Ideale kooi egeltje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Ideale kooi egeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:05

Ik heb sinds de zomervakantie een Witbuikegeltje.
Op het moment is ze gehuisvest in een terrarium van 50x100, wat op zich moet kunnen.
Maar ik kan me zo niet voorstellen dat ze het echt naar haar zin heeft.
Ze heeft nu een huisje om te slapen, een buis om doorheen te gaan en een loopmolen(flying saucer).
Bodembedekking gebruik ik Ecobed voor, waar ik erg tevreden over ben, ook bij mijn ratten.

Graag zou ik van jullie horen wat jullie een goede kooi lijkt.
Er zitten alleen wel wat eisen aan natuurlijk:
- Temperatuur mag absoluut niet lager kunnen worden dan 16 graden, liever nog rond de 20, ik slaap op zolder en de cv krijgt het niet altijd goed warm.
- Ik heb nu alle ruimte voor een gigantische kooi, maar de kans is er dat ik op kamers ga, dus het formaat kan helaas niet te gek.
- Egels zien net als cavia's geen diepte, dus hoogtes zijn lastig.
- Gezien egels vlees/insecten eten moet ik de kooi goed schoon kunnen maken.
- Egels zijn solitaire dieren, dat ze alleen zit is dus op zich niet zielig.

Suggesties voor nestmateriaal zijn ook welkom, alles blijft in die stekels hangen...

Gereedschap om dingen te bouwen is overigens aanwezig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:08

Ik denk om heel eerlijk te zijn dat je deze vraag beter op het egelforum kunt stellen :)

20 graden is te koud, temperatuur moet tussen de 22 en de 26 graden zijn en het liefst zo constant mogelijk blijven. Je hebt dus een extra warmtebron nodig (warmtelamp) met een thermometer die de temperatuur regelt :) teveel temperatuurschommelingen kunnen hibernation triggeren net als temperaturen onder de 20 graden. En dat kan voor deze egels dodelijk zijn. ;)

Ik heb zelf een hok gebouwd, als je wilt zien hoe ik heb foto's die ik wel naar je kan sturen.

tessyke

Re: Ideale kooi egeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:10

een terrarium is juist erg goed voor een egeltje, daar kan je de temperatuur beter in regelen. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:11

Terrarium is idd handig voor de temperatuur, maar het ventileert erg slecht dus daar zul je wel even rekening mee moeten houden, sommige terraria hebben niet zoveel ventilatieroosters. En ik vind het zelf altijd erg mooi staan :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:15

Fiffill schreef:
Terrarium is idd handig voor de temperatuur, maar het ventileert erg slecht dus daar zul je wel even rekening mee moeten houden, sommige terraria hebben niet zoveel ventilatieroosters. En ik vind het zelf altijd erg mooi staan :)

Mijn terra is eerder een broedkooi, ik laat de deurtjes aan beide kanten een stukje open staan en nog stinkt het enorm als ik de deur open doe en is de lucht benauwd.
Een groter terrarium lijkt me ook niet op zolder te krijgen.

De mening over de temperatuur is erg verdeeld, dat weet ik, maar mijn opvatting is dat het niet nodig is om de temperatuur op te stoken tot 26 graden, ik betwijfel ook of dat wel echt gezond is gezien de vochtigheid die automatisch mee gaat gezien de drinkbak eigenlijk.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:16

Dan heeft je terra simpelweg niet genoeg ventilatieroosters ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:21

Precies, ventilatie is belangrijk. Als jouw hok gaat broeien ventileert het gewoon niet goed.
Je moet sowieso een thermometer in het hok hebben hangen om te weten hoe hoog de temperatuur is. Aan de hand voelen werkt niet, het kan overigens ook te warm zijn voor ze.
De meningen zijn helemaal niet zo verdeeld wbt temperatuur hoor, het is heel simpel: te laag en hij gaat dood ;) of ze worden eerst erg sloom en dan gaat het erg langzaam, maar kan uiteindelijk wel slopend zijn. Het zijn exotische dieren. Je hoeft niet altijd de temperatuur op te stoken tot 26 graden, dat verschilt een beetje per egel. De meeste mensen houden ze zo rond de 23. :)

Ik zou zeggen meld je eens aan hier en lees wat stukken over verzorging ed
http://hedgehogcentral.com/forums/
Of lees dit gratis e-book, erg informatief en ook leuk om te lezen :) http://www.westcoasthedgehogs.com/files ... nload.html

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:22

tessyke schreef:
Dan heeft je terra simpelweg niet genoeg ventilatieroosters ;)

Dat begrijp ik, ook vandaar de wens om een nieuwe kooi.
Dit terra heeft de ventilatie bovenin zitten, en schijnbaar functioneert dat niet.
Maar ik vind de kooi ook vrij klein nu mijn egeltje wat groter begint te worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:23

Ik wil nog steeds best die foto's van mijn hok naar je sturen als je dat zou willen ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:24

Fiffill schreef:
Ik wil nog steeds best die foto's van mijn hok naar je sturen als je dat zou willen ;)

Graag, inspiratie is altijd welkom ;)

Fenrir

Re: Ideale kooi egeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:24

Ik ga even voor je zoeken!