Kippen gepakt door roofdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Kippen gepakt door roofdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:30

Vannacht zijn hier 3 kippen gepakt door een roofdier.
Het zijn krielen van zo'n 1,5/2 kilo (Cochin krielen)

2 lagen er tegen het hek van de ren aan gedrukt, blijkbaar kreeg het beestje ze niet door het hek heen en heeft ze toen laten liggen. Hiervan had er 1 geen kop meer en de andere had de nek open. Een aantal meter verder onder een beschutte plek lag er nog eentje, deze is dus wel door het hek gekomen en was ook iets kleiner als de andere kipjes. Deze had ook geen kop meer.

Verder zijn we geen sporen tegengekomen van een roofdier, en zijn ze lijfjes ook helemaal in tact gebleven. We zijn alleen een kopje kwijt maar grote kans dat deze nog in de heg ligt aangezien de 2 kippen in de heg tegen het hek aan lagen.

Heeft iemand ervaring/tips hiermee? En wat kunnen we ertegen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:32

Marters of een vos. Hier hebben ze alle duiven van mijn zus opgevreten.
Deugdelijke en fijnmazige omheiding, ook in de grond wil nog wel een helpen.

Nienkeee_

Re: Kippen gepakt door roofdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:35

Komen deze dieren ook voor in een woonwijk? Helaas zal omheinen moeilijk gaan, de tuin zal zo rond de 700m2 zijn en de kippen lopen door de hele tuin.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:37

's nachts ophokken, dat hebben ze snel genoeg door, als een roofdier eenmaal weet waar hij moet zijn gaan ze net zo lang door tot alles dood is.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:38

Marters komen zeker ook voor in een woonwijk, bij ons in het park schijnen een aantal te zitten. Die beesten kunnen door hele kleine gaatjes komen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:43

Zo ben ik een keer al mijn kippen kwijtgeraakt... stuk of 20/25 lagen over het hele terrein dood gebeten.
Ik had er van de 30 nog 5 over... vandaar ook nooit geen kippen meer!
men zegt dat een vos dat niet doet, die pakt er 1 en vreet hem op, ook een marter pakt er 1... maar een los lopende hond dood alles wat nog beweegt... uit sport zeg maar.
Ik geloof daar wel in.
Mijn Duitse herder is jammer genoeg ook zo een die dat zou doen.
Een vos of marter komen wel terug als ze weten dat er iets is te halen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:46

Ook vossen maken veel dood hoor, ze nemen er 1 mee en ze komen de nacht erna om de rest op te halen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:48

Hermelijntjes maken wonden in de nek.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:49

Het gekke is dat ze dus wel hebben gepakt maar nix opgegeten hebben (ja die kop misschien dan) verder was alles in tact. Helaas gaat ophokken hier ook niet omdat er een paar in een hok met open deurtje slapen en de rest voor het raam bij het uit (heel gezellig maar niet echt de bedoeling dus :P).

Er staan 2 kattenvallen (voor ze levend te vangen). Mocht het nog een keer gebeuren zit er helaas niets meer op dan een ander huisje voor ze te zoeken...

Een hond lijkt me niet, want ik hoorde wel om 3 uur 's nachts dat er wat loos was maar dacht dus dat er weer een egel op bezoek was geweest aangezien er laatst ook al drama was omdat een egel bij hun in het hok ging zitten. Verder is de tuin zo afgesloten dat een gewone hond er niet makkelijk door kan (overal heg + 1.20 meter hek). Onze hond is 's nachts binnen geweest.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:51

Caira schreef:
Ook vossen maken veel dood hoor, ze nemen er 1 mee en ze komen de nacht erna om de rest op te halen

Brr denk dat ze vannacht maar binnen op de bank moeten slapen -O-

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:53

misschien een nertsenfarm in de buurt?
die hebben er zo ook een handje van.
bovendien is de nertsenpopulatie in deze maand van het jaar het grootst.
aangezien het nu pelstijd is en ze uit de hokken gehaald worden kunnen er best wel eens wat ontsnappen.
1 nerts kan behoorlijk wat kleine diertjes afmaken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:54

Wat het ook is geweest, toch maar een goed nachthok maken denk ik, wil je niet al je kippen kwijt raken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:54

Je kunt ook gewoon aan ratten denken. Die zij erg van aanvreten en minder van opvreten.

Dat soort dieren komen ook, misschien wel voornamelijk, op de geur en het voer af.

Het belangrijkste is dus, als je ze niet op kunt hokken, dat er 'savonds geen voer meer in het hok/ren/erf is en de vloer schoongespoten.

Zelf een hond op het erf hebben in de handigste remedie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:56

Hier hebben marters de duiven gedood een 7 tal. De kippen moet je voorzichtig mee zijn vanwege de vossen daarbij en de eenden worden in de winters gepakt door buizerds. Eenden nemen ze gewoon mee de lucht in.
Marters pakken veel op een avond en vossen ook, maken vaak alles dood.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:57

Gewoon vanavond alle kippen oppakken als het donker is, in het hok en hok dicht. Dat is echt belangrijk, want welk dier het ook was, het gaat absoluut terug komen vannacht.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:58

Hier hebben we vorig jaar ook te maken gehad met een vos.

Bij iedereen verdween er geduurende een paar weken wat kippen.

Vos is naderhand ook gezien met jong :j

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:01

Hier alle kippen gepakt door steenmarters; idd ook wonden in de nek... Binnen 5 minuten hadden ze met zijn allen zowat alles de strot door / afgebeten.

Honden op het erf helpt hiertegen niet. Ren was zowat hermetisch gaas op de bodem en net erboven...stond alleen een boom in. Ze hadden een pijp gegraven en zijn langs de boom omhoog gekomen.

Ik ben met kippen gestopt...

Wil zoiets niet nogmaals meemaken.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:04

Wij hebben er ook veel last van, alleen bij ons komt de buizerd regelmatig langs. We hebben ook een heel net over de ren gespannen met gaten van ongeveer 8 cetimeter. Helaas is de buizerd hier toch door gekomen. Heb hem op heterdaad betrapt na meerdere kippen meegenomen te hebben. Was het zo moe dat ik maar heb geprobeerd hem te grijpen. Na bijna een oog kwijt te zijn geweest is de grote buizerd dus door die kleine gaatjes heen gekropen. Heb hem schijnbaar wel de stuipen op het lijf gejaagd want hij is niet meer terug gekomen. Helaas zullen volgend jaar de jongen van dit jaar wel langskomen......

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 16:06

Voor zover ik weet is de dichtsbijzijnde nertsenfarm meer als 20km van ons af dus dan moeten ze een flink stuk wandelen voor zo'n kippie :P

Vannacht gaan ze het tuinhuis in, deze kan afgesloten worden. Hoop alleen niet dat hier dat beest slaapt anders hebben we helemaal feest :(

Voeren doe ik 2x op een dag en af en toe blijft er idd wat liggen, maar ik voer niet op de plaats waar ze slapen in het gras. De hond loopt los rond tussen de kipjes maar het kan idd goed zijn dat het ratten zijn, een tijd geleden ook al last gehad van ratten, toen heeft de tuinslang 4 uur lang in een holletje gezeten en er kwam nog geen water boven de gangen uit...

Sporen van steenmarters zijn ook gezien een paar huizen verderop in een andere straat dus dat kan het ook nog zijn -O-

Als er nog een keer iets wordt gegrepen gaat hier ook alles weg, als ze ergens anders veiliger kunnen zitten als hier kan ik ze beter afgeven.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 16:07

Debbie_N schreef:
Wij hebben er ook veel last van, alleen bij ons komt de buizerd regelmatig langs. We hebben ook een heel net over de ren gespannen met gaten van ongeveer 8 cetimeter. Helaas is de buizerd hier toch door gekomen. Heb hem op heterdaad betrapt na meerdere kippen meegenomen te hebben. Was het zo moe dat ik maar heb geprobeerd hem te grijpen. Na bijna een oog kwijt te zijn geweest is de grote buizerd dus door die kleine gaatjes heen gekropen. Heb hem schijnbaar wel de stuipen op het lijf gejaagd want hij is niet meer terug gekomen. Helaas zullen volgend jaar de jongen van dit jaar wel langskomen......

Hebben ze daar geen afschrikkers voor? Zo'n ballon met een groot oog erop?
Gelukkig zitten deze hier niet, en genoeg plaats om onder een struik oid te schieten. Wel hebben we hier vaak sperwers gehad en regelmatig een torenvalk met jongen gehad.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:11

vast marterachtigen.. wij zijn ook regelmatig een afdeling van de mac drive :(

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:12

Ga er bij zitten :) dan weet je ook wat voor dier het doet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:12

Hier ook al vanalles geprobeerd tegen buizerds. Maar ze zijn hondsbrutaal, je kon ze tot op een meter of 2 naderen.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 16:28

WhySoWhite schreef:
Ga er bij zitten :) dan weet je ook wat voor dier het doet :j

Hahahaha ja dan komtie 'm vast halen :')

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:39

Pff dat is rot! Arme kippetjes :(

Raar dat dit temidden in een woonwijk gebeurt. (of is het meer aan de rand van een bos?) Zelf woon ik in een (groene) wijk, vlak langs het bos en ik heb dit jammer genoeg ook al een aantal keer meegemaakt.

De meeste kippen in de buurt overleven door ze 's nachts op te sluiten, diegene die gewoon rondlopen hebben hier geen schijn van kans... het zit hier vol met vossen. Ons hok was helemaal overdekt met kippegaas en vanonder een halve meter ingegraven. De vos beet zich er gewoon door, nu staat er een schrikdraad rond (zoals voor paarden wordt gebruikt) en leven mijn kipjes al een half jaar zonder last te hebben van die vos. Maar ik heb nu ook wel schrik voor in de winter, ik heb geen idee ofdat die schrikdraad werkt bij vriesweer. Ik denk dat ik voor veiligheid ook een deurtje op hun nachtkot ga bevestigen.

Wel vreemd dat het beest de kop van je kippen eraf gebeten heeft, ik heb de vos hier ooit eens met mijn (toen dode) kip op het gras zien staan en de kop hing er nog aan. Dus ik betwijfel ofdat het in jouw geval een vos is :S