eliminatiedieet? of iets anders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

eliminatiedieet? of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 17:33

Berre DH reu heeft jeuk, al een jaar. We hebben al vanalles geprobeerd, veel verschillende soorten voeren. Meerdere keren bij de DA gezeten en de laatste keer heeft hij antibiotica en prednison gehad en verdomd toen was het weg. Dus toch een allergische reactie op voer? Maar waarop dan? Wat kunnen we nu het beste doen? ik las iets over een eliminatie dieet van haagse barf, is dat wat?

Hij jeukt voornamelijk aan zijn poten en onder zijn buik.

MyWishMax

Re: eliminatiedieet? of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:51

Met een eliminatie dieet moet je eigenlijk een diersoort pakken die je hond nog nooit gegeten heeft. Rund en kip vallen dus al af. Dan geef je minimaal 6 weken alleen die diersoort, dus ook geen snoepjes/koekjes enzovoorts. Als dat gaat, geef je er weer een diersoort bij, net zolang tot je weer een aantal diersoorten kan geven. Als hij weer reactie ergens op geeft, die diersoort weglaten en even bij de soorten blijven die je al geeft.

Bedoel je de kvv haaksbarf? Goed kijken wat er in zit, 100% dezelfde diersoort?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 17:52

zij geven dat dus op hun site aan als eliminatie dieet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:54

Persoonlijk zou ik beginnen met een afkrabsel van de huid om te laten controleren op gisten/schimmels. Is die test negatief, dan zou ik een omgevingsallergietest laten uitvoeren. Jeuk aan de poten kan duiden op bijv. een pollenallergie. Is de jeuk in bepaalde seizoenen erger dan in andere?

Welke soorten voer hebben jullie geprobeerd? Een eliminatiedieet lijkt me zeker niet onverstandig in dit geval, maar haaksbarf is daar naar mijn mening niet geschikt voor. Wil je een zuiver eliminatiedieet gaan volgen, zul je volledig zelf moeten gaan samenstellen. Alleen dan weet je 100% zeker dat je aan het elimineren bent. Dit vergt weer enige kennis van zaken, die je o.a. kunt opdoen op de site http://www.barfplaats.nl.

Mijn hond is een van de 'allergiehondjes' van barfplaats en positief getest op o.a. meelmijt en hooimijt. Uiteindelijk ben ik een eliminatiedieet gestart en daar heb ik zeer acceptabele resultaten mee gehaald. Mijn hond stond eerst op antibiotica en later op een hoge dosis prednison en kwijnde alsnog weg. Nu leidt hij een heel hondwaardig bestaan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:59

Het hoeft nog niet eens een allergie op bepaalde voedingsmiddelen te zijn, het kan ook een reavtie zijn op verkeerde eiwitten of een teveel. Onze reu had dezelfde verschijnselen als jouw hond. Hij verdroeg eiwitten in het algemeen maar met mate en dan ook alleen nog van eieren en wit vlees/vis. Rood vlees verdroeg hij absoluut niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 18:00

Mijn DA had het erover dat 80% van de allergieën voedselgerelateerd is, vandaar dat ik eerst dat wil uitsluiten. Waarom geen Haagse barf? Daar zit toch niets anders in dan puur vlees?

Dat hij kwam stond hij op RC, maar dat vind ik niets, hij ook niet trouwens. Hij heeft op doglover gold, smuldier (staat hij nu weer op), nature diet, rodi, natural choice lam&rijst.

Alles minimaal 8 weken.

Er is wel een huidkrabsel afgenomen, maar dat gaf geen afwijkingen aan. Er zit geen verschillen tussen de seizoenen.

Berre is helaas een hele moeilijke eter, dat moet ik ook meenemen. Hij heeft echt goed vlees nodig anders valt hij snel af.

Hoe heb jij dat gedaan aslo, wat voer je?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:02

Haaksbarf bevat groenten. Als de jeuk dan aanhoudt, komt het dan door het vlees of door de groenten?

Overigens kan het ook nog een allergie voor granen zijn. Legio mogelijkheden, helaas!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 18:03

in smuldier zitten geen granen. In natural choice enkel rijst, dus ik denk dat dat wel uitgesloten is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:12

Oja, dat is nieuw he? Voorheen zaten er wel granen in Smuldier. Ook rijst kan een boosdoener zijn. Dat is meteen het lastige, je weet op dit moment gewoon niet waar het in zit (en of het probleem wel in voedsel zit, weet je eigenlijk ook niet zeker).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:21

Mijn reu kreeg Holistique Blendz van Solid Gold, enigste voer (brok) waar hij het echt goed op deed. Vanaf 1 jarige leeftijd al mee aan het klungelen geweest. Toen hij 6 was, dit voer ontdekt. Hij is er ruim 13 mee geworden zonder problemen. Als ik er soms niet aan kon komen, dan maakte ik zelf: rijst, gekookte kip en groenten, aangevuld met een speciale calciummix. Dat ging aardig goed, maar niet z0 goed als op de HB.
Verder ben ik overigens fervent KVV voerder.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 04:47

Haagse barf? Is dat wat nieuws? Caira ik zie dat je in NH woont, als ik jou was zou ik naar Any Animal gaan (Erwin van Gijtenbeek) die is hier heel goed in.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:10

Haakse barf is niet nieuw, maar ik vind het erg duur.

Mijn hond staat ook op een eliminatiedieet vanwege de jeuk. Ik geeft hem kvv van Naturis. De geit variant.
Ik wilde voornamelijk kip, rund, gluten en rijst elimineren. In Naturis zit wel een kleine hoeveelheid kelp (zeewier).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:15

Kijk dat is fijne info, DA belt me straks terug voor overleg. Maar ik ga even op naturis zoeken