accepteren kitten en 1 jaar jonge kat is dit normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

accepteren kitten en 1 jaar jonge kat is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 06:17

Ik heb een vraagje. Sinds maandag hebben wij een loge een ong 6/8 weken jonge kitten (oogjes zijn nog blauw) we hebben hem 2 weken op proef om te kijken of het klikt met onze 1 jaar oude dame (binnenkat)

De eerste twee dagen was die oude echt heel kwaad ook naar ons toe. Kleintje in de badkamer gelaten en dinsdag middag begon die oude helemaal te ontdooien.
Woensdag ging ze echt heel ver en begon ze aan de kitten te snuffelen en te onderzoeken. Uit elkaars bak eten. In elkaars kattenbak en manden.
Ze was echt op ontdekkings toch met af en toe een tik maar verder heel rustig.

Donderdag avond nadat ik thuis kwam van het werk begonnen ze voor mijn gevoel rangorde te bepalen. Blazen en lkaar opzoeken, maar ook echt stoeien soms hardhandig maar ik kan ook weer niet zeggen dat het kwaad bedoelt is. Al ben ik 9 van de 10 keer ba g dat dat kleintje geplet word. De oude gaat er echt boven op liggen en neemt hem i de houdgreep. Maar ondertussen ontspant ze ook (lees: vasthoude maar lichaam helemaal lang en kop op de grond)

Is dit normaal? Of moeten ze gewoon een paar dagen dit doen om de rangorde te bepalen?

De kitten is waarschijnlijk gedumpt vandaar dat ze zo jong is. (Te jong) en ben ik bang dat hij gewond raakt bij dit stoeien. Hij komt van de boerderij af (vorige week gevonden) en volledig aan mensen gewend en zindelijk.

Ik durf ze ook nog niet samen te laten als ik weg ben. Dan zet ik de kleine in de badkamer en de grote in de hal. El naast elkaar maar gescheiden.

Bedankt voor het lezen en alle tips zijn welkom.

guenivere

Re: accepteren kitten en 1 jaar jonge kat is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:35

Ik denk inderdaad dat ze duidelijk wil maken dat zei hier de baas is. Ik heb 3 weken terug een volwassen kat erbij genomen had al 1tje van anderhalf jaar, de nieuwe is ook 1,5. Ze vliegen elkaar af en toe ook in de haren. Soms kunnen ze ook wel met elkaar. Ik denk dat het wennen is, mijn kat is al die tijd alleen geweest en nu moet ze haar plekje delen. Dat zal die van jou ook vast zo voelen :) Op zich kunnen die kleintjes best wat hebben, moeders gaan er zelf soms ook best hard handig mee om hoor.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 06:38

Die oude was idd een jaar lang alleen bij mij. Ze zoekt die kleind nu ook echt op om te laten zien van ik ben groter, ouder en sterker. Mijn regels zegmaar..

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:41

Ik heb in mei ook en kitten bij mijn oudere poes gaan en tot de dag van vandaag hebben ze nog wel eens een katten gevecht.
De oudste vindt het echt niet leuk maar ontdooit nu wel.
Dus bij ons heeft het echt tijd nodig,m maar laat ze ook gewoon bij elkaar

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:52

Als je bang bent om hen alleen te laten kun je er ook voor kiezen om de kleine in een grote konijnenkooi of bench te doen. Zo kunnen ze elkaar wel zien en ruiken maar niet daadwerkelijk elkaar verwonden. Zo deed ik dat altjid als ik kittens introduceerde bij mijn vier volwassen katten. De ingang van de kooi maakte ik met stevig karton kleiner zodat alleen de kleine erin kon en een veilige haven had. Succes!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 07:48

Ik wil het rustig aan opbouwen. Zodra ik thuis ben gaan ze samen. Maar als ik werk ben ik 12 uur van huis. Dat vind ik een lange tijd waar ze elkaar kunnen verwonden. Savonds zorg ik wel dat ze echt een uur of 4 samen zijn. En als ik even snel weg moet blijven ze ook bij elkaar. Lees boodschappen enzo. Hij is nog zo klein. Als hij een kilo weegt is het veel

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:52

Ik denk wel dat als je ze steeds weer uit elkaar hebt, je het iedere keer weer op nieuw zal krijgen. Teminste is met de paarden bij ons wel zo, als je ze een tijd met elkaar staan laat zoeken ze het zelf wel uit. Maar als je de nieuwe er iedere keer bij weg haald als je weg gaat en er iedere keer weer op nieuw bij gooit hebben ze die kans niet. Mijn katten hebben het in het begin ook even raar gedaan, maar ze moeten het nou een maal zelf uit zoeken. Als je ziet wat een moeder poes soms met een eigen kitten doet... die van ons werden hard handig aan gepakt en de kittens die schreeuwden soms, maar die moeten ook op hun plek gezet worden. Ik persoonlijk zou ze gewoon bij elkaar laten, maar ik snap je bezorgdheid ook wel weer :) succes in ieder geval.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 08:01

Oke dankjewel. Voor de tip. Als die grote in de bak van de kleine gaat is dat ook dominant gedrag? Zo ziet het er wel uit namelijk. Maar die kleine gaat ook net zo hard naar de voerbak van de grote

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:09

Kan me voorstellen dat je bang bent dat de kleine verwond wordt, maar denk dat de 'oude' idd wil laten weten wie de baas is.
Ik ben ook begonnen met 1 kat en na 1,5 jaar is daar een kleintje bij gekomen (was wel al 10 weken toen) en daar wilde de oude eerst niets van weten, blazen, dikke staart enz. Die was af en toe ook wel hardhandig, maar heeft nooit het kitten verwond!
Inmiddels zijn ze 8,5 en 7 (en eentje van ongeveer 1 jaar) en hebben ze nog regelmatig een bitchfight! Maar hebben ook gezellige momenten met elkaar, samen eten, spelen ed.!
Ik denk dat het wel goed komt! Vindt de optie van die bench wel een goede, dan zien ze elkaar toch, maar kan er geen gewond raken!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:13

Ik heb in het begin die kleine in de douche gehad en de grote liep er telkens om heen en was nieuwsgierig maar ging heel gosd. Kan ook de voerbakken naast elkaar zetten met etenstijd en dat gaat goed.
Ik heb zojuist mn moeder gevraagt of ze bjj mij thuis de deuren op wil zetten.. ben als de dood maar is denk ik wel het beste. Kleintje kan alle kanten op en zich overal verstoppen dan.
Wat jullie zeggen vertrouw ik wel. Had gisteravond ook het idee dat de groter feller was toen ik thuis kwam en ze bij elkaar gingen dan de dag ervoor. (Vriend was 2 dagen vrij en is die dagen thuis gebleven)
Zal vanavond een update geven hoe het met ze gaat. Heel benieuwd!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:16

ik was echt heeel erg verbaasd hoe lief en voorzichtig mijn 2 loei-grote katers waren met ons kitten...
zolang 't kleintje ergens onder kan waar ie veilig is denk ik dat het wel ok is. Als de oude kat hem wat aan zou willen doen had ie dat allang gedaan tijdens de eerste paar dagen :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:18

sax89 schreef:
Die oude was idd een jaar lang alleen bij mij. Ze zoekt die kleind nu ook echt op om te laten zien van ik ben groter, ouder en sterker. Mijn regels zegmaar..

Ja, dat is ook haar doel. Het is niet haar bedoeling om je kitten te vernielen, ze wil alleen een punt maken. Ze zal 'm zo min mogelijk pijn doen. Ik vind dat je kat 't goed aanpakt. Zeker als je kitten een katertje is zal de oudere poezel 'm misschien even aan moeten pakken. Maar zij snapt ook dat 't nog maar een baby is. Ze kan beter nu orde op zaken stellen, dan heeft ze er minder werk aan wanneer hij gaat puberen.

Zo'n bench heeft denk ik ook als voordeel dat je kitten wel tussen de spijlen door kan en je oudere kat niet. Toen mijn kitten nog klein was en nog bij z'n mamma woonde ging hij 's nachts de staffie van die mensen lopen jennen en als de hond dan achter hem aan sjeesde dook Ju gauw weer de bench in. De hond knalde dan natuurlijk tegen de tralies aan.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:27

Ik herken heel erg veel in je verhaal.

Ik heb nu ook een kitten (echt een brutale aap) en mijn oudere poes vind hem helemaal niet zo lief.
Omdat wij net verhuisd waren moest de oudere poes ook nog verplicht binnen blijven.
In het begin was het blazen, grommen. Kitten deed verder niet zo veel want die durfde niet dichterbij te komen.
Nu zijn ze steeds achter elkaar aan het aanrennen en doen ze vooral aan luchtboksen :+ OUdere poes wil niet aangeraakt worden, dan gaat ze beledigd weglopen en gillenm :')
Maar goed de kitten loopt haar echt over al achter aan, dus we hebben besloten de oudere kat weer lekker naar buiten te doen en dat geeft veel rust :j
Als de oudere nu binnenkomt dan is het nog steeds wel achter elkaar aanrennen. Maar ik kan ook niet echt uitvinden of het nu spelen of ruzie maken is :+
De oudere poes gaat trouwens ook aan 1 kant van de schuifdeur zitten en zodra de kitten er dan door komt rennen springt ze ineens naar voren.
Het is nog steeds wel blazen en grommen trouwens hoor, niet zo erg meer trouwens. Wij zijn nu 4 weken onderweg en ik vind dat het goed gaat :j

Die van mij is trouwens 16 weken nu :j Is ook een gedumpte kitten, is veel met de fles gevoerd en vraagt dus heel erg veel aandacht en is heel erg op mensen gericht.
Gelukkig is hij wel met andere kittens (geen broertjes en zusjes opgegroeid) opgegroeit en heeft dus wel iets van opvoeding gehad. Maar dus niet echt van een moederpoes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:33

Wees blij dat je kat zo assertief is TS. Mijn katertje is een heel lief maar ook wel brutaal katje. En mijn oudere poezel een bedeesd en schuchter ding. Toen Ju als kitten van 9 weken in huis kwam was m'n oudere kat als de dood voor 'm en het heeft 3 jaar geduurd voordat ze enigszins langs elkaar heen leerden leven. Nu zijn ze, na 6 jaar, zover dat de poes naast de kater durft te gaan liggen op de bank.

Dan is het lijkt me toch handiger als de oudere kat even het voortouw neemt in het begin.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:43

Koper schreef:
Wees blij dat je kat zo assertief is TS. Mijn katertje is een heel lief maar ook wel brutaal katje. En mijn oudere poezel een bedeesd en schuchter ding. Toen Ju als kitten van 9 weken in huis kwam was m'n oudere kat als de dood voor 'm en het heeft 3 jaar geduurd voordat ze enigszins langs elkaar heen leerden leven. Nu zijn ze, na 6 jaar, zover dat de poes naast de kater durft te gaan liggen op de bank.

Dan is het lijkt me toch handiger als de oudere kat even het voortouw neemt in het begin.

Hier was ik trouwens bang voor met mijn kat, maar dat is wondelijk genoeg niet gebeurd.
Het scheelt wel veel dat ze nu weer naar buiten kan en daar haar negatieve energie kwijt kan raken :j
De kitten wil heel graag contact en lekker spelen, maar zover is de oudere kat nog niet :+ En ik help de oudere kat weleens door de kitten weg te sturen als hij haar echt terroriseert := Mag eigenlijk niet maar ik merk dat de oudere kat vaak als ik in de buurt ben meer zelfvertrouwen heeft nu en de kitten dus wel aanpakt.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:51

Ik woon in een apartement op de eerste verdieping dus ze kunnen niet naarbuiten. Alleen op het balkon. Normaal gesproken als ik thuis ben staat de deur ook altijd los. Tenzij het dit bagger weer is.
Ben benieuwd of ze al bij elkaar zitten...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:11

Ik zou me er niet te druk om maken,moederpoes corrigeert die kleintje ook best hard voor onze ogen. Mijn moeder heeft 4 jaar zwerfkittens opgevangen ( bij binnenkomst jonger als 4 weken ) totdat ze een nieuwe huis hadden gevonden ( minimaal tot 9 weken ). Haar poes nam de rol van moeder over, ze waste ze en ging kijken als er eentje piepte maar zodra ze begonnen met lopen en spelen werd hun ook heel duidelijk gemaakt wat wel en niet mocht en als de kitten brutaal door ging pakte ze die ook wel in de houtgreep en ging er bovenop liggen. Die kleintjes kunnen wel wat hebben en hebben er nooit wat van over gehouden. Tot 6 weken werden ze snachts wel opgesloten in keuken ( zodat andere kat er niet bij kon en de kittens niet per ongeluk van trap konden vallen ) daarna liepen de kleintjes ook gewoon door het huis. Me moeder heeft in totaal 46 kittens gehad dus denk wel een kleine indicatie dat het meestal wel gewoon goed gaat, toch?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 22:18

Jullie advies opgevolgt. Hele dag met mn keel in mn hart gezeten. Maar ben nu thuis en se eten uit de zelfde bak samen en de grote begint met het verzorgen van de kleine. Gaat helemaal goed komen denk ik! Dank jullie wel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:21

Goed zo! Misschien dat je in het weekend wat meer thuis bent, dan kun je voor je eigen geruststelling ze ook meer in de gaten houden.

Ben nu eigenlijk benieuwd naar een *-:) van die twee O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:28

Het klinkt eigenlijk juist heel lief... Ik heb drie katten: een poes van 3 jaar oud, een kater van 1 jaar oud en een katertje van 6 maanden oud. Laatste 2 spelen altijd samen op de manier die jij noemt, dus op elkaar liggen, stoeien etc en juist op die manier hebben ze elkaar leren kennen als speelmaatjes. Ik had de kitten ook gekocht omdat mijn kater en poes niet overeenkwamen en nu zijn mijn 2 katers echte buddies, hoe grof het spelen er soms ook uitziet.

Houd ze in de gaten en geniet van ze!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 22:30

Dankjullie wel. Ze zitten voor de nacht ook samen in de gang/badkamer. Er is wel flink gestoeid want het nieuwe bed van de kitten is wit van de haren en die grote is bruin.... dus van haar komt het niet. Zal morgen avond met de computer even een leuke foto plaatsen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 06:11

Afbeelding

De grote dame is gijs en de kleine heer is guus

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 09:05

Foto gemaakt vanochtend na een dag en een nacht samen.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:12

ooh wat een leukerds! ziet er heel vriendelijk uit toch zo samen?
gaat helemaal goed komen...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 10:23

Ja ziet er goed uit he. Ik heb ook nu een beetje het gevoel dat die grote het wel leuk vind zo'n huisgenootje erbij