Poest plast in huis!!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kritegirl

Poest plast in huis!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:44

Wij hebben een poes en 2 katers in huis waarvan 1 een kitten van 9 weken.
De kitten is nu 2 weken in huis.
Nou gaat het dus om de poes.
Voordat de kitten kwam begon ze al in huis te plassen, soms zittend en soms sproeien tegen iets aan.
Mijn vriend is ook al 6 weken van huis en de kater vertoonde eerst ook vreemd gedrag waarschijnlijk omdat hij mijn vriend miste.
De kitten is nu twee weken in huis en de poes is best wel dominant en plast nog overal tegenaan.
Soms kan ik haar niet aanraken en wordt ze boos. En voor het geval jullie het willen weten, ze krijgen allemaal elke dag evenveel aandacht.
Gister ondekte ik rode urine bij haar wat dus duidt op een blaasontsteking. Ze heeft nu antibiotica, pijnstilling en ontstekingsremmer gekregen.
Vandaag sproeide ze nog steeds ergens tegenaan.
Ik heb het idee dat het een combi is van stress, blaasontsteking en dominantie.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Ze krijgen elke dag vers water, vleesvoer en brokjes.
De poes en oudere kater zijn overdag ook veel buiten.
Aandacht wordt goed verdeeld en er zijn ook genoeg kattenbakken (3 stuks)
Voer en water staan apart van de kattenbakken en op 2 verschillende plaatsen.
Ik houd altijd alles goed schoon.

Doubtless

Re: Poest plast in huis!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:49

Allereerst succes met schoonmaken, want het is zo vies!

Wij hebben een kater gehad die sproeide. Dit deed hij om duidelijk te maken dat om zijn territorium af te bakenen. Je kan er helaas vrij weinig tegen doen. De plasjes op de grond kunnen van de blaasontsteking komen.
Mijn ouders hebben vroeger een gedragskundige laten komen voor een dominante poes die plaste. Heeft bij hen helaas niet geholpen, maar mss is dat een idee?

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 11:00

Doubtless schreef:
Allereerst succes met schoonmaken, want het is zo vies!

Wij hebben een kater gehad die sproeide. Dit deed hij om duidelijk te maken dat om zijn territorium af te bakenen. Je kan er helaas vrij weinig tegen doen. De plasjes op de grond kunnen van de blaasontsteking komen.
Mijn ouders hebben vroeger een gedragskundige laten komen voor een dominante poes die plaste. Heeft bij hen helaas niet geholpen, maar mss is dat een idee?

Het is inderdaad vies maar maak het gelijk schoon met een goed schoonmaakmiddel.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn en er zijn veel manier om het op te lossen.
Ik hoop via bokt daarom ook wat tips te krijgen van mensen die (bijna) hetzelde hebben meegemaakt.
Gedragsdeskundige heb ik wel aan gedacht maar wil eerst afwachte wat de medicijnen doen.
Bedankt voor je reactie!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:17

Blaasruis? Een poes kan dit ook krijgen. De katten van mijn nichtje (kater en poes uit zelfde nest) hebben dit allebei ze hadden ook vaak blaasontsteking, en die plaste ook in huis. Nu krijgen ze speciaal voer en gaat het goed!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:46

Antibiotica moet natuurlijk wel de kans krijgen om goed aan te slaan, daar gaan wel een paar dagen overheen. Misschien moet je dat eerst even een kans geven :)

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:06

Ik volg ff, zit namelijk met het zelfde probleem :3 alleen dan we hebben 4 vrouwtjes
en 1 daarvan die piest het hele huis onder,

Me vader heeft geprobeerd om die kat in het nekvel te pakken en met de neus door de plas te drukken en toen beet de kat tot op het bot ( verder is het werkelijk een schat van een kat)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:09

En gelijk heeft die kat!
Dat helpt echt niet hoor :n

Ik snap dat het frustrerend is, maar zulke actie zijn nooit een oplossing.

Hebben de katten genoeg kattenbakken? Staan ze wel op een goede plek voor hun? Hebben ze geen urineweg probleem?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:16

Misschien kan je van die speciale anti-zeik-spray kopen die je op de plekken spuit waar ze vaak plas?
Sproeien doen ze volgens mij niet door een blaasontsteking. Gewoon plassen wel.

Ik heb wel ooit eens gehoord dat je in ieder geval niet met chloor moet schoonmaken, omdat daar een bepaald stofje in zit waardoor ze juist aangetrokken worden en juist daar gaan pissen. Of het waar is...?

Met hun neus er in duwen helpt zoiezo niet en heeft het zelfde effect als je een baby in zn eigen luier zou duwen. De link leggen ze gewoon niet, maar daar was je denk al achter ;)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:40

Ik heb sins 3 weken een nieuwe poes van ongeveer 1,5 jaar, ik had ook al een poes van 1,5 jaar. Sins die nieuwe poes hier is sproeit mijn oude ook, ze ging laatst zelfs achter me op de bank zitten te plassen. Dit doet ze omdat ze haar terretorium wil af bakenen. Ik heb mijn poes heel duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gedient ben, ze heeft het in totaal 3 dagen gedaan en toen was het ook duidelijk dat ze dat gewoon niet moest doen. Ze kunnen af en toe met elkaar maar er zijn ook momenten dat ze elkaar aan vliegen. Succes ermee in ieder geval. Ik maakte trouwens alles schoon met dethol.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:50

Ook ik kan helaas jullie een handje geven. :(
Ik heb een gecastreerde kater van 6 die dit doet.
Hij krijgt speciale voeding van Hills tegen blaasgruis, maar heeft ook last van stress en domininantie.

Nu heb ik huis waar of de kat loopt een feliway opgehangen, heb wel het idee dat dit wat helpt.....daarnaast krijgt hij ook een hele kleine hoeveelheid clomicalm....dit heb ik via de DA gekregen.

Moet zeggen als de kat geen clomicalm krijgt het gelijk raak is en mijn gordijnen en muren zijn niet meer veilig.
We hebben laatst ook een vriendinnetje voor hem uit het asiel gehaald, want we dachten dat hij misschien soms een beetje eenzaam zou zijn, dit heeft ook niet geholpen....want als hij een tabletje mist pist die gewoon alles onder -:(-

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:52

Als ze een blaasontsteking heeft dan moet het als het goed is gaan stoppen als de ontsteking verholpen is.
Het kan ook een vorm van protest zijn.
Mijn kat hield er pas mee op toen de oudste er niet meer was.
Die was (naar nu blijkt) bang voor de oudste geweest altijd want nu komt ze pas een beetje los qua gedrag.
Dus als de ontsteking voorbij is kan het een rangorde probleem zijn.
Die van ons doet hewt soms nog uit protest......als er langdurig bezoek is bijveroorbeeld.
Ze is erg schuw naar vreemde mensen en voelt zich dan niet veilig.
Inderdaad de anti plas spray wil nog wel eens helpen

vervelend probleem hoor......laten we hopen dat het gewoon de blaasontsteking is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:59

Hier helaas ook 1 (dominante, gecastreerde) poes die regelmatig bepaalde plekken in huis bepiest. Heb al van alles geprobeerd, niets helpt. Heb 3 weken terug keep-off gehaald, maar ook dat helpt niet. We hebben 3 katten in huis, 3 kattenbakken die dagelijks schoon gemaakt worden. Diverse soorten grit geprobeerd. Maak de plekken goed schoon, heb al allerlei soorten schoonmaak middelen geprobeerd etc.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:00

Letizia schreef:
En gelijk heeft die kat!
Dat helpt echt niet hoor :n

Ik snap dat het frustrerend is, maar zulke actie zijn nooit een oplossing.

Hebben de katten genoeg kattenbakken? Staan ze wel op een goede plek voor hun? Hebben ze geen urineweg probleem?

Fijn... zo'n aardige reactie... Weetje het punt is gewoon wat we ook doen dat beest blijft zeiken
En dus hebben we dit is geprobeerd. Kbedoel ze is nu al ongeveer 1 jaar bezig zo, en we hebben van alles al uitgeprobeerd.
We proberen gewoon alle opties uit, zijn er ook al mee bij de dierenarts geweest, zelfs nog meer kattebakken er neer gezet maar het helpt niks...
nu zijn we weer terug naar het aantal kattebakken dat we ook hadden...
Ik denk dat 3 kattebakken op de benede verdieping genoeg zijn (ze komen alleen maar beneden)

Zou het ook door frustratie kunnen komen trouwens? Wat ik tenminste zelf vermoed is dat het (deels) door onze buurkat komt
waar ze absoluut niet mee overweg kan?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:02

Ik heb zo'n oranje fles biotex vlekverwijderaar gekocht daar schijnen enzymen in te zitten die de lucht ook helemaal weg krijgt......spuit dat overal op waar ze plassen, zelfs op de muur en je ziet er niks van!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:05

Emotie is vaak de reden achter sproeien.
Daarom moest ik wel 'lachen' om de reactie van ts, dat er veel manieren zijn om het op te lossen. Er zijn heel veel middeltjes tegen, maar ik heb nog nooit gehoord van iets dat werkt...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:05

Feliway in stopcontact, bachbloesems tegen stress in het drinkwater? Weet niet of er ook gruis in de urine is gevonden, in dat geval zou ik elke volwassen kat op blaasgraas-dieet zetten...