Konijn helpen borstelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Konijn helpen borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:02

Ik heb een hollander in de tuin zitten. Lief beest, maar helaas kan er geen ander konijn bij in.... (Cryptorch) Hij zit nu een jaartje alleen en hij begint wat last te krijgen met zijn eigen onderhoud. Er zitten vlasjes op zijn rug, een beetje verstrengeld in zijn vacht. Verder heeft hij last gehad van huidmijt, wat is behandeld en weggetrokken, maar toch is zijn vacht er niet beter op geworden ;( .
Hoe kan ik hem zo goed mogelijk borstelen? Wat voor borstel kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Sjors

Re: Konijn helpen borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:04

Is er een speciale manier van borstelen dan? :')
Ik doe het altijd met een zachte hoefborstel, licht bij de paardenafdeling. Is een wat kleiner borsteltje.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:06

Nou ja, meer wat voor borstel oid ;).

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:48

Ik gebruik eigenlijk gewoon een katten borsteltje. Mijn exram is gaan vilten nadat ie voor een operatie geschoren moest worden. Tijdens de halfjaarlijkse rui pluk ik hem ook een beetje als het los zit.. Is dat een optie? Hopelijk daalt het ene balletje nog een keer en kan je hem ooit nog eens koppelen. Of je moet een operatie aandurven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:25

Ik gebruik zelf ook een kattenborsteltje en een vlooienkammetje voor het fijne werk.
En als het echt erg is laat ik de trimster het doen.
Ik heb trouwens afgelopen jaar meerdere rammen gehad waarbij 1 of meerdere ballen niet ingedaald waren, heb ik gewoon laten opereren door een liesoperatie en zijn ze zo gecastreerd, is soms even zoekwerk, maar mijn dierenarts vindt het altijd een uitdaging :D :)) Bij alle rammen zijn uiteindelijk de ballen wel gevonden.. Had zelfs een keer een Vlaamse Reus die beide ballen niet had ingedaald, dat is best raar bij zo'n joekel.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 09:55

@Aniek: Beestje is inmiddels een jaar of 8... Vind het risico iets te groot dat hij niet meer wakker wordt...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:00

Aah sorry, wist niet dat hij het was...
Was dat niet die rustige die bijna niet tot helemaal niet reed? Dan zou je nog een geholpen dame kunnen overwegen, maar weet niet hoe je zit met konijnen willen houden de aankomende tijd etc.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 12:55

Jep, hij is het ;).
Tja... ik heb inderdaad wel zitten denken aan een geholpen vrouwtje. Denk dat hij dat ook wel leuk zal vinden. Maar ben toch te bang dat hij haar dan van binnen beschadigd omdat hij er nog wel op wil. Ik weet niet meer of het nou deze was of de andere die zoveel dekte :') (ze leken ook zo op elkaar :P ). Misschien toch maar eens proberen, heb jij nog een oudere dame zitten? Want geholpen dames heb je ook niet veel....

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:56

Je zou eens kunnen informeren als er een konijnenopvang in de buurt zit?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 13:01

Ja, er zijn er verschillende in de buurt, maar een gecastreerde voedster zat er laatst niet ;).