Hoe kat laten wennen aan mandje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Hoe kat laten wennen aan mandje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:16

Over 2 weken krijgt mijn kat een pootamputatie. We hebben een aantal dagen geleden een mandje gekocht zodat ze lekker na haar operatie erin kan liggen en bij kan komen. Maar er is 1 punt: Ze vind het mandje helemaal niks...

Hoe kan ik haar het beste laten wennen aan het nieuwe mandje zodat ze na de operatie er lekker in kan liggen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:17

Wat bedoel je precies met mandje,zo,n transport bak of gewoon een lekker relax mandje?

purny

Re: Hoe kat laten wennen aan mandje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:19

een heerlijk en zacht relaxmandje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:22

Je kan een kat niet dwingen iets fijn te vinden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:24

Waarschijnlijk gaat dat helemaal niet lukken. Kijk welke plek ze wel graag ligt en leg daar een zacht dekentje ofzo neer. Succes trouwens, geen fijne dingen als zoiets gebeuren moet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:26

Nou ze ligt het liefste dus op mijn bed, maar dat vind ik een beetje eng als ze ineens naar de bak wil lopen en nog niet doorheeft dat ze een pootje mist. Dus ben ik bang dat ze anders gaat vallen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:28

Maak je geen zorgen!
Kat met geamputeerde poot is echt nog steeds 300 x handiger dan wij ooit op onze 2 benen gaan zijn.

Wel sneu dat hij zijn pootje moet gaan missen, beterschap met je kat.

En als op afsprong van je bed wat hoog is maak je daar gewoon met poef of zo een op/afstapje.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:31

Wat Sjolvir zegt is misschien ook wel handig, even een extra opstapje neerzetten. Zo kan ze rustig liggen en toen wennen aan het leven met 3 pootjes.
Veel sterkte met je poes... katten zijn erg handig, ook al missen ze een poot. Ze zal er vast even aan moeten wennen maar het komt vast goed!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:31

Niet, kat kiest echt z'n eigen plekjes. Je kan het hooguit makkelijker maken om de kat op bed te laten komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:34

Dank jullie wel allemaal ga eens speuren of ik nog wat heb...

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:12

Wij hebben zo'n soort mand hangen aan de verwarming, dat vinden onze katten heerlijk!
normaal vinden ze zo'n mand helemaal niks.. maar dit is toch wel wat.
Sterkte, en beterschap trouwens!

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:25

Probeer de mand eens wat aantrekkelijker te maken met katnip :P dit kunnen ze niet weerstaan,misschien dat het op deze manier werkt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:27

mijn kat vind nieuwe dingen na bijv. 3 weken pas leuk dus ik zou gewoon het mandje nog even laten staan en overdag op haar favoriete plaatsje zetten en verder niets mee doen dan afwachten. Als je dwingt vinden katten het standaart niet meer leuk haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:30

mijn poes ligt overdag heel veel in haar mand als 'haar' fleecekleedje erin ligt. Misschien dat dat bij de jouwe ook werkt?

Succes!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:33

Ik zou het mandje gewoon laten staan, ze krijgen vanzelf een bui dat ze het ineens geweldig vinden! Mijn kat in ieder geval wel, je hebt een paar weken wat staan (week of 2 a 3) in ineens is hij niet meer uit het mandje te krijgen terwijl hij er eerst nooit in ging... en dan maanden in gelegen en ineens liggen ze er nooit meer in. En een hele tijd later (soms wel een halfjaar of iets) is het mandje weer helemaal in en zijn ze er weer niet meer uit te krijgen. Dus ik laat het meestal allemaal maar geowon staan en hij ziet dan maar wat die dag het fijnste plekje is ;)

Zou dus het mandje gewoon lekker laten staan en als hij thuis komt na de operatie daar misschien inleggen. En inderdaad even iets van een poef ofzo bij het bed dathij daar wat makkelijker in/uit kan maar ze worden volgens mij ook snel handig!

Sterkte ermee!

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:39

Ik heb ook een 13-jarige kat met maar 3 pootjes... Vanaf haar 2 jaar is ze haar pootje kwijt.

Als je kat graag op bed ligt, voorzie inderdaad gewoon een opstapje. Je gaat zien dat katten met 3 pootjes nog echt handig zijn.
Ergens opspringen gaat goed, maar er af komen is wat moeilijker. Onze kat springt op 13-jarige leeftijd nog van tafelhoogte naar beneden, maar dan ligt er wel een tapijt onder.

En voor de rest, tot 3 jaar geleden was onze kat met haar 3 pootjes nog sneller dan de kat met 4 pootjes! Ze joeg constant de andere katten uit de tuin, het enigste dat ze niet meer kon, was in de boom kruipen :p

Veel sterkte!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:52

Wij merkten heel erg verschil toen het mandje wat hoger stond. In eerste instantie wilden mijn vriend zijn katten er niet in, toen heb ik hem meegenomen naar mijn huis. Daar was het ook geen succes dus ik nam hem weer mee terug en had hem even op de tafel gelegd. En ineens was het goed :)* Ze vonden hem gewoon te laag staan eerst.

Verder even zorgen dat het mandje lekker ruikt, dus dat wordt slapen met het mandje in bed :D

Is het een voor of achterpootje?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:34

Doekjes langs het lijf, en vooral de geurklieren van de kop, halen en die dan in het mandje leggen. Mandje op hoge en warme plaats en misschien vindt ze het dan wat..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:38

Ik heb 2 maandjes in huis.
1 boven en 1 beneden.
Boven ging ze gelijk in liggen
Beneden wilde ze nooit in stond paar maanden in huis.
Paar weken terug dacht ik zet hem op marktplaats enw at denk je?
Ze gaat er die week erin liggen.
Het duurde een paar maanden...Het is heel moeilijk te zeggen.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:45

Hier iemand met een kat die ook zijn pootje is kwijtgeraakt. Je kan ze er inderdaad niet toe dwingen. Zodra die van ons bij was gekomen van de narcose ging hij toch echt liggen waar hij zelf wilde liggen, ondanks alle plekjes die wij voor hem hadden gemaakt. Wij hebben op een gegeven moment overal voor opstapjes en krukjes en dergelijk gezorgd zodat hij in kleine stapjes naar beneden kon ipv 1 grote sprong tot zijn wond zo goed als genezen was (gaat gelukkig vrij vlot als het goed is). Daarna gewoon weer laten doen zoals hij altijd deed.
*edit* nu 12 jaar later ( hij was pas een paar maanden oud toen het gebeurde) komen de krukjes voor de grote hoogtes wel weer terug, hij krijgt er nu wel iets meer moeite mee om zichzelf te houden bij een grote sprong.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:47

Vaak vinden katten het fijn als hij een keer gewassen is, doen we hier ook altijd,
Ik kreeg voor 5/12 een super leuk mandje in de vorm van een bloem, nou Ninti moest en zou er niet in gaan, toen hadden we hem gewassen, en nu is ze er niet uit te slaan!

heel veel sterkte met de operatie!

tessyke

De meeste katten zijn helemaal gek van dozen.
Je kan dus miss een doos op de grond zetten met een gat eruit geknipt.
Daarin je mandje en tadaa :D

Hier zijn dozen nooit veilig dus soms leggen we er een mandje in.

Rumpleteaser

Misschien haar voer geven vlakbij het mandje. Dus eerst het bakje ervoor en dan uiteindelijk in het mandje?
Even goed wassen inderdaad en wat katnip erin, of even afnemen met een doek/kussen maar kat haar geur erop.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:49

beetje valeriaan erin druppelen die lucht vinden ze lekker

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:49

Heeft ze een kleedje waar ze vaak op ligt of een knuffeltje waar ze vaak mee slaapt?
In dat geval kun je het kleedje of knuffeltje in het mandje leggen.
Of eventueel een oud t-oliebol van jezelf eerst er een nacht in slapen en dan in het mandje.
Een nieuw mandje ruikt natuurlijk totaal niet aantrekkelijk.