eendkuiken met gezwollen nek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

eendkuiken met gezwollen nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:30

Ik heb internet en bokt al rondgezocht, maar ik wil toch even deze vraag hier stellen over dit specifieke geval.

Ons eendkuiken heeft een gezwollen nek, het is alleen de rechterkant en het loopt niet door op haar borst dus ik denk niet dat het de krop is. Ze is verder gezond, hoewel ze vanavond niet wilde eten, maar de afgelopen dagen heeft ze gewoon gegeten, gedronken en gespeeld, en sinds een paar dagen mag ze af en toe even een minuut of 2 rondspatteren in wat lauw water.

Hier zijn foto's van de plek na het zwemmen (toen viel het pas echt goed op hoeveel dikker de rechterkant van haar nek is)
Afbeelding
Afbeelding

er zitten vast wel kenners hier op bokt dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het kan zijn, en wat er eventueel aan te doen is. Alvast bedankt!

Shirley

Re: eendkuiken met gezwollen nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:33

Dat is behoorlijk dik .. voel het ook warm aan ?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:34

Ik kan het niet heel goed oordelen, want Nugget voelt over het algemeen wel lekker warm aan, maar het is dus niet extreem warm. Ze reageert er ook niet op als je het aanraakt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:57

Zou toch eens heel voorzichtig proberen of je het wat kan masseren .

Leuke naam , trouwens, Nugget :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:59

Wat krijgt ze te eten?
Zijn haar veren al waterproof?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 23:01

kind hier wilde 'm Burger noemen (kuikenlief zou eerst aan de ekster gevoerd worden omdat het de enige was die uitkwam) dus toen zijn we met z'n allen maar voor Nugget gegaan :')

ik zal het masseren eerst eens proberen dan, kijken of dat verschil maakt. Heb al wel verschillende dingen gezien over kropverstoppingen en dat die minder moeten zijn aan het begin van de dag dan aan het eind, maar dit lijkt me niet op de krop eigenlijk

Hippologic: ze krijgt op het moment brood met wat melk aangemaakt te eten, ik weet dat hier de meningen over verschillen, maar we hebben geen eendenkuikenvoer, en ze lijkt het er verder heel goed op te doen: ze doet alles en ze groeit als kool. We hebben wel gewoon kuikenvoer, maar ik weet niet of dat geschikt is voor eendjes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:08

Brood is slecht (lees: niet) verteerbaar voor kuikens. En daar kunnen ze echt aan doodgaan. Hier krijgen ganzen waterplanten, graan en gemalen sla. En eendenbiks en een emmer water om uit te drinken. Ik weet zo niet uit mijn hoofd wat ganzenkuikens krijgen, maar de eendenkuikens krijgen 'duck salade' dat is zeer fijngemalen sla, wortel en nog wat ingrediënten. Ik zou stoppen met brood voeren en toch zsm een professional opzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:21

Inpakken en naar een DA toe? Wat is de toegevoegde waarde van dit topic op Bokt?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 00:15

wat is de toegevoegde waarde van die opmerking. Ik vraag wat wij er zelf aan kunnen doen, het is een gered 'gevalletje' dus ik ben bang dat we er niet mee naar de dierenarts gaan: als het iets is waar ze mogelijk dood aan gaat, dan breken we zelf haar nek en gaat ze alsnog naar de ekster, wat sneu is, maar waar.

HippoLogic: ik begrijp nog steeds niet hoe dat in verband zou staan met een opgezwollen nek, het is niet de krop maar echt de rechterkant van de nek zoals je kunt zien. We kunnen best sla gaan malen en in plaats van brood voeren, als je denkt dat dat de oorzaak van de zwelling zou zijn. Ze is nu iets meer dan een week oud, dus ik weet van kuikens niet hoe 'echt' het voer kan zijn wat ze kunnen eten, zou ze ook gewoon eendenvoer kunnen eten als wij het platstampen (malen) en evt natmaken? En is er verschil in voer tussen kippenkuikens en eendenkuikens? We hebben 24 kippenkuikens dus als het helpt, kan ik Nugget best datzelfde voer geven

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:30

Je kunt best het kippen kuiken voer voorschotelen aan het eendje :)
Dat kan weinig tot geen kwaad en is beter voor het diertje.
Wanneer het diertje last krijgt met ademhalen of slikken zou ik me pas zorgen gaan maken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:34

Het zou maar zo kunnen dat je kuiken een verstopte en/of ontstoken krop heeft. Ik zou echt direct een DA er mee opzoeken. Dit diertje is aan het lijden.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 06:30

Ik heb zelf ook een eendje gehad (woont nu alweer jaren op de boerderij bij mijn tante) maar wat je voert is echt niet goed voor het eendje en het zou dus best een krop kunnen zijn!
Voer het waterlarven, kroos, kuikenvoer dat soort dingen!!! Met name de waterlarven en kreeftjes vond die van mij echt heel lekker en hij is ondertussen alweer ruim vijf jaar oud!!!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:19

Wat wij onze pas uitgekomen kuikens gaven naast gewoon kuikenvoer was een hardgekookt ei, fijngeprakt en met water en verkruimelde beschuit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:25

@Rosieposie: Ganzen kuikens, eendenkuikens, kippenkuikens? Ze eten van nature allemaal andere dingen. Zo eten eenden veel meer insecten, slakken ed dan ganzen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:11

De krop zit nu voor aan de nek, maar vaak aan de rechterkant. Daarnaast kan het ook een aangeboren afwijking zijn, want eenden uitbroeden in dit seizoen is gewoon not done.
Zie jij nu eenden buiten broeden?

Het is dus of de krop of het is een aangeboren afwijking.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 09:51

iedereen bedankt voor de tips :)
Laptopmuis, nee, maar dat was ook niet onze keus: ik vond het echter ook sneu als er dan toch eentje uitkwam, hij alsnog gedood zou worden. Ze werden hier uitgebroed door een broedmachine, maar die draaide de eieren op den duur niet meer. Ik vraag me ook af waarom "opa" persé nu eieren wilde, maar dat is natuurlijk zijn zaak, niet de onze.

moet zeggen dat het vanochtend iets minder lijkt, maar het is lastiger oordelen met de veertjes eroverheen, dus ik ga straks het plekje even natmaken en kijken hoe het eruit ziet.

oh en die kuikens die we nu hebben zijn vleeskuikens, dus ik weet niet of dat nog verschil maakt in voer. Moet wel zeggen dat onze eend ook een vleeseend is, maar 't is wat mij betreft niet echt de bedoeling om 'm op te eten, of vet te mesten.