Hond laten overstappen op vers vlees oid. hoe te doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Hond laten overstappen op vers vlees oid. hoe te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:01

Het slachtoffer (of gelukkige hond):

Cavalier king charles spaniel
4 jaar
Gevoelig darmstelsel
Uiterlijke conditie is top, vacht glanst, goed op gewicht,

Beweging per dag:
Minimaal 3 wandelingen, gemiddeld 4 a 5. Aantal keer per week het bos in.
Beweging is wel afhankelijk van hoe het gesteld is met haar rug (eens in de zoveel tijd spelen rugproblemen op)
Speelt elke dag met de andere hond, stoeien in huis e.d.

Krijgt momenteel hyppallergeen voer van de DA, ze krijgt +-360 gram per dag
Daarvoor stond ze op analergic van de DA
Daarvoor heel lang op Eukanuba.

De Analergic deed ze het goed op maar dit is geen voer voor de rest van der leven. Bovendien houd ze hier heel veel honger van, het vult niet.
De Eukanuba bleef ze van aan de diarree, er waren dagen dat het goed was (met name als ze door de therapeut was rechtgezet. Dit duurde echter maar enkele dagen)
De hypoallergeen waar ze nu op staat, jeuk neemt toe, keutels niet zo stevig als bij de Analergic.

Heeft voor 1,5 maand terug uitgebroken anaalklieren gehad, heel belangrijk is dus dat ze goede stevige poep heeft die de klieren leegt!

(af en toe kreeg ze wel eens diepvries vlees van de supermarkt, uiteindelijk raakte ze hier ook van aan de schijt, sinds ze op het DA voer staat niet meer geprobeerd)
Ze krijgt nu wel weer mergpijpjes (soepbot) Dat verdraagt ze goed.

Nou ben ik helemaal nieuw in de wereld van vers voeren en heb ook geen idee hoe ik zou moeten beginnen en waar ik het zou moeten halen.

Is er iemand die voor mij een soort van ''basis dieet'' kan samenstellen en goede verkooppunten weet (omgeving Emmen)

Eindeloos

Re: Hond laten overstappen op vers vlees oid. hoe te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:02

Wil je ok barf of op KVV?
Smuldier is overigens niet bepaald goede kvv als ik mijn katten en hond daarop zet lijken ze binnen een week meer op een wc borstel dan op een kat/hond

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:05

Wat is makkelijker om mee te beginnen en wat is beter voor de hond?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:06

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:08

Er loopt een topic over het voeren van vers vlees.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:11

belle_boef schreef:
Wat is makkelijker om mee te beginnen en wat is beter voor de hond?

Barf is opzich niet moeilijk maar wel meer werk dan kvv en sommigen vinden het vies.
je zal tenslotte kilo verpakkingen vlees moeten opdelen in kleinere porties.
Dit is behoorlijk veel werk.
Ik koop in voor 10 weken voor 1 hond en 4 katten en ben wanneer er een bestelling komt toch wel een uurtje of 4 bezig met opdelen.

KVV is in sommigen gevallen wat duurder en daarnaast is niet alle kvv even goed.
Het is wel veel makkelijker en geeft minder bende.
Er is KVV die even goed is als barf zoals bijvoorbeeld Lotgering.
Andere KVV merken hebben vaak rijst of groente door het vlees.

Barf is in deze regio lastig of je zal grote hoeveelheden moeten bestellen bij bijvoorbeeld richardversvoeding (minimaal 60 euro) of bij gelukkigdier echter zijn hun weer erg prijzig.
Lotgering kun je thuis laten bezorgen vanaf 18 kilo echter heb je dan weer bezorgkosten.
En als je geen 18 kilo kwijt kan is dat best lastig.
Als je een keer lotgering wilt proberen kun je eventueel ook bij mij in kleine hoeveelheden wat afhalen. (vanaf 500gr)
Ik zit in vriescheloo en verkoop Lotgering. (wandel wekelijks in Ellertshaar dus daar kun je het ook afhalen)

Voor barf kan ik je herbyvers trouwes sterk afraden.
Hij heeft geen gekoelde wagens, vaak worden er dingen vergeten, en ik heb al een paar keer gehad dat er maden in het vlees zaten.
Bij hun bestel ik dus ook niet meer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:24

@ Eindeloos, moet ik dat van lotgering zien als gehakt/gemalen vlees soorten. Dat ziet er namelijk wel makkelijk en schoon uit.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:29

belle_boef schreef:
@ Eindeloos, moet ik dat van lotgering zien als gehakt/gemalen vlees soorten. Dat ziet er namelijk wel makkelijk en schoon uit.

Lotgering is Vleesbot, spiervlees en orgaan door elkaar en dan gemalen.
Daarnaast heb je ook nog varianten waar ook vis en waar pens in zit.
Dit is dus gewoon compleet vers voer.
Er makkelijk voor mensen die het vies vinden met vers vlees om te gaan, de tijd niet hebben voor het verdelen of voor als je partner ook wel eens moet voeren.

Even een voorbeeldje ik heb een hond van 25 kilo en hij eet zo`n 500 gram.
5 avonden in de week is dat 1 standaart pakketje lotgering ondooien in de voerbak en geven, 1 avond in de week lotgering met vis en 1 avond in de week lotgering met pens

gewoon een zakje pakken, in de voerbak leggen en als het ontdooit is het plastic eraf trekken en aan de hond geven.
Mijn man vindt vers vlees maar vies en ziet nog niet het verschil tussen een kipkarkas en een stuk hertenvlees maar met Lotgering gaat het perfect dat kan een kind van 3 nog.
Laatst bijgewerkt door Eindeloos op 11-10-12 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:31

Nou krijg ik het plaatje duidelijk.
Moet je die afwisseling van verschillende pakketten hebben?

En je voert ze eenmaal per dag maak ik hieruit op?

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:34

belle_boef schreef:
Nou krijg ik het plaatje duidelijk.
Moet je die afwisseling van verschillende pakketten hebben?

En je voert ze eenmaal per dag maak ik hieruit op?

Ik voer 1 keer per dag.
Er zijn mensen die 2 keer per dag voeren.
Echter is mijn mening dat het voor het verteringsstelsel beter is 1 keer per dag te voeren.
Het is inderdaad verstandig om de naturel, de vis en de pens af te wisselen waarbij je dus 1 keer per week vis, 1 keer per week pens en de rest van de week naturel voert.
Over het algemeen voer je 2% van het lichaamsgewicht maar dit kan heel erg varieren voor sommigen honden is het veel te veel en voor andere te weinig.
Zo eet mijn hond in de zomer 2% maar in de winter 4% dit omdat hij een hele dunne vacht heeft en het hem heel veel energie kost om warm te blijven

Ik ga nu even mijn hond uitlaten die vindt zichzelf weer zielig.
Laatst bijgewerkt door Eindeloos op 11-10-12 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:36

Onze vorige hond had ook altijd last met de anaalklieren en moest dus ook stevige drollen hebben.. Dit hebben we toen ook gewoon bereikt met Lotgering.. Hij werd er wel snel vet van, dus na een tijdje hebben we de pens en naturel afgewisseld met de light variant (met paardenvlees).
Toen ging het eigenlijk prima!

De hond die we nu hebben leek eerst ook problemen te krijgen met de anaalklieren, we voeren hem nu Barca-brokken. Zit helemaal geen vlees in, maar hij doet het er super op!
Mooie stevige ontlasting, glanzende vacht, voldoende energie en hij vindt het erg lekker!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:06

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:10

Ik ben aan het onderzoeken wat ik wil. Maar kvv spreekt mij wel aan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:13

is ook het makkelijkste om mee te beginnen vind ik,zeker met al het bot wat je moet voeren bij een barf menu zou ik niet zomaar gaan barfen met een hond die geen bot gewend is,met kvv kan je dat rustig aan opbouwen :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:23

@ Eindeloos, nog een vraagje bij de site van lotering staat onder het kopje ''waar kopen'' een hele lijst met adressen, weet jij of je daar de kant en klare pakketjes kan ophalen/bestellen zonder dat je een heek krat moet nemen?

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:30

belle_boef schreef:
@ Eindeloos, nog een vraagje bij de site van lotering staat onder het kopje ''waar kopen'' een hele lijst met adressen, weet jij of je daar de kant en klare pakketjes kan ophalen/bestellen zonder dat je een heek krat moet nemen?

Ik heb geen idee hoe dat bij verschillende verkooppunten is.
Ik koop rechtstreeks in bij lotgering.
Ik zelf verkoop het wel per 500gram. (ik sta nog niet op de lijst met verkooppunten daar zijn ze niet zo snel mee)
Maar hoe andere het doen zou ik echt niet weten

(Edit: oei en ik moet mijn eigen site ook nog aanpassen :o zijn ze bij de lotgering niet de enige die daar traag mee zijn hihi)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:00

bij de verkoop punten verschilt het denk ik per verkoper, dat zou je dus even via mail of ene belletje moeten navragen bij de verkoper, of op de site van de verkoper moeten kijken :)

ik bestel het per 70 kg bij lotgering zelf, hebben we een vriezer voor gekocht dit jaar, ander blijf ik bezig met kopen :+
smuldier heb ik trouwens ook gevoerd, werd prima gegeten
mulder ook (is smuldier maar dan in kg rollen )
van lotgering daar voer ik nu totaal met vis, totaal met pens, lam/eend en paard van , dat word hier super gegeten, de normale totaal niet, maar waarschijnlijk reageert Eyck ook gevoelig op kip, sinds de kip uit zijn dieet is eet hij super en de drollen zijn ook weer in orde .