Hond laten wennen aan kat ...hoe ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosmoov

Hond laten wennen aan kat ...hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 11:06

hoi allemaal ,

sinds gister mijn 3e hond gehaald vanuit Spanje , ik heb al 2 hondjes en dat klikte meteen wel , alleen de kat is een ander verhaal , de hond is 3 jaar en de kat 8 ( woont 2 jaar bij me ) , gisteren vond hij poes erg interssant ...uiteindelijk kwam hond iets te dicht in de buurt van poes en toen was er even een conflict waar ik tussen zat , hond is nu erg geinteresseerd naar de kat ...als advies kreeg ik , hond in de bench en kat rond laten lopen dat hij kan wennen , poes gaat ook regelmatig naar buiten dan doe ik de hond gewoon los , als poes binnen is doe ik hem in de bench ..samen los durf ik nog niet ( is pas dag 1 natuurlijk )
de hond zoekt de kat steeds op om te snuffelen maar mijn kat mept vrij snel dus durf hem niet echt te laten snuffelen omdat ik bang ben dat hij weer een mep van de kat krijgt en hij terugbijt of iets ....

iemand tips voor me dat ze enigzins aan elkaar wennen ?

Angela

Re: Hond laten wennen aan kat ...hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:14

HK -> BB

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:13

Wij hadden eerst onze honden voordat de kat erbij kwam, maar zo hebben wij het gedaan: toen de kat er was eerst de kat in zijn reiskoffertje laten zitten, daarna de honden er een voor een bij gehaald om te ruiken en uiteindelijk ging de kat los en die ging gewoon har gang daarna.

Wat ik zou doen in jouw situatie is dus de kat in haar koffertje (dus 1 voor dieren) en de hond er aan laten ruiken. Dan went de hond aan de kat en de kat aan hem want als je de hond in de bench doet en de kat los, die kat komt dan echt niet naar die hond toe. En als ze daarna los mag, laat de kat maar een mep geven. Die hond moet ontzag voor het beessie hebben (ik zou er dan wel bij blijven). En je zei dat dit pas de eerste dag is, ze moeten ook de tijd hebben om te wennen. Succes! :)

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:05

ik krijg mn kat met geen geweld in een carrier , de hond zit nu weer in de bench hij heeft de kat net weer gehapt had hem aan de lijn dus kon hem goed terugtrekken maar mn kat is gewoon erg over de piss....het is pas de 1e dag natuurlijk maar als hij nu al bijt naar de kat gaat het dan wel goedkomen ??

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:10

Wat een voorbereiding...pfff je doet je hond in de bench zodra de kat binnen is?
Arm beest!
Laat ze het lekker uitzoeken, indien jouw kat mept mag de hond best even laten weten dat hij dit niet accepteerd.
Indien hij echt agressief zou zijn, is jouw kat al láng vertrokken en zit ze ergens onder/bovenop zodat de hond er niet bijkan.
Probeer de rust in je huis te krijgen, het is nogal wat voor een hond én de huidige kat....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:00

Ik lees even mee, want ik ga waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aan lopen :j .

Heeft jouw hond op straat geleefd? Denk dat dat namelijk een wezenlijk verschil zal zijn. Als hij
tijdenlang op straat heeft moeten overleven, dan verwacht ik dat het lastiger zal zijn om te laten wennen dan dat hij als pup al in het asiel terecht gekomen is.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:31

hij komt uit een dodingsstation en heeft 3 jaar in het asiel gezeten....qua voorbereiding tsja...als mij word verteld hij kijkt niet naar katten om...tsja..heb m nu met een snuitband rondlopen poes is weggekropen maar als hij tevoorschijn komt zoekt de hond m wel meteen op...ik kijk het zo even aan weet even niks anders ....ik hoop op het beste en erg spijtig dat mij verkeerde info is gegeven wat betreft met katten kunnen

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:38

Geef het wat tijd, je kunt niet verwachten dat ze met een paar dagen al vrienden zijn. Je kat komt vanzelf wel weer tevoorschijn en je hond leert de grens die hij niet mag overschrijden ook vanzelf wel...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:48

Inderdaad, even een poosje aanmodderen maar en geduld hebben :j . Zit niet heel veel anders op :n .
Komt vast gewoon goed. :j

Mijn hond komt zondag en ik heb volgende week maar de hele week vrij gepland om het allemaal in goede banen te leiden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:56

Ik deed mijn hond eerst aan de riem in huis en iedere keer als ze achter de katten aan ging dan corrigeerde ik dat. Na een paar dagen was het klaar en kon ze er gewoon los bij.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:09

Wij hebben het gewoon even laten gaan hoe zielig het er ook uit ziet. waren dan wel pups. hebben beide een lel van de kat gehad, met nagels en een snauw en het was klaar

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:27

Heerlijk dat een hond zo afgeleverd wordt in een nieuwe situatie die hij totaal niet kent en dan als optie heeft in een bench opgesloten te worden of met snuitband om te lopen. Erg rot voor je en hopelijk komt het toch heel snel goed!

Je weet dat een snuitband zeer gevaarlijk en ook dodelijk kan zijn voor een hond? Bij een goed zittende snuitband kan hij namelijk niet hijgen en dus niet goed zijn warmte kwijt en als hij van de spanning o.i.d. moet kotsen dan stikt hij daar in omdat hij zijn bek niet open kan doen. Daarnaast zijn het bandje van nylon dat enorm gaat zweten als ze het langere tijd aan hebben en daar krijg je hele nare wonden van. Bovendien ook met een snuitband om kan de hond je kat nog veel kwaad doen als hij wil. Alleen i.p.v. tanden gebruiken moet hij dan zijn gewicht gebruiken of de kracht van zijn kop en nek maar als hij echt wil houd een snuitband hem niet tegen. Ook zou ik zeker oppassen als hij de kat op zoekt dat hij niet dadelijk ook nog een oog of beide ogen kwijt raakt omdat de kat zo uit haald. Die richten daar namelijk min of meer op.........

Wat is het voor ras of kruising?
Mij lijkt dat je als enigste opties hebt flink trainen en de kat of de hond buiten of in bench opsluiten als je geen tijd heb om op te letten en als dat niet werkt of je de tijd niet hebt nu al besluiten dat dit niet gaat en de hond terug brengen naar de stichting. Mij lijkt het helemaal niets om in een strijdveld rond te moeten lopen thuis. Dit als de hond werkelijk ervoor gaat dat de kat dood moet he. Als het puur nieuwsgierigheid is dan zou ik de kat en de hond om de beurt eventueel opsluiten. Dat is dan niet anders maar ik zou echt geen risico nemen en met snuitband om is de situatie naar mijn idee nog steeds gevaarlijk.

Heb zelf ook een hond rond lopen hier die niet met katten en allerlei knaagdieren en konijnen overweg kan. Op volwassen leeftijd uit een NL asiel gehaald en dat is er ook netjes bij verteld. Omdat mijn konijnen in een stevige ren zitten is dat geen probleem en een kat die heb ik wel maar zelf kan ik gelukkig goed gedrag af lezen en had daar ook ruim voldoende tijd voor om me er volledig op te richten. Na een jaar (ja een jaar!!!) kan ik nu zeggen dat ik nergens meer rekening mee hoef te houden. Hond en kat zullen nooit dikke maatjes worden maar ze respecteren elkaar en gaan elk hun eigen weg. Hier zit wel een jaar training aan vast en mij was bekend dat hij al een cavia dood gebeten had en dat hij dat dus durft te doen met andere dieren (hij was ook erg fel richting de kat maar liet zich wel goed corrigeren door de kat en door mij als hij er in het begin achteraan wilde gaan. De kat ging niet op de vlucht maar mepte hem gewoon en de hond deinsde netjes terug wat ik weer goed beloond heb zodat hij ook wist dat hij beloond werd als de kat hem mepte en hij terug ging i.p.v. in de aanval. En uiteraard gaan belonen als hij netjes bleef liggen terwijl ik me de kat aan het spelen was bijv.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 08:37

ik ben me inderdaad bewust van het snuitbandje , gebruik het ook niet meer , het gaat al beter ..veel beter...we zijn hard aan het oefenen ..het is trouwens een kruising podenco ...zit dus wel wat jachthond in.

anyway ..we zijn nu zover dat hij de kat al negeert als hij voorbij loopt , ze sliepen gister samen op de bank beide aan 1 kant van mij , het gaat echt al veel beter ...er is zeker hoop , als ik wegga gaat de hond wel in de bench omdat ik ze nog niet samen toevertrouw in 1 ruimte...aangezien hij toch jachthond is geloof ik niet dat ze echt hele dikke vrienden worden..zodra de kat gaat rennen is hij natuurlijk erg interessant omdat het toch ergens als prooi wordt gezien

ik ben in ieder geval superblij met de vorderingen , we zijn nog geen week op weg dus ik heb er groots vertrouwen in dat het met de juiste hulp goed gaat komen! thanks voor de tips !

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:08

Leuk om te lezen dat het beter gaat.

Hoop dat onze hond ook zo snel gaat wennen aan onze andere huisdieren :j .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:45

Rosmoov schreef:
ik ben me inderdaad bewust van het snuitbandje , gebruik het ook niet meer , het gaat al beter ..veel beter...we zijn hard aan het oefenen ..het is trouwens een kruising podenco ...zit dus wel wat jachthond in.

anyway ..we zijn nu zover dat hij de kat al negeert als hij voorbij loopt , ze sliepen gister samen op de bank beide aan 1 kant van mij , het gaat echt al veel beter ...er is zeker hoop , als ik wegga gaat de hond wel in de bench omdat ik ze nog niet samen toevertrouw in 1 ruimte...aangezien hij toch jachthond is geloof ik niet dat ze echt hele dikke vrienden worden..zodra de kat gaat rennen is hij natuurlijk erg interessant omdat het toch ergens als prooi wordt gezien

ik ben in ieder geval superblij met de vorderingen , we zijn nog geen week op weg dus ik heb er groots vertrouwen in dat het met de juiste hulp goed gaat komen! thanks voor de tips !

Super *\o/* dat zijn de betere berichten! ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:25

Hier ook een zwerfhond met podenco en greyhound er in. Ik heb mijn hond de eerste dagen dan ook aan de riem gehouden. Kijken naar de kat mocht, in actie komen niet. (Dus ook niet opstaan om te snuffelen)

Zo kon ik gewoon mijn ding doen, de kat zijn ding en de hond kon het leren. Uiteraard ook niet alleen gelaten in het begin. Zijn nu de beste maatjes hoor :j

Gewoon zo normaal mogelijk doen, ongewenst gedrag corrigeren. Kat ook gewoon op schoot nemen wanneer jij daar zin in hebt en hond moet afstand houden.

Komt goed hoor :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:30

Laten wennen onder toezicht en NOOIT zonder toezicht samen laten.
Mijn hond en kat toen ik kat erbij kreeg, 1e jaar nooit zonder toezicht bij elkaar geweest.
In mijn geval stopte ik kat in grote hondenbench als ik ze niet in de gaten kon houden.

Hier de stal hond vorige week een stalkat te grazen gehad, helaas stalkat sindsdien spoorloos (maar half tam)
Wij vrezen dus allemaal voor het leven van onze Henkie.
Stalhond had hiervoor maar enkele seconden nodig.... grijpen schudden en onze Henkie..... weg....

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 23:17

Sassol schreef:
Hier ook een zwerfhond met podenco en greyhound er in. Ik heb mijn hond de eerste dagen dan ook aan de riem gehouden. Kijken naar de kat mocht, in actie komen niet. (Dus ook niet opstaan om te snuffelen)

Zo kon ik gewoon mijn ding doen, de kat zijn ding en de hond kon het leren. Uiteraard ook niet alleen gelaten in het begin. Zijn nu de beste maatjes hoor :j

Gewoon zo normaal mogelijk doen, ongewenst gedrag corrigeren. Kat ook gewoon op schoot nemen wanneer jij daar zin in hebt en hond moet afstand houden.

Komt goed hoor :D

Dat hoop ik ook !

en wat je beschrijft doe ik zo ongeveer nu ook !

alleen na het uitlaten als hij erg enthousiast is , wil hij de kat nog wel eens snel een hap geven....verder gaat hij s nachts in de bench...als ik wegga trouwens ook...het zijn nog geen dikke vrienden dus alleen laten begin ik maar niet aan , voordat ik dalijk een bloedbad aantref....

het gaat steeds beter !

leuk trouwens dat je ook een mix podenco hebt...het zijn echt superlieve honden :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:26

Toen we onze nieuwe hond kregen hebben we eerst de hond in de bench gehad, maar die methode werkte niet. We hebben onze de hond daarna gewoon los gelaten, maar dat ging fout. De hond was zeer geïnteresseerd in de kat. Ze rende er keihard blaffend en grommend naartoe en dan ging de kat ervandoor blazend en al vandoor. Als de hond de kat te pakken kreeg, dan beet hij de kat uit enthousiasme en speelsheid. Weliswaar niet door en hard, maar toch schrikken voor de kat. Hiervoor straften we de hond natuurlijk. Uiteindelijk hebben we de kat in de bench gehad voor een paar dagen en de hond eromheen laten lopen De hond kon nu naar de kat kijken en loeren, zonder het beestje iets te doen. Als de hond enthousiast werd, ging blaffen of tegen de kooi aan, werd die gecorrigeerd. De kat, die nu nergens meer heen kon, niet verstoppen of naar buiten, wende langzaam ook aan de hond, die telkens nu om haar heen zat. Uiteindelijk liepen ze beide weer los in huis en rende de hond er niet meer keihard naartoe of achteraan, want die was de kat nu wel gewend. Ook werd ze gestraft zo snel ze dat deed en dat was ze niet vergeten. Daarna ging het wel aardig oké. Geen rare incidenten meer.

Het heeft echter wel twee maanden geduurd voordat de kat zich weer normaal gedroeg. Ze verstopte zich veel, kwam niet bij de hond in de buurt en was veel buiten.

Nu zijn ze de beste maatjes...

Maar dat was niet zonder slag of stoot. Ik heb echt gedacht van, de hond moet weer weg, dit gaat nooit lukken. De kat is ongelukkig.. En zij was hier eerst, dus zij gaat voor. Gelukkig is dat nooit zover gekomen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 07:39

Nou, hier sinds gisteravond ook poezentraining :D . Hond in de bench en katten hebben even stiekem om de hoek gekeken. Zijn nu buiten op muizenjacht :~ :9 .

Onze duitse herder gedraagt zich als een heer, hij dringt zich niet op.
Madame zelf daarentegen heeft al even aangegeven dat hij liever niet te veel bij de door haar geadopteerde mensen dient te komen :D .

Wordt een dagje van alles bijsturen vandaag ~~}> :D .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:40

als kat niet extreem wegloopt, gewoon samen laten, zorgen dat kat ergens in/onder/ op kan waar de hond niet bijkan (en in de gaten houden dat hond haar niet in een hoek jaagt) en laat ze het zelf maar uitzoeken. kattenbeest is vlug genoeg hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:06

Eerste confrontatie met kat 1: neuzen...dreigend kijken van poeslief is genoeg om af te druipen en hulp bij mij te komen zoeken *\o/* . 1-0 voor de poes :D .

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 09:57

goed om te lezen LDRD , waar komt je hond vandaan ook uit het asiel ??

hier gaat het ook steeds beter ...poes is nu lekker buiten op jacht en de hond ligt lekker uitgeteld naast me van een wandeling

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:55

Ze komt uit Roemenie, is 2.5 jaar en heeft vanaf pup in het asiel gewoond ;( . Heeft niet op straat geleefd dus weinig nare ervaringen gehad, dat is een voordeel. Aan de andere kant ook weinig positieve ervaringen natuurlijk; een Roemeens asiel is een tikkie anders dan een Nederlands asiel |( :brr: . De medewerkers zijn straatarm en werken er zelf ook alleen maar voor het geld. De honden geven ze helemaal niets om.

Fijn dat het bij jou steeds beter gaat, is toch altijd even stressen zoiets :j .

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:57

dan hebben ze qua achtergrond veel gemeen....martes is uit het dodingsstation gehaald en heeft 2.5 jaar in het asiel verbleven