wat moet ik hier mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat moet ik hier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:10

ik zal even het verhaal typen en dan het probleem, dan snappen jullie een beetje hoe het zit.

Mijn buren hebben een hele lieve kat, een kat die nu al wat ouder aan het worden is, rond de 13 tot 16 (?) jaar oud. toen ze hem kregen als kitten waren ze helemaal gek op hem, hij werd verschrikkelijk verwend en het is ook een echte binnen kat, die het liefst lekker de hele dag voor de verwarming ligt te slapen en lekker bij je komt zitten kroelen, vind hij héérlijk. nu zit het zo, sinds een aantal jaren hebben mijn buren kinderen gekregen. en is er eigenlijk geen plek meer voor de kat. de kat moet nu bijna 24/7 buiten zitten met geen mogelijkheid tot schuilen/naar binnen kunnen. als zij op vakantie zijn moet ik wel eens op de kat passen, als de kat naar binnen mag (en dat is niet in huis, daar mag hij al helemaal niet komen, uit den boze) in de garage, heeft hij geen plek om te liggen... geen mandje oid, helemaal niks. laatst was ik op de kinderen aan het passen en liet ik de kat in huis, want het is toch vanzelfsprekend dat je kat naar binnen mag? ik begon haast te twijfelen....

maar het punt is, in de zomer kan het prima, dan is het niet zo koud. maar nu, zoals afgelopen nachten, mag het arme dier dus niet naar binnen, en heeft hij bij ons in het halletje geslapen...

als je nou vanaf kitten af aan een buiten kat van je beestje maakt oké! maar dit is een huis kat in hart en nieren en moet nu op zijn ouwe dagje in de vries kou buiten zitten? de buurman zei laatst ook iets van (weet de precieze zin niet meer) maar dat de kat allang dood had moeten zijn....

wat moet ik hier aan doen? ik vind het nogal zielig? is dit het ook?

ik zou hem graag in huis nemen, maar helaas hebben we een hond, en zijn mijn moeder en ik allergisch..

RickCr

Re: wat moet ik hier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:12

Je kunt altijd nog de dierenbescherming bellen. Hun zullen dit vaker mee maken lijkt mij.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:15

Verschrikkelijk dat dat dan zo moet. Ik zou gewoon met die mensen praten of is dat geen optie? Als ze hem echt niet meer willen kunnen ze beter een goed tehuis zoeken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:16

Ik vind dit inderdaad zeer onverantwoord. Juist nu de kat ouder begint te worden kan hij dit slechter verdragen. Dit kan dan ook zeer zeker de levensverwachting van de kat verlagen.

De ervaring leert dat je mensen niet aan moet spreken op wat ze fout doen, dan schieten ze al snel in de verdediging of je bent een bemoeial.

Vaak werkt de 'ik-ben-o-zo-blond' tactiek goed. Dat je dus vraagt: "goh, eerst was de kat altijd binnen. Nu zie ik hem alleen nog maar buiten. Wilt hij niet meer binnen zijn? (Of zijn de kinderen allergisch? :o? )"
Of vragen of ze nog wel plezier van hun kat hebben want je hebt een vriendin die hem laatst zag toen jij moest oppassen en die vond hem o zo schattig en zou hem dolgraag willen hebben. (Uiteraard moet je dan wel iemand hebben die hem daadwerkelijk in huis wilt nemen)

Ik zou ze er dus wel op aanspreken maar dan wel met een open, niet veroordelende houding, dat schiet 99 van de 100x in het verkeerde keelgat.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:18

ik zal ook de dierenbescherming bellen mijn kat zit bij ons in de schuur met nog een anderde ka maar mijn kat is 17 bijna 18 maare ze kan liggen en we hebben verwarming in de schuur dus dat kan natuurlijk wel maar zo in de kou echt mniet

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:18

Misschien met de eigenaren er over hebben, overhalen om het dier ter adoptie zetten.
Maar deze kat is van luxe gewend, dus dat wordt echt vreselijk voor die arme kat.

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:19

Ik was idd allang even langs geweest bij mijn buren, vind dit een vorm van dierenmishandeling. Als je beesten hebt moet je er voor zorgen, anders moet je ze niet nemen. Ze hadden van te voren ook kunnen bedenken dat als ze kinderen zouden krijgen dat de kat er niet bij mocht.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:21

Kunnen ze geen hokje voor hem neerzetten buiten? Wij hadden vroeger een kat die zo schuw was (opgegroeid in een donkere schuur op een boerderij) dat hij zelf niet naar binnen wilde, zijn eten stond dus altijd buiten onder de carport, hij bleef wel altijd in de buurt. Maar toen hij ouder werd zag je wel dat de winter z'n tol eiste en werd hij erg mager, toen heeft m'n vader een soort mini hondenhokje getimmerd, dat op een plek tegen het huis uit de wind gezet en er in allemaal oude dekens gelegd. Kwam hij 's morgen heerlijk geeuwend en zich uitrekkend dat hokje uit om maar eens te kijken of de brokjes al aangevuld waren.. Werkte erg goed dus! Misschien is een oud konijnenhok een optie? Is het hok ook meteen een stuk van de grond af.. Eventueel afdekken met een deken op een spleetje na zodat hij nog naar binnen kan? Lappen of stro er in.. Als hij maar ergens droog en uit de wind kan liggen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:23

Bij ons kwamen vroeger vaker katten binnen, gewoon bij de hond, haha, dat kan wel wennen.
Dus het is wat je zelf wil, in het halletje kan ook wel als je allergisch bent.
Maar een kat kan wel prima tegen de kou, als ie in de schuur kan is het niet erg.
Dat het een binnenkat is, is onzin, als je een paard eerst binnenhoudt kan ie daarna ook nog gewoon naar buiten hoor.
Onze kat gaat ook steeds graag snachts naar buiten, hij mag ook binnen maarja, snachts is de beste tijd voor een kat om op jacht te gaan.
Als hij gezond is denk ik dus niet dat er echt een probleem is.
Maar je kan altijd de aanpak van Sassol proberen, misschien willen ze 'm graag kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:27

de mensen hoeven de kat eigenlijk niet meer, hebben denk ik ook geen zin om er speciale dingen voor neer te zetten/bouwen.

ik dacht zelf ook al aan de ik-ben-zo-blond tactiek. :j ik had het er namelijk met mijn moeder over, als ik ze er op ga aanspreken gaat dat niet in het goede keelgat schieten, ik ben immers ''pas'' zestien en zij zijn een volwassen (rond 40j) stel...

en mijn moeder zei ook: als hij weer eens over begint dat de kat allang dood zou moeten zijn dat ze dan wel eens een beetje boos reageert van: dit kan echt niet hoor! je moet wel voor je kat zorgen of hem een beter huisje bieden!

maar ik denk dat ik niet in de positie ben om zoiets te zeggen, ik denk niet dat ze dat op prijs zullen stellen of er in ieder geval iets mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:30

MirandaFuego schreef:
Bij ons kwamen vroeger vaker katten binnen, gewoon bij de hond, haha, dat kan wel wennen.
Dus het is wat je zelf wil, in het halletje kan ook wel als je allergisch bent.
Maar een kat kan wel prima tegen de kou, als ie in de schuur kan is het niet erg.
Dat het een binnenkat is, is onzin, als je een paard eerst binnenhoudt kan ie daarna ook nog gewoon naar buiten hoor.
Onze kat gaat ook steeds graag snachts naar buiten, hij mag ook binnen maarja, snachts is de beste tijd voor een kat om op jacht te gaan.
Als hij gezond is denk ik dus niet dat er echt een probleem is.
Maar je kan altijd de aanpak van Sassol proberen, misschien willen ze 'm graag kwijt.

dit is niet zo'n type kat, hij jaagt niet, miauwt de hele dag naar iedereen dat hij aandacht wil en is zo lui als morgen heel de week.... en hij is al heel oud, bijna bejaard voor een kat, kan je dan nog verwachten dat hij ''even'' omschakelt naar het andere leven?

ik kan wel een mandje maken van een oude jas oid, en dat in het halletje leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:31

naar binnen is helaas geen optie, (ik vind hem nl wel erg leuk) maar dat hou ik nog geen week vol, ik ben héél erg allergisch voor katten en mijn moeder ook, met de hond zou het ook wel kunnen hoor, mijn hond is wel lief tegen katten...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:33

Als ze hem niet meer hoeven, zou ik kijken of er iemand is die een oude kat wil overnemen. Als het ze dan zo aangeboden wordt is het vrij makkelijk om te zeggen: nou dan mag de kat naar een beter huis.

Met mijn opleiding ben ik bekend met het ASE-model. Dit is een model wat rekening houdt met de factoren om tot bepaald gedrag te komen. (Eigenlijk bedoelt voor gezondheidsgedrag, maar werkt net zo goed bij dit soort dingen)

Als je de mensen zover wilt krijgen om het beest zelf voor adoptie op te geven (wat ze nu dus niet doen, terwijl ze daar vast aan gedacht hebben) moet je dus hun houding veranderen, de juiste invloed hebben hebben op hun om hun intentie te tot adoptie te verkrijgen. Dan moeten er ook nog eens geen tegenslagen of barrières zijn.
Hoop gedoe dus en veel kans van mislukken als je dit ook maar ietsiepietsie verkeerd aanpakt.

Ik zou ze het dus zo makkelijk mogelijk maken: iemand vinden die een goed huis, veel tijd en aandacht wilt besteden aan het beest en hem zelf op wilt komen halen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:34

Wat heeft hij dan de afgelopen jaren gedaan, was hij toen nog wel daar binnen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:36

ehm hoe weet je als jij 16 bent en die kat mogelijk ook dat die kat zoveel aandacht kreeg toen hij kitten was? (niet banketstaaf bedoeld maar vraag het me serieus af)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:46

Oké, als zij geen hokje neer willen zetten en hij kan bij jou niet binnen, kan jij dan geen hokje neerzetten? :) Naast jullie deur ofzo, waar hij nu dus graag naar binnen de hal in gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:56

saskiakefie schreef:
ehm hoe weet je als jij 16 bent en die kat mogelijk ook dat die kat zoveel aandacht kreeg toen hij kitten was? (niet banketstaaf bedoeld maar vraag het me serieus af)

Dat heb ik vernomen van mijn moeder en vooral van een andere achterbuurvrouw, tevens mijn huiswerkbegeleider, zij heeft een aantal jaren geleden een andere kat van hun over genomen omdat ze er niet tegen kon dat die kat altijd ziek was... zij heeft al twee katten waarvan een erg moeilijk is met vreemde katten en het zijn allebei mannetjes, dat gaat niet goed komen, helaas.

ik moest net even een kruiwagen terug brengen naar die achterburen dus, en toen ik terug kwam zag ik hem weer buiten zitten op de stoep, ik heb hem even een aai gegeven, en ik heb in het halletje op een stoel van een oude jas van mij een 'mandje/holletje' gemaakt. ik hoop dat hij daar gaat liggen vannacht. vanochtend toen ik weg ging zag ik hem iig wel in ons halletje liggen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:06

Tja, er zijn legio katten die hun hele leven buiten zijn. Zolang ze genoeg eten hebben (water vinden ze zelf wel) zal de dierenbescherming niks doen. Kat zal zelf wel een plekje vinden om te schuilen. Er zijn overal wel schuurtjes/afdakjes immers. Ik kan me voorstellen dat het je aan het hart gaat maar meer dan zelf een mandje/hokje neerzetten in je eigen tuin kun je niet doen denk ik.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:23

Ik vind het schandalig. Het is een HUIS dier en ik vind dat je katten sowieso in de nacht binnen moet hebben. Katten die gewend zijn om binnen te zijn zullen erg eenzaam zijn als ze plots de hele tijd buiten moeten zijn, binnen zijn er de hele tijd mensen om heen.

Katten zijn gek op warmte, ze kunnen wel tegen de kou, maar oudere katten maken niet zo goed meer een wintervacht aan. Mijn katten liggen het liefst onder de dekens als het buiten koud is.

Ik zou de buren hier zeker op aanspreken!