Hond bang nadat hij een keer tegen schrikdraad liep...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Hond bang nadat hij een keer tegen schrikdraad liep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:21

Mijn Engelse cocker spaniel heeft vorige week voor het eerst stroom gehad van de afrastering van de paardjes...
Hij is al een paar keer eerder goed weggekomen, dan liep hij er wel tegen maar kreeg net geen stroom.
Een hoop gejank en zielig dat hij was!
Maar nu zijn we 2 weken verder en hij wil gewoon niet meer mee naar buiten!
Mijn paarden staan bij mijn ouders en anders wist hij niet hoe snel hij buiten moest zijn, lekker rennen en spelen. Maar nu gaat hij bij de achterdeur zitten en blijft daar zitten totdat ik hem roep. Maar dan gaat hij daar stil zitten totdat ik hem weer roep of klaar ben.
Vind het erg zielig dat hij zo geschrokken en bang is.
Hoe kan ik hem een beetje van zijn angst afhelpen?
Het was echt zijn uitlaatklep om mee te gaan naar de boerderij...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:26

Als de situatie het toelaat, zou je misschien de stroom van de omheining eraf kunnen halen en samen met hem langs de heining kunnen lopen, zelf aanraken en hem laten zien dat het niet eng is ... misschien wat spelen, balletje of koekje mee ?

(Moet je natuurlijk wel voortaan de stroom eraf laten als hij meegaat :)) )

Bralindy

Re: Hond bang nadat hij een keer tegen schrikdraad liep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:18

Je moet het niet zielig vinden, dan bevestig je zij gedrag alleen maar. Maar ik ben het eens met shirley. Leer hem dat bij de omheining zijn goed is en iets positiefs is! Behalve als hij er te dicht bij komt, natuurlijk. Mar dat heeft hij denk ik al geleerd. :+

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:45

Als je er mee gaat spelen buiten, wordt hij dan ook enthousiast of blijft hij zitten?
Indien hij enthousiast wordt kan je misschien proberen om stilletjesaan richting de draad beginnen te spelen, elke keer de bal een beetje verder naar de draad toe werpen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:48

Shirley schreef:
Als de situatie het toelaat, zou je misschien de stroom van de omheining eraf kunnen halen en samen met hem langs de heining kunnen lopen, zelf aanraken en hem laten zien dat het niet eng is ... misschien wat spelen, balletje of koekje mee ?

Dit kun je beter niet doen, want als hij niet meer bang is van de draad krijgt hij weer een schok later...

Mijn honden lopen ook wel eens tegen de draad, schrikken dan wel maar zijn dat na een paar dagen alweer vergeten.
Het beste is gewoon net doen of er niks aan de hand is, je kunt hem wel even aan de lijn meenemen naar buiten (niet té dicht bij de draad) en hem afleiden en spelletjes doen, belonen enz., dan went het wel weer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:51

Hier een jack die de draad getest heeft en ook niet meer voorbij de draad wilde. Heb haar feitelijk gewoon onder zachte dwang mee naar de weide genomen en eenmaal binnen de draad gezorgd dat ze weer ging spelen enz. Ze twijfelt nog steeds een beetje maar ze vindt het, eenmaal op weide, wel weer leuk. Effe doorbijten en hem gewoon meenemen. Angstig gedrag negeren. Hij gaat vanzelf wel weer spelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:57

MirandaFuego schreef:
Shirley schreef:

Dit kun je beter niet doen, want als hij niet meer bang is van de draad krijgt hij weer een schok later...

Mijn honden lopen ook wel eens tegen de draad, schrikken dan wel maar zijn dat na een paar dagen alweer vergeten.
Het beste is gewoon net doen of er niks aan de hand is, je kunt hem wel even aan de lijn meenemen naar buiten (niet té dicht bij de draad) en hem afleiden en spelletjes doen, belonen enz., dan went het wel weer.

Vandaar ook mijn laatste zinnetje ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:01

Ayasha schreef:
Hier een jack die de draad getest heeft en ook niet meer voorbij de draad wilde. Heb haar feitelijk gewoon onder zachte dwang mee naar de weide genomen en eenmaal binnen de draad gezorgd dat ze weer ging spelen enz. Ze twijfelt nog steeds een beetje maar ze vindt het, eenmaal op weide, wel weer leuk. Effe doorbijten en hem gewoon meenemen. Angstig gedrag negeren. Hij gaat vanzelf wel weer spelen.

Precies!
En ik zou ook helemaal niet gaan trainen met draad uit en aan laten raken om te zien dat het niet erg is!! Elders of een andere keer staat het wel aan en wanneer ze dat dan aanraakt kun je het helemaal wel vergeten :P
Onze stalhond heeft op de meest nare manier kennis gemaakt met schrikdraad (ze beet erin omdat het voorheen niet aan stond :P ) Gegild heeft ze. Ze komt absoluut niet meer in de buurt van draad, maar in en om het weiland vind ze wel weer prima

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:03

Kentaro schreef:
Ayasha schreef:

Precies!
En ik zou ook helemaal niet gaan trainen met draad uit en aan laten raken om te zien dat het niet erg is!! Elders of een andere keer staat het wel aan en wanneer ze dat dan aanraakt kun je het helemaal wel vergeten :P
Onze stalhond heeft op de meest nare manier kennis gemaakt met schrikdraad (ze beet erin omdat het voorheen niet aan stond :P ) Gegild heeft ze. Ze komt absoluut niet meer in de buurt van draad, maar in en om het weiland vind ze wel weer prima

_O- Die van mij heeft er een gesnuffeld vermoed ik. Stond in de stal en hoor ineens een hoop gekerm en zie een hond tegen mach 5 voorbij spurten. _O-
Niet te veel drukte om maken. Gewoon leren dat de weide zelf veilig is. :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:05

:=
Met draad gaat het inderdaad nooit meer goed komen, maar laten merken dat de omgeving leuk genoeg is werkt gelukkig wel :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:06

Citaat:
Precies!
En ik zou ook helemaal niet gaan trainen met draad uit en aan laten raken om te zien dat het niet erg is!! Elders of een andere keer staat het wel aan en wanneer ze dat dan aanraakt kun je het helemaal wel vergeten

Dat risico loop je dan nu toch al gelijk als je gaat trainen met draad aan, of zie ik dat nou verkeerd ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:09

Niet te veel drama van maken.
Mijn honden raken ook wel eens de stroomdraad. Net zo goed als de schapen en de paarden. Zo krijgen ze respect voor de stroomdraad.

Ik zou hem aangelijnd meenemen naar buiten, het slijt vanzelf wel weer.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:13

shirley, ik bedoel eigenlijk dat je helemaal niet moet gaan oefenen met het draad! Ze heeft nu op een vervelende manier geleerd dat het naar is en ze er niet bij in de buurt moet komen. Dat is ook helemaal niet erg (dat ze er niet meer aan moet komen) en dat vergeet ze ook niet meer.
Gewoon laten zien hoe leuk het buiten is en dan heeft ze gauw door dat wanneer ze niet in de buurt van het draad komt, het ook echt weer leuk is buiten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:16

Moet er overigens bij zeggen dat die jack van mij de eerste 2 dagen besloot dat ze in het schuurtje bleef zitten als ze dan toch mee moest van baasje (Die had het zo erg te pakken dat ze sneller weer in mijn auto sprong dan dat ik haar er uit kreeg...) Tot het zonnetje er op een mooie dag uit kwam en ze toch wel graag buiten wilde... toen vloog ze, wederom tegen mach 5, onder de draad door en eenmaal voorbij de draad keek ze even alsof ze iets verschrikkelijks op het nippertje had kunnen ontwijken en toen ging ze spelen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:19

Het is af en toe onvoorstelbaar hoeveel ontzag honden voor draad hebben!!
Kennissen van mij hebben een boerderij aan een zeer drukke weg. Ze hadden halverwege het pad van de weg naar hun deur een stroomdraad gespannen voor de hond. Deze heeft er ongeveer een jaar gelegen. Járen later als je kwam en je probeerde de hond over de denkbeeldige draad te lokken, lukte je dat niet.....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:28

Dan begreep ik jou niet goed, Kentaro, sorry ...

Mijn eigen honden hebben overigens ook een heilig ontzag voor schriklint, die gaan nog met een grote boog om een opgerold losliggend stuk heen _O-

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:30

Geeft niets hoor :)
Ik heb er zelf ook ontzettend veel ontzag voor...... Erover heen stappen als het aan staat begin ik liever niet aan ... :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:33

Hier nog één. Heb er een keer aan gehangen toen ik dacht dat ie a stond en ik zonder nadenken de draad vast pakte om opnieuw op te spannen. Ik snapte ineens waarom paarden er maar liever niet aan komen :x

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:35

Kreeg het een keer precies tegen m'n eleboog..... Nu snap ik ook het begrip 'elektrisch botje'................... :') Voelde het een tijd later nog..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:36

Shirley schreef:
Vandaar ook mijn laatste zinnetje ;)

Ja, dat snap ik wel, maar het is beter als hij leert respect en gepaste afstand te houden, ipv. dat je het kunt aanraken...