Dit wordt denk ik een lang verhaal, maar zou niet weten hoe het anders uit te moeten leggen

Sinds zondag 30 september heb ik mijn groep van 5 konijnen weer thuis, na een toch best geslaagde koppeling bij een konijnenopvang, waar ze 2 weken zijn verbleven. Echter sinds een week begint 1 van mijn voedsters weer enorm territoriaal te doen. Zij is altijd al 1 van de meest dominante geweest van het hele stel, maar bij Dollie was de groep uiteindelijk toch vrij stabiel geworden, en was zelfs mijn meest onderdanige konijntje (een nhd-voedster) toch wel aardig op haar gemak bij de dominante voedster.
Maargoed, zoals gezegt, sinds een week is Trudy (dominante voedster) als een blad aan de boom gedraaid, waardoor 3 van de 5 konijnen echt bang zijn voor haar. Relaxen lukt ze haast niet, zodra Trudy in hun buurt komt vliegen ze alle kanten op (ook al doet Trudy soms helemaal niks), wat daarna wel weer de reactie van Trudy doet versterken, en ze ze de volgende keer wel weer pakt. Een beetje een vicieuze cirkel dus. Wat ook meespeelt, is zeer waarschijnlijk het hok wat in de ren staat. 3 van de 5 konijntjes mogen niet het hok in komen, en doen ze dat wel, dan kunnen ze een optater van Trudy krijgen. Ze komen dan ook niet in de buurt van dat hok. Het hok hebben we de eerste 4 dagen thuis niet open gehad, en toen ging alles nog super. Echter begon het toen dagen enorm te regenen, en was het hok wel nodig als schuilmogelijkheid. (er staat nog een schuilhok in de ren, maar dat was niet voldoende voor 5 konijnen)
Nou heeft het konijnenopvang aangeboden Trudy te laten castreren, samen met nog wat andere voedsters van Dollie, wat we ook gaan doen. Tevens gaan we dit weekend nog een opening maken in het hok, zodat de konijnen er vanaf meerdere kanten in kunnen komen, en Trudy hopelijk niet meer de kans krijgt het hok voor zichzelf op te eigenen.
Maargoed ... tot die tijd (het duurt nog anderhalve week voordat Trudy gecastreerd zal worden), zit ik wel met eigenlijk 4 gestresste konijnen. 3 konijnen welke bang zijn voor Trudy en Trudy zelf, welke het er ook niet beter op doet op deze manier. We hebben er nog wel 1 'vredesstichter' tussen lopen, waar alle konijnen het goed mee kunnen doen. Tevens kunnen de 3 bange konijnen het ook erg goed met elkaar vinden.
Wat is wijsheid ... Trudy tot die tijd apart zetten, zodat de 3 bange konijntjes weer wat lucht krijgen? Met de castratie zal ze immers ook een paar dagen weg zijn, dus er zal sowieso nog een keer gekoppeld moeten worden. Of Trudy apart zetten met Renzo (het konijn waar alle nijnen het goed mee doen)? Dan zit Trudy niet nog anderhalve week alleen, echter zal ook Renzo daarna weer gekoppeld moeten gaan worden aan de andere 3 (al maak ik me daar niet zo druk over). Of de situatie laten zoals het is, en ze de 'kans' geven hier door heen te komen?
Pfff, lastig hoor ...