Poes mist de helft van haar staart.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky

Poes mist de helft van haar staart.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:33

Hoi, 2 maand terug kwam onze poes thuis met een rare knik in haar kont. Toen ze begon te rennen zwiepte haar hele staart in de ronde en het was duidelijk dat ze geen gevoel meer had in haar staart.
Toen zijn we langs de DA geweest maar die kon er verder niet veel van maken maar het komt er een beetje op neer dat haar kont en staart verlamd zijn maar haar achter poten niet ..
Ook zou de staart gaan afsterven en er uiteindelijk 'afvallen'.
En dat is dan ook gebeurt, eerst werd de helft van haar staart helemaal zwart en zat er geen huid meer omheen, het was dus gewoon haar bot wat zwart was geworden. En dat is er uit eindelijk afgevallen en dit is hoe het er nu uitziet.

Afbeelding

Wij en de DA vermoeden dat ze een tik van een auto of fiets (?) heeft gehad waardoor ze een wervel in haar rug gebroken heeft wat er toe heeft geleid dat haar kont en staart verlamd zijn geraakt.
Poes maakt het gewoon goed en heeft ook geen last of pijn gehad. :n Wij zijn in ieder geval dat ze nog leeft al ziet dit er ook raar uit. Vooral omdat als ze gaat rennen haar staart álle kanten op zwiept.
Ik zou het morgen eens proberen te filmen. :j :P

Agossie

Re: Poes mist de helft van haar staart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:41

Waarom heeft de DA niet meteen het afstervende stuk staart verwijderd?

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:42

Omdat het toen nog niet aan het afsterven was. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:44

zo das minder maar gelukkig dat het zo afgelopen is

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:59

Hmm, ik hem mijn twijfels bij het verhaal van je DA. Als ze een ruggenwervel gebroken had dat heb je grote kant dat de achterpoten verlamd waren, dit is niet het geval. Wat slecht dat de dierenarts niet meer onderzoek erna heeft gedaan, dan had hij de staart kunnen afzetten.

Ik denk dat de staart klem heeft gezeten, en de zenuwen langdurig zijn afgekneld waardoor er geen bloed toevoer meer mogelijk was. Net als dat je schapen een strakke ring op de staart doet, die staart valt er uiteindelijk af. Katten kunnen gelukkig prima zonder staart, zal even wennen zijn met het verdelen van het evenwicht maar dat komt wel goed.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:03

Zo heeft de DA dat toch echt tegen ons gezegd. Ook omdat haar hele kont verlamd is waar ze nu dus ook niet meer op zit. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:05

Blacky schreef:
Omdat het toen nog niet aan het afsterven was. :)

Tussen het begin van zwart worden (sjee.. dat het al zover moet komen eigenlijk) en het eraf vallen zat toch wel meer dan een dag of niet?

Ik had het netjes laten afzetten in ieder geval. Afwachten tot de staart zelf afgerot is, was niet mijn keuze geweest, dat kan ik je wel vertellen.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:08

Onze vroegere poes had geplet gezeten met haar staart, maar de dierenarts heeft deze toen zelf geamputeerd, die was volledig af. Ze had nog een knotje van ongeveer 4 à 5 cm, die heeft nergens geen problemen mee gehad later voor haar evenwicht.

Onze vorige poes heeft ook een tik gekregen van een auto of iets dergelijke en deze kon niet meer stappen, uiteindelijk toch opnieuw kunnen stappen, maar de laatste 6/7 cm van zijn staart waren ook verlamd, deze is niet afgezet en ook niet afgestorven. Wel had hij soms nog last om een grote boodschap te doen en zat hij rapper verstopt, dit moest de dierenarts er dan ook steeds uithalen. Maar deze kater heeft ook nog lang geleefd.

Katten kunnen perfect zonder staart, ze leren hier wel mee leven.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:12

En gaat de ontlasting wel goed?
Inderdaad apart alleen dat laatste achterste gedeelte maar heb er verder ook geen verstand van.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:17

Inderdaad, amputatie had een veel nettere ( en minder pijnlijke ..) oplossing geweest !
Netjes het gezonde velletje er overheen en dichtmaken .. je laat zo'n beest 'r staart er toch niet gewoon afrotten !!

Je mag blij zijn dat zij er geen gruwelijke gevolgen van heeft ondervonden ...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:29

Niet zo grof tegen de TS, ze is ermee naar de DA geweest maar dat is denk ik meer een veearts :\ want idd raar dat hij zo met de kat omging...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:30

Maar waar is het eigen GZB (gezond boerenverstand)?

Dat een (vee)dierenarts niet weet wat er precies aan de hand is en zegt 'kijk maar even aan', prima. Poes weer mee naar huis en maar even aanzien dan.

Maar je ziet toch dat zo'n staart gaat afsterven? Dan ben je toch de volgende dag weer op spreekuur?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:32

Amaris schreef:
Maar waar is het eigen GZB (gezond boerenverstand)?

Dat een (vee)dierenarts niet weet wat er precies aan de hand is en zegt 'kijk maar even aan', prima. Poes weer mee naar huis en maar even aanzien dan.

Maar je ziet toch dat zo'n staart gaat afsterven? Dan ben je toch de volgende dag weer op spreekuur?

Mee eens :j

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:32

Onze katten wonen allemaal buiten op de boederij waarvan wij ze soms dagen niet meer zien en toen kwam ze zo terug. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:34

Tja... ik lees de openingspost anders. Jullie verwachtten schijnbaar al dat de staart er vanzelf zou afvallen en hebben dat afgewacht/gewoon laten gebeuren.

Citaat:

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:35

Klopt dat heeft de DA verteld. En als we haar in die tijd gezien hadden waren we zeker terug gegaan.
Ik kan het ook niet helpen dat onze DA zo gehandeld heeft.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:36

En toch kan ik me alleszins voorstellen dat de dierenarts het zo heeft aangepakt. Een staart is een redelijk gevoelig deel, het afvallen (en proces daarheen) schijnt pijnloos te zijn.
Heb er zelf ook een met een halve staart, die is geamputeerd door de DA, maar de DA heeft er wél bijverteld dat dat was omdat de staart niet zelf zou afkomen omdat de staartwervels aan elkaar gegroeid waren. De staart mocht (dood en al) ook blijven zitten, maar het was een risico want als hij ergens in vast zou komen werd het best zuur.
Een narcose is soms gewoon kwalijker dan de natuur z'n gang laten gaan...

(heb het overigens niet over Trouble he, heb er nog een met een halve staart)

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:37

Maar ik wou gewoon mijn verhaal kwijt niet dat ik allemaal verwijten naar mijn hoofd geslingerd krijg. ;)
Daarom laat ik dit topic wel sluiten. Het is nu eenmaal gebeurt en er kans niks meer aan verandert worden.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:38

Shirley schreef:
Inderdaad, amputatie had een veel nettere ( en minder pijnlijke ..) oplossing geweest !

Weet je wat verlamd betekend? Blijkbaar niet. Dat beest voelde er helemaal niks van. Grote mond tegen de TS terwijl je zelf onzin uitkraamt, jeetje!

Het gaat prima met de kat, waarom gaat iedereen hier nu nog een punt van maken? Altijd maar iets te klagen hebben..
Veel succes met je kat, TS. Hoop dat hij nog vele jaartjes in goede gezondheid blijft. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:38

Amaris schreef:
Tja... ik lees de openingspost anders. Jullie verwachtten schijnbaar al dat de staart er vanzelf zou afvallen en hebben dat afgewacht/gewoon laten gebeuren.

Citaat:

Ik meen me te herinneren toen onze poes ook met een knik in haar staart terugkwam (auto ongeluk denken we) de DA het eerst ook heeft aangekeken, of er evt. nog een deel van de staart te redden zou zijn. En heeft m toen ook niet direct geamputeerd. Uiteraard wel aan de pijnstillers etc. etc. Uiteindelijk na een paar dagen (denk ik, het is onderhand alweer een aantal jaar geleden) is de staart toch geamputeerd.
Maar niet direct ook dus :n dus wellicht had de DA hier ook een goede reden om er even mee te wachten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:39

verlamd betekend niet automatisch gevoelloos..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:43

Nomanji schreef:
Shirley schreef:

Weet je wat verlamd betekend? Blijkbaar niet. Dat beest voelde er helemaal niks van. Grote mond tegen de TS terwijl je zelf onzin uitkraamt, jeetje!

Het gaat prima met de kat, waarom gaat iedereen hier nu nog een punt van maken? Altijd maar iets te klagen hebben..
Veel succes met je kat, TS. Hoop dat hij nog vele jaartjes in goede gezondheid blijft. :)

Ik reageer misschien vrij fel, maar dat komt omdat ik vanuit mijzelf gezien, me echt niet kan voorstellen dat ik mijn lieve Snoetje met een zwarte, wegrottende staart zou kunnen aanzien. Dat gaat er gewoon niet in bij mij (en met mij met nog meer mensen niet schijnbaar).

Dat de poes van TS in kwestie een boerderijpoes is die vervolgens een paar dagen weg is, dat kon ik niet ruiken.

Dan nog zou ik een poes die met zo'n verwonding zit niet naar buiten laten, maar goed, dat is een andere discussie.

Ik kan me gewoon bij het hele verhaal niets voorstellen, maar ik geef toe: dat ligt direct bij mij en is echt mijn 'ding'.