Hond heeft moeite met poepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Hond heeft moeite met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:45

Hoi!

Ik heb sinds een kleine maand een "adoptie" hondje, zoals wij hem liefkozend noemen. Zijn eigenaar kan tijdelijk niet meer voor hem zorgen, daarom hebben wij hem nu in huis. Hij is elf jaar en is een west highland terrier.
Toen hij hier kwam wist de eigenaar eigenlijk niet meer zo goed wat hij allemaal te eten kreeg, het bakje met brokjes zat eigenlijk de hele dag door en het hondje at er dan van wanneer hij dat wou. Je kan je voorstellen dat het beestje tonnetje rond was. Meneer paste amper door het kattenluik! (Zo'n grote, want zijn buik zat in de weg.)

Gelijk hem even gewassen, zat onder de vlooien en ik zag dat hij bij zijn kont wat poep had zitten. Heb hier toen niet echt aandacht aan besteed, maar wel gelijk een wormen kuur gegeven. Nu is hij op dieet, krijgt de hoeveelheid eten dat de dierenarts aanbeveelde en hij valt langzaam af. Daarnaast maken we elke dag een wandeling van zeker drie kwartier tot een uur met hem. Hij voelt zich enorm op zijn plaats.

To the point, de laatste dagen heeft hij moeite met poepen. Hij moet harder drukken en vaak blijft het aan zijn kont hangen. Hier heeft hij in het begin een dag of twee last van gehad, maar dit ging vanzelf over. Ik merk ook dat het jeukt bij hem, rond dat gebied ( hij likt aan zijn anus). Ik merk dat hij het moeilijk kwijt kan, soms piept hij een beetje en wilt hij naar buiten, maar het poepen gaat niet goed. Vaak hou ik zijn staart omhoog en masseer rond zijn buikje ( dat laatste gaf mijn oma als tip, dat deed ze toen ik baby was bij mij) en dan lijkt het los te komen oid.
Ik heb de dierenarts al gebeld, die raadde aan om het even aan te kijken, omdat het de vorige keer ook over ging. Nu is dit niet mijn eigen dierenarts, dus ik ben er vreemd genoeg niet helemaal gerust op. Vandaar dat ik het zo probeer. Als niemand hier iets mee weet, bel ik morgen gelijk mijn eigen, vertrouwde dierenarts.

Dus, weet iemand wat dit kan zijn en of ik er wat aan kan doen?

Naomiponne

Re: Hond heeft moeite met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:59

Dit heeft mijn hond ook, mijn hond had het ook goed voor elkaar, ouders zetten elke ochtend een nieuw bakje voer neer, en lieten die de hele dag door staan, als ie leeg was dan vulden ze hem bij.

Nu krijgt ze gewoon nog 1 x per dag eten, zoals mijn dierenarts ook aanraadde, het schijnt normaal te zijn dat de hond moeite heeft met poepen als ze eerst gewend waren zoveel te eten en dan minder te eten krijgen, dit moet vanzelf over gaan, zei mijn dierenarts tegen mij.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:06

Kan van alles zijn. Van vergrote prostaat, rugproblemen, tot wormen enz. Zou er even een dierenarts na laten kijken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:16

kan idd vanalles zijn en ook last van anaalklieren. Kan ook zijn dat deze brok zijn ontlasting te hard maakt en dat zit natuurlijk ook niet lekker. Misschien wat extra olie (zalmolie, lijnzaadolie) of schapenvet of levertraan bij voeren? Wie weet helpt dat al afdoende.

Is hij gecastreerd?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:38

Super die snelle reacties!

De dierenarts die ik heb gesproken zei inderdaad dat het over moest gaan, in verband met het minder krijgen van brokken. Hij krijgt dezelfde die ik heb mee gekregen van de eigenaar, dus er is wat dat betreft niets veranderd.

Voor zover ik weet is hij gecastreerd, maar dit weet ik niet zeker. Het is allemaal erg vlug gegaan toen hij hier kwam, dus ik ben dat vergeten te vragen.

Ik las op internet al dat olie door het voer kon helpen, dus ik heb hem net een klein beetje lijnzaadolie gegeven, maar hij begon al weer te piepen en te janken. Heb hem even gemasseerd en na het uitlaten gewassen, want overal hing poep.

Morgen bel ik toch even de dierenarts op, voor de zekerheid. Ik ga zondag op vakantie, mijn vader is er dan wel, maar ik wil het toch een beetje zeker hebben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:05

Ik zou eerst een afspraak maken bij de dierenarts, het kan de anaalklieren zijn ivm moeilijk poepen, pijn bij poepen en jeuk bij de anus, maar ook wat anders zijn.
Ik ken lijnzaadolie geven niet, wel een scheutje olijfolie wat goed kan werken bij verstopping.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 09:47

Ben zojuist naar de dierenarts geweest. Anaalklieren waren schoon, darmen waren goed en prostaat ook. Eigenlijk wees niets erop dat het hem pijn moet doen. Heb een zak brokken mee gekregen, wat lichter verteerbaar is. Dit gaan we even proberen en hopen dat het helpt.