Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: mijn twee konijnen (alletwee vrouwtjes) mogen elkaar niet meer.
Het zi namelijk zo. Toen we ze kochten zaten ze gezellig samen in een hokje, dat ging allemaal prima. Toen vonden we het hok wat te klein worden en maakte mijn vader een binnenhok met uitloop naar buiten. Ze liepen veel los en het ging allemaal prima. Maar ineens begon Pippi dominant gedrag te vertonen. Ze joeg Tedy weg en begon hem op een gegeven moment zelfs te bijten. Na een tijdje had Teddy een halfkale plek op zijn rug. Zo kon het natuurlijk niet langer, dus hebben we een scheiding gemakt in het buitenhok (het binnenhok wordt niet meer gebruikt). Zo kunnen ze elkaar nog wel zien en besnuffelen door het gaas, maar ze kunnen niet meer bij elkaar. Het idee was dat ze na ewn tijdje weer bij elkaar zouden gaan. Maar toen we hen bij elkaar zetten, begonnen ze letterlijk gillend door het hok te racen. De haren vlogen in het rond. Noodgedwongen hebben we ze toen weer apart gezet. Ze waren volledig in shock. Mijn vraag is nu: pakken we het verkeerd aan? Zou er een andere methode zinn waaedoor ze wel weer bij elkaar kunnen? Want ddat wil ik natuurlijk het liefste...
Twee dames gaat vaak niet goed, in 40% van de gevallen gaat het toch mis. Dames leven in het wild als paartje met een ram en in die groep meerdere paartjes. De opties die je hebt is een gecastreerde ram er tussen koppelen met de kans dat er toch 1 buiten de boot valt of beide hun eigen ex-ram koppelen. Uiteraard wel altijd op neutraal terrein koppelen. Als ze eenmaal zo gevochten hebben en ook al lukt het nu wel weer met koppelen heb je grote kans dat het straks weer mis gaat, van te voren dan de dames laten helpen kan nog een uitkomst bieden. Konijnen zijn echte groepsdieren, dus zou ze niet alleen houden, maar met de juiste combinatie.
Op zich hoeft het geen probleem te zijn. Heb hier een grote groep dames met momenteel 8 voedsters. Nog nooit koppelingsproblemen gehad. Wel op een grote ruimte.
Dus, als ik het goed begrijp, zoudem we het beste twee gecastreerde rammetjes kunnen bijzetten? Ik kan het voorleggen, maar denk wel dat het moeilijk gaat worden om te overleggen met mijn ouders... Maar ik zal het zeker proberen. De dames zitten trouwens niet helemaal 'alleen', ze hebben wel contact door het gaas heen (al is dat natuurlijk niet voldoende, ik weet het)
2 dames gaat meestal mis ja, zeker als ze niet genoeg ruimte hebben.
Ik heb een ander probleem, 2 gecastreerde heren die tot bloedens toe vechten. Ik heb toen een 2e vrouwtje erbij gehaald ( lang verhaal, had 1 koppel, rammetje weg, na 2 weken nieuwe uit opvang en bleek de andere gevonden te zijn bij achterburen en weer terug gekomen). Bleken nog steeds te vechten en het dominante mannetje eiste beide dames op. Nu heb ik de ren verdeeld en zijn er weer 2 koppeltjes gemaakt, alleen hebben ze nu de helft van de ruimte tot hun beschikking.
Ze hebben voldoende ruimte gehad, et gehele hok is ongeveer 1x4 meter. Nu hebben ze dus nog allebei ewn stukje van 1x2 over. Maar ik ga met mijn vader overleggen!
FerroSandy
Geplaatst: 05-10-12 16:01
Ik had 2 vrouwtjes samen en dat ging wel goed de jongste was wel dominant tegen over de andere maar ging wel goed. Ze hebben ook nooit gevochten. Maar toen ik er een ander vrouwtje bij had gezet ging het wel mis. Want het dominante vrouwtje viel haar (Nieuwe) aan. En gauw apart gezet en die later gekoppeld aan een ander vrouwtje en voor de rest geen problemen gehad. Dus het kan wel goed gaan 2 vrouwtjes bij elkaar.
Ik heb ook twee vrouwtjes samen. In het begin als de ene te dicht bij de andere kwam, joeg mijn dominantste de andere weg, maar nu gaat het super. Ze likken elkaar helemaal klef! Alleen als ze bijvoorbeeld honger hebben en ze krijgen voer, dan gaan ze een beetje vechten, maar niet echt serieus. Meer een beetje rennen achterelkaar.
En dan maar hopen dat die dames goed blijft gaan jaar in, jaar uit... Ik krijg jaarlijks vele mensen in de opvang waar het na een tijd en zelfs na jaren met 2 dames mis gaat. Ik plaats uiteraard niet voor niets alleen ram + voedster en haal 9 van de 10 dames koppels die in de opvang komen uit elkaar. Ondanks dat mensen denken dat het zo goed gaat, is het vaak niet zo stabiel als het hoort te zijn.
De ruimte 2 x 1 meter is voor een klein koppel net mooi qua maat. Andere optie is als je het kan 1 dame omwisselen in de opvang voor een gecastreerde vent, dat is wat ik ook met regelmaat bij mensen doe. In ieder geval 4 gelukkige konijnen weer
Ik snap je gedachten in eerste instantie, maar zo zou ik dat niet zien en is ook geen eerlijke vergelijking. Het is eerlijker voor de konijnen beide hun eigen maatje dan alleen zitten, het zou puur een menselijke gedachten zijn ik moet ze houden, om te houden, omdat je dan moet kiezen oid. Maar je kan ze dan niet beide bieden wat nodig is, voor de konijnen is het veel fijner ruimte en een maatje waar gepoetst mee kan worden. Soms even die menselijke gedachten van je af zetten Oftewel mocht het niet lukken met 2 heren erbij zou ik het toch nog is overwegen.