Hamsters bakkeleien... Normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Hamsters bakkeleien... Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:53

Sinds enkele weken hebben wij 2 schattige dames dwerghamsters en ze zitten sinds geboorte al bij elkaar. Zijn nml zusjes. Ik weet dat er 3 ondersoorten zijn waarvan er 2 soorten bekend staan als vals en bijterig. Deze 2 zijn van de derde soort die goed samen moeten kunnen gaan. Ze zijn nog jong, maar absoluut niet te vroeg bij mama weg gegaan. Dit weet ik zeker, ken het adres zeer goed waar ze vandaan komen.

Nu kunnen ze uuuuuuren gezusterlijk samen slapen in hun nesthuisje, lekker dicht tegen elkaar aan liggend. Maar met enige regelmaat horen we gepiep. Het is vooral de wat donkerdere gekleurde die geluidjes maakt. Soms is het wat gebabbel, soms klinkt het als ruzie. Til ik dan het dak vh huisje op dan ligt de donkere op de rug of zit met voorpootjes omhoog en lijkt te zeggen " rot op, ik lag hier" tegen zusje. Als ze in de avond wakker en actief zijn, gaat alles goed. Tot ze dezelfde ingang willen nemen of beide hetzelfde brokje willen hebben. Dan horen we weer dat gepiep en soms rollen ze beetje vechtend door de kooi, enkele tellen en dan is t over. Beide hamsters hebben tot op heden geen verwondingen opgelopen.

Mijn vraag: is dit normaal onderling hamsterzussengedrag? Heb veel vaker hamsters gehad n ermee gefokt. Paartjes gingen altijd goed en anders hadden we 1 hamster alleen die bijv al ouder was of niet gekoppeld kon worden (van 1 vd 2 agressieve rassen)

Tammy_

Re: Hamsters bakkeleien... Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:58

misschien hebben deze dames meer behoefte aan eigen ruimte, blijven dames he :') wat voor kooi hebben ze, kunnen ze elkaar ver genoeg uit de weg gaan? Als ze steeds vaker gaan vechten of het vechten er steeds harder aan toe gaat zou ik ze toch uit elkaar halen, voordat er eentje een keer gewond raakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:58

Waarschijnlijk zijn de dames net volwassen aan het worden en dan krijg je dit. (kun je dit krijgen) Ze zitten in een beperkte ruimte net als alle in huis gehouden hamsters, en al zijn ze van nature sociaal (tenminste, ze worden gevonden in gedeelde nesten,) ze hebben het in een hok niet voor het uitzoeken waar en met wie ze kunnen zitten. Ik ga er van uit dat je Russische dwerghamsters hebt, officieel een sociale soort, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Ik denk dat het op een scheiding gaat uitlopen. Het zouden ook Campbelli's kunnen zijn, maar ook voor hen geldt grofweg hetzelfde verhaal.
Voor de goede orde: dwerghamsters zijn in staat elkaar ernstig te verwonden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:07

Tsja ze hebben een grote kooi van 100 bij 40 cm met meerdere nestplaatsen. Toch zoeken ze elkaar steeds op om samen te slapen. Valt me op dat de lichtere totaal niet krijst en ook niet ingaat op het gekrijs van de ander. Alleen dus als er een conflict is mbt iets. Maar dat hebben we pas 2 keer gezien. Ze staan in de woonkamer dus ik heb er veel kijk op. Ik ga het in de gaten houden.

Edit: ik weet dat ze elkaar flink kunnen toetakelen.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:11

Ik heb ook twee russische dwerghamsters gehad die in het begin gewoon samen konden, maar na een tijdje toch met elkaar begonnen te vechten. Toen het echt uit de hand begon te lopen heb ik ze toch gescheiden en toen waren ze allebei weer happy. Wat jouw hamsters betreft zou ik ook niet te lang wachten met het scheiden, bij mij begon het namelijk precies zo. Zoals al gezegd is staan ze bekend als de socialere soort, maar 9 van de 10 keer gaat dit fout.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:49

We hebben nog een ander verblijf klaar staan op kamer van dochter. Dus als ik die knoop doorhak is madam zo verhuisd. Dank voor al jullie ervaringen. ga ze goed in de gaten houden!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:51

Hamsters zijn toch dieren die graag op zichzelf wonen :?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:23

Ligt aan welke. Syrische (de groters) ofwel goudhamsters zijn solitair. Dwerghamsters leven in koppels (man-vrouw) en met Echte Russen lukt het vaak ze samen te houden als vrouw-vrouw of man-man. Ik heb een tijd gefokt met echte rusjes en dat was echt leuk. Vader hielp ook echt mee met de verzorging van de kleintjes bijv.

Aangezien deze 2 van jongs af aan bij elkaar zaten en alles goed ging hebben we ze ook samen gekocht en in een groot hok gezet. Expres met meerdere nesten voor het geval dat. Dit krijs-gedrag hed ik bij mijn vorige dwergjes nooit gezien (wrs omdat man-vrouw dus wel goed blijft gaan) maar ja, had ook nog nooit 2 vrowutjes als koppel gehouden. vandaar de vraag :D

Zoals gezegd: we houden ze in de gaten en als het idd neit gaat staat hok 2 al klaar op kamer van dochter :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:56

Russische dwerghamsters samen houden gaat toch best vaak fout helaas, eigenlijk kun je alleen Campbelli en Roborovski hamstertjes goed samen houden. Ik zou goed opletten, en ze meteen uit elkaar halen als je twijfelt. Krijs gedrag lijkt me toch niet helemaal de bedoeling :P

Twee hamsters in een (te) groot hok kan ook leiden tot territoriaal gedrag geloof ik.
Op http://www.dehamster.nl en het forum ervan staat veel nuttige info, en is dit ook vaker besproken. Misschien een tip. :)

Kijk uit iig, want ruzie kan soms snel gaan, en als ze echt gaan vechten komt er meestal maar eentje levend uit.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:58

Had idd al op dwerghamster.nl gekeken :) daar staat dat het wel kan en soms idd fout gaat. Rare is dat ze nu dus al weer sinds start topic vredig naast elkaar slapen (als 1 bolletje, heel lief...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:06

Haha, dan hebben ze het waarschijnlijk weer bijgelegd :+ Maar er is wel een kans dat het fout gaat dus het is wel slim als je het een beetje in de gaten houdt. Je had een hok achter de hand las ik, dus dan komt dat wel goed. Hopelijk besluiten ze voortaan een beetje lief voor elkaar te zijn :P

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:12

ik had ook 2 hamstes, zussen uit hetzelfde nest, ging heel goed maar uiteindelijk begonnen ze te vechten. Ze gaven bij het tuincentrum ook aan dat dit niet zo'n goeie keuze was van mezelf maar ik was eigewijs dacht liever 2 dan alleen. Nou dat heb ik geweten, ze vochten zo hard op een dag (ik was te werk) dat er 1 heel kaal en schuw was. Het ging met vlagen soms goed soms vochten ze (rollenbollen over elkaar heen)Terwijl ze echt een groot hok hadden met meerdere verdiepingen aan beide kanten de lucht in. Nu heb ik ze apart, degene die kaal was komt nu weer helemaal bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:19

Russen kun je niet samenhouden. Ja, koppels. Maar dan krijg je dus constant jongen. Het gedrag van jouw hamsters is een voorbode voor dat het goed fout zal gaan. Het is niet de vraag óf het fout gaat, maar wanneer. En dan kun je ze nog altijd beter nú scheiden, dan op het moment dat je van een van de twee alleen nog maar een hoofd of een pootje aantreft. Want ze vreten elkaar met huid en haar op.

Het lijkt voor ons leuk, 2 hamster samen, maar het brengt voor de dieren zelf alleen maar (onnodig) veel stress met zich mee. Vooral voor de zwakste.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:20

Ik zou het risico niet lopen inderdaad... robo's kun je wel samen houden, maar de rest gaat vaak fout. Tot een bepaalde leeftijd wil het inderdaad wel, daarna niet meer.. en dan kun je ze maar beter uit elkaar hebben voor de één de ander afmaakt..
Als je een aqua hebt van 100x40 zou je ook een scheidingsplaat er in kunnen maken, geloof dat op het hamsterforum een paar mensen dat hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:21

Air schreef:
Ik zou het risico niet lopen inderdaad... robo's kun je wel samen houden, maar de rest gaat vaak fout. Tot een bepaalde leeftijd wil het inderdaad wel, daarna niet meer.. en dan kun je ze maar beter uit elkaar hebben voor de één de ander afmaakt..
Als je een aqua hebt van 100x40 zou je ook een scheidingsplaat er in kunnen maken, geloof dat op het hamsterforum een paar mensen dat hebben.

Op 100x40 zullen ook twee robo's fout gaan.Het grondoppervlak is dusdanig groot dat ze beide een eigen territorium willen gaan bemachtigen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:32

ik had een heel groot hok: leek op een vogelkooi, die deed ik ook doormidden nou koste wat koste, kwam de ene er altijd overheen of onderdoor.....ging echt heen om te knokken....2 aparte kooien is toch beter (althans bij mij)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:35

Ik ben het helemaal eens met Wuis. Snel uit elkaar halen deze twee!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 01:01

Inderdaad snel uit elkaar halen, alleen een mannetje en vrouwtje kun je bij elkaar houden.
Helaas heeft mijn kleine nichtje er op de harde manier achter moeten komen toen het zusje van de wat dikkere hamster dood gebeten in het zaagsel lag s'morgens vroeg.