Te eenkennige hond, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Te eenkennige hond, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:11

Sinds drie en een halve week heb ik een hond, Boris. Maar op dit moment loop ik tegen een probleem aan die ik niet zo één, twee, drie weet op te lossen... Ik zal eerst even een duidelijk beeld van Boris neerzetten.

Boris is een kruising labrador, bijna drie jaar oud en komt uit Rusland. Als pup is hij met zijn moeder (volle labrador) in het asiel in Moskou terecht gekomen. Ik ga er van uit dat hij daar niet al te vriendelijk is behandeld, hij is namelijk verschrikkelijk onzeker. Als je hem aanraakt tijdens het eten bijvoorbeeld, krimpt hij ineen en vlucht hij echt weg. Hetzelfde geldt als hij een situatie niet begrijpt of als je hem op zijn plaats zet omdat hij probeert de leiding te nemen.

Toen hij 2,5 was is hij naar Nederland gehaald en terecht gekomen in een gezin in Zeeland. Hier heeft hij twee weken bij gewoond en is toen weg gedaan naar het asiel in Terneuzen omdat hij twee keer gegromd zou hebben en te dominant zou zijn.

Ondertussen woont hij bij mij, gaat het eigenlijk heel erg goed, hij luistert braaf naar al mijn commando's, eet niet al te best, maar daarvoor lopen onderzoeken bij de dierenarts, kan los lopen, is totaal niet dominant (hij heeft me heel erg uitgeprobeerd, maar hij heeft nu heel goed door hoe de verhoudingen zijn) en begint ook steeds minder onzeker te worden! :D

Tot op het moment dat ik weg ga....

Ik ben heel de week vrij, loop alleen op vrijdag stage van 7 tot 5. Mijn vriend is dan thuis en laat hem dan altijd uit. Normaal gesproken heeft dit nog niet tot problemen gezorgd, tot vanmorgen. Mijn vriend belde mij om 8 uur helemaal in paniek op, Boris kroop steeds voor hem weg en tijdens het uitlaten is hij terug naar huis gerend (over een drukke weg ed), hij liep nu nog steeds door de straten en mijn vriend kreeg hem niet te pakken.

Mijn buurman is komen helpen met Boris vangen, uiteindelijk hebben ze hem in de tuin gekregen, maar het huis wilde Boris niet meer in. Vriendje verdrietig, hij is een echte hondenliefhebber en zat al niet helemaal lekker in zijn fel, het feit dat mijn hond hem nu ook nog eens eng vond kon hij even niet hebben.

Ik mijn zus opgebeld die ook vrij was, gevraagd of zij Boris uit kon laten, desnoods met mijn vriend erbij. Samen weer de hond uitgelaten en Boris bleef maar heel angstig en wegkruipen. Mijn vriend weer naar huis gegaan, zus alleen verder gelopen en ook tegen mijn zus deed hij zo angstig en kroop hij weg. Zodra ze hem een aai wilde geven deed hij echt net alsof hij geslagen werd.

Boris met veel moeite weer binnen in huis gekregen en daar heeft hij zich verstopt en uiteindelijk is hij voor de voordeur gaan zitten en op mij gaan wachten. Toen ik om kwart voor vijf thuis kwam lag hij nog precies op dezelfde plek (ruim vier uur later!), helemaal vrolijk en gek doen en ook tegen mijn moeder, zus en vriend doet hij nu weer normaal....

Heeft iemand hier een idee hoe ik dit op kan lossen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat Boris zich ook vertrouwd voelt bij anderen, zonder mij, zodat het niet tot levensgevaarlijke situaties leidt zoals bij het wegrennen vanaf het bos.

Ik snap het namelijk echt niet, zowel mijn zus als vriend hebben zelf een hond, daar kunnen ze alles mee doen en laten en Boris doet net alsof ze hem op gaan eten.... Het is ook pas vanaf vandaag dat hij zo vreemd doet...

Edit: Nu ik er over nadenk: afgelopen weekend zijn we wezen logeren op de boerderij en ook daar heeft Boris heel de dag voor de deur in de deel gelegen tot ik de stal in kwam, zodra ik naar buiten ging liep hij overal vrolijk mee naartoe en met mijn vriend en zijn hond mee de stallen in, het weiland over en alles, maar vanaf het moment dat ik weer naar binnen ging (al was het alleen om even naar de toilet te gaan) ging hij weer voor de deur zitten of liggen wachten.

Ik hoop dat ik de situatie zo ongeveer duidelijk heb beschreven, zo niet hoor ik het graag!

dierenfan

Re: Te eenkennige hond, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:28

dit zijn verhalen waardoor ik zeg: geen buitenlandse honden naar NL halen.

Echter hier heb je nu natuurlijk totaal niets aan want hij is hier nu eenmaal en terug gaat ook niet. Wat ik wel zou doen is een gedragstherapeut zoeken voor goede begeleiding hier in en kalmerende middelen in zitten. Dat kan iets heel zwaars zijn qua middel maar je kan ook gewoon magnesium halen bij de drogist. Mijn hond hou ik aanval vrij (epilepsie) door extra magnesium toe te voegen aan zijn voeding. Liefst magnesium tabletten halen van ortholon bijv. omdat deze citraat bevatten en beter werken dan vele andere merken. Ik leg ze van te voren in een laagje met water zodat ze uit elkaar vallen.
400 mg krijgt hij per dag voor 30 kg hond.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:50

Ik heb de hond niet naar nederland gehaald en daarnaast heb ik genoeg ervaringen met russische honden vanuit mijn stages in rusland en letland, toch bedankt voor je antwoord.

Waarom raad je me precies kalmerende middelen aan? Omdat hij in paniek lijkt te raken zodra ik weg ga? Ik kan me namelijknamelijk niet indenken dat er niet een bepaalde manier van omgaan met de hond is hoe hij het af kan leren. Hij is tenslotte niet eens alleen, hij heeft alleen mij niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:56

Ik zou in elk geval je vriend de hond uit laten laten maar dan alleen nog even met riem. Misschien kan hij wat vaker met de hond bezig zonder jou? Misschien heeft hij slechte ervaringen met mannen maar als je vriend er genoeg geduldige aandacht in steekt zou de hond moeten leren dat je vriend niet eng is.

En laat hem letten op zijn onbewuste dominantiesignalen, mannen zijn soms toch wat lomper dan vrouwen. Laat hem de hond niet aankijken, geen abrupte bewegingen maken etc.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:11

Pas op dat de hond jou niet gaat 'beschermen' tegen ieder ander. Mijn advies.. haal hier een deskundige buitenstaander bij en ga echt met hem aan de slag..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:19

Het gekke is dus ook dat hij de afgelopen drie weken heel veel is uitgelaten door mijn vriend. Hij luisterde sneller naar hem dan naar mij, maar inderdaad, voorlopig houdt hij hem aan de riem!

Qua dominatiesignalen, dat is inderdaad een hele goede, mijn vriend is koeienboer en kan voor dieren een vrij dominante houding hebben. Ik zal eens zeggen dat hij daar opper letten.

Ik baal er ook gewoon een beetje van dat hij het niet doet als ik er bij ben....
Het beschermende ben ik inderdaad heel erg op aan het letten, hij wilde ook steeds tussen mijn vriend en mij lopen en dat wordt niet geaccepteerd, daar ben ik heel streng op. Zoals ik al zeg, bij mij in de buurt is hij poeslief en aardig, als ik weg ben daarentegen...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:28

jouwn verhaal is heel herkenbaar ;) ik heb hier een spaanse hond zitten . ik ben bang dat jij zelf wat te snel gaat..je hebt hem nog maar 3 weken ??? mijn hond is nu een dik jaar in nederland . en het heeft veel tijd gekost om hem te krijgen zoals hij nu is . hij had verschrikkenlijk verlatingsangst . wat zich uite door te slopen , janken , muren op te eten etc. hij is zelfs een keer door het raam gesprongen ... hij was vooriedereen bang , behalve voor mij . volgde mij overal als ik naar de wc moest wachte hij totdat ik terug kwam . mijn hond wou ook niet met andere mensen mee te lopen .vloog dan van links naar rechts aan de riem met zijn staart tussen de poten . toch heb ik doorgezet . heb hem af en toe meegegeven met vrienden als ze gingen lopen . zelf ging ik dan niet mee . het heeft lang geduurd maar naar een tijdje was hij niet meer bang voor ze . wat nog meer helpte was als mijn vrienden bij mij kwamen met hun eigen hond . dan kwam hij meteen een stuk losser ( helaas kan dat bij jou niet omdat jouwn hond te dominant is ? of kan hij wel met andere honden ? ) voor mannen is hij het meeste bang , maar zoals ik van de stichting heb gehoort waar mijn hond wegkwam vonden ze hem op een markt en werd hij bekogelt met stenen . je weet natuurlijk nooit wat jouwn hond allemaal heeft meegemaakt , en je moet het gewoon rustig aan doen. niet te snel willen . je vriend moet gewoon met hem blijven lopen dan kan hij ook een band met jouwn hond opbouwen .

suc6

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:33

x_Rebecca schreef:
Ik heb de hond niet naar nederland gehaald en daarnaast heb ik genoeg ervaringen met russische honden vanuit mijn stages in rusland en letland, toch bedankt voor je antwoord.

Waarom raad je me precies kalmerende middelen aan? Omdat hij in paniek lijkt te raken zodra ik weg ga? Ik kan me namelijknamelijk niet indenken dat er niet een bepaalde manier van omgaan met de hond is hoe hij het af kan leren. Hij is tenslotte niet eens alleen, hij heeft alleen mij niet.

hij is idd niet alleen , maar hij is bij iemand die hij nog niet vertrouwd .. dus voor zijn gevoel is hij wel alleen ... hij ziet jou alleen als zijn baas . mijn hond heeft de eerste tijd een oud stuk kleiding van mij gehad met mijn geur . dit leek hem wel te helpen . sleepte hem altijd mee naar zijn mand hahah.met kalmeringsmiddelen zou ik niet beginnen ... hij moet gewoon zelf over zijn angst heen komen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:57

je loopt te hard van stapel met de hond
hem al na zo'n korte tijd weer op een andere locatie mee te nemen brengt veel verwarring
het duurt zeker een half jaar tot een jaar voordat zo'n hond gelooft dat hij echt bij jullie mag blijven
tot die tijd zal hij sterk aan één persoon hangen en waarschijnlijk zal hij dat ook zijn hele leven blijven doen, alleen minder duidelijk

dat de hond op jou gaat zitten wachten is toch geen ramp?
lekker laten liggen en gewoon aandacht geven als je er bent

jou vriend zal moeten acepteren dat de hond jou heeft uitgekozen als vertrouwens persoon
hij zal waarschijnlijk nooit zo innig worden met hem al zal hij wel gaan luistereren en ook best geknuffeld willen worden door hem

ik heb hier al verschillende buitenlanders en eigenlijk vertonen ze allemaal hetzelfde gedrag
ze kiezen één persoon uit waar ze eerst een tijd heel sterk aan hangen
sommige blijven dat doen
pipa en javier (beide galgo's) kozen heel duidelijk mij, bella (whippet uit belgisch asiel) koos mijn oudste dochter uit en Alma (spaanse mastin) koos mijn jongste dochter uit
de windhonden blijven die éénkennigheid wel het sterkste houden

geef de hond dus tijd, laat je vriend de hond gewon met riem uitlaten
geef de hond een trui die jij aangehad hebt zodat hij jou geur nog heeft en geef hem de tijd om te wennen

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:33

Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wel iets mee!

Met andere honden is hij wel sneller op zijn gemak, maar hij is juist te onderdanig naar andere honden. De hond van mijn zus bijvoorbeeld blijft hem maar happen en proberen om hem aan het spelen te krijgen, maar spelen snapt Boris niet.

Mee naar de boerderij is wel nodig, zo af en toe moet mijn vriend namelijk op de boerderij passen (en voor zijn zusje zorgen) in verband met ziekte van zijn moeder. Ik ben dan daar om hem te hopen met de activiteiten met de koeien en om te koken en de huishouding te doen :) hij heeft dan wel zijn eigen kleedje en alles mee. Zolang hij weet waar ik ben is hij daar ook heel. Vrij en tent hij overal en nergens rond. Als ik naar binnen ga, gaat hij op zijn kleedje liggen en wachten tot ik terug kom.