Hondenvoer, doen we het goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

Hondenvoer, doen we het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 18:24

Hallo!

We hebben op dit moment een 6 jarige reu die we kennel's favourite M5 voeren. Het is een van de weinige voeren waar hij het nu al 3 jaar erg goed op doet. Hiervoor hebben we van alles geprobeerd, prins, eukanuba, frolic (na 1 keer voeren weg gegooid, wat een chemisch spul!), etc. Met ieder weekend een groot bot. Dit gaat super en willen we eigelijk ook niet veranderen,

maar,
er komt een pup. En wat moeten we hem nou gaan voeren? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat ik wel weet is dat het weer een vizsla wordt en dat die heel erg gevoelige darmen hebben. Nu is er van kennel's favourite ook een puppyvoeder (ingrediënten in deze (http://www.profpetcorporation.com/nl/ke ... nd--junior link onderaan ivm niet goede willen plakken). Alleen is dit goed? Weet iemand nog andere goeden voeren? En wat vinden jullie van de M5? (ingrediënten hieronder)

M5:

vocht 9%
Ruwe proteïne 26%
Ruw vet 12%
Ruwe as 5.7%
Ruw vezel 2.16%
Calcium (Ca) 1.18%
Fosfor (P) 0.56%
Natrium (Na) 2.19 gr
Kalium 1.35 gr
Lysine 14.2 gr
Methionine 4.11 gr
Cystine 7 gr
Treonine 8.6 gr
Tryptophaan 2.1 gr
Linoleaic zuur (ω6) 25 gr
α-Linolenic zuur (ω3) 22.7 gr
Arachidonic zuur (ω6) 0.28 gr
EPA (ω3) 3.5 gr
eicosapentaeenzuur
DHA (ω3) 3.5 gr
docosahexaeenzuur
Carbon Hydrates 40%

Nutritionele
toevoegingsmiddelen/kg
Vitamine A* 15 IE
Vitamine D3* 1.5 IE
Vitamine E 500 mg
Vitamine K3* 1 mg
Vitamine B1 11 mg
Vitamine B2 6 mg
Vitamine B6 6mg
Vitamine B12 50microgram
Vitamine C 50mg
Betaine (Trimethylglycine) 300 mg
Biotine 260 microgram
Choline chloride 1500 mg
Foliumzuur 1 mg
Pantotheenzuur 20 mg

alvast bedankt voor het lezen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:24

Ik word niet heel erg blij van de samenstelling van deze brok moet ik zeggen.
Percentages zijn ook nergens terug te vinden.
Ennem... krokante brokjes tegen tandsteen? Dream on... met een hondengebit moet je met iets sterkers komen dan 'krokant'.

Maar nou ben ik ook niet snel blij met een brok om eerlijk te zijn. Ben zelf voorstander van vlees en niet van toevoegingen en conserveringsmiddelen.

Kijk ook even op: http://uitgelatenhond.nl/hondenvoer (Vergelijking van verschillende merken brok)

kimmie261

Re: Hondenvoer, doen we het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:27

staat er een ingredienten lijst op de zak??

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:27

je kan toch eerst vragen waar de puppie op afgespeend word? wat voeren de fokkers?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:39

Ik zou direct voor vers vlees kiezen zoals carnibest. Veel gezonder, lekkerder voor je hond, en zeker als je het hebt over een ras met gevoelige darmen zou mijn keuze snel gemaakt zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:47

Nikass schreef:
Ik zou direct voor vers vlees kiezen zoals carnibest. Veel gezonder, lekkerder voor je hond, en zeker als je het hebt over een ras met gevoelige darmen zou mijn keuze snel gemaakt zijn.

Niet iedere hond doet het goed op vlees. Dat is echt een kwestie van uitproberen.
(zelf voer ik Carnibest, maar dat komt omdat mijn hond een glutenallergie heeft en het op dit voer het beste doet *D )

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:22

Gezien de ingrediëntenlijst (samenstelling) heb ik al heel wat slechtere brok langs zien komen. Hier staat tenminste pluimveevlees als nr. 1 ingrediënt. Zelf ben ik voorstander van KVV, voer dit al 15 jaar, maar hebben ook 1 hond gehad die dit echt niet verdroeg. Zij deed het alleen goed op een droogvoer. Maar, dat was 1 van de 6 honden. Als je voor deze brok kiest zou ik toch 1 dag per week iets van pens compleet geven (Smuldier bijvoorbeeld). Is goed voor de darmflora.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:26

Ik heb een labrador van nu 13 en 1,5 jaar geleden kwam er een pup bij.
Ik ben toen overgestapt op Carnibest vlees. Dat ging prima.
Een pup groeit daar heel goed op en is een uitstekend voer er voor. De oude hond is enorm opgeknapt van het voer. Glimt tegen je op en is heel actief. Krijg niets dan complimenten en ongeloof over haar leeftijd.
Ook de jonge hond wordt overladen want dat is net een spiegel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:35

als je oudere hond dit voer krijgt en je dat zo wilt houden zou ik de nieuwe hond ook op dit voer zetten en kijken of zij het daar ook goed op gaat doen.
zelf ken ik deze brok niet,dus kan er niet over oordelen wil je de pup toch op andere brokken zetten dan zeg ik taste of the wild/acana/of orijen.zelf geef ik kvv(vers vlees) misschien ook een mogelijkheid voor beide honden van je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:44

Isabonny schreef:
Niet iedere hond doet het goed op vlees.

Sorry, ik schoot even in de lach.
Waarom vinden zo veel mensen het tegenwoordig zo ontzettend normaal om honden vrijwel compleet als vegetariër te houden?

Maar als je ze dan bijvoorbeeld eens voorstelt om hun paard vlees te gaan voeren (omdat niet ieder paard goed op gras reageert), wordt je hard uitgelachen.
Terwijl dat minstens zo absurd is.

Een hond is een carnivoor. Die heeft voor het overgrote deel van zijn voeding goede kwaliteit vlees nodig.

Ja, er zijn honden die een allergie hebben voor bepaalde eiwitten, maar daar zijn meer dan genoeg alternatieven voor.

@TS:
Een brok met 40% Carbon Hydrates...
Die brok is dus voor bijna de helft samengesteld uit koolhydraten.
Ik zou liever een veel hoger percentage eiwit zien, en juist heel erg veel minder koolhydraten in een goede brok/voeding.
"Slechts" 26% ruwe proteïne zit er nu in je brok, waarvan je nu eigenlijk ook niet weet wat ze er precies in stoppen... Slachtafval (afgekeurde runderdarmen zijn namelijk ook proteïne)...? Of hoge kwaliteit spiervlees...?
Ik verwacht het eerste.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:46

Uhm Femke ik denk dat Isabonny zomaar bedoelde dat niet elke hond het goed doet op vers vlees ipv brokjes.

Denk je ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:51

Ik weet het niet... Want dan was de term "vers" natuurlijk cruciaal geweest om er bij te zetten ;)
Want ook in brok hoort een zeer hoog percentage kwaliteitsvlees te zitten. En dan is het alsnog "vlees", alleen op andere manier verwerkt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:53

Beetje logisch nadenken is natuurlijk ook geen overbodige luxe.

maar er is er maar één die ons uit deze martelende onzekerheid kan verlossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:55

Ik kan alleen af gaan op wat er daadwerkelijk geschreven is, niet op wat iemand misschien dacht maar niet opschreef ;)
Want ik weet uit ervaring dat mensen die 'pro brok' zijn juist vaak als argument aandragen dat het ontbreken van vlees in die brok helemaal niet erg is.

Dus van onlogisch nadenken is in mijn bericht geen sprake ;)
Er zijn echt veel mensen die vinden dat een hond vegetarisch houden geen probleem is en juist goed is...

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 16:00

Ten eerste: bedankt voor de antwoorden! Ik ben het op dit moment aan het uitzoeken omdat we het liefst beide honden op hetzelfde voer willen hebben en als we dan eventueel toch gaan veranderen willen we het meteen goed doen.

Ten tweede: wat is er belangrijk in een hondenvoer? Het zijn natuurlijk carnivoren en met het voeren van vlees heb ik ook geen probleem, dit ga ik dus eens goed uitzoeken. Maar brokjes, wat moet daar wel in en wat moet daar niet in? Je wilt zo min mogelijk granen denk ik?

En onze hond krijgt nu in het weekend al maaltijden bestaand uit vlees/bot/orgaan dus het is niet puur brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:03

In brok wil je 't liefst géén granen of andere vorm van "vulmiddel" hebben (zoals bietenpulp, tarwe, etc.)
Je wil dat er een hoog percentage (bijv. 80%) goede kwaliteit vlees in verwerkt is. Met spiervlees én orgaanvlees van hoge kwaliteit (dus geen afgekeurd slachtafval).
Geen suikers en zout toegevoegd.
Geen BHA/BHT en Ethoxiquine (door voerfabrikanten ook wel "gezonde anti oxidanten" genoemd, die in werkelijkheid kankerverwekkend zijn en nog veel meer problemen veroorzaken zoals jeuk, epilepsie, etc.).
Geen onnodige andere toevoegingen.

Eigen wil je met brok zo dicht mogelijk bij het natuurlijke dieet van een hond komen te staan.
Dus veel vlees, en makkelijk verteerbare plantaardige producten (die ze in het wild bijv. uit de pens zouden halen), botten, etc.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:29

Femke schreef:
Ik weet het niet... Want dan was de term "vers" natuurlijk cruciaal geweest om er bij te zetten ;)
Want ook in brok hoort een zeer hoog percentage kwaliteitsvlees te zitten. En dan is het alsnog "vlees", alleen op andere manier verwerkt.

Sorry, ik zal wat duidelijker proberen te zijn ;) .
Als ik vlees schrijf, dan bedoel ik ook van dat lekkere smeuige rode vlees :D .
Brokken zijn voor mij gewoon brokken :+ . Dat daar ook vlees in zit....na ja, ik vraag me soms af hoeveel. Merendeel bestaat vaak uit ander vulmiddel. En dus voer ik geen brokken. Want ik ben het met je eens: een hond hou je niet vegetarisch.

Maar ik bedoelde dus : de meeste honden kunnen wel tegen vlees, maar er zijn er altijd die er ziek van kunnen worden. Het is altijd even een kwestie van uitproberen. Mijn hond doet het goed op Carnibest, maar er zijn zat honden die hier niet tegen kunnen, maar wel bijv. tegen Duck (gewoon een ander merk KVV). Energique is ook een KVV en daar deed onze hond het niet echt goed op.
Je moet je dus niet blindstaren op 1 product, maar meerdere uitproberen. En niet meteen in de stress schieten als je je hond niet omgezet krijgt op vlees (omdat iedereen roept dat je dat moet doen), maar gewoon je eigen gevoel volgen aan de hand van hoe je hond zich erbij voelt.
En als dat dan toch niet vlees is, tja...jammer dan, dan maar een goede brok.