Nieuw konijnenhok maken, wat te doen met dak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Nieuw konijnenhok maken, wat te doen met dak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:22

Hoi!

Ik wil binnenkort eens een begin maken met mijn nieuwe konijnenhok. We hebben een stukje tuin van 3x3 waar we niets mee doen en waar we een nieuw konijnenhok willen maken.
Ik zag op BB-ITP al wat leuke hokken voorbij komen, maar vraag me toch iets af.
Met zo een groot hok kun je 's winters het hok niet binnen zetten als het erg koud of nat wordt of het sneeuwt. Dus ik zat eens te denken wat ik voor dak er op wil hebben of juist geen dak? Ik zie een hele hoop leuke verblijven waarvan sommige geen dak hebben en dat heeft wel wat voordelen maar ook nadelen natuurlijk, vooral in de herfst en winter.
Als je zo een groot hok maakt, moet je er wil in kunnen staan om ook achterin schoon te maken, ik wil niet door dat hok moeten sluipen of tijgeren, niet erg fijn voor mijn rug. Dus dan moet je toch al gauw denken aan 2 meter hoog en dan helemaal bedekken met platen. Aardig kostenplaatje ben ik al achter, maar goed, dan heb je ook wat.
Maar nu zag ik ook wel leuke creaties zonder dak, met een hoge 'omheining' zodat ze er natuurlijk niet uit kunnen springen. En dat leek me ook wel wat eigenlijk. Alleen vraag ik me dus wel af wat hele dagen regen of een laag sneeuw voor de konijnen gaan betekenen. Kan ik ze gewoon in de sneeuw en regen laten zitten? Ze hebben natuurlijk wel een binnenhok ter beschikking waar ze kunnen schuilen.
Hoe doen mensen dat die een verblijf zonder dak hebben in de herfst en winter?

Faniek

Re: Nieuw konijnenhok maken, wat te doen met dak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:34

Heel verhaal getypt is het weg :(

Anyway ik heb een schuilhok van 2x1 meter voor 8 konijnen en daaraan een ren van meer dan 20 vierkante meter waarvan 10 vierkante meter overdekt met gaas voor 's nachts zodat ze veilig zitten. Konijnen vinden sneeuw fantastisch! Een konijn kan beter tegen de kou dan tegen de warmte dus geen enkel probleem om ze altijd buiten te houden :) Als ze goed kunnen schuilen in een fijn hok, het liefst met 2 in/uitgangen.. anders zie ik vaak dat ze zich niet veilig in het hok voelen door het gevoel te krijgen niet weg te kunnen en dan toch maar buiten blijven zitten. Dan hoef je niet de hele boel te overdekken.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:43

Kijk, hier heb ik wat aan! Hier had ik al op gehoopt, dat scheelt een hoop timmermanskunsten en geld voor dakplaten. Afgelopen winter hebben ze ook buiten gezeten, echter in een overdekt hok, met voldoende stro en voer. Geen enkel probleem, ook niet met -21, maar ik was er niet zeker van wat water/sneeuw voor ze zou betekenen. Ga vanavond gelijk even mijn ontwerp aanpassen en zitten rekenen :)

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:51

Ik heb ook zo'n soort hok als Faniek beschrijft, heb een bestaand konijnenhok (ook zelf getimmerd) voorzien van zo'n bitumen dak. Mijn ervaring is dat dat bijna lekvrij is. Daar half overheen nog een afdak van planken van een pallet met daaronder plastic vastgeniet. Een soort "plaatsje" voor ze van bijna 2 x 2 meter. Daarbij een grote ren afgezet met gaas van 80 cm. hoog. De konijnen vinden dit heerlijk, kunnen op hun hok zitten, maar gaan er ook onder zoals vandaag met die regen. En inderdaad, kou kunnen ze prima tegen, tegen vocht probeer ik ze altijd zo goed mogelijk te beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:55

Wij hier ook hoor. Een kinderhuis als nachthok, met veel stro en verdieping en een grote buitenren er aan vast. Ze hupelen gewoon rond, in de sneeuw :)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 19:57

Bedankt voor jullie reacties, stelt me toch gerust dat ze ook wel zonder dak kunnen :)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:02

Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om wat in elkaar te zetten en het is klaar! (nou ja nog even puntjes op de i).
Konijnen vinden het fantastisch en scheuren de hele tijd heen en weer, zo mooi om te zien.
Het hok is uiteindelijk 3 bij 4,5 geworden, zal zaterdag even fotos nemen aangezien het niet lang genoeg meer licht is om dat 's avonds te doen.
Heb een gedeelte overdekt met golfplaten en een deel open, wel afgedekt met aanhanger netten zodat er niets in/uit kan.
Ik moet alleen nog wel wat leuke dingen bedenken voor in het hok, het is best leeg zo haha.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:29

Ik heb in mijn ren een nachthok staan. Zo hebben ze de ruimte maar zitten ze 's nachts wel veilig binnen
Afbeelding

ps. Mijn man mag 's avonds ook naar binnen hoor :j :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:39

Oh wat leuk!!! Ik ben echt dol op konijnen!! En zoiets zou ik ook wel willen in mijn tuin ooit... Maar hoe maak je je hok schoon?! Heb je een speciale opening of iets?!