelijk onverschillig.
Buiten, s avonds, als het even stil is, samen met de hond die niet bang is uitlaten. Gewoon zo dicht mogelijk bij huis en niet gaan wandelen. Daar doe je de hond echt geen plezier mee.
Hier krijgt mijn hond een halsband met riem aan en een tuig waar diezelfde riem ook aan vast zit, maar met andere knip (trainingslijn, dubbele riem, dubbele bevestiging).
Verder jezelf zo normaal mogelijk gedragen en laten zien en horen dat jij niet bang bent.

Geef geen spierverslappers zoals oxazepam! De hond ligt ogenschijnlijk te slapen of lijkt rustig maar door de spierverslappers kan de hond niets meer maar hoort alles nog wel! Dus paniek terwijl de hond zich niet kan bewegen. Dat is een marteling!

Negeer zelf het onweer of de knallen maar niet de hond. Gedraag jezelf zo gewoon mogelijk, stel gerust en aai de hond als hij er om vraagt maar geef geen overdreven aandacht om de angst te bevestigen en de hond zielig te maken (let op je stem en houding - dus wel "goed zo braaf" maar niet "ohh en ahh").
Mijn hond is inmiddels 6 en kijkt binnen tegenwoordig zelfs naar het vuurwerk, buiten is ze rustiger. Vroeger was het drama maar door bovenstaande gaat het steeds iets beter. In het begin ging tijdens de jaarwisseling de gordijnen dicht, tv iets harder en hond naast me op de bank of op de grond. Ging ze ergens anders liggen vroeg ik haar bij me en aaide haar gewoon.
Bij onweer zelfde verhaal. Tegenwoordig gaat ze rustig in de badkamer liggen bij onweer maar vroeger was dat ook paniek.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 17-10-12 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 06:57

Mensen die hier op de hoek wonen gaan met oud en nieuw naar Duitsland een paar dagen.Hun honds is ook erg bang, en daar steken ze weinig af.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:09

Ik ga de dagen voor de jaarwisseling 3x per dag naar de hei. Ze blijft wel aan de riem, soms knallen ze daar ook wel eens. Het tuig is extra thuis bij uitlaten. Als de knip knapt, zit het andere eind vd riem nog aan het tuig vast. Mijn hond was het 1e jaar in NL ook extreem angstig voor alles wat maar geluid gaf buiten. Wordt vanzelf door de jaren beter of is over gegaan. Verder laat ik haar zo vaak mogelijk plassen als het buiten even stil is op oudjaarsdag. Dan hoeft ze niet naar buiten om wat te doen als er wel geknald wordt. Ze gaat thuis gewoon op de dichtsbijzijnde hoek en dan direct weer naar binnen.

TS, leg die mensen van het kamp het probleem van je hond uit en vraag of je van te voren even mag aangeven wanneer je je hond even wilt laten plassen of in de auto doen. Die mensen zullen best begrip hebben voor een dier? Misschien willen ze dan even stoppen met knallen?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:15

Oh ik herken dat probleem dat zo goed. Ik heb er ook één die het hele jaar door bang is voor geluiden en de eind oktober, november, december en begin januari is echt een drama.

Ten eerste heb ik vraagtekens bij de vuurwerkcd die je hebt gebruikt. In je OP staat namelijk "Uiteraard hebben we een gedragsdeskundige erbij gehaald, zo'n cd met harde geluiden geoefend.. Haar niet aaien en aanmoedigen om bang te zijn en noem het zo maar op. Zo'n jasje die een beklemd gevoel zou geven en daarom veiligheid zou uitstralen".
Als je de vuurwerk cd goed wilt gebruiken, moet je hem anders gebruiken dan hier beschreven staat. Je moet zoeken naar een geluidsterkte dat de hond nog niet bang is, dus goed kijken naar je hond, ook naar de kleinste signaaltjes, dat ga je leuk maken en op die manier gaat het geluid steeds harder. Maar hij mag ten allertijde er niet op reageren, want dat ga je te snel. Niet iedere hond heeft baat bij een vuurwerk cd, ze kunnen namelijk ook bang zijn voor de trilling of in de context van buiten bijvoorbeeld.

Verder zeggen er een aantal je hond negeren, alstjeblieft doe het NIET!!! Je moet je hond steunen niet troosten, hij mag veiligheid bij jou zoeken. Als hij buiten is wil je dat hij naar jou komt en niet gaat vluchten. Negeren is echt heel erg achterhaalt ondertussen. Stop je hond dus ook echt niet in de badkamer met oud en nieuw, weet niet of hij de bench gewent is, maar doe er isolatiemateriaal omheen, zet de bench bij jou in de buurt en maak die donker.

Het is een hele lange weg die niet altijd goed komt, soms kan je de scherpe randjes eraf halen, maar ook dat wil niet altijd.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:19

Heel herkenbaar,onze oude hond was ook zo bang,echt sneu om te zien ook.
Ik weet niet of je vrienden of kennisen hebt die in het buitengebied wonen?
ik bracht onze hond altijd naar een vriendin die op een boerderij woont,daar was het heerlijk rustig en had
ze nergens last van :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:28

Geen idee als je de ideale oplossing hebt hoor ik het graag. Onze Donja is ook zo ontzettend bang voor onweer, maar dan vooral als het hard waait en de takken ritselen. Blinde paniek, en proberen te vluchten als ze de kans krijgt. Als dit s nachts gebeurt is het voor ons gegarandeert niet slapen dan zit of ligt ze overal en nergens een paar seconden om dan weer weg te schieten naar een ander plekje. In een blinde actie is ze eens achter het computermeubel gekropen waar ze klem kwam te zitten. Zij was een grote kneuzing toen, internet en telefoonverbinding aan gort getrokken in paniek. Ze probeert in de wasmachine te kruipen, in en ond de keukenkastjes, onder het bed. Of als ze de kans krijgt naar buiten schieten en over twee meter schutting heen en dan in paniek gaan rennen.

Negeren werkt niet, strak vastklemmen tegen je aan helpt een beetje maar houdt je niet lang vol. kalmerende pillen werken niet snel genoeg helaas, daarvoor hebben we al eens contact gehad met de dierenarts hierover. Zij zeggen ook, probeer te negerene maar probeer vooral te voorkomen dat ze schade oploopt.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:34

Onze hond is ook erg bang met oud en nieuw, hij wil dan niet naar buiten op de dag zelf. We zetten de wekker altijd op oudejaarsdag om 7.00u en dan 's nachts nog een keer rond 4.00u. Al die tijd daartussen krijgen we hem niet naar buiten, maar daar hebben we ons nu maar bij neergelegd. Zou hij een ongelukje hebben dan is dat maar zo. Hij houdt dan zo'n 17u zijn plas op de arme schat.

De laatste jaren gebruiken we van de dierenarts een speciaal halsbandje en geurding voor in het stopcontact (DAP heet dit produkt) en het verspreidt een voor ons niet te ruiken ferromonen-geur waar de hond rustig van wordt (je hebt ook een versie voor katten overigens) Hiermee moet je paar weken van te voren beginnen (ik doe meestal rond sinterklaas) en hiermee redden we het tegenwoordig heel aardig zo tot en met 30 dec. Voor ons werkt het goed en van de dierenarts hoorde ik meer positieve geluiden. Verder laten we hem niet alleen meer in de periode tussen kerst en oud en nieuw en is hij groot fan van de top 2000 die dan altijd net even harder aanstaat om knalletjes te overstemmen.

Iets van een sedatie raadt mijn dierenarts juist af, omdat daardoor ze vaak meer in de stress raken, omdat het geluid wel binnenkomt, maar het lichaam niet kan reageren.

Heel veel succes ermee, ik weet een beetje wat je meemaakt en het is naar idd.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:36

Ruim van te voren- 6 weken- beginnen met bach rescue, 3x daags drupje op tong.

Mijn hond had opeens last van vuurwerk, toen hij 1 was ( het jaar ervoor totaal niet ) , het startte toen hij 2 was.
Ergens zijn wij kennelijk de mist in gegaan. Maar hij schrok enorm steeds, wilde tegen ons aanhangen of rende weg.
Maar vorig jaar, toen hij 4 was, en de eerste knal begin november er was, wilde hij tegen me aanhangen, ik had er geen zin in en stuurde hem naar zijn mand toe.
Dat was de gouden greep, zijn angst verminderde gelijk.
Heb het stug volgehouden en hij is relatief ontspannen de vuurwerktijd doorgekomen.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:43

Wij hebben thuis ook een hond uit spanje! En ook verschrikkelijk bang voor vuurwerk en hard geluid.
Alles wat ik bij nu lees wat jou hond doet, doet onze hond dus ook precies hetzelfde!
Dus ik zet er even een stipje bij en blijf dit volgen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:48

Bij de onze hielp het om hem mee naar buiten te nemen, als hij zag waar het knallen vandaan kwam werd hij rustig.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:51

Dit klinkt heel erg bekend. Onze hond raakt ook van 1 knalletje helemaal in de stress.
Begint het nu al bij jullie?

voor oud en nieuw bestaan er vuurwerkvrije hotels. Daar mogen dan honden heen. Er wordt geen vuurwerk afgeschoten. Misschien is dit wat voor jullie?