Ik heb op een kippenforum veel moois voorbij zien komen, en heb zat inspiratie opgedaan om ons oude hok op te gaan knappen. Momenteel hebben we nog een klein groepje Barnevelders, en tot voor kort hadden we ook Brahma's maar in hun hok is een vos op visite geweest afgelopen voorjaar.. Sindsdien staat het hok dus leeg.Een kennis van mij had Wyandotte krielen te koop, in de kleur Chocolate. Ik heb een groepje van 3 hennen en een haantje gereserveerd en zodra het hok vormen aan gaat nemen komen ze deze kant op. Ik heb vroeger altijd al krielen gehad.
Morgen willen we een beginnetje gaan maken en ik heb het al wel in mijn hoofd zitten en helemaal uitgelegd aan mijn vriend. Het bestaande nachthok gebruiken we gewoon, dit is een etage bovenop het hok van de Barnevelders. Ik zal er morgen een foto van plaatsen. Echter wil ik de ren gemaakt van bouwhekken (snel, niet bepaald fraai knutselwerkje vanwege ophokplicht) volledig slopen en er een nette ren van palen met gaas en een dak van golfplaten voor in de plaats maken. Dit omdat ik de huidige constructie echt niet mooi vind, en omdat hij niet goed genoeg bestand is tegen ongewenste indringers. Overdag mogen ze gewoon op een afgezet stuk gras, da's best een groot stuk, denk 30 a 40m2, maar dat is dus niet geheel roofdierproof voor in de nacht. Verder kunnen ze vanaf het stuk gras ook doorpiepen naar het weiland van de shetlanders en via daar kunnen ze de hele boerderij over. Ruimte zat voor de kippen dus, ze gaan enkel 's nachts verplicht in de ren.
Ik wil dus zeg maar gewoon een frame maken van latten en gaas en een golfplaten dak. Uiteraard ook een deur erin maar we hebben nog een deurtje van de huidige ren dus die kunnen we gebruiken, tenzij het makkelijker is ivm de afmetingen om een nieuwe te maken maar dat zien we snel genoeg.
Is er iemand die een stappenplan heeft hoe ik dit het beste kan realiseren? Ik weet wel hoe ik het wil hebben maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen...
Alvast bedankt!
Edit: Zoiets, maar dan met een dicht dak ipv gaas.